Philip schreef :
CeesT schreef :
Philip, wat voor olie heb je er in gedaan, ik overweeg het namelijk ook maar weet niet wat voor olie er in moet.
Ligt een beetje aan het type keerkoppeling:
- De meeste Kazaki keerkoppelingen (KM serie) lusten dezelfde olie als de motor dus dat heb ik gedaan. Officieel staat er SAE30 vermeld ipv de 15W40 mineraal die ik er in gestopt hebben maar het nut van een mono-grade ontgaat me een beetje.
- Sommige, bijvoorbeeld de KBW serie (op basis van Hurth) lusten echter alleen ATF olie.
Maar als het goed is staat achterop de keerkoppeling het type en hoeveelheid olie ingeslagen
Over termijn: In mijn handleiding kom ik 250 draaiuren tegen als vervanginterval en geen tijdsgebonden vervanging.
Ik heb nog eens de documentatie erop nageslagen:
type motor: Yanmar 3YM20 (bouwjaar 2008)
Koppeling: type KM2P-1 (dit zou dus de kazaki moeten zijn)
inhoud: 0,3 ltr.
Voorgeschreven olie voor de KK: marine gear oil (ATF olie?), SAE visc #20 of #30
vervanging na 150 uur of uiterlijk 1 jaar.

Maar zoals eerder vermeld zit de olie er al 8 jaar in en ziet deze er nog als nieuw uit.
Ik lees nergens dat de gewone motorolie erin mag, maar ik zal de typeplaatjes eerst nog eens nakijken om zeker te zijn.