Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Isolatie beneden waterlijn

Isolatie beneden waterlijn 24 dec 2018 08:58 #1007833

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 24 dec 2018 11:52 #1007887

Zo goed mogelijk isoleren en ergens op een goed uitgezochte plek een mogelijkheid maken waar het condensaat zich kan vormen.
Iets als een droger die iedereen nu in z´n jacht wil zetten misschien?

Dat lijkt me een beetje vergelijkbaar met wat Erodona gedaan heeft met een deel af te dekken met isolatie.
Er was genoeg plaats waar zich condens kon vormen, dus onder de deken droog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 24 dec 2018 15:49 #1007935

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Erodona schreef :
Er is een flink verschil tussen een mening en kennis.

Dat wordt niet altijd onderkend. Helaas zijn meningen makkelijker, en worden daardoor eerder geloofd.

Wat ik wil zeggen: Ad heeft hier in het echt mee gewerkt. Professioneel over nagedacht. Ik snap dat dat betekent dat je een K-klus voor je hebt.

Wat je je nu vormt, is inderdaad een mening. Wat daar mis aan is? Op zich niks. Iets anders kun je niet, zonder in de schoolbanken te gaan.

Ik heb weinig met deze problematiek te maken gehad. Maar het blijft. Het absolute vochtgehalte (kg/kg) is binnen hoog. Omdat het warm is. Daarom werkt ventileren niet.

Nu stel je voor om vezelplaat te gaan gebruiken waarbij de vezels rechtop staan, tov het oppervlak. Dat betekent dus dat elke druppel vocht die daar op komt, onmiddelijk cappilair naar de huid getransporteerd wordt.

Wat Ad voorstelt is geslotencellig schuim. Dat is het enige wat werkt. Als die aan de "mensenzijde" nat wordt, blijft die aan de mensenzijde nat, en verder niks.

Dit is het advies wat je krijgt, op jouw vraag, op basis van kennis. Niet op basis van een mening.

Uiteraard mag je daar van afwijken, als je denkt daar een goede reden voor te hebben. Ook zonder trouwens: het is jouw boot.

Maar wat je dan onmiddelijk ook doet is dit: het risico accepteren dat de handel onder je kont vandaan roest.

Het spijt me dat ik fel reageer. Misschien een opeenstapeling van ergernissen over de omgang met kennis in deze (Geert-Wilders-)tijd. Of misschien word ik een ouwe sok. Kan ook. Maar dat laatste wens ik te ontkennen. :huh: :dry: :blink: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 24 dec 2018 17:10 #1007954

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Ik begrijp de kennis achter de problematiek. Echter zijn de meeste binnenvaartschepen en varende woonschepen of met pur of (iets oudere schepen) met glaswol of steenwol bekleed. Er liggen hier in de haven schepen uit 1920 die met steen/glaswol zijn geïsoleerd met dampremmende folie aan de binnenzijde (dus niet tegen de huid). Die zijn nog lang niet doorgeroest. Het verhaal dat indien je een steenwol deken bij isolatie gebruikt aan boord he gelijk je boot laat wegrotten dus natuurlijk grote onzin. Zowiezo zijn dekens van steenwol met rechtopstaande vezels niet capilair (zie website rockwool) en ze hebben zelfs varianten met keuring voor de zeevaart. Dat zie ik op die van armaflex nog niet staan. Ben benieuwd hoe hard dat brand als je keer laswerk hebt. De test isolatie met steenwol tegen de huid heeft in 10 jaar geen enkele vorm van roest vertoond. Ik begrijp dat als je wol nat wordt ( en het vocht kan er niet uit) je problemen kan krijgen. Maar ik heb nog nooit een binnenvaarder/woonark/zeeschip gezien die geheel met armaflex is beplakt. Sterker nog voorvzeevaart is het verboden. Dus ik denk dat ik mijn eigen ervaring ga gebruiken voor de materie op basis van wat ik zie op de huid bij steenwol met dampwerende laag, goed afgeplakt en afgewerkt i.p.v. allerlei berekeningen. Waarom rotten aircoducts dan die behandeld zijn met deze rockwool ook niet door. In ieder geval bedankt allen voor de tips en gedeelde kennis en ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 24 dec 2018 18:05 #1007964

Wanneer ik het probleem bekijk, dan denk ik onmiddelijk aan een koel/vrieskist.

Een koelkast heeft een zeer droge atmosfeer, dat zal een ieder bekend zijn.

Hoe komt dat?

De verdamper is duidelijk de koudste plaats, DAAR condenseert (en bevriest) het vocht.
De rest van de kast is DROOG.

Tijdens de draaipauzes verdwijnt ijs en water door een kleine opening naar een bakje op de (warme) compressor.
Het vocht verdampt nu weer, maar wèl in een andere ruimte, de keuken.

Ik zou een (oude)koel/vrieskast demonteren de verdamper hoog in de "kruipruimte" een bakje eronder zo mogelijk boven de waterlijn, zodat water direct zonder pomp afgevoerd kan worden.

De compressor ergens op een laag punt zodat er een zekere circulatie ontstaat.

Er wordt dan water afgevoerd en wat warmte van de compressor toegevoerd.

EEn tijdje kijken wat het resultaat wordt.
Ik denk een droge binnenkant van de huid. Die moet goed in de verf zitten!
Die zou ik isoleren met zo mogelijk wegneembaar materiaal.

De "kruipruimte" zal wat warmer worden en minder verwarming afnemen van de rest van de boot.

Het is dan een afweging van kosten/baten maken.

Het resultaat tegen de aanschaf en verbruik van de koelunit.
Laatst bewerkt: 24 dec 2018 18:08 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 25 dec 2018 10:58 #1008098

Ik vraag me wel af of een gewone koelkastcompressor het fijn vindt om 24/7 te draaien en hoe lang hij dan meegaat.

En verkijk je niet op het stroomverbruik . dat zal voor comnpressor van een kleine 100 liter koelkast al gauw 80Watt zijn wat over een heel jaar maar liefst 700 KWh oftewel iets van €140 per jaar .
Een grote met apart vriesvak al gauw het dubbele of nog meer.
Kun je zelf wel uitrekenen hoe snel je de isolatie kunt terugverdienen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 25 dec 2018 15:59 #1008185

Waarom zou een compressortje niet continu kunnen draaien?
Ik denk dat ze daarop ontworpen worden.

Mijn (Danfosh?) compressortje van 20jaar heeft deze zomer extreem veel uren gemaakt.
Met temperaturen van 44ºC afgelopen zomer, alle dagen op de load uitgang van een regelaar. Bij 13V starten en bij 12,7V stoppen
Een paar flessen die einde daglicht bevroren waren en tegen de ochtend weer grotendeels water.
Geen enkel probleem. Maar wèl de accu´s in de nacht minder belast. Geen stroom via de 60% rendement van de accu!

Die "kruipruimte" hoeft niet koud gehouden te worden, in tegendeel.
Het gaat alleen om de condens op één plaats te verzamelen.

Net zoals thuis on de koelkast gebeurt. Er is maar een betrekkelijk klein koud oppervlak nodig om de condens te verzamelen.

Hoeveel is hier al niet geschreven over drogers in de boten ´s winters.
Dat is prcies hetzelfde en schijnt maar weinig energy te vragen wanneer ik het zo lees.
Komt er dan niemand op het idee om dat in die "kruipruimte" toe te passen?

Overigens zal, net als de koelkast thuis, de compressor regelmatig stoppen omdat de verdamper laag in temperatuur is en weer starten zal wanneer water of ijs eraf zijn.
Precies zo als de koelkast in de keuken.
Daar dient de thermostaat voor.

Door condensatie komt warmte vrij, de compressor geeft ook z´n warmte af.
De temperatuur zal heel langzaam willen stijgen in die "kruipruimte"
Dat hoef je weer minder te stoken in de woonkamer erboven.

Wanneer het lukt om de huid te isoleren zal het een stuk sneller gaan.

Ik heb nergens zo´n ruimte om het te proberen, wel jammer. Ik zou het direct gaan proberen wanneer ik dit probleem had.
Laatst bewerkt: 25 dec 2018 16:17 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 25 dec 2018 17:25 #1008197

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ik zat daar ook stiekum aan te denken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 25 dec 2018 18:07 #1008204

Ik vrees alleen dat hier iemand bezig is een perpetuüm mobile te bedenken.
Het zou in principe wel kunnen werken als je i.p.v. de compressor , verdamper en condensor van een koelkast alle drie in de kruipruimte te plaatsen een echte warmtepomp zou gebruiken. Dus de verdamper in de kruipruimte en de compressor en de condenser in de woonkamer erboven.
En dan heb je dus een .... warmtepomp die inderdaad warmte uit de kruipruimte pompt en zo daar dus dus water condenseert wat het absolute watergehalte daar omlaag brengt. :woohoo: Net als bij een echte warmtepomp die warmte van buiten haalt , naar een hoger niveau "pompt" en naar binnen brengt .

Ook een compressor luchtdroger kan in een boot helemaal niet werken als het gecondenseerde water niet zou worden opgevangen i.p.v. vrij over de vloer zou lopen en door het grote oppervlak weer zou verdampen.

Overigens is ook een warmtepomp eigenlijk een misleidend woord omdat die weliswaar je huis verwarmt maar eigenlijk alleen een warmtecirculatiepomp is. Immers , alle warmte die je huis in gaat , gaat er ook weer uit en kan daar dan opnieuw door de warmtepomp naar binnen gepompt worden :huh: . ( gelukkig maar anders zou het er knap heet worden :ohmy: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 25 dec 2018 18:42 #1008211

Yellow,

Hoe kom je nu toch bij een Perpetuem Mobilé?

Het is PRECIES hetzelfde als een type droger die velen in hun bootje zetten.
Nog even kort wat ik al eerder schreef:

Er is te veel vocht in de ruimte.
Vormt condens.
Hoe krijg je dat er uit?
Condenseren op een plaats door één extra koud stuk te creëren, de verdamper.
Dat condens afvoeren naar een ANDERE ruimte, boven de waterlijn geen pompje nodig!

Hoe werkt dat in een koelkast? Exact hetzelfde. Om die reden heeft een koelkast een heel droge atmosfeer binnen in. Het DOEL is daar koude maken, bijverschijnsel is droge lucht.

In die kruipruimte is het DOEL droge lucht. Die kou heb je niet nodig.
Wel zet dan de compressor in diezelfde ruimte en de benergy die gebruikt wordt verwarmt die ruimte een klein beetje.
Dat heeft weer een ietsje minder Relatieve Vochtigheid tot gevolg. En vooral niet circuleren met lucht uit een andere ruimte, want daarmee komt weer nieuw vocht binnen.

Een oude koelkast is niet zo duur, en is die te klein dan neem je er twee.
Die dingen zijn doorgaans 60 a 70Watt en hoeven echt geen 24 uur te draaien.
Ik zou beginnen met gewoon een open koelkast in die ruimte te laten werken en wèl het water opvangen en elders dumpen.

Je hoeft alleen maar een koude plaats te maken en steeds dezelfde lucht te circuleren.
Het water wat daarbij condenseert moet je wel afvoeren voor het weer verdampt anders ben je wel erg dom bezig.
Net als die drogers die in de wasbak afvoeren, direct naar buiten.

De baten kant is de droge ruimte wat de wens is.
De kostenkant is de stroom die het compressortje verbruikt. en de aanschaf natuurlijk.
Wat heeft de eigenaar er voor over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 26 dec 2018 08:26 #1008259

Je heb gelijk ,over dat afvoeren van het condensaat heb ik even heen gelezen :blush:
Blijven de kosten die al heel snel niet in verhouding zullen staan tot de terugverdientijd van een goede isolatie met een dampdicht en niet vochtgevoelig materiaal ( en dus geen glas of steenwol) , helemaal als je het zelf kunt doen.
Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isolatie beneden waterlijn 27 dec 2018 00:10 #1008416

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Dit artikel was ik kwijt:
www.register-holland.nl/assets...st_van_binnenuit.pdf


Roest van binnenuit
een onderschat probleem
Erick Takes

Een goed artikel over conserveren van stalen schepen ivm. condens.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl