Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 13 mrt 2018 16:09 #925616

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31528
Nachtvlinder schreef :
WADnWIND schreef :
Je voorkomt daar zo enorm veel onverklaarbare problemen mee

huh?

Vrij regelmatig komen we op jachten en binnenvaartschepen systemen tegen met laptops. Stekker van de adapter er in en AIS doelen vallen weg, USB wordt warm etc. Dat is nog de milde versie voordat de USB uitfikt. Blijkt dat bij veel laptop adapters de min (-) aan aarde zit via een 220 omvormer of 220/380 generator weer aan de huid. Veel ongedefinieerde zwerfstromen tussen het 12/24 volt systeem en de randaarde, mede afhankelijk van de gebruikers aan boord.
Het sterpunt kan verschuiven, afhankelijk van de belasting.

AIS en PC gevoed uit verschillende bronnen, zonder gedefinieerde scheiding of keiharde aardverbinding = ellende.

En zo nog véél meer...welkom in de echte wereld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 16:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 13 mrt 2018 16:51 #925628

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2772
Keep it floating! Zowel de boot als de elektriek! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 15:15 #932178

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31528
En jawel, een transponder met een aardlus probleem:



Door de aardlus stromen is de bandkabel tussen de seriële stekker en de printplaat verbrand.
Als gevolg van het geheel wegbranden van de massa draad tussen voeding en printplaat, moet vervolgens de seriële I/O chip het ontgelden als enige overgebleven massa verbinding via de computer.

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 15:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 15:19 #932180

Enig idee bij hoeveel A zo'n bandkabel zoveel smelt dat zelfs het koper 'door' is?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 16:04 #932194

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31528
Baasklusje schreef :
Enig idee bij hoeveel A zo'n bandkabel zoveel smelt dat zelfs het koper 'door' is?

Ik gok dat 2-3 ampère al voldoende is. De transponder gebruikt zelf ongeveer 0,3A
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 16:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 16:44 #932205

WADnWIND schreef :

Ik gok dat 2-3 ampère al voldoende is. De transponder gebruikt zelf ongeveer 0,3A

Bij een verschil in spanning tussen de 2 aarden van (pakweg) 0,2V een stroom van 2A.
Dan zou de weerstand in die stroomkring 0,01 Ohm zijn. Zou best kunnen, het is een aardlus tenslotte...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 16:49 #932206

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2772
Haha, geweldig! Die is dus helemaal STUK! :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 16:57 #932212

Sohe! Gelukkig geen brandbare spullen in de behuizing. Dit moet je bijna hebben kunnen ruiken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 16:58 #932214

Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :

Ik gok dat 2-3 ampère al voldoende is. De transponder gebruikt zelf ongeveer 0,3A

Bij een verschil in spanning tussen de 2 aarden van (pakweg) 0,2V een stroom van 2A.
Dan zou de weerstand in die stroomkring 0,01 Ohm zijn. Zou best kunnen, het is een aardlus tenslotte...
weet je t zeker? :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 17:10 #932219

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
Nul is niks toch?? Dan maakt een nulletje meer of minder ook niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 17:18 #932226

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31528
Airgead schreef :
Haha, geweldig! Die is dus helemaal STUK! :laugh: :laugh: :laugh:

Het probleem is dat als zelfs de aardweg door de RS422 I/O chip weg is dat het ongelukkigerwijze nog wel eens door de verschillende massa pootjes van de CPU intern gaat, dat is fataal.
Als dat niet het geval is, is dit reparabel; nieuw kabeltje en nieuwe I/O chip er in en vaak weer in orde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 17:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 17:26 #932231

rooiedirk schreef :
Nul is niks toch?? Dan maakt een nulletje meer of minder ook niet uit.

nou, bij 0 Ohm zouden de A's oneindig zijn geweest....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 17:28 #932232

zelfs die opmerking begrijp je niet. Gaat het wel goed BK? :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 17:28 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 17:30 #932233

Probeer jij nu een aardlus te imiteren?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 17:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 apr 2018 17:47 #932239

je hebt een tiepfoutje gemaakt BK.
0,2V / 2A = 0.1 ohm niet 0.01

vandaar dat ik het even voorzichtig vroeg.
daardoor begreep je rooiedirk z'n opmerking ook niet denk ik.

no worries.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 10 apr 2018 09:44 #934085

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31528
Mijn collega trof afgelopen week een CX-4 glasfiber marifoon antenne aan met schade van een bliksem inslag.



Afgezien dat er een stukje antenne intern verdampt is, loopt er ook water in en vriest de boel nog meer stuk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 10 apr 2018 11:20 #934104

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29105
WADnWIND schreef :
AIS en PC gevoed uit verschillende bronnen, zonder gedefinieerde scheiding of keiharde aardverbinding = ellende.

Kijk. Zo'n opmerking boeit mij dan weer bovenmatig.

Hier heb je zo'n opstellinkje waarbij PC en AIS uit verschillende bronnen worden gevoed:



Die voedingen zijn dan wel DC/DC converters (respectievelijk Meanwell SD25A-5 voor 12V naar 5V en Meanwell SD50A-12 voor 12V naar stabiele 12V) die galvanisch gescheiden zijn, voor zovel ik heb begrepen. Beide voedingen hebben een aardaansluiting maar zijn nog niet geaard. Kan hier iets uitfikken?
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 15:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 10 apr 2018 12:11 #934130

Hangt de 12v min ergens aan een bootaarde en/ofwalstroomaarde (acculader!)?
De marifoonantenne hangt vrijwel zeker aan de bootaarde (de mantel, bij de antenne op de mast).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 10 apr 2018 12:24 #934132

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29105
Baasklusje schreef :
Hangt de 12v min ergens aan een bootaarde en/ofwalstroomaarde (acculader!)?
De marifoonantenne hangt vrijwel zeker aan de bootaarde (de mantel, bij de antenne op de mast).

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de vraag niet goed kan beantwoorden

Het is een polyester boot, waarvan ik me afvraag waarop je zou moeten aarden als dat gewenst is. Er lopen b.v. wel diverse draden van anodes buiten naar o.a. het midwaard. Daar heb ik ook de stuurautomaat (stuurcomputer) op geaard, omdat de gebruiksaanwijzing dat aanbevool. En die hangt weer aan het 12V huishoud-circuit, dat buiten die connectie voor zover ik weet geen connectie met aarde heeft. Zit wel aangesloten op een vierstandenschakelaar (1, 2, both, off) waarmee start- en huishoudaccu's ten opzichte van de dynamo geschakeld worden. Die staat altijd in de stand 1 (startaccu); de huishoudaccu's worden alleen door zonnepanelen geladen.

De marifoonantenne zit met een stalen beugel aan de aluminium mast.

De AIS-antenne zit weliswaar op een rvs portaal achterop, maar dat portaal maakt geen electrische verbinding met andere circuits.
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 15:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 10 apr 2018 19:03 #934259

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31528
WADnWIND schreef :
AIS en PC gevoed uit verschillende bronnen, zonder gedefinieerde scheiding of keiharde aardverbinding = ellende.


Hans, lees wat er staat, geldt dat ook nog voor jou situatie? Met die DC-DC scheidingen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 10 apr 2018 20:00 #934276

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29105
WADnWIND schreef :
WADnWIND schreef :
AIS en PC gevoed uit verschillende bronnen, zonder gedefinieerde scheiding of keiharde aardverbinding = ellende.


Hans, lees wat er staat, geldt dat ook nog voor jou situatie? Met die DC-DC scheidingen?

Niet om het een of ander, maar zo eenduidig is die uispraak van je nu ook weer niet. Wat is een gedefinieerde scheiding en wat is het belang van aarding?

Jij bent hier de expert. Ik weet en snap niks van het hele gedoe. Je moet niet alleen maar klagen dat al die koekenbakkers de boel verkeerd aanleggen en als je dan wordt gevraagd: "is dit goed zo?" net doen alsof er naar de bekende weg wordt gevraagd. Daarom gaat het zo vaak mis, hè, omdat we het niet snappen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 10 apr 2018 20:09 #934281

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29105
Om nog een voorbeeld te geven: ik zou graag willen weten of het zinvol, of zelfs noodzakelijk is om die twee dc/dc-voedingen te aarden. En hoe doe je dat dan? Door ze ook aan de bout van het midzwaard te hangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 03:53 #934315

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5588
lodewijk stegman schreef :
Ik weet en snap niks van het hele gedoe. Je moet niet alleen maar klagen dat al die koekenbakkers de boel verkeerd aanleggen en als je dan wordt gevraagd: "is dit goed zo?" net doen alsof er naar de bekende weg wordt gevraagd. Daarom gaat het zo vaak mis, hè, omdat we het niet snappen..

Stegman, zo ingewikkeld is het niet, maar ik denk dat je op het verkeerde been wordt gezet door de term 'aardverbinding'.
Als je de wet van Ohm (U=IxR) begrijpt ben je al een heel eind.

Stel je hebt een ais ontvanger en een pc, beide aangesloten op 12V en met elkaar verbonden met een USB kabel.
Als er in de min aansluiting van de pc ergens een verhoogde weerstand zit, bijvoorbeeld door een slechte verbinding of een te dunne kabel, zal een deel van de stroom zijn weg via de USB kabel en de ais naar de accu (-) zoeken.

Bovenstaande kun je voorkomen door te zorgen voor degelijke verbindingen van voldoende dikte.
Of door het onderbreken van de alternatieve, niet gewenste stroomkring.
Dit laatste kun bereiken door het toepassen van een galvanisch gescheiden USB verbinding of het toepassen van een galvanisch gescheiden!! DCDC omvormer.

Al vind ik persoonlijk het toepassen van DCDC converters om deze reden lapmiddellen om een inferieure installatie werkend te krijgen.

Voor wat betreft de aardaansluiting op je DCDC omvormers, die is waarschijnlijk bedoeld om je de mogelijkheid te geven alle metalen delen met elkaar te verbinden om er zo voor te zorgen dat alle metalen delen het zelfde potentiaal hebben.
Op een polyster schip met 12V installatie naar mijn mening overbodig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 03:54 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 05:34 #934318

PvO schreef :
Al vind ik persoonlijk het toepassen van DCDC converters om deze reden lapmiddellen om een inferieure installatie werkend te krijgen.

Daar ben ik het volledig mee eens!!!!
Juist door de galvanisch gescheiden voeding kan ongewenste spannning niet afgevoerd worden door de afscherming en min zoals bedoeld is en daarom gaat het een andere weg zoeken.

Voor de duidelijkheid dan maar nogmaals mijn visie, dataverbindingen optisch scheiden voedingen niet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 06:14 #934322

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31528
Scheiden, scheiden en nog eens scheiden is het devies.
voeding of data maakt niet uit.

Dit soort uit spraken:
Al vind ik persoonlijk het toepassen van DCDC converters om deze reden lapmiddellen om een inferieure installatie werkend te krijgen.
zijn in de grondslag waar, maar het daardoor uitbannen van dc-dc scheiding getuigd van het ontbreken van voldoende realiteits besef, dus of te weinig "echte" ervaring of nog onvoldoende kennis.

Je kan nu eenmaal niet in alle installaties alle kabels voldoende dik en kort maken zodat er geen potentiaal verschillen ontstaan. Je hebt niet altijd inzicht hoe het zit met voedingen en ongedefinieerde aardverbindingen onderling.

Ook voor de toekomst dek je er risico's mee af van slechter wordende contacten door corrosie of trilingen.

Ik weet natuurlijk niet in welke "echte" wereld jullie je dagelijks begeven, maar in mijn wereld is het DC-DC scheiding onontbeerlijk. Denk maar eens aan stalen schepen met geaard sterpunt en de romp ook nog verbonden aan 12 of 24 volt. Dat is feest!
of een platform met 3000 geaarde toestellen en diverse sterpunten, het gilt er van de zwerfstromen.

In principe kan alleen de data isoleren voldoende zijn om de ongewenste kringloop te onderbreken, mits het een volledig stationaire installatie is achter slot en grendel. echter de PC of laptop aan boord wordt voor meer zaken gebruikt, dus worden er ook lukrake verbindingen gemaakt met USB, HDMI, serieel, geaarde adapters etc.

Als je op zee zit behoort een plotter tot de mission-critical spullen en moet je dus pro actief veilig handelen tijdens de aanleg (en het varen ;) ). Dat houdt in dat je zoveel mogelijk risico's uit probeert te sluiten.
Als je deze risico voor jezelf inventariseert en tot de conclusie komt dat dc-dc onzin is, prima, maar die beslissing neem je ook voor je opvarenden die die afweging niet kunnen maken.

Ik denk dat zeer veel ZF leden de cursus "Bridge Resource Management" goed kunnen gebruiken.
www.novacollege.nl/cursus/bridge-resource-management/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl