Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 12:18 #934460

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Zeilprutser schreef :
Beste WadnWind, buiten onze gedeeltelijke andere visie zijn er wel overeenkomsten:
1: Data verbindingen altijd scheiden.
Dus als iedereen daar nu eens mee begint!

En waarom geef je Lodewijk nu geen antwoord op zijn vraag die hij nu al in 3 verschillende draadjes gesteld heeft?
Als ik jouw visie interpreteer dan zit het grootste risico tussen de marifoon en de ais, hij heeft deze beide aan de zelfde dc/dc converter hangen terwijl in jouw visie ze van elkaar gescheiden moeten zijn.
In jouw visie dus elk apparaat apart scheiden en optocouplers in de datakabels.

Mijn probleem daarmee is dat we zoals je zelf al aangeeft we niet in de ideale wereld leven, als er onverhoopt ergens toch sluiting wordt gemaakt merk je daar in eerste instantie misschien niets van (ik ben bijvoorbeeld nogal wat keren 220 op de railing tegengekomen, daar plaatsen ze dan de ais antenne op en wat raar de ais doet het niet in de haven) Een nog groter probleem is dat het spanningsverschil niet weg kan en de weg kiest van de minste weerstand en dat zou een nat handje kunnen zijn, in een installatie met mijn visie zou de zekering al lang zijn werk hebben gedaan en dan ga je toch zoeken naar de oorzaak lijkt me. In deze situatie ziet men wel het gevaar , maar de brandgevaren zijn er in de zelfde situatie op 12V ook, daarnaast komt er nogal eens inductie schade voor, je ziet in de praktijk bij systemen volgens mijn visie dan veel minder schade.

Ik hoopte dat het niet opviel :unsure:
Waarom ik Hans (stegmans) geen antwoord geef is dat ik van 3 mensen op ZF in slaap val bij de lange posts:
- Peper (sorry peper)
- Stegmans
- WAD'nWIND

En ik van mening ben dat we dit onderwerp meerdere malen uitvoerig behandeld hebben in ZF en zelfs al op NL.sport.varen destijds. (Forum moeheid).
Verder is het niet gezegd dat mijn teksten de enige juiste manier zijn, maar dat iedereen wel moet proberen om alle facetten in te schatten. daarbij dient iedereen zich te realiseren dat een oplossing die perfect voor hem alleen prima werkt, niet automatisch voor iedereen de juiste manier is.
Daar ligt tevens de valkuil van mijn betogen, ik stel vaak 100% oplossingen voor bijna alle situaties, terwijl sommige mensen met 40% al genoeg hebben in hun schip. Ik probeer alleen wel altijd een geldige motivatie te geven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 12:23 #934463

WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
Je kan ook de marifoon gewoon via een zekering rechstreeks op plus en min accu zetten. en de AIS ontvanger voeding en datalijn scheiden. Dat lijkt me nog de beste oplossing.
De DC/DC converter krijgt dan ook geen 25 watt van een zendende marifoon op z'n kiezen.

Ja, dat is de prima oplossing. De AIS is aan alle kanten geblokkeerd.
(Zo heb ik het ook aan boord)
Zeilprutser schreef :
Sorry ik bedoelde de RX100 het moet zijn: "volgens WadnWind zijn schema moet je dan de DC/DC 12V converter alleen gebruiken voor de RX100 dan zou je goed moeten zitten"

He he we zijn er uit 3 maal is scheepsrecht zou ik zeggen!
Dus Lodewijk niet de optocoupler overwegen maar plaatsen!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 12:50 #934476

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
WADnWIND schreef :
Waarom ik Hans (stegmans) geen antwoord geef is dat ik van 3 mensen op ZF in slaap val bij de lange posts:
- Peper (sorry peper)
- Stegmans
- WAD'nWIND

Wel goed dat je jezelf ook even meeneemt in dat rijtje. Daarmee wordt het wel een kwestie van de pot en de ketel, maar vooruit; doe ik niet moeilijk over.
En ik van mening ben dat we dit onderwerp meerdere malen uitvoerig behandeld hebben in ZF en zelfs al op NL.sport.varen destijds. (Forum moeheid).

Weet je wat het punt is?
Destijds, in nl.sport.varen, was mijn varende leven nog eenvoudig.
Mijn eerste marifoon kocht ik pas in 2007. In dezelfde periode had ik slechts een handheld GPS (die wel aan 12V kon, overigens), en op zeker moment nog een PDA met GPS van Asus (A639) met MemoryMap en gejatte zeekaarten. Kon ook via een bijgeleverde adapter aan 12V.
Nooit een probleem mee gehad. Geen onderlinge verbindingen (alleen de handheld GPS, die aan de Marifoon hing), geen uitgefikte zaken. Ik heb lang niet begrepen wat een Multiplexer precies was.

Maar ja; dan komt de centrale navigatiecomputer (de Pipo) en AIS en een losse GPS en dat moet dan allemaal aan elkaar worden gehangen.
Ik lees wat verhalen van jou over voedingen, dat ze galvanisch gescheiden moeten zijn, enzo, dus ik schaf wat van dat spul aan. De boel blijft om allerlei redenen een tijd niet aangesloten op de boot rondslingeren.

En als ik dan eindelijk tijd heb om één en ander te gaan installeren, mag ik, die hier jaar en dag elke koekenbakker heb zitten voeren met informatie, zeker geen vragen meer stellen over de enige materie waar ik geen sjoege van heb, omdat ik mijn beurt voorbij heb laten gaan?

Wat zullen we ........... nou krijgen? (U mag op de stippellijn invullen wat u van toepassing acht).

Ja; ik ben ook wel eens een beetje forum-moe. Maar ik ben ........ (tel het aantal letters en vul in) één van je 'echte vrienden'! Telt dat tegenwoordig niet meer, of zo?

Nou jij weer!
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 13:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 13:43 #934498

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Ik zal dit maar oppakken als een uitnodiging voor wat nadere toelichting van 'mijn wereld'.
.....

Met alle respect en excuses voor het mogelijk te laag inschatten van jouw expertise:

Hoe hoog of laag je mijn expertise inschat is geheel aan jou, doorvoor hoef je je niet te excuseren.

Ik meende te lezen dat je de uitleg van WnW, of de onderliggende problematiek niet begreep.
Mijn bedoeling was je hierin wat meer inzicht te geven.

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 13:43 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 13:57 #934502

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
PvO schreef :
Ik meende te lezen dat je de uitleg van WnW, of de onderliggende problematiek niet begreep.
Mijn bedoeling was je hierin wat meer inzicht te geven.

Dat waardeer ik ook. Maar ik noemde een paar andere zaken die van belang waren bij de keuze voor dc/dc-converters.
Ook stelde ik je naar aanleiding van je bericht nog aanvullende vragen. Wil je daar nog op reageren?
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 13:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 14:31 #934517

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Ik meende te lezen dat je de uitleg van WnW, of de onderliggende problematiek niet begreep.
Mijn bedoeling was je hierin wat meer inzicht te geven.

Dat waardeer ik ook. Maar ik noemde een paar andere zaken die van belang waren bij de keuze voor dc/dc-converters.
Ook stelde ik je naar aanleiding van je bericht nog aanvullende vragen. Wil je daar nog op reageren?

Natuurlijk wil ik reageren op je vragen, ik had er even overheen gelezen.

-nee ik zie geen reden om een niet galvanisch gescheiden converter toe te passen voor je 5v voeding.
-ja, ik zou een optocoupler plaatsen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:04 #934521

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
lodewijk stegman schreef :
Maar ik ben ........ (tel het aantal letters en vul in) één van je 'echte vrienden'! Telt dat tegenwoordig niet meer, of zo?

Nou jij weer!

ja, daar heb ik niet van terug, daarom schreef ik ook of het niet opviel. Tenslotte zijn hier maar 2 (of 3) echte vrienden over :unsure:

Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk toch moet antwoorden ;)

mea culpa..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:10 #934524

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Ik meende te lezen dat je de uitleg van WnW, of de onderliggende problematiek niet begreep.
Mijn bedoeling was je hierin wat meer inzicht te geven.

Dat waardeer ik ook. Maar ik noemde een paar andere zaken die van belang waren bij de keuze voor dc/dc-converters.
Ook stelde ik je naar aanleiding van je bericht nog aanvullende vragen. Wil je daar nog op reageren?

Natuurlijk wil ik reageren op je vragen, ik had er even overheen gelezen.

-nee ik zie geen reden om een niet galvanisch gescheiden converter toe te passen voor je 5v voeding.
-ja, ik zou een optocoupler plaatsen.

Waarom zou je in hemelsnaam géén DC-DC converter toepassen, als je toch al iets moet hebben:

www.distrelec.nl/nl/dc-dc-conv...facturerCode=man_mea


www.distrelec.nl/nl/switched-m...facturerCode=man_mea

voor de prijs hoef je het niet te laten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:43 #934531

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
PvO schreef :
Natuurlijk wil ik reageren op je vragen, ik had er even overheen gelezen.

-nee ik zie geen reden om een niet galvanisch gescheiden converter toe te passen voor je 5v voeding.
-ja, ik zou een optocoupler plaatsen.

Bedankt. Langzaam maar zeker krijg ik een idee van wat me te doen staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:44 #934532

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
WADnWIND schreef :
DIE zou ik niet willen aanraden. Is 18-36V inpu....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:52 #934535

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar ik ben ........ (tel het aantal letters en vul in) één van je 'echte vrienden'! Telt dat tegenwoordig niet meer, of zo?

Nou jij weer!

ja, daar heb ik niet van terug, daarom schreef ik ook of het niet opviel. Tenslotte zijn hier maar 2 (of 3) echte vrienden over :unsure:

Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk toch moet antwoorden ;)

mea culpa..

Excuses aanvaard, Jugo. Je hebt wel het hele verhaal gelezen, hè? Voor het goeie begrip, zeg maar. En omdat ik ook maar een mens ben.

Ondertussen is me tussen de regels door inderdaad wel zo'n beetje duidelijk geworden hoe één en ander geregeld moet worden bij mij aan boord.

ZF blijft zich vanzelfsprekend aanbevolen houden voor een artikel over de materie in de ZF-wiki. Dat zou geregeld kunnen worden op dezelfde manier als bij het echte wikipedia. Eén van jullie deskundigen geeft de aftrap en schrijft zo compact mogelijk de hoofdzaken (lees: zijn hoofdzaken) op. De anderen kunnen, als ze zich geroepen voelen,daarop aanvullen. Mogelijk volgt er nog een schrappen vereenvoudigen, maar uiteindelijk zou er dan een redelijk afgewogen verhaal over galvanische scheiding kunnen staan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:55 #934536

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Koezt schreef :
WADnWIND schreef :
DIE zou ik niet willen aanraden. Is 18-36V inpu....

Weet jij wie welke boordspanning heeft? Nou, WadnWind ook niet. Nog erger: misschien is die 15W ook wel niet genoeg voor jouw afzichtelijke grootverbruikers..

Het ging even over de prijs, hè. Zo duur zijn die dingen niet.
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 15:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:55 #934537

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Koezt schreef :
WADnWIND schreef :
DIE zou ik niet willen aanraden. Is 18-36V inpu....

Ach, zoekt de goede uit.... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 15:57 #934538

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
WADnWIND schreef :
Koezt schreef :
WADnWIND schreef :
DIE zou ik niet willen aanraden. Is 18-36V inpu....

Ach, zoekt de goede uit.... :laugh:

Ja, dan kan je zeuren over mij, met m'n lange verhalen, maar zo'n bijdrage is ook niet direct een aha-erlebnis, hè?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 16:12 #934541

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
lodewijk stegman schreef :

...

ZF blijft zich vanzelfsprekend aanbevolen houden voor een artikel over de materie in de ZF-wiki. Dat zou geregeld kunnen worden op dezelfde manier als bij het echte wikipedia. Eén van jullie deskundigen geeft de aftrap en schrijft zo compact mogelijk de hoofdzaken (lees: zijn hoofdzaken) op. De anderen kunnen, als ze zich geroepen voelen,daarop aanvullen. Mogelijk volgt er nog een schrappen vereenvoudigen, maar uiteindelijk zou er dan een redelijk afgewogen verhaal over galvanische scheiding kunnen staan..
We kunnen ook een persoon als eindredacteur aanwijzen die wel technisch begaan is, maar niet specifiek op Elektrisch vlak. Zou Stegman daar niet de tijd en de begaafdheid voor hebben?
Een beetje zorgen dat alle specialisten elkaar de tent niet uit vechten en er een mooi eindproduct uit komt. Met eeuwige roem ten gevolge!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 16:27 #934550

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
ManneeB schreef :
We kunnen ook een persoon als eindredacteur aanwijzen die wel technisch begaan is, maar niet specifiek op Elektrisch vlak. Zou Stegman daar niet de tijd en de begaafdheid voor hebben?
Een beetje zorgen dat alle specialisten elkaar de tent niet uit vechten en er een mooi eindproduct uit komt. Met eeuwige roem ten gevolge!

O, dat wil ik best doen, hoor. Probleem is alleen dat ik nauwelijks kan beoordelen welke argumenten het zwaarste moeten wegen.
Ik meende tijdens deze discussie een begin van begrip voor elkaar standpunten te zien. Iedereen is het er kennelijk wel over eens dat de noodzaak tot het op een bepaalde manier inrichten van een installatie sterk afhankelijk is van de situatie op een specifieke boot. Daar vanuit gaande moet er met een zekere nuance over de materie kunnen worden geschreven. Door alle betrokkenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 16:37 #934555

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
Ik denk dat ik redelijk in hetzelfde schuitje zit, ben technisch redelijk onderlegd, kijk dus ook met bovengemiddelde interesse naar dit soort discussies.

Krijg een beetje de indruk dat het bijna een prioriteitenlijstje moet worden:
1 dit moet je hoe dan ook doen
2 hier moet je dan ook zeker niet op besparen
3 wil je het nog beter doen; dan dit
4 als je verder streeft dan gewoon goed
5 als je echte op alles voorbereid wil zijn

Krijg de indruk dat WadnWind zijn adviezen onder het laatste kopje valt, PvO, zeilprutser, Roozeboos en wie ik ook vergeet ergens tussen 2 en 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 16:47 #934561

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Weet je hoe dat nu komt?
Ik heb in mijn (beroeps)zeil carriere zoveel ellende gezien en gehad, dat dergelijk traumatische ervaringen altijd boven drijven.
Van:
- kokende motoren met 8-10BF
- verstopte toiletten met gasten man aan boord, ook in de Drake Passage.
- uitfikkende dynamo's tijdens het varen op spannende plekken
- lekke vuilwater tanks met gasten aan boord
- defecte startmotoren op het wad
- defecte koppelingen op het wad
- Ankerlieren met uitgebroken tanden
- defecte genaratoren, geen ankerlier, geen toiletten, geen vuilwaterpomp etc.
- defecte lieren, zwaardvallen etc.

En niet altijd op de meest relaxte locaties, je leert daar héél snel en veel van.
Zeilen is een groot spel; "red je reet!". Dat heb ik altijd goed onthouden en dat ligt altijd ten grondslag van mijn pro-actieve veiligheids gedachte.
Het is dus allemaal een ordinair beroeps trauma. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 16:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 17:38 #934577

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
Ik begrijp het heel goed WnW, maar zoals je zelf deels ook aangeeft is eigenlijk dat je vaargebied deels bepalend is voor de eisen die je stelt aan de systemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 18:10 #934586

Nog een case:



Van géén van de apparaten kan ik ook maar iets vinden over galvanische scheiding van voedingen/IO. Worst-case is dat de 0V niveau's in deze componenten keihard gekoppeld zijn. Ook de HDMI norm schrijft géén isolatie voor. Kan ik met een multimeter (wanneer spanningsloos) testen of tenminste één van deze devices geisoleerd is, of werkt dat niet?

Thuis (testfase) wordt alles gevoed met netadapters: de DC uitgangsniveau's daarvan zijn dus floating (netadapters zijn dubbelgeïsoleerd, dus via de niet aanwezige randaarde worden de 0-niveau's ook niet vastgelegd). Aan boord daarentegen is deze setup volgens mij "at risk":

Indien dat zo is, wáár kan ik dan het beste isoleren:
  • HDMI verbinding of
  • Notebook adapter vervangen voor 12/19 geïsoleerde DC/DC converter of
  • Geïsoleerde 12V DC/DC converter vóór de USB-C adapter plaatsen?

Of is er iets anders mogelijk?
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 18:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 18:26 #934590

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
WADnWIND schreef :
Weet je hoe dat nu komt?
Ik heb in mijn (beroeps)zeil carriere zoveel ellende gezien en gehad, dat dergelijk traumatische ervaringen altijd boven drijven.
Van:
- kokende motoren met 8-10BF
- verstopte toiletten met gasten man aan boord, ook in de Drake Passage.
- uitfikkende dynamo's tijdens het varen op spannende plekken
- lekke vuilwater tanks met gasten aan boord
- defecte startmotoren op het wad
- defecte koppelingen op het wad
- Ankerlieren met uitgebroken tanden
- defecte genaratoren, geen ankerlier, geen toiletten, geen vuilwaterpomp etc.
- defecte lieren, zwaardvallen etc.

En niet altijd op de meest relaxte locaties, je leert daar héél snel en veel van.
Zeilen is een groot spel; "red je reet!". Dat heb ik altijd goed onthouden en dat ligt altijd ten grondslag van mijn pro-actieve veiligheids gedachte.
Het is dus allemaal een ordinair beroeps trauma. ;)

Hier komt de aap (wel een beetje) uit de mouw.
Jij wilt falende techniek voorkomen door het toepassen van nog meer techniek, die ook weer kan falen.
Ik kies er liever voor om de techniek te begrijpen en het goed onderhouden daarvan.

Overigens is volgens mij geen van bovenstaande gevallen op te lossen met een DCDC converter... :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 20:36 #934631

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
PvO schreef :
Hier komt de aap (wel een beetje) uit de mouw.
Jij wilt falende techniek voorkomen door het toepassen van nog meer techniek, die ook weer kan falen.
Ik kies er liever voor om de techniek te begrijpen en het goed onderhouden daarvan.

Overigens is volgens mij geen van bovenstaande gevallen op te lossen met een DCDC converter... :whistle:

Daarom heb ik zelf ook minimale techniek aan boord. Zelfs niet eens een koelkast of kachel. ;)
Ook geen delaminerend plastic, vastzittende klapschroeven of vallen door de mast.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 11 apr 2018 21:01 #934638

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1701
Wat er niet op zit, kan niet kapot.

Alles wat er opzit zonder dat het vereist is, is overbodig. (roep ik bij mij op de R&D afd. minsten één keer per week)

De beste ontwerpen blinken uit in gedistilleerde eenvoud. (mijn kijk op ogenschijnlijk simpele doch perfecte oplossingen)

M.a.w. het KISS pricipe van Kelly Johnson: "Keep It Simple Stupid"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 12 apr 2018 06:33 #934667

@Nachtvlinder, het galvanisch scheiden van de HDMI wordt denk ik lastig, in dat geval blijft niets anders over dan via de voedingen te zorgen voor de scheiding. Ik zou beide voedingen vervangen voor een galvanisch gescheiden versie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 12 apr 2018 08:44 #934700

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Zeilprutser schreef :
@Nachtvlinder, het galvanisch scheiden van de HDMI wordt denk ik lastig, in dat geval blijft niets anders over dan via de voedingen te zorgen voor de scheiding. Ik zou beide voedingen vervangen voor een galvanisch gescheiden versie.

Inderdaad, dat voorkomt soms dan ook wel eens visgratjes in beeld die veroorzaakt worden door de zwerfstroom tussen voeding PC en monitor. Er loopt dan soms onbedoelde stromen ia de HDMI of VGA kabel en worden de signaal niveau's verschoven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl