Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieseltank vol of leeg in de winter

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 10:18 #1102699

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Common rail bestaat uit een permanent hoge druk systeem. Met risico's dat bij een breuk deze diesel over de motor en uitlaat spuit.

De inspuiting wordt dan op de verstuiver electronisch geregeld en de inspuiting vindt gefaseerd plaats.

Dit geeft een wat betere ontsteking, omdat deze met een kleine voor-inspuiting wordt ingeleid.

De ervaring is echter dat deze gecompliceerde systemen kwetsbaar zijn en erg kostbaar zijn om te repareren.

Ze gaan zeker niet zo lang mee als de aloude lijn-of roterende pompen.

Er zijn ook nog pompverstuivers, die per cilinder door de nokkenas worden aangedreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 10:53 #1102704

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Was enige tijd terug bij Yanmar in Almere, waar de wereldwijde Yanmar marine activiteiten gebundeld zijn. Daar werd gemeld dat met uitzondering van de kleinste motoren, overgeschakeld is of gaat worden op common rail. De ervaringen tot nu toe met common rail blijken uiterst positief, en de enige mogelijkheid om aan steeds strengere milieueisen te voldoen.
De common rail techniek met z'n hoge drukken en kleine toleranties stelt hoge eisen aan de brandstofkwaliteit. Dat vereist dus een goed goed brandstofmanagement aan boord. En daar hoort bij de juiste materiaalkeuzes in het systeem en het respecteren van de maximaal toelaatbare opslagtijd van de brandstof.
Laatst bewerkt: 21 nov 2019 14:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 11:24 #1102710

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
ilCigno schreef :
Ik vaar nu al een jaar of zes op 100% GTL denk ik. Mijn Yanmar 2GM20F draait er prima op. Aan het einde van het seizoen vul ik de tank af en doe er voor alle zekerheid ook nog een scheutje Starbrite StarTron anti bacterieel middel in. Ook doe ik 1x per jaar de tampontest Nog nooit water of smurrie aangetroffen. Daarom geen enkele reden om het anders te gaan doen.
Grappig, ik vaar een jaar of 15 met gewone diesel, voornamelijk van een pomp langs de weg.
Vul bij als de tank te leeg raak.
Heb nog nooit tampons gebruikt, ook niet voor een test ;)
Heb nog nooit water of een vuil filter aangetroffen.
Daarom voor mij ook geen enkele reden het anders te gaan doen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 12:01 #1102716

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Erikdejong schreef :
Ik heb ook sterk mijn tijfels gehad of ik wel of niet met zo'n elektronisch apparaat waar ik weinig aan kan repareren op regelmatige naar de noordpool zou varen. uiteiendelijk heb ik de beslissing laten vallen op het feit dat mijn (toen) laatste auto een Mercedes diesel was met een common rail motor welke compleet onderhoudsvrij gelopen heeft voor meer als 750.000 km toen ik deze verkocht ten tijden van mijn emigratie. nu twee en een half jaar en 1800 draaiuren verder ben ik er nog steeds tevreden over. De brandstof besparing die deze motor bewerkstelligd heeft al de kosten van een nieuwe ECU goed gemaakt als dat ooit nodig mocht zijn.

Grappig.Een paar jaar geleden sprak ik met een toenmalige havengenoot die met een 50 voeter ook grote reizen maakt, maar meer zuidelijker dan jij doet. Hij had een commonraildiesel in zijn boot. Het merk weet ik even niet meer. Maar hij had er spijt van. Had al tweemaal een aardig bedrag moeten aftikken, omdat hij weer een monteur moest laten komen omdat er ergens een storingsmelding was, die hij niet zelf kon deleten. Hij kreeg niet de beschikking over de software om het zelf te gaan doen. Het was niet meer dan de laptop inpluggen en de storing deleten. Geen 2 minuten werk. Geen van beide keren een echte storing. Hij was zelf technicus en bijzonder handig. Had een groot deel van de inbouw in eigen beheer gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 12:11 #1102717

Dat die software niet ter beschikking wordt gesteld heeft et maken met de reden waarom dat soort regelingen zijn ingevoerd, nl. steeds evrder aangescherpte de milieueisen .
Om te voorkomen dat mensen zelf de boel verkeerd instellen of alarmen die de boel blokkeren uit te schakelen is het logisch dat een "leek" daar niet aan kan komen.
Het zou me trouwens eigenlijk verbazen als er niet op de een of andere manier aan die software gekomen kan worden :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 13:16 #1102728

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Op een boot moet je het simpel houden. Zeker als de kwalificatie van de diesel brandstof aan hoge eisen moet voldoen.

Je weet maar nooit wat je onderweg tankt, of je moet langs de weg tanken.

Brandstof blijft lang in de tank. Sommige tanken maar 1 keer per jaar.

Door allerlei toevoegingen van bio herkomst wordt de brandstof steeds gevoeliger voor veroudering.

Het electronische gedeelte van Common Rail plus de electronisch bediende klepjes voor de inspuiting zijn erg kwetsbaar.

De electronica kan wel uitgelezen en gereset worden, maar dat een monteur invloed kan uitoefenen wat het systeem precies doet, is zeer de vraag.

Als de hardware het niet goed meer doet, is de enige oplossing vervangen van de hardware. Want een monteur heeft ook geen benul hoe het intern allemaal werkt en het verstuiver mechanisme moet naar een specialistisch bedrijf of anders een erg kostbare vervanging.

Je heb het gezien met het diesel schandaal van VW. De werking van de software was maar aan weinigen bekend.

Hetzelfde geldt ook voor de moderne geavanceerde technieken met het gebruik van turbo's.

En als je naar een afgelegen gebieden vaart, is het de vraag of er de nodige kennis aanwezig is om de zaken te repareren. Je kunt nog maar weinig zelf hieraan sleutelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 18:45 #1102800

martinw schreef :
Grappig.Een paar jaar geleden sprak ik met een toenmalige havengenoot die met een 50 voeter ook grote reizen maakt, maar meer zuidelijker dan jij doet. Hij had een commonraildiesel in zijn boot. Het merk weet ik even niet meer. Maar hij had er spijt van. Had al tweemaal een aardig bedrag moeten aftikken, omdat hij weer een monteur moest laten komen omdat er ergens een storingsmelding was, die hij niet zelf kon deleten. Hij kreeg niet de beschikking over de software om het zelf te gaan doen. Het was niet meer dan de laptop inpluggen en de storing deleten. Geen 2 minuten werk. Geen van beide keren een echte storing. Hij was zelf technicus en bijzonder handig. Had een groot deel van de inbouw in eigen beheer gedaan.
Zulke verhalen heb ik ook gehoord ja. Een vriend van me had 10 jaar terug een nieuwe boot laten bouwen met een Volvo Penta Common Rail daarin. Tot twee keer toe ging de ECU kapot in minder als twee jaar tijd, uiteraard gebeurt dat op afgelegen plekken zoals South Georgia. Motor niet meer aan de gang te krijgen en een monteur moet ingevlogen worden. Na de tweede keer eiste hij dat hij een tweede ECU aanboord zou hebben zodat hij die zelf uit kon wiselen. Dat was niet mogelijk zeiden de heren bij VP. Hij heeft de motor in een krat geschoven, terug gestuurd en vaart nu sinds 8 jaar met een Yanmar.

Toen ik mijn common rail Yanmar bestelde heb ik ook van te voren gevraagd of ik een ECU als reserve onderdeel aanboord kon hebben. Dat was absoluut geen probleem, nu ruim twee jaar later heb ik dat nog steeds niet voor elkaar gekregen :(
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 18:52 #1102802

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
nou de meeste ecu,s gaan kapot aan kortsluiting van buitenaf dus om er dan klakkeloos een andere in te zetten heeft ook geen zin.
heel af en toe kom je er eentje tegen die bijvoorbeeld door vocht kapot gaat.







deze ecu is verzopen onder de parafan van een seat, het regenwater kon niet weg door een smurrie van boombladeren die de afvoeren verstopt hadden.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 18:57 #1102804

Yellow Boat schreef :
Dat die software niet ter beschikking wordt gesteld heeft et maken met de reden waarom dat soort regelingen zijn ingevoerd, nl. steeds evrder aangescherpte de milieueisen .
Om te voorkomen dat mensen zelf de boel verkeerd instellen of alarmen die de boel blokkeren uit te schakelen is het logisch dat een "leek" daar niet aan kan komen.
Het zou me trouwens eigenlijk verbazen als er niet op de een of andere manier aan die software gekomen kan worden :whistle:
Ad
Het bedrijf kan vast wel een programmaatje maken dat alleen de foutmeldingen wist. Dan kan je niks aan waardes veranderen.
Komt de fout terug kan je altijd nog een monteur laten komen.
dat valt m.i. onder service. Zeker als je als boot in de middle of nowhere ligt wil je dat kunnen doen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 20:03 #1102819

Voor de automotive zijn die diagnosetools voordelig te kopen, hoeft geen OEM te zijn. Kun je veel automerken mee uitlezen.



Markt voor bootmotoren zal wel te klein zijn ben ik bang... Zelf de CANbus uitlezen/foutgeheugen opvragen is onbegonnen werk zonder de juiste commando’s te kennen...
Laatst bewerkt: 21 nov 2019 20:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 21 nov 2019 21:56 #1102839

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
Nachtvlinder schreef :
Voor de automotive zijn die diagnosetools voordelig te kopen, hoeft geen OEM te zijn. Kun je veel automerken mee uitlezen.



Markt voor bootmotoren zal wel te klein zijn ben ik bang... Zelf de CANbus uitlezen/foutgeheugen opvragen is onbegonnen werk zonder de juiste commando’s te kennen...

och die yanmar heeft een bosch ecu, is gewoon uit te lezen met delphi of texa , alleen moet ie voorzien zijn van een obd aansluiting
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 22 nov 2019 03:53 #1102851

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
b100 schreef :
Nachtvlinder schreef :
och die yanmar heeft een bosch ecu, is gewoon uit te lezen met delphi of texa , alleen moet ie voorzien zijn van een obd aansluiting
Dat is iets wat me wel eens verbaast. Voor automotive is inderdaad veel beschikbaar, en ook nog eens idioot snel. Een beetje auto-onderdelen zaak heeft ieder onderdeel 's morgens besteld 's middags in huis.
Lang bewezen dieseltechnologie begint nu door te druppelen in de nautische wereld, waar velen nog rondvaren met torretjes uit het jaar kruik, en kost dan niet alleen de hoofdprijs maar wordt ook nog eens geheimzinnig over gedaan...
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieseltank vol of leeg in de winter 22 nov 2019 03:56 #1102852

Koop eens een nieuwe motor voor je auto, dat kost je net zoveel als een nieuwe motor voor je boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl