Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 12 juni 2020 10:27 #1172773

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2421
egenolf schreef :
Jazeker, je kan natuurlijk de centerfrequentie iets opschuiven naar boven maar dan verlies je ook weer SWR aan de lage kant van de band.
Je kan ook een anders soort antenne nemen, die een wat dikkere diameter straler heeft - zoals veel fiberglass antennes. Die hebben een wat "bredere" klokvormige impedantie curve. Dan pak je makkelijker de hele VHF band. Het nadeel van die rvs spriet antennes is dat ze relatief smalbandig zijn.

Bandbreedte van de dikkere antennes is idd best groot.
Zie bijgaand specs van de Comrod AV-15 en de AC-marine CX-4

Grt Hans


Bijlage:

Bestandsnaam: Comrod-AV15.pdf
Bestandsgrootte:147 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: AC-Marine-CX4.pdf
Bestandsgrootte:490 KB
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 12 juni 2020 10:29 #1172775

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
omega schreef :
Ben wel benieuwd naar de bandbreedte van de Metz antenne.
We gebruiken hem probleemloos voor zowel de marifoon als voor een AIS-transponder.
Volgens specs is de Metz best breedbandig voor een RVS-spriet:

SWR Less than 1.2:1,
Shunt Fed Frequency Range 156-163 MHz
Whip length 87 cm

Jugo, heb jij misschien meetgegevens van deze antenne ?

Grt Hans

Nee, althans nooit bewaard. Ik kom ze natuurlijk wel eens tegen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 12 juni 2020 10:33 #1172776

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Nachtvlinder schreef :
Wat is de horizontale schaal van die plot?

+ - 31,250 Mhz

Staat boven in beeld. dat is natuurlijk te wijzigen, maar ik heb hem zo altijd staan om snel in een oogopslag de situatie te kunnen beoordelen.
Bij een te kleine schaal, kan het zijn dat je iets buiten beeld over het hoofd ziet.
De zuiverheid van de dip verteld al iets over de kabelkwaliteit. Dit is een mooi gladde dip, maar rafels in de dip geven vaak al water of mechanische verstoringen aan in de coaxkabel.

Voor de gewone zeiler met een SWR meter blijft dit allemaal onzichtbaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 12 juni 2020 10:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 12 juni 2020 10:58 #1172785

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 239
Nog even nagezocht: (Www.frequentieland.nl)
Op de VHF band voor SHIP worden frequenties gebruikt van 156.000 tot 158.000 met als belangrijkste natuurlijk CH 16 op 156.800.
(De Scout stond daar perfect op afgestemd en ligt dus ook vrijwel midden in de band.

De VHF band voor walstations loopt van 156.000 tot 162.500 dus gemiddeld net iets hoger, maar een aantal van die hoge kanalen zitten niet op gewone marifoons.

AIS zit op 161.975 en op 162.025

Als de SWR aan de hoge kant is (> 2,0) merk je daar bij gewoon praten op de marifoon weinig van en ook het bereik is niet heel erg veel slechter. Hooguit wordt je bakkie iets warmer.
Het is alleen lastig als die AIS transponders op rood gaan, want dan stoppen ze met zenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 11:13 #1197796

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Een marifoon antenne:






ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 11:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 11:29 #1197802

Maar deed 'ie het nog?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 12:35 #1197834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Baasklusje schreef :
Maar deed 'ie het nog?

Retorische vraag Thomas...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 12:38 #1197835

Wel zielig voor t condensatortje. Die heeft t niet naar z'n zin :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 12:38 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 12:44 #1197838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Ja, sneu hé.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 13:15 #1197853

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Het zou toch wel eens aardig zijn om de Metz Manta te vergelijken met de Celmar-0, waarbij zowel de VHF-spraak als AIS eigenschappen bekeken worden. Ik heb indertijd de Metz gekocht (ik meen zelfs omdat WdW deze mede had aanbevolen) en heb een prima SWR (1:1,2). Gemeten met een klein SWR metertje maar ook door m'n Vesper 850 AIS transponder. Ik neem aan dat deze laatste dit meet op de AIS specifieke frequenties.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 13:29 #1197856

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Ik heb een manta Metz nooit of zelden defect aangetroffen. Wel eens preventief vervangen, omdat het witte kunststof kapje verbrokkeld door UV en vocht kan opnemen in de scheurtjes (na 20-25 jaar).

Maar ik houd je niet tegen om het te doen. Je moet dan wel een Manta Metz en Celmar-0 in de hand hebben en geen meting in verschillende schepen en opstellingen. Anders is de meting van weinig waarde omdat verder de installatis niet gedefinieerd zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 21 aug 2020 13:36 #1197857

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Wel lachen, ik google even op Manta Metz.
Behalve dat de prijs 2-3x die van een Celmar-0 is, tref ik ook nog een z.g. KSR nummer aan.
Dergelijke keuringsnummers van KSR (Kust en Scheeps Radio) bestaan al niet meer sinds eind 80er jaren.

Dus een ruim 30 jaar afgeschaft keuringsnumer wordt nog steeds vermeld op internet. :laugh:

Dat geeft de innovatieve geest aan van Lankhorst Taselaar :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 13:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 15:57 #1329460

Geen radioapparatuur, maar wel in een dok.
Vanmiddag sprong ik iets harder dan bedoeld van een bouwsteiger, precies op een verlengsnoer dat een beetje wegrolde.
Het resultaat was verbluffend, Knalvuurwerk onder m'n voet!
Er ontstond een kortsluiting in de rubber kabel wat knetterend vuurwerk opleverde totdat ik de stekker eruit trok. De vlamboog sloeg ook even over naar de stalen bak van het dok.


Na het gebeuren was er nog gewoon spanning, er was geen zekering en geen aardlekschakelaar uitgevlogen.

Ik heb es even gekeken hoe het spul gezekerd is. De 230 volt is gewoon afgetakt van de krachtstroom. De krachtstroom komt binnen op rode 32 Amp stekkers maar is afgezekerd op 50 Amp. Waarmee de 230 volt dus ook op 50 Amp gezekerd is :blink:


Waarom de aardlekschakelaar er niet uitgeklapt is weet ik niet. Misschien vastgeroest of zo.

Het geeft toch wel een veilig gevoel :pinch:
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 16:18 #1329463

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Aardlek niet uitgeklapt.
Dan was het alleen een kortsluiting, en is er niets weggelekt. :sick:

Tja als men maar inventief genoeg is kan men alle veiligheden omzeilen. :sick: :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 16:32 #1329465

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
Feitelijk was het zelfs geen kortsluiting want de kabel zelf fungeerde als belasting. Met een 50A zekering grenst dit aan misdadig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 17:33 #1329473

Als er een vlamboog naar het dik is geweest had de aardlek...

Moet dat spul niet periodiek gekeurd worden voor de ARBO wet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 17:39 #1329474

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Nachtvlinder schreef :
Als er een vlamboog naar het dik is geweest had de aardlek...

Moet dat spul niet periodiek gekeurd worden voor de ARBO wet?

Ja maar waarschijnlijk hebben ze wegens Covid-19 de controles via Zoom gedaan.
Tja en soms is er aanwezig zijn belangrijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 18:08 #1329481

Tony2920 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Als er een vlamboog naar het dik is geweest had de aardlek...

Moet dat spul niet periodiek gekeurd worden voor de ARBO wet?

Ja maar waarschijnlijk hebben ze wegens Covid-19 de controles via Zoom gedaan.
Tja en soms is er aanwezig zijn belangrijk.

De werkgever is verantwoordelijk voor deugelijk materiaal, niet de ARBO. Zij zijn er om de werkgevers/-nemers die het niet zo nauw nemen met de regels te porren om er toch aandacht aan te besteden.

Verder geluk dat er geen gewonden zijn gevallen. Die 50A zekering op 3 fasen krachtstroom snap ik alleen niet. Als dit in totaal 50A is zou dit dan niet 3*16,67A zijn per fase? Maw, zou deze niet toch moeten zijn geklapt, als je vlamboogjes kunt trekken denk ik aan een veel hogere stroom dan 16A of hoger voltage?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 18:12 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 18:36 #1329487

neuh, 3x 50 Amp. Op elke fase een zekering, dus.
En de 230 volt pak je van 1 (willekeurige) fase en de nul.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 18:43 #1329491

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Voordeel is dan wel weer dat je niet hoeft te zoeken naar de storing...... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 19:23 #1329504

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Was het wel beveiligd met een aardlekschakelaar dan? Groepen tot 25 ampere voor algemeen gebruik moeten achter de aardlek zitten zowel 230 volt als kracht (tenminste zo heb ik het geleerd). De 32 ampère krachtgroep zou dus niet achter de aardlek hoeven. Het 230 volt stopcontact mag uiteraard niet van de kracht afgetakt worden en moet uiteraard 16 ampère afgezekerd zijn en wel achter de aardlek.
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 19:24 door pascald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 19:44 #1329507

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
pascald schreef :
Het 230 volt stopcontact mag uiteraard niet van de kracht afgetakt worden

Hoe denk jij dat het in je meterkast binnenkomt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 20:41 #1329523

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Calidris schreef :
pascald schreef :
Het 230 volt stopcontact mag uiteraard niet van de kracht afgetakt worden

Hoe denk jij dat het in je meterkast binnenkomt?

Dat weet ik wel maar volgens de regels mag je geen 230 volt wcd bij een kracht wcd aftakken. Nogmaals dat is zoals ik het heb geleerd, zet 10 elektricien op een rij en je hebt 10 meningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 20:45 #1329526

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
NEN3140 , komt hier om de hoek kijken, vooral het stukje werken met, dat gaat in dit geval niet volgens de regeltjes, betreft veiligheid.
Hier zou gewoon aktie op ondernomen moeten worden, de situaties is gewoon onveilig.

Het is toch mobiel aangelegd, losnemen en inleveren, tip zoiets



en andere kant
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 20:53 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 30 sept 2021 20:58 #1329528

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
pascald schreef :
Calidris schreef :
pascald schreef :
Het 230 volt stopcontact mag uiteraard niet van de kracht afgetakt worden

Hoe denk jij dat het in je meterkast binnenkomt?

Dat weet ik wel maar volgens de regels mag je geen 230 volt wcd bij een kracht wcd aftakken. Nogmaals dat is zoals ik het heb geleerd, zet 10 elektricien op een rij en je hebt 10 meningen.

Plomp verloren is inderdaad niet verstandig, maar met de juiste eigen zekering en aardlek is er weinig meer aan de hand.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl