Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ankeroplossing

Ankeroplossing 03 feb 2009 08:35 #57475

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Wij hebben aan boord van Frey 2 ankers, een paraplu anker voor korte sessies (bijv. even zwemmen) en een danforth anker voor overnachten. Die laatste weegt een kilo of 18 enheeft ook een kettingvoorloop van een meter of 5. Momenteel hebben we het danforth anker opgeborgen in de bakskist achterop de boot (luik) in een houten kist, waar de ankerlijn en kabel ook in ligt. Als ik wil gaan ankeren haal ik dit hele spul aan dek en loop ik met anker + kettingvoorloop + kabel naar het voordek om daar het gevaarte over de preekstoel te mikken.

Dit is zeker niet een handige oplossing als er enige zeegang staat. Daarbij is door het krappe gangboord lopen met een zwaar gevaarte ook niet bepaald veilig en prettig.

Ik ben aan het nadenken om een constructie te klussen ofwel aan de preekstoel of op het voordek (slaap in de punt dus wil daar niet aan klussen). Graag deel ik mee in jullie oplossingen...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 08:49 #57477

Ik kon je site niet openen maar ik lees dat de frey een multiknik is van 7-8 meter is? 18 kilo is dan een behoorlijk zwaar anker. Je zou wellicht een lichter anker kunnen nemen en deze op de boeg/punt kunnen bevestigen. Eventueel zou je je ankerlijn kunnen geleiden vanaf de achterkant van je schip, net zoal je de inhaallijn van een rolfok.
Nu weet ik niet hoe vaak je ankert, of dat je met slecht weer ankert etc maar anders zou je natuurlijk ook achterstevoren kunnen ankeren en is je probleem opgelost.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 08:53 #57478

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Thanks Steef. Site licht er tijdelijk af (under construction). Aan de achterkant ankeren lijkt me wat lastig, zeker om achter het anker te blijven liggen voor een nacht onder die conditie. Ervaring daarmee? Ligt het niet veel rustiger als je op de boeg ankert?

Iemand ervaring met bevestigen bij de boeg (preekstoel).. zit zelf te denken aan iets van een harde pvc (regenbuis) pijp met een opslagtas voor kabel en lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 09:09 #57479

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Op een achteranker gier je minder, maar heb je wel gauw last van een klotskont :P

Kan je niet een lijn buitenlangs je gangboord vanuit de punt naar achteren fabrieken zodat je het anker wel achter uitbrengt maar je uiteindelijk wel aan je boeg hangt? Met een 20 kg eerst uit een kist tillen en dan door een smal gangboord lijkt me de moord voor je rug. Een keer evenwicht verliezen en je hebt denk ik zelfs een serieus veiligheidsrisico.

Een anker aan je hekstoel is reuze praktisch, je kan als stuurman zelf uitwerpen en je kan er in de regel veel beter bij.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 09:27 #57481

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Gieren kan je ook voorkomen door 'asymetrisch' te ankeren maar dat is een ander verhaal. Een danforth van 18kg lijkt mij ook wat veel voor een Argonaut, misschien is een Fortress een idee? Ik heb zelf een Bruce op de boeg liggen met 40m ketting in de ankerbak in de boeg. Je hebt het zelf over een PVC buis maar misschien is een dikke gaspijp beter? Ik neem aan dat je de ankerlijn/ketting in een bak onder je bed in de voorpunt wilt hebben?
Ik ga zelf aankomend seizoen experimenteren met een Fortress om over de achterkant te kunnen ankeren. De bruce met bijbehorende ketting wordt toch wat zwaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 10:43 #57487

Tegen een zgn klotskont is het ook mogelijk om via een spruit van de middenbolder en achterbolder te ankeren. Werkt voor mij prima, hoewel ik net zo vaak over de boeg anker, aangezien ik een ankerkluis heb voor. Mocht je geen klotskont willen dan bestaan er zelfs een soort opblaasvormen om onder de kont te stoppen tegen het klotsen.
Er bestaat kant en klaar boegbeslag voor ankers, voor een 100 euro ben je al een eind op weg.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 10:56 #57488

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Anker aan de hekstoel lijkt me nu ineens helemaal zo gek nog niet. Dat ga ik sowieso eens proberen, eventueel met een lijn om hem naar voren te halen en dan draait de boot gewoon mee. Is in ieder geval een stuk makkelijker en handiger ankeren dan ik nu doe.

@ Steef: kant en klaar boegbeslag, waar kan ik dat vinden?

Middenbolder ankeren, daar goede ervaringen mee? Zou er sowieso 1 moeten laten plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 11:11 #57489

Niet alleen aan een middenbolder ankeren! Ik maak een spruit van middenbolder naar achterbolder (een v lijn zeg maar, en daar anker ik dan weer achter (in gematigde omstandheden). Voor boegbeslag kun je diverse internet shops bekijken, ik wil geen reclame maken en zal er daarom meerdere noemen.Mochten deze worden verwijderd stuur dan even een pb-tje.
bootschappen.nl -> dekuitrusting->ankers->ankerbeslag
marinestore.nl-> ankeren->toebehoren

Wellicht staan er op het forum bij nuttige sites nog vele betere winkels. Veel ankerbeslag kun je ook prima op je hek monteren. Daarnaast kun je vrij eenvoudig ook je lieren gebruiken om via een ankerbeslag lijnen binnen te halen (man over boord) ankerlijn(geen ketting natuurlijk) en eventueel een sleepzak.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 14:17 #57502

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
over het ankeren vind ik, word soms wel wat te lichtjes over gesproken of naagedacht. hoe al gezegd is, is het gewicht van de anker niet het belangrijkste bij het ankeren, zeker zou ik een lichtere anschaffen, dat betekend niet zo zeer kleiner, maar wel lichter in ieder geval.
nr. 1. bij het ankeren ,..is de verbinding naar het anker toe, en daar hoor ik eigentlijk niemand over praaten.
waar vaar jij, friesland, of ijsselmeer,wadden.
als je voor langer ankert,bv.overnachten, kan je van alles aan weer over je heen krijgen. een goede ankerketting 3 keer scheepslengte minimaal.
dit is al een veiligheidsaspekt. de ketting houd de boot op positie,met behulp v.d.anker.(en het veerend vermogen)
nou denk ik ook niet aan een mooie zomeravond. ik zou dan ook zo mogelijk altijd van af de boeg ankeren.je heb dan ook geen last van het weer denk achter aan luik,kajuitingang.... en bij slecht weer, het (inhalen)

als je ankert wil je pauseren, dus met een veilig gevoel de nacht doorbrengen.
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 15:03 #57508

een goede ankerketting heeft niets met de lengte van het schip te maken. Natuurlijk wel wenselijk om een lange ankerlijn of ketting te hebben, maar de lengte van de ankerlijn wordt bepaald door de diepte van de ankerplaats. Drie maal de diepte is minimaal.

Een ankerketting geeft geen enkele rek trouwens, maar het gewicht van de ketting zorgt ervoor dat de ketting niet de gehele tijd strak staat, en daarom een veerkracht lijkt te hebben.
Natuurlijk is het goed om 50 meter gegalvaniseerde ketting aan boord te hebben, maar qua gewicht is dat niet wenselijk. Een stuk ankerketting die de lijn op de bodem trekt, gevolgd door NYLON ankertouw is een erg beproefde combinatie. (door het gewicht van de ketting wordt het anker horizontaal getrokken ipv vertikaal en graaft zich dus beter in) Daarnaast is zon lange lijn ook nog te gebruiken in het geval van een sleepzak/drijfanker door de rek, die schokken voorkomt, en daardoor abrupte belasting. Zorg er wel voor om een voldoende dikke lijn te nemen.

Ankeren over de boeg is vaak wel erg praktisch, maar hoeft absoluut niet beter te zijn. Zeker door middel van een spruit kun je je schip dusdanig trimmen dat je van gieren veel minder last hebt t.o.v. ankeren over de boeg (tenzij je over de boeg ook een spruit gebruikt)

Nu heb ik geen foto van de frey gezien, maar ik neem aan dat je vaak alleen vaart? Dan is een anker ophalen zonder lier een hele klus, aangezien je niet kunt varen en inhalen tegelijkertijd. Als je achteruit vaart kun je makkelijker gebruik maken van de moter om de lijn/ketting binnen te halen, en tevens de motor te bedienen.

Zorg er wel voor dat je duidelijk een ankerkegel hijst en een fel gekleurd ankerboeitje gebruikt als je achterwaarts ankert. Veel mensen zijn geneigd om je schip standaard aan de achterzijde te passeren, zeker als je voor anker ligt.

Uiteraard heeft Werner een goed punt, dat je op elk weertype moet zijn voorbereid en dat een lichter anker geen kleiner anker betekent. Maar ik ga ervan uit dat eenieder altijd duidelijk naar het weerbericht luistert en kan inschatten wat voor weer het wordt, incluis onweersbuien na een zomeravond.

Ook is het belangrijk om te zorgen voor goede ankerverlchting en te zorgen dat je waarneembaar bent op de radar. Tip; mocht je een hele beperkte accucapaciteit hebben, ik heb verschillende malen zogenaamde tuinverlichting gezien die gehesen werd aan de vlaggelijn. (rondom schijnende witte lantaarn die overdag oplaadt op zonne energie. puriteinen zullen me nu waarschijnlijk vervloeken, maar het werkt wel)

Succes
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 18:06 #57516

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Hallo Steef,
als je ankert geef je standaard 3 keer lengte /diepte of wat meer, dat is duidelijk, er is ook geen rek in een ketting ik bedoelde ermee ook de vering van een lang doorhangende ketting.
ik denk, het ligt ook een beetje aan mijn taalgebruik,sorry. ik wilde er nog even op terugkomen als het mag.
Als een schip op de wadden of kust ankert, hoord het tot de veiligheidsuitrusting, om 3 keer scheepslengte aan kettingvoorloop erbij te hebben, om goed en veilig te kunnen liggen/ankeren.
rekening houdend met stroom, en weersomstandigheden. tot zeker 3,5
kn.
Als de stroom dan kentert, kan en verlegt de ketting zich met de boot, en de anker blijft zelfs in zijn oorspronkelijke positie liggen. hij word bijna niet belast, omdat dan de ketting de vering en haar doorhangende trekkracht de boot in positie houdt.
dit was van mij de bedoeling om uitteleggen,volgens de normen van veilig ankeren. uiteraard zijn er velen, die het ook anders doen. zeker op andere wateren.
Anker jij op een dieper stuk, dan kan je nog een ankerlijn/loodlijn genaamd als verleng aanbrengen.deze heeft ook nog een behoorlijke neerwaardse trek,ligt aan de sterkte en uitvoering.
Dit was het dan even, wat ik graag aan de zeilvrienden wilde vertellen en uitleggen.
Met zeilersgroeten
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 18:39 #57522

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Om even terug te komen op oplossingen :wink:

Zo zit het bij mij aan boord:




De stok steekt in het ankerbeslag. De lijn met kettingvoorloop zitten in een tas die ik vanuit de bakkist naar voren moet brengen. Even ketting aansluiten (harpsluiting) en de boel is klaar. Anker zit met twee touwtjes verder vastgebonden aan de preekstoel. Anker weegt ongeveer 12kilo en ik heb nog nooit problemen ondervonden met ankeren (anders dan dat ik soms bijna het anker er niet uit krijg :wink: )

Als je een lichtgewicht anker neemt scheelt het ook het nodige aan gewicht (Fortress)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 03 feb 2009 18:50 #57524

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Je hoeft helemaal niet naar voren met dat anker, gewoon anker er achter de boot uitgooien en de lijn strak houden, naar voren lopen en boot voorbij het anker trekken (met behulp van wind) en voor vastmaken en dan de achteruit procedure van het ankeren. Kom je wel op een andere plek uit dan als je hem voor eruit gooit, maar daar kan je rekening mee houden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 04 feb 2009 09:16 #57585

@wallaby. een eenvoudige oplossing die waarschijnlijk naar alle tevredenheid functioneerd. Echter het lijkt mij geen echte degelijke oplossing. Als je schip na 3 dagen klappen op de golven voor anker wil ben ik benieuwd wat de schade zal zijn aan a)of het dek b) of de preekstoel of c) is er nog wel een anker. Langdurig klappen van het schip kan er toe leiden dat de lijntjes doorschuren. De mogelijkheid om van achter de lijn te halen en aan te koppelen is er eentje die voor ankeren wellicht een goede lijkt. Echter een anker is ook een redmiddel. Lees onderstaand verhaaltje maar eens)
Afgelopen jaar had ik Murphy aan boord. Mijn schip lag in noordschans en moest naar Strijensas, 3 mijl verderop, om de mast eraf te halen. In Noorschans bleek dat mijn accu's leeg waren. (weet nog steeds niet waarom). Het schip 2 uur aan de acculader gelegd en daarna gestart. Ondertussen al de rolgrootzeil en fok eraf gehaald, kussens uit de boot en de koppelingen van electriciteit in de mast al losgemaakt.
Terwijl ik vaar richting de vaargeul met een stevige zuidenwind valt net voor de vaargeul ineens mijn motor uit. Zeilen zetten ging niet. In een reactie laat ik m ijn anker zakken en na een paar meter voel ik dat hij houdt (is niet diep daar). Ondertussen wil ik een securite bericht verzenden via de marifoon.... echter de antenne is al gedemonteerd. Ongeveer een minuut nadat ik voor anker ben gegaan komt er een grote duwbak combinatie op een kleine 50 meter voorbij. Precies de 50 meter die Wallaby nodig had om zijn lijnen te pakken, aan te sluiten en zijn anker los te knopen...
Nu kun je natuurlijk zeggen dat je nooit zonder marifoon moet varen, en dat je wel altijd de zeilen aangeslagen hebt etc.. maar de boodschap lijkt me duidelijk. Een anker is niet alleen om te overnachten, het is ook een middel bij pech, tegen lager wal en voor een ieder die zwaar weer zeilen heeft gelezen, een anker kan ook worden gebruikt om snelheid te minderen tov de golven van achter.
een anker van achteren uitgooien en mee naar voren nemen is een optie die bij rustig weer prima mogelijk is, maar probeer het niet bij harde stroming of wind. Je houdt niet in je eentje een schip van etterlijke tonnen ineens tegen als plotseling de lijn zo strak staat als een snaar omdat het anker grip krijgt.
Ben benieuwd of Frey de sites nog heeft bekeken
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 04 feb 2009 09:32 #57586

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Levendige discussie!

Heb de sites zeker bekeken, maar ik heb nog niet mijn uiteindelijke oplossing bedacht. In principe doe ik altijd zeer voorzichtig met tochtvoorbereiding en probeer ik slechte omstandigheden voor te blijven door goed naar weersverwachtingen en de lucht te kijken.

Anker als redmiddel gebruiken gaat inderdaad niet werken als ik aan de achterkant moet ankeren. Daarom zou een boegrol dichter in het wensenlijstje komen te staan, ware het niet dat een ankerbak voorop ten koste gaat van mijn leef en slaapruimte in de punt (dillema). Een boegroller + kettingbak installeren kost me weer een boel tijd, geld en laswerk. Zal zeker helpen in het gemak, maar is misschien wat overdreven oplossing.

Ik vind de constructie van Wallaby wel een interessante en neem aan dat deze alleen bij redelijk weer gebruikt kan worden. Misschien kan ik zelf iets aan de preekstoel vastklussen wat het anker kan houden evt alleen in combinatie met boegroller.

Wat ik nu bedenk is misschien in het voorluik een bak te klussen waar de ketting in zou kunnen. Dan met een boegroller voorop misschien.

Of een ankerhouder (www.marinestore.nl/Aanleggen_e...er/product_info.html) op het voordek bevestigen en nieuw anker plus roller aanschaffen. Roller is ook al vanaf 2 tientjes verkrijgbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 04 feb 2009 10:07 #57589

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Om even jullie twijfels over deze constructie weg te nemen het volgende. Ik voer het anker nu al 5 jaar op deze manier en nog nooit is er een lijntje los gegaan of doorgeschuurd ondanks alle weersomstandigheden en klappen op de golven (vaar heel veel op het Ijsselmeer met korte steile golfslag). Komt ook doordat het anker eigenlijk al gefixeerd is met de stok in het ankerbeslag, hier zit weinig speling in. De lijntjes houden de schacht vast als extra fixatie en de vloeien van het anker. Ik heb ook een jaar met een fietstas aan de preekstoel gevaren met daarin de lijn en ketting, maar die scheurde uit. Heb nog wel aan een andere constructie gedacht zodat de lijn voorop al klaar is, maar heb nog geen goede oplossing gevonden (anders dan de lijn en ketting door het dek te gaan voeren, dat is iets wat ik nog niet echt wil).

Over anker als laatste redmiddel. Tuurlijk heb je gelijk, hoe gebruiksklaarder je anker hoe beter het is. Maar je zal ze de kost moeten geven die helemaal geen anker aan boord hebben......ik pretendeer zeker niet de meest ideale oplossing te hebben, maar als ik soms ook zie hoe ankerbakken er uitzien.....anker onderop, lijnen in de knoop, volgestopt met van allels en nog wat...dan vraag je echt af hoe gebruiksklaar het anker is........de oplossing bij mij aan boord voorkomt in ieder geval een hoop gezeul met een anker aan dek..... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 04 feb 2009 11:49 #57592

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Merkwaardig dat iedereen er altijd van uitgaat dat het anker op de boeg moet zitten, een plek waar je niet bent en niet wilt zijn als je in de problemen zit, dan wil je bij je roer staan. Maar goed, 10 mensen, 10 meningen en 10 oplossingen. Hier is nummero 11 voor wat het waard is:

Op mijn vorige schip (een Feeling 326) had ik een anker voorop en een aan de hekstoel hangen, met een verzwaarde ankerlijn opgeschoten erachter. Ik ankerde altijd door het schip op de plek waar ik het anker wilde hebben te keren, anker afwerpen (kwestie van uit zijn houder wippen en overboord) en dan liet ik de boot langzaam voor de wind afdrijven. De lijn zat vast aan een bolder. Als ik dan lag, alles onder controle had etc. pakte ik een vaste, elastische lijn (lengte boot) die al vast zat in de ankerkist, leidde die door het oog in de voetrail en buitenom naar achteren, en daar maakte ik hem vast aan het restant ankerlijn net achter de bolder. Die kan dan los waarna de boot om zijn mast draait en met de boeg in de wind gaat liggen.

Met warme dagen lag ik altijd met de kont in de wind, lekker doorwaaien en de buiskap fungeert als windvanger. Het anker op de boeg heb ik eigenlijk zelden gebruikt, zwaar onhandig kreng (ploegschaar van veel te veel kg) en veel kabaal van de ketting. Op mijn huidige schip wil ik het ook zo proberen. Met een zwakke rug moet je wat...
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 04 feb 2009 11:51 #57593

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ook ik ben al een tijd aan het prakkiseren om iets te maken waardoor ik niet meer dat zware anker uit de voorpunt kist moet halen ( je word een dagje ouder ) 2 jaar geleden heb ik die voorplecht er aan gemaakt.
Heb gelijk aan de achterkant een nieuw platvorm met zwem trap gemaakt, toen had ik de oude over en heb iets bedacht om aan de voorkant te doen het is nu anders bevestigt en werkt perfect.

Nu wil ik ook mijn anker daar op een of andere manier bevestigen.
Het is een delta anker
Heeft iemand het licht gezien op dit gebied, scheelt me een hoop denkwerk.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 04 feb 2009 13:13 #57594

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik zorg dat beide ankers (een voor - een achter) gebruiksklaar bereikbaar zijn in de daarvoor betreffende ruimtes.
Anker, voorloper (rvs keting 5 x de bootlengte) zware wartel en dan 100 mtr polyamide tros.
De Delta en Cobra ankers pakken op iedere ondergrond van goed tot zeer goed. Ik neem 3 kg per ton bootgewicht, iets aan de zware kant maar wel altijd aan de veilige kant.
Aan dek wil ik geen ankers of uitstekende scherpe voorwerpen aan de railing.
Aangezien ik altijd op groot open water zeil en altijd in gebieden die ik niet ken, ben ik met ankeren zeer voorzichtig.
Ik ankerde eenmaal voor de kust van Zandvoort en werd afgestraft met een bijna stranding toe 's nachts plotseling een harde wind opstak. En ik midden in de branding lag. Motor starten, tros doorsnijden en weg! En die kust ken ik als mijn broekzak.
Voor lui met een ankerwinch, een goed idee is om met een spruit of duivelsklauw de spanning van je tros af te nemen en die om je kikkers te beleggen.
Ankeren van achteren? Why not? Maar wel zorgen dat de boeg naar open water staat. In open zeehavens altijd me je boeg naar open water parkeren. Moet je weg dan kan je weg.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 05 feb 2009 13:54 #57737

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Dit is dé oplossing:

www.hollandia-spudpalen.nu/
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 05 feb 2009 14:55 #57745

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat de mens allemaal niet verzint! :P
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 05 feb 2009 19:31 #57783

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Wat de mens allemaal niet verzint! :P
Bij baggerschepen is het heel normaal. Maar ik vraag me wel af hoe je die dingen in je schip wil monteren. Het lijkt me een behoorlijke verbouwing of een lelijk obstakel aan dek. Ook zal het een leuk effect geven als de telescopische palen onverhoopt verbuigen en je de boel niet meer ingeschoven krijgt.
Maar je ligt wel vast, en als je niet aanmeert hoef je ook geen liggeld te betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 05 feb 2009 20:03 #57791

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het aanbrengen en monteren zal niet zo'n probleem zijn, maar je hebt een paar lelijke obstakels in je boot en extra ongewenst gewicht bovendien.
Kan er de voordelen niet van inzien. Bij een beunbak ligt dat uiteraard anders. Die hoeven niet mooi te wezen. 8)
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 05 feb 2009 20:04 #57792

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Maar je ligt wel vast, en als je niet aanmeert hoef je ook geen liggeld te betalen.

Klopt heb ik een jaar of 10 geleden gehad in Elburg.
Kom met mijn kiel ( was toen nog 1.6 ) in de slik vast op ca 30 cm van de kant
De geld ophaaler zij eerst vastmaaken ik zij waarom , nu hoeft u niet te betaalen. ik zij mooi dan laat ik het zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ankeroplossing 06 feb 2009 10:35 #57860

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12603
Spudpalen? Nee dank u!

Er varen wat motorboten rond met een spudpaal die ze in de praktijk zelden of nooit gebruiken.
Voor zeilschepen is het helemaal een "bloody crime".
Zo'n spudpaal mag onder het varen niet onder het vlak uitsteken.
Ook bóvendeks wil je dat ding niet zien, je hebt al last genoeg van een ankerspilletje, laat staan een spudpaal.
Dat houdt in dat die paal moet passen in de ruimte tussen dek en vlak, wat bij de meeste boten minder 1.50 mtr. is.
Zelfs als je een telescopische constructie weet te plaatsen, zal je in de praktijk niet meer dan ca. 2 meter onder je schip uitkomen, Wanneer je dan ook nog er vanuit gaat dat die paal iets van een halve meter de bodem in moet.... Het is leuk speelgoed wanneer je ergens langs de oever gaat liggen maar op iets dieper water heb je niets aan zo'n duur geval.
Over getijdenwater zullen we het maar helemaal niet hebben, net zo min als over wat er gebeurt wanneer een speedboat malloot langsscheurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl