Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ombouwen naar watergesmeerde schroefas...

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 14:44 #701574

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heeft er iemand ervaringen met het ombouwen van een vetgesmeerde schroefas naar watergesmeerd? Stalen koker.
Wat dan moet gebeuren ,volgens mij , is het buitenlager vervangen voor een watergesmeerde, en binnen een watergesmeerd (zwevend) binnenlager.
Kan dat ongestraft gedaan worden met een stalen schroefaskoker of is dit af te raden, en beter om er dan een RVS koker in te lassen.? (Stalen schip)
De as is wel al van RVS.

Ik overweeg dit bij mijn boot om te bouwen, omdat ik het gedoe met schroefassmeervet en de techniek die daar bij komt kijken onhandig vind.
Nu wordt hij met een handmatig smeerapparaat gesmeerd, hier moet om de zoveel tijd een nieuw patroon in. Schroefasvet is duur, en het wordt een vieze bende in de bilge.
Bovendien heb je er tijdens de vaart omkijken naar, je moet hem smeren, maar hoe vaak en om hoeveel tijd , enz. enz.. Ik maak veel motoruren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 14:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 15:07 #701580

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2615
Ik ben het met je eens dat een vetgesmeerde schroefas niet het meest schone resultaat oplevert voor de bilge. Maar ik denk dat je voor de kosten van de ombouw nog vele jaren vet kan smeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 15:21 #701585

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
Ik heb ook een vetgesmeerde schroefas, maar heb er eigenlijk nauwelijks omkijken naar.
Op het smeernippel zit een slang naar een spring loaded grease cup daar doe ik in het begin van het seizoen een portie vet in, en elke maand kijk ik er even naar.
Aan het eind van het seizoen hou ik nog vet over in die houder.
Schroefas wordt niet warm en lekt bijna niet.

Ik zat ook eerst te denken om dit uit te bouwen, maar gezien het gebruiksgemak laat ik het mooi zitten.

Je spreekt over vieze bende in de bildge . ? Komt er schroefasvet door de schroefas naar binnen?
Dan lijkt het erop dat je vetkoord op is, of verkeerd zit.
Er hoort namelijk nauwelijks water en zeker geen vet naar binnen te komen?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 15:41 #701594

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2615
Tony2920 schreef :

Er hoort namelijk nauwelijks water en zeker geen vet naar binnen te komen?

Een paar druppels water is i.v.m. voldoende koeling niet verkeerd. Als ik heel lang op de motor heb gevaren wordt het vet zo dun dat er wel een klein beetje door het vetkoord naar binnen komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 15:44 #701598

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
martinw schreef :
Tony2920 schreef :

Er hoort namelijk nauwelijks water en zeker geen vet naar binnen te komen?

Een paar druppels water is i.v.m. voldoende koeling niet verkeerd. Als ik heel lang op de motor heb gevaren wordt het vet zo dun dat er wel een klein beetje door het vetkoord naar binnen komt.

Dan zou ik daar een plastic bakje onder voorzien, zodat het vet daarin valt en niet de hele bildge van de machineruimte ondersmeert.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 16:10 #701610

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Ik heb mijn (eveneens stalen) koker omgebouwd naar watergesmeerd.

Nadat de boel uit elkaar was, de koker goed schoongemaakt en ontvet. Toen de koker in een laag of 5 epoxy primer gezet. Nieuw binnen lager en nieuw buitenlag en toen had ik een mooi onderhouds arm systeem. Zou het zo weer doen.

Kosten waren de lagers, potje primer (samen zo'n 150-200 euro?) en een wc borstel en wat thinner om de boel schoon te maken, dat is nog het lastigst :)
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 16:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 16:20 #701614

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Aangezien ik alles zelf doe en geen lassers nodig heb , ga ik over de kosten niet wakker liggen.
Dat zijn in mijn geval enkel het materiaal en de hijskosten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 16:37 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 16:49 #701622

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tony2920 schreef :
Ik heb ook een vetgesmeerde schroefas, maar heb er eigenlijk nauwelijks omkijken naar.
Op het smeernippel zit een slang naar een spring loaded grease cup daar doe ik in het begin van het seizoen een portie vet in, en elke maand kijk ik er even naar.
Aan het eind van het seizoen hou ik nog vet over in die houder.
Schroefas wordt niet warm en lekt bijna niet.

Ik zat ook eerst te denken om dit uit te bouwen, maar gezien het gebruiksgemak laat ik het mooi zitten.

Je spreekt over vieze bende in de bildge . ? Komt er schroefasvet door de schroefas naar binnen?
Dan lijkt het erop dat je vetkoord op is, of verkeerd zit.
Er hoort namelijk nauwelijks water en zeker geen vet naar binnen te komen?

Tony,
Heb jij ook een 25 mm as?
En wat is de inhoud van die pot?
Hoe stel jij hem in?, je as moet m.i. wel voldoende smering hebben..


Momenteel staat er bij mij even geen inboard in, heeft er wel in gezeten. En komt er zeer binnenkort weer. Toen ik met de inboard voer, had ik wel eens in de zoveel tijd wat dun vet wat via het galan de bilge in kwam.

Ik vraag mij af hoeveel smering zo'n asje eigenlijk nodig heeft. Geeft zo'n vetpot gewoon de hoeveelheid vet die de as vraagt en erdoor draait....



Ik maak veel motoruren en zal dat in de toekomst ook blijven doen.
Dan kun je volgens mij wel om de paar dagen het potje opnieuw vullen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 16:51 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 17:22 #701634

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
Diameter as zou ik moeten gaan opmeten, maar dacht dat dit 20 mm zou zijn.
Die veerbelaste vetpotjes zijn er in verschillende maten en volgens mij zijn ze ook nog in te stellen. Maar het is de veer die continu druk geeft, en afhankelijk van wat de as "verbruikt" zal er ook vet ingedrukt worden.?
Maar voor zover mij bekend, hoort een vetkoord schroefasafdichting niet warm te lopen, in ieder geval niet meer dan handwarm. Als bij jou de schroefasafdichting warmer loopt dan lijkt me dat er daar iets misgaat. Mogelijks te hard aangespannen of te veel vetkoord, of een keer door te warm te lopen het vetkoord verbrand. ? ? ? ?
Het lijkt me in ieder geval niet zoals het hoort, zelfs niet als je de hele dag vaart.
Maar misschien zijn er forumleden die daar een en ander aan kunnen verduidelijke.
Mijn schroefasafdichting loopt in ieder geval niet of nauwelijks warm zelfs als ik uren vaar.
En ik gebruik nog niet de helft van mijn veerbelast vetpotje op een jaar tijd.
Wel steeds meestal maar 15 minuten draaien met de motor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 17:32 #701639

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hij wordt niet warm, alleen heel af en toe wat vet en heel soms een druppel water. Dat is zoals het hoort. Er is geen probleem met de installatie.

Ik heb er nu een vetspuit met slang aan zitten. Die geef je eens in de zoveel tijd een pompslag. Maar dat blijft altijd lastig, men weet niet hoe vaak het eigenlijk moet, en hij ligt in de bakskist, om die open te maken moeten alle vlonders er vanaf.

Het moet dus vanzelf gaan..
Die potjes zijn vaak maar 50 cc of 200 cc. Dat is erg weinig. Dat is nog geen colablik vol. Ik vraag me af hoe lang je daar mee zou doen als je flink op de motor vaart.

(Nou is opzich het af en toe bijvullen van de vetpot met een vetspuit, het ergste nog niet.)


Daarom wou ik wellicht naar watergesmeerd, daar heb je geheel geen omkijken naar..
Dan met een Volvo Seal of Allpa afdichting.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 17:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 17:48 #701643

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Normaal gesproken draait de schroefas in een buiten lager. Dit lager zit altijd in het water.
De schroefas afdichting zit aan de binnenkant en die zou dan eventueel gekoeld/gesmeerd kunnen worden met water dat afgevoerd wordt via het buiten lager. Volvoseals hebben vaak helemaal geen koelwater aan sluiting en lopen ook niet warm.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 17:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 17:52 #701644

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je hoeft ze alleen te ontluchten..
Voor zover mij bekend is heeft Allpa ook een dergelijke seal, maar dan wel met koelwateraansluiting..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 17:56 #701645

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het zijn voor mij overwegingen: of voorlopig met een veer vetpot, of de koker ombouwen naar watergesmeerd.


Bij optie 1 vraag ik mij af of dat goed gaat werken als je veel motort.



Zo ziet het er nu uit.

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 18:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 31 jan 2016 21:50 #701724

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
Fly-Tour schreef :
Hij wordt niet warm, alleen heel af en toe wat vet en heel soms een druppel water. Dat is zoals het hoort. Er is geen probleem met de installatie.

Ik heb er nu een vetspuit met slang aan zitten. Die geef je eens in de zoveel tijd een pompslag. Maar dat blijft altijd lastig, men weet niet hoe vaak het eigenlijk moet, en hij ligt in de bakskist, om die open te maken moeten alle vlonders er vanaf.

Het moet dus vanzelf gaan..
Die potjes zijn vaak maar 50 cc of 200 cc. Dat is erg weinig. Dat is nog geen colablik vol. Ik vraag me af hoe lang je daar mee zou doen als je flink op de motor vaart.

(Nou is opzich het af en toe bijvullen van de vetpot met een vetspuit, het ergste nog niet.)


Daarom wou ik wellicht naar watergesmeerd, daar heb je geheel geen omkijken naar..
Dan met een Volvo Seal of Allpa afdichting.
Ik verbruik ongeveer 1/2 potje op een vaarseizoen. Vaar toch wel ongeveer 25 uren per seizoen.
Misschien pomp jij wel te veel vet erdoor ? Maar dat is natuurlijk wel de vraag hoeveel vet hoor je erin te pompen. Mij werdt destijds gezegd 1 pomp van de vetpomp per week, maar dat is veel meer dan wat ik nu verbruik.
Wie kan daar een gedegen antwoord op geven ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 01:38 #701752

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik gaf de spuit 2 keer per dag een kneep.
Wellicht veel te veel ja.
Als een buitengalan niet al te veel speling heeft, raak je daar tijdens het varen weinig vet kwijt, denk ik.
Je hebt de vetpotjes maar tot 220 ml. Cc.
Dat lijkt in eerste instantie vrij weinig, nog niet zo groot als een blikje cola.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 09:37 #701796

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Het zijn voor mij overwegingen: of voorlopig met een veer vetpot, of de koker ombouwen naar watergesmeerd.


Bij optie 1 vraag ik mij af of dat goed gaat werken als je veel motort.



Zo ziet het er nu uit.


Met deze uitvoering pomp je vet buitenboord.
Het lager draait in water.
De vetkoord afdichting wordt niet gesmeerd.
Niets mis met deze uitvoering. Vetleiding is nutteloos.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 09:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 09:51 #701800

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
Ik vond het ook al een vreemde opstelling, maar ik ging ervan uit dat het zo voorzien was.
Bij mijn boot ziet het er zo linkje uit.
Is wel een boot van een ander forumlid maar hetzelfde type. En deze foto had ik snel gevonden.

Zoals je kunt zien zit de vetkoordafdichting en de aansluiting van de vetpomp direkt naast de plaats waar de schroefas uit de afdichting komt.

Hoe een en ander bij jou werkt kan ik niet beoordelen, maar ik vind het een vreemde opstelling.
Kan zijn dat dit ook goed werkt, ik heb er onvoldoende verstand van om er een oordeel over te vellen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 09:53 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 10:29 #701808

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
Het zijn voor mij overwegingen: of voorlopig met een veer vetpot, of de koker ombouwen naar watergesmeerd.


Bij optie 1 vraag ik mij af of dat goed gaat werken als je veel motort.



Zo ziet het er nu uit.



Met deze uitvoering pomp je vet buitenboord.
Het lager draait in water.
De vetkoord afdichting wordt niet gesmeerd.
Niets mis met deze uitvoering. Vetleiding is nutteloos.




Douwe, hierin kan ik je beslist niet volgen.
Er komt weleens vet langs de vetkoordafdichting. Dus volgens mij wordt de binnenkant wel gesmeerd.
Welk lager draait in water volgens jou? Het zwevend binnenlager?
De vetkoordafdichting wordt wel gesmeerd volgens mij.
Je schrijft dat de vetkoordafdichting niet gesmeerd wordt, maar er niets mis is met deze opstelling. Dan zou deze opstelling toch uit den boze zijn?
En waarom is de vetleiding nutteloos.
Als er helemaal geen vet in kan worden geperst, gaat het met een vetgesmeerde as installatie niet lang goed..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 10:31 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 12:56 #701867

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
Het zijn voor mij overwegingen: of voorlopig met een veer vetpot, of de koker ombouwen naar watergesmeerd.


Bij optie 1 vraag ik mij af of dat goed gaat werken als je veel motort.



Zo ziet het er nu uit.



Met deze uitvoering pomp je vet buitenboord.
Het lager draait in water.
De vetkoord afdichting wordt niet gesmeerd.
Niets mis met deze uitvoering. Vetleiding is nutteloos.




Douwe, hierin kan ik je beslist niet volgen.
Er komt weleens vet langs de vetkoordafdichting. Dus volgens mij wordt de binnenkant wel gesmeerd.
Welk lager draait in water volgens jou? Het zwevend binnenlager?
De vetkoordafdichting wordt wel gesmeerd volgens mij.
Je schrijft dat de vetkoordafdichting niet gesmeerd wordt, maar er niets mis is met deze opstelling. Dan zou deze opstelling toch uit den boze zijn?
En waarom is de vetleiding nutteloos.
Als er helemaal geen vet in kan worden geperst, gaat het met een vetgesmeerde as installatie niet lang goed..

Goed vetkoord(pakkingringen) heeft geen smering nodig.
Het echte draaglager van de schroefas zit buiten(schroefas uithouder) of achter in de boot en is dus altijd omgeven door water en zodoende watergesmeerd.
In jou geval pomp je vet in de ruimte tussen het lager en de schroefas afdichting.
Dit laatste is niet nodig. Het meeste vet pompje tussen de lagerbus en de as naar buiten.
Wat bedoel je trouwen met het "zwevende binnelager"? Dat bronzen ding wat zichtbaar is op de foto is de schroefasafdichting en geen lager.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 15:42 #701929

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het lijkt op het zelfde systeem dat ik heb en dat is met ventkoord maar water gesmeerd.


de pakking bus is er een vat Vetus en ik gebruik dit vetkoort en heb eigenlijk geen problemen met water in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 17:26 #701960

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Douwe , zover ik weet wordt zo'n ding wat er bij mijn schroefas aan de binnenkant zit , een zwevend binnenlager genoemd. Ook de Volvoseals e.d. worden weleens zo genoemd.
Het is geen echt lager , dat weet ik, hij dicht in principe alleen af.

De zwevende binnenafdichting bij mij , is van Vetus.

Omdat hij met rubberslang verbonden is met de schroefaskoker, is hij 'zwevend'. De as kan iets bewegen. Niet star op de koker dus.

Mijn schroefasinstallatie heeft geen dragend binnenlager in de koker, alleen een buitenlager. Dat is in mijn geval een bronzen bus.


Ik vind het wel een vreemd fenomeen dat vetkoord zogezegd geen smering nodig heeft.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 17:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 17:45 #701968

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dus mijn installatie zou zonder vet kunnen? Die gok ga ik maar niet wagen.

Het is toch volgens mij niet voor niets dat dergelijke installaties met vet gesmeerd worden. ?


.....En echte watergesmeerde installaties een buitenlager van rubber in een bronzen bus hebben en een heel ander soort binnenafdichting. Volvoseal lipafdichting bijvoorbeeld.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 17:57 #701970

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Klopt maar. Oa mijn schip komt uit het jaar kruik dus vet kort maar wel een rubber buitenlagen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 18:05 #701975

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik denk dat ik het maar gewoon ombouw naar watergesmeerd van het voorjaar. Dan gaat de 'nieuwe' motor erin.
De huidige buitenbus van brons hoeft er dan alleen uit en vervangen voor een rubberlager, en er moet een Volvoseal op. (Of een ander merk watergesmeerde afdichting)

Ik vraag mij af hoe lang het goed zou gaan met deze afdichting, wanneer er geen vet bij komt.
Niet lang volgens mij, want ik heb wel eens gehad dat er wat druppels doorheen kwamen nadat de boot stil lag, en dat het pas ophield wanneer er wat extra vet ingepompt werd. De stopbuspakking is recent vernieuwd.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 18:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar watergesmeerde schroefas... 01 feb 2016 22:17 #702072

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Douwe , zover ik weet wordt zo'n ding wat er bij mijn schroefas aan de binnenkant zit , een zwevend binnenlager genoemd. Ook de Volvoseals e.d. worden weleens zo genoemd.
Het is geen echt lager , dat weet ik, hij dicht in principe alleen af.

De zwevende binnenafdichting bij mij , is van Vetus.

Omdat hij met rubberslang verbonden is met de schroefaskoker, is hij 'zwevend'. De as kan iets bewegen. Niet star op de koker dus.

Mijn schroefasinstallatie heeft geen dragend binnenlager in de koker, alleen een buitenlager. Dat is in mijn geval een bronzen bus.


Ik vind het wel een vreemd fenomeen dat vetkoord zogezegd geen smering nodig heeft.


Ik zit al een poosje in de techniek, dus ook pompen met afdichtingen met vetkoord(gland) en die werden ook niet met vet gesmeerd. OP m,n Friendship zat dezelfde pakkingbus als op jou boot en die is in de 25 jaar dat ik de boot had ook nooit met vet in aanraking geweest. Ik heb een maal de pakkingringen vernieuwd. Boel is ook nooit in elkaar gedraaid. In geval van lekkage is het een kwestie van iets aanzetten van het drukstuk(grote moer een lipje verder indraaien)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 22:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl