Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ?

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 24 nov 2018 18:49 #999689

Toen ik de boot einde seizoen uit het water haalde schrok ik even van de roestvorming aan de kiel.

Even de feiten:
- boot heeft onder vorige eigenaar op zoet gelegen
- sedert oktober 2017 in mijn bezit en verhuisd naar zout
- in juni 2018 nog niets te zien bij het leggen van nieuwe anti-fouling. Wel zo dom geweest dan niet te zien dat er geen anode op kiel zat !!!
- in oktober 2018 dit beeld....


Mijn vragen:
- kan de oorzaak meer zijn dan en kel het ontbreken van een anode op de kiel ?
- hoe los ik dit best op: enkel lokaal de roestvlekken bewerken met een roestwerende primer, of beter ineens de hele kieloppervlakte deels preventief onder handen nemen ?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do.” – Mark Twain
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 24 nov 2018 21:52 #999733

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Als je dit zelf wilt oplossen->in elk geval die roestplekken Tercoo perago schijf en best wel een boel geduld. Daarna primocon. Je kan m natuurlijk ook laten stralen dan, bij stralen kan je hem indien gewenst helemaal met epoxy afwerken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 21:53 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 25 nov 2018 04:53 #999769

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Waarom zou je niet ook met epoxy afwerken als je het zelf doet? Dat is een stuk dampdichter dan primocon en geeft roest dus minder snel nieuwe kansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 25 nov 2018 07:20 #999773

OK. Dat wordt dan de dubbele schijf vermoed ik ?
En het geduld ... dat houdt dan in dat je adviseert om ineens de hele kiel te doen ?

Is de oorzaak enkel het niet hebben van de anode trouwens ?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do.” – Mark Twain
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 25 nov 2018 07:32 #999777

Dit heeft niks met een anode te maken, gewoon een slechte bescherming
Zo te zien zit er alleen antifouling op.
Ik zou zeggen goed schoonmaken heel de kiel , daarna nog behandelen met een roestomvormer.
Daarna een laag of 6 vc-tar zodat je een waterdichte laag creëert. En afsluiten met 2 lagen antifouling.
Ten eerste moet je zorgen dat de roest goed weg is en daarna een goede bescherming. Anvders komt het geheid terug.
Aan de andere kant, wat geeft een beetje roest op je kiel, de tijd dat die doorgerot is ga jij waarschijnlijk niet meemaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 25 nov 2018 07:54 #999781

capglider schreef :
Wel zo dom geweest dan niet te zien dat er geen anode op kiel zat !!!
- in oktober 2018 dit beeld....

Mijn vragen:
- kan de oorzaak meer zijn dan enkel het ontbreken van een anode op de kiel ?

Dat misverstand duikt steeds weer op.
Een (passive zoals normaal op bootjes) anode beschermt beslist niet tegen roesten. Heelaas want anders konden we de kiep wel kaal laten.
Een anode beschermd tegen galvanische corrosie wat veroorzaakt wordt als er een edeler metaal ( brons rvs e.d. ) electrisch geleidend is verbonden met de kiel . Aangezien dan bij veel ( zeker bij oudere) boten niet het geval is is een anode op een kiel in dat geval dan ook vrij zinloos. Nieuwere boten (na 1998) hebben vaak wel een geleidende verbinding van alle metalen onderdelen aan boord met de kiel vanwege CE regels en dan is de situatie anders.

In jouw geval is die roest gewoon veroorzaakt door kleine onvolkomenheden of barstjes in de verflaag waardoor er water bij kan komen. Roest is nl niet alleen ijzeroxide maar een verbinding van ijzeroxide met water , zogenaamd gehydrateerd ijzeroxide.
Dat je er op zoet water geen/minder last van komt omdat daar geen cloride in zit zoals in zeewater wat de vorming van roest sterk versnelt.
Enige afdoende remedie; kaalhalen en ontroesten ( liefst stralen , eventueel met een tercoo schijf ) en een goed verfsysteem opbrengen , bij voorkeur epoxy .
Maar daar is hier al genoeg over geschreven dus even de zoekfunctie gebruiken.


Ad
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 24 feb 2019 16:02 #1024253

Martinwmd schreef :
Dit heeft niks met een anode te maken, gewoon een slechte bescherming
Zo te zien zit er alleen antifouling op.
Ik zou zeggen goed schoonmaken heel de kiel , daarna nog behandelen met een roestomvormer.
Daarna een laag of 6 vc-tar zodat je een waterdichte laag creëert. En afsluiten met 2 lagen antifouling.
Ten eerste moet je zorgen dat de roest goed weg is en daarna een goede bescherming. Anvders komt het geheid terug.
Aan de andere kant, wat geeft een beetje roest op je kiel, de tijd dat die doorgerot is ga jij waarschijnlijk niet meemaken.

Ik ga dit werkje volgend weekend aanvatten. Welke roestomvormer raden jullie aan ?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do.” – Mark Twain
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 24 feb 2019 16:59 #1024266

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 25 feb 2019 06:33 #1024377

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Vergeet niet de kielnaad ook goed mee te nemen met je schuur- en verf aktie.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 25 feb 2019 07:19 #1024385

capglider schreef :
Ik ga dit werkje volgend weekend aanvatten. Welke roestomvormer raden jullie aan ?
Ik heb ook (zeer)goede ervaringen met de roestomvormers van 3M.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 25 feb 2019 18:01 #1024522

Volgend weekend(s) ga ik aan de slag met volgende stappen en producten. Wie nog een incompatibiliteit ziet, ik hoor het graag !

1) Kiel over de volledige oppervlakte kaal zetten met tercoo-schijf
2) Behandelen met roestomvormer Brunox
3) Diverse lagen VC Tar2
4) 2 lagen antifouling

Ik denk dat ik weet wat gedaan komende weekends :woohoo:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do.” – Mark Twain
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 09 apr 2019 17:08 #1036132

Dit is het uiteindelijk geworden (nog wat anti-fouling werk te doen volgend weekend):

- tercoo schijf
- roestomvormer (1 laag), die leidt tot een epoxylaag)
- diverse lagen primocon
- twee lagen antifouling








“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do.” – Mark Twain
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 09 apr 2019 18:12 #1036146

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Interessant, maar die "roestomvormer die leidt tot een epoxylaag".
Wat is dat voor spul?
Moet je daarvoor de ondergrond helemaal kaal halen, of mogen er nog (resten) oude lagen opzitten??
Laatst bewerkt: 09 apr 2019 18:13 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 09 apr 2019 18:37 #1036153

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Een (passive zoals normaal op bootjes) anode beschermt beslist niet tegen roesten. Heelaas want anders konden we de kiep wel kaal laten.
Een anode beschermd tegen galvanische corrosie wat veroorzaakt wordt als er een edeler metaal ( brons rvs e.d. ) electrisch geleidend is verbonden met de kiel . Aangezien dan bij veel ( zeker bij oudere) boten niet het geval is is een anode op een kiel in dat geval dan ook vrij zinloos.

Hoe zit dat dan met kathodische bescherming van bijvoorbeeld damwanden?
Daar wordt niks anders dan gewoon staal gebruikt en toch worden er anodes aangehangen om aantasting van de damwand te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 09 apr 2019 20:28 #1036181

zapp schreef :
Interessant, maar die "roestomvormer die leidt tot een epoxylaag".
Wat is dat voor spul?
Moet je daarvoor de ondergrond helemaal kaal halen, of mogen er nog (resten) oude lagen opzitten??

Ik heb het flesje hier niet bij me en kan me even het merk niet herinneren. In elk geval weet ik dat bv Epifanes het zelfde heeft, want dat heb ik een buurman in de haven zien gebruiken. Witte, dunne, melkachtige vloeistof die vrij snel na het aanbrengen eerder donker wordt van kleur. Wordt verondersteld een epoxylaag te vormen. Volgens de gebruiksaanwijzing mag er gerust nog roest achtergebleven zijn voor gebruik (maar geen al te ruwe delen).

Ik heb het vroeger in elk geval met succes op de camper gebruikt.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do.” – Mark Twain
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 10 apr 2019 07:23 #1036220

Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Een (passive zoals normaal op bootjes) anode beschermt beslist niet tegen roesten. Heelaas want anders konden we de kiep wel kaal laten.
Een anode beschermd tegen galvanische corrosie wat veroorzaakt wordt als er een edeler metaal ( brons rvs e.d. ) electrisch geleidend is verbonden met de kiel . Aangezien dan bij veel ( zeker bij oudere) boten niet het geval is is een anode op een kiel in dat geval dan ook vrij zinloos.

Hoe zit dat dan met kathodische bescherming van bijvoorbeeld damwanden?
Daar wordt niks anders dan gewoon staal gebruikt en toch worden er anodes aangehangen om aantasting van de damwand te voorkomen.

Dat is echt heel wat anders dan een simpele anode. Met een paar anodes op een kiel blijft die echt niet roestvrij zonder een goede verflaag.
Bij kathodische bescherming die jij bedoelt zoals bij damwanden en ook olieplatforms wordt er ook een geringe spanning op de kathode en het te beschermen staal gezet die tegengesteld is aan de galvanische spanning doe de electronenstroom veroorzaakt en zo voorkomt dat er ijzerionen kunnen ontstaan die de roest vormen. Zonder ijzerionen krijg je nl. geen roest .
Is soms de oorzaak van ernstige corrosie op met name jachten die er dichtbij liggen als die er niet tegen beschermd worden door o.a. een scheidingstrafo o.i.d. .
Maar in het precieze van kathodische bescherming heb ik me nooit verdiept dus pin me niet vast als ik het niet helemaal goed verwoord .
Google maar eens op kathodische bescherming, dan vind je genoeg uitleg bijv. deze: www.corrosie.info/documents/20...che-bescherming.pdf/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 10 apr 2019 07:40 #1036224

capglider schreef :
zapp schreef :
Interessant, maar die "roestomvormer die leidt tot een epoxylaag".
Wat is dat voor spul?
Moet je daarvoor de ondergrond helemaal kaal halen, of mogen er nog (resten) oude lagen opzitten??

Ik heb het flesje hier niet bij me en kan me even het merk niet herinneren. In elk geval weet ik dat bv Epifanes het zelfde heeft, want dat heb ik een buurman in de haven zien gebruiken. Witte, dunne, melkachtige vloeistof die vrij snel na het aanbrengen eerder donker wordt van kleur. Wordt verondersteld een epoxylaag te vormen. Volgens de gebruiksaanwijzing mag er gerust nog roest achtergebleven zijn voor gebruik (maar geen al te ruwe delen).

Ik heb het vroeger in elk geval met succes op de camper gebruikt.

Dat is typisch een doodnormale roestomvormer zoals Fertan en Rustbuster en andere merken.
Ik denk dat vorming van een epoxylaag een vertaalfout is of zoiets want epoxy vorm je echt niet op die manier. Van veel van die producten wordt el gezegd dat ze een goede onderlaag vormen voor een epoxycoating . Meestal moet daarvoor wel de eenmaal uitgewerkte laag goed worden schoongewassen om niet tot fosfaat gereageerd spul te verwijderen.( dus goed gebruiksaanwijzing lezen).
Dat zwart worden betekent nl. dat het restroest oplost en door fosforzuur en ijzerfosfaat omgevormd wordt naar ijzerfosfaat wat door zijn zeer dichte structuur een goede bescherming is tegen opnieuw roesten.
precies hetzelfde wordt ook bereikt met het fosfateren van staal zoals bijv. bij wapens ( nl.wikipedia.org/wiki/Fosfateren )
Hier kun je wel zien wat er in dat spul zit:
www.ranexrustbuster.com/wp-con...er_VIB_ENG_953_3.pdf
fertanusa.com/wp-content/uploa...lish-SDS-7-14-15.pdf
De andere bestanddelen zijn bijv. bedoeld om te ontvetten om het spul beter in te laten dringen in de porieën van het ijzer en de roest.
Ad
Laatst bewerkt: 10 apr 2019 07:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 10 apr 2019 07:53 #1036228

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Yellow Boat schreef :
Wadloper schreef :
Hoe zit dat dan met kathodische bescherming van bijvoorbeeld damwanden?
Daar wordt niks anders dan gewoon staal gebruikt en toch worden er anodes aangehangen om aantasting van de damwand te voorkomen.

Dat is echt heel wat anders dan een simpele anode. Met een paar anodes op een kiel blijft die echt niet roestvrij zonder een goede verflaag.
Bij kathodische bescherming die jij bedoelt zoals bij damwanden en ook olieplatforms wordt er ook een geringe spanning op de kathode en het te beschermen staal gezet die tegengesteld is aan de galvanische spanning doe de electronenstroom veroorzaakt en zo voorkomt dat er ijzerionen kunnen ontstaan die de roest vormen. Zonder ijzerionen krijg je nl. geen roest .
Is soms de oorzaak van ernstige corrosie op met name jachten die er dichtbij liggen als die er niet tegen beschermd worden door o.a. een scheidingstrafo o.i.d. .
Maar in het precieze van kathodische bescherming heb ik me nooit verdiept dus pin me niet vast als ik het niet helemaal goed verwoord .
Google maar eens op kathodische bescherming, dan vind je genoeg uitleg bijv. deze: www.corrosie.info/documents/20...che-bescherming.pdf/

Ik kom op het idee omdat er bijvoorbeeld bij de damwanden in de haven van Breskens op grote schaal opofferingsanoden zijn toegepast (je ziet ze bij LW) en ik, gezien het aantal anoden (elke paar meter een knoert van een ding), niet de indruk heb dat daar wordt gewerkt met het systeem dan jij noemt; een stroomopdruksysteem en veel minder anodes.
Laatst bewerkt: 10 apr 2019 08:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 10 apr 2019 08:39 #1036237

Die situatie in Breskens ken ik niet en al helemaal niet of en hoe lang dat effectief is.dan zou je al met de beheerder (RWS?) moeten praten over het hoe en wat .
Maar ik vrees dat het een illusie is om te denken dat je met het monteren van genoeg anodes op een kiel het schilderen helemaal achterwege kunt laten en met een kale stalen kiel kunt varen zonder roest.
Zou wel leuk zijn maar als dat mogelijk was dat allang meerdere malen geprobeerd en waren er allang geen roestproblemen meer met kielen en ook doorgeroeste kielbouten zouden tot het verleden behoren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 28 dec 2020 06:54 #1240063

  • byBibi
  • byBibi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik ben benieuwd naar de afloop, bleek het geholpen te hebben, de behandeling?
Misschien dat iemand nog zin heeft om een Jip en Janneke stappenplan neer te zetten met welk spul je kan kopen?

Ik heb nu in gedachten:
1- tercoo schijf (tips hoe je dit kan doen zonder de havenmeester kwaad te maken zijn welkom ;) )
2- roestomvormer, naar het lijkt van een willekeurig merk: hoeveel liter / ml heb je eigenlijk nodig? Kom je met een liter uit?
3- epoxy 2 lagen
4- antifouling 2 lagen

Is dit de juiste aanpak?
Wij schrokken ons een hoedje toen de kiel helemaal geroest bleek. Zeker omdat de contraplaten ook erg geroest zijn, maar die twee staan vrij zeker los van elkaar.

En is het een probleem als je de onderkant van de kiel, alwaar hij rust op de blokken, in een keer aanpakt, als de rest al is gedaan? Of moet je bij elke stap eerst de boot op laten tillen en op een ander plekje op de kiel plaatsen?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 dec 2020 06:59 door byBibi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 28 dec 2020 08:15 #1240073

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6726
Waarom maak je je druk over roest op deze kiel? Het is toch bekend dat gietijzer niet echt roest. Daarom werd het overal gebruikt in water- en rioleringsleidingen. Ik zou de plekjes goed uitkrabben en plamuren met epoxy plamuur en dan gewoon weer antifouling er overheen. Kielbouten zijn niet van gietijzer en die kunnen wel doorroesten: goed in de gaten houden dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 28 dec 2020 10:58 #1240121

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
byBibi schreef :
Ik ben benieuwd naar de afloop, bleek het geholpen te hebben, de behandeling?
Misschien dat iemand nog zin heeft om een Jip en Janneke stappenplan neer te zetten met welk spul je kan kopen?

Ik heb nu in gedachten:
1- tercoo schijf (tips hoe je dit kan doen zonder de havenmeester kwaad te maken zijn welkom ;) )
2- roestomvormer, naar het lijkt van een willekeurig merk: hoeveel liter / ml heb je eigenlijk nodig? Kom je met een liter uit?
3- epoxy 2 lagen
4- antifouling 2 lagen

Is dit de juiste aanpak?
Wij schrokken ons een hoedje toen de kiel helemaal geroest bleek. Zeker omdat de contraplaten ook erg geroest zijn, maar die twee staan vrij zeker los van elkaar.

En is het een probleem als je de onderkant van de kiel, alwaar hij rust op de blokken, in een keer aanpakt, als de rest al is gedaan? Of moet je bij elke stap eerst de boot op laten tillen en op een ander plekje op de kiel plaatsen?

Tercoo heeft heel mooi opvang/afzuig hulpstuk, ik gebrruik owatrol roestomvormer, daarna primer en winter epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 28 dec 2020 12:15 #1240136

jerry schreef :
Waarom maak je je druk over roest op deze kiel? Het is toch bekend dat gietijzer niet echt roest. Daarom werd het overal gebruikt in water- en rioleringsleidingen. Ik zou de plekjes goed uitkrabben en plamuren met epoxy plamuur en dan gewoon weer antifouling er overheen. Kielbouten zijn niet van gietijzer en die kunnen wel doorroesten: goed in de gaten houden dus.

inderdaad, het is slechts oppervlakkige roest. Bij mijn oude boot was de kiel ooit professioneel kaal gemaakt en ingepakt in epoxy. Daarna primer en AF. Na een jaar of 5 kwam er toch weer lichte roest door heen. Maar wat geeft het....ieder jaar een beetje schuren, primer erop, en wat AF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 28 dec 2020 12:28 #1240138

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
byBibi schreef :
En is het een probleem als je de onderkant van de kiel, alwaar hij rust op de blokken, in een keer aanpakt, als de rest al is gedaan? Of moet je bij elke stap eerst de boot op laten tillen en op een ander plekje op de kiel plaatsen?

Het is ook een reële optie om de onderkant van de kiel gewoon te vergeten. Er blijft genoeg kiel over als er een laagje vanaf roest. Zo doe ik het tenminste.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest aan kiel - Oorzaak en oplossing ? 28 dec 2020 12:34 #1240140

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
byBibi schreef :
Ik ben benieuwd naar de afloop, bleek het geholpen te hebben, de behandeling?
Misschien dat iemand nog zin heeft om een Jip en Janneke stappenplan neer te zetten met welk spul je kan kopen?

Ik heb nu in gedachten:
1- tercoo schijf (tips hoe je dit kan doen zonder de havenmeester kwaad te maken zijn welkom ;) )
2- roestomvormer, naar het lijkt van een willekeurig merk: hoeveel liter / ml heb je eigenlijk nodig? Kom je met een liter uit?
3- epoxy 2 lagen
4- antifouling 2 lagen

Is dit de juiste aanpak?
Wij schrokken ons een hoedje toen de kiel helemaal geroest bleek. Zeker omdat de contraplaten ook erg geroest zijn, maar die twee staan vrij zeker los van elkaar.

En is het een probleem als je de onderkant van de kiel, alwaar hij rust op de blokken, in een keer aanpakt, als de rest al is gedaan? Of moet je bij elke stap eerst de boot op laten tillen en op een ander plekje op de kiel plaatsen?

Dit is een heel rigorueze aanpak voor een niet bestaand probleem.

Beetje oppervlakiige roest aan je kiel, zeker bij een wat oudere boot, is heel normaal.

Ikzelf doe dit:

Elk jaar de plekjes met een draadschijf op de slijptol wat schoonmaken, onderwaterprimer een paar lagen, en anti fouling er overheen.

Er zijn vast betere methoden, maar je kunt ook werk zoeken.

Dit is niet struktureel. Gietijzer roest niet heel hard. En er is meer dan voldoende materiaal om de constructie niet te verzwakken.

Plamuur zou ik alleen doen als je dat heel netjes en gedegen kan doen: het is eigenlijk niks, en hechting is altijd lastig. Afhankelijk van het vulmiddel kan het ook nog water opnemen, wat je probleem alleen groter maakt. Alleen als je echt wedstijden zeilt, is de gewonnen micro-knoop interessant.
Laatst bewerkt: 28 dec 2020 12:37 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.379 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl