Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accuspanning comfortaccus?

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 17:38 #1189711

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Hoi allemaal,

We liggen nu bij een van de eilandjes in de Grevelingen. Geen walstroom natuurlijk, dus we zijn aangewezen op onze boordaccu’s voor licht, de waterpomp, instrumenten etc.

Na een uur of 5 leveren de boordaccus nog maal 9,5 volt. Het zijn twee serie geschakelde (85W?) accu’s. Nu kan ik morgen natuurlijk even de motor laten draaien om ze op te laden, maar zo snel spanningsverlies lijkt mij niet ok. Accu’s te licht? Of zijn ze overleden?

En kan het kwaad of is het gevaarlijk als je een accu te ver ontlaad?

Groet Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 17:44 #1189713

  • Zeilfanatica
  • Zeilfanatica's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 126
Die zijn overleden Marcel, morgen even nieuwe halen lijkt me de beste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 17:47 #1189714

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Daar was ik al bang voor. Dat wordt dan op zijn vroegst over 2 dagen. Is alleen wel lastig zo zonder dieptemeter etc...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:00 #1189718

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Meestal staat de Ah vermeld op een batterij of even omrekenen.
ook even berekenen hoeveel je verbruik +- aan boord.
VB:
100 Ah accu kan dus 20 uur lang 5 ampère leveren bij 20° C.

Je kunt ook even nameten als je batterijen volledig opgeladen zijn zouden zij tegen de 13v(loodbatterij) moeten aanliggen anders zullen de batterijen op hun einde lopen

Het is niet gevaarlijk om een accu volledig te ontladen het is wel niet gezond voor de batterij om te ver te ontladen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:10 #1189721

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
sammyH schreef :
100 Ah accu kan dus 20 uur lang 5 ampère leveren bij 20° C.
En als je langer dan een week plezier van je accu's wilt hebben doe je bovenstaande niet langer dan 10 uur of niet met meer dan 2,5A.
M.a.w. een loodaccus niet verder dan 50% ontladen.
En daarna weer zo snel mogelijk laden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:26 #1189728

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
niet akkoord het is te zien welke soort accu.

Vb een golfwagentje(oude) heeft ook loodbatterij zitten en die ontladen ze al snel tot 15%
het is Te zien welke soort batterij dat je hebt zitten. als je loden startbatterijen hebt zitten heeft Pvo gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:30 #1189734

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Als de accu’s van de walstroom afkomen, zie ik een mooie 13V op de meter op mijn paneel staan. Ik heb wel wat continue verbruikers zoals AIS.

Ik realiseer mij ineens dat de koelkast al vanaf 11.00 vanochtend op de accu’s draaide. Misschien is dat de boosdoener....

Is er een truuk om de conditie van de accu te testen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:35 #1189736

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6929
MarcelT schreef :
Als de accu’s van de walstroom afkomen, zie ik een mooie 13V op de meter op mijn paneel staan. Ik heb wel wat continue verbruikers zoals AIS.

Ik realiseer mij ineens dat de koelkast al vanaf 11.00 vanochtend op de accu’s draaide. Misschien is dat de boosdoener....

Is er een truuk om de conditie van de accu te testen?

in je eerste post schreef je dat ze in serie geschakeld zijn? of gewoon parralel . beide accu,s even loskoppelen en na een uurtje even meten met een multimeter, een redelijk gezonde accu kan weer aardig bijtrekken.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:45 #1189740

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
sammyH schreef :
niet akkoord het is te zien welke soort accu.

Vb een golfwagentje(oude) heeft ook loodbatterij zitten en die ontladen ze al snel tot 15%
het is Te zien welke soort batterij dat je hebt zitten. als je loden startbatterijen hebt zitten heeft Pvo gelijk.
Als je praat over startbatterijen zou ik niet verder gaan dan 80% SOC.
Lood accu's die je regelmatig tot 15% kan ontladen vind je meer in heftrucks.
Dergelijke accu's koop je meestal niet bij de watersport winkel.
Als Ze al aan boord zouden passen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:45 #1189741

de accuus zijn zeker niet in serie geschakeld, aangezien je dan 2 x 12 is 24 Volt moeten meten
ze staan zeker parallel, Ik Neem aan dat 85 W bedoeld is als 85 Ah en dan kun je , ingeval loodaccuus maximaal 85 Ah ontladen 50%, maar dan heb je duidelijk meer dan 9,5 volt.
Ik ga ervan uit dat ze beide zijn overleden, als je geluk hebt en na het loskoppelen van deze accuus een van de twee 12 Volt aangeef is er slchtts een naar de haaien.
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:47 #1189742

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
MarcelT schreef :
Als de accu’s van de walstroom afkomen, zie ik een mooie 13V op de meter op mijn paneel staan. Ik heb wel wat continue verbruikers zoals AIS.

Ik realiseer mij ineens dat de koelkast al vanaf 11.00 vanochtend op de accu’s draaide. Misschien is dat de boosdoener....

Is er een truuk om de conditie van de accu te testen?

Koop een accumonitor, bijvoorbeeld de victron bmv 712.
Dan zie je precies hoever je accu is ontladen en of de accuspanning nog een beetje klopt bij de ladingstoestand, oftewel je krijgt een goede indruk van je accuconditie.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:49 #1189743

Hoe oud zijn de accu’s?
Wat voor type koelkast heb je draaien? (Sinds vanochtend)

Enne, op de Grevelingen heb je echt geen dieptemeter nodig, als je netjes binnen de tonnen blijft ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 18:57 #1189747

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
We hebben het schip net en kan echt nergens vinden wat voor koelkast erin zit of wat de leeftijd van de accu’s is. Het zou mij niet verbazen als dat 15 jaar is trouwens. Ik ga eens kijken of ik een typenummer kan vinden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 19:02 #1189751

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Staat er geen datum op de accu?
Ik weet van een accu leverancier die altijd de datum in een accu pool slaat.
Zelf schrijf ik de installatie datum altijd met watervaste stift op de accu's.
Overigens is de leeftijd niet relevant.
Als je accu's nu 9,5V zijn, zijn ze waarschijnlijk versleten en als ze dat niet zijn en je gaat ze niet onmiddellijk laden, zijn ze dat over een paar dagen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 19:09 #1189756

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
accueenheden zijn meestal standaard. het is de moeite om ze niet bij de watersportwinkel te kopen maar bij een batterij specialist (goedkoper en meestal modernere technologie) Ik zou Lithium steken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 19:12 #1189757

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Geen datum te bekennen.
Voor de liefhebbers, de spanning is nu 7,5 V:



En het zijn blijkbaar 80 Ah accu’s:


Dit zijn overigens dus niet mijn startaccus, maar voor boordspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 19:36 #1189763

MarcelT schreef :
Voor de liefhebbers, de spanning is nu 7,5 V:

Gauw alles ombouwen naar een 6 Volt installatie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 19:38 #1189765

Vraag me af of die meting wel klopt. 7,5 is wel heel laag zo ineens. Heb je geen multimeter aan boord, om los op de polen de spanning te meten?

@lithium ja tuurlijk ga een beginneling even een kapitalen kostende lithium accu aanraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 20:40 #1189801

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
haha inderdaad een beginnend zeiler maar wie weet wel kennis van elektriciteit/techniek.

het heeft zoveel voordelen maar je hebt gelijk EC het is duurder en je moet er een bms bijkopen.

ongeveer 4maal duurder.
Laatst bewerkt: 30 juli 2020 08:03 door sammyH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 29 juli 2020 22:27 #1189826

Hierbij een tabelletje voor loodaccus handteerbaar. Succes :P


Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 29 juli 2020 22:28 door Freetime1970. Reden: Spelling last van dikke vingers :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 30 juli 2020 07:28 #1189861

Evaluationcopy schreef :
Vraag me af of die meting wel klopt. 7,5 is wel heel laag zo ineens. Heb je geen multimeter aan boord, om los op de polen de spanning te meten?

@lithium ja tuurlijk ga een beginneling even een kapitalen kostende lithium accu aanraden.

zo te zien heb je een Jeanneau, welk type?

die voltmeter is redelijk betrouwbaar. kan ingesteld worden door 'm van het tableau los te halen en een stelschroefje te verzetten. eventueel alles uitschakelen en een goed werkende penlight aan de voltmeter hangen ter controle.

afhankelijk van het type Jeanneau kan je wel een inschatting maken hoeveel de koelkast gebruikt. is ook af te lezen van het aggregaat. zou ongeveer een 1/4 van de tijd moeten lopen bij ca 20 graden C.

en ja, ik denk ook dat de batterijen de geest hebben gegeven. heb je vloeistof nivo al bekeken?

ik heb in mijn Jeanneau net hetzelfde probleem gehad. de Centurion semi tracties 3 x 80 waren uit 2012 en intensief gebruikt. ze waren op, misschien ook omdat de boot langer dan gebruikelijk in de winterstalling heeft gestaan en de accu's in die tijd niet zijn geladen. maar ze liepen dus toch op het einde.

ik wilde er AGM in zetten, maar die bleken in Denemarken te duur. heb er uiteindelijk Exide Dual in gezet, die waren in de aanbieding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 30 juli 2020 17:36 #1190053

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik ben wel benieuwd naar de spanning als je die meet met een multimeter. Zo’n analoge kan het heel goed doen, maar ook ernstig van slag zijn. Zoals al gezegd: soms zijn met een potmetertje na te stellen.

Verder heeft het bijladen door de motor te laten lopen beperkt zin. De motor zal in het begin nog wel even flink doorladen, maar al vrij snel loopt het laden terug. Om je accu’s te redden zeker zinvol, als ze nog te redden zijn, maar om ze vol te krijgen moet je motor wel een uurtje of 3 of 4 draaien. Dan zijn ze nog niet echt vol, maar kan je weer vooruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 30 juli 2020 19:29 #1190096

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Antwoord op de vragen:

Ik heb een Jeanneau Sun Odyssey 35 uit 2005.

Vanmiddag de motor 1,5 uur laten lopen. De spanningsmeter gaf toen weer 13V aan en alles werkte weer. Vervolgens stonden alleen de automatische bilgepomp en AIS aan (kan niet uit). 4 uur later dipte de spanning even toen ik water tapte. En 30 min later stond de meter op het paneel op 6,5 volt.

Net de spanning op de accu’s gemeten met een goedkope digitale multimeter. Bij allebei is de spanning nu 7,2 volt.

De accu’s zijn ‘servicevrij’ en kunnen niet worden geopend. Door de zwarte behuizing kun je het vloeistofniveau ook niet zien.

Kan het zijn dat de accu’s - doordat ze op zijn - opladen tot 13V, maar het opladen al heel snel stopt omdat de capaciteit kleiner is geworden? Dat zou verklaren waarom de dynamo ze naar 13V kreeg, maar we een paar uur later nog maar 7V overhouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 30 juli 2020 19:32 #1190098

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Freetime1970 schreef :
Hierbij een tabelletje voor loodaccus handteerbaar. Succes :P

Hmmm. 7,2V staat er niet tussen... klinkt niet goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuspanning comfortaccus? 30 juli 2020 19:38 #1190099

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Ankeraar32 schreef :
Evaluationcopy schreef :
Vraag me af of die meting wel klopt. 7,5 is wel heel laag zo ineens. Heb je geen multimeter aan boord, om los op de polen de spanning te meten?

@lithium ja tuurlijk ga een beginneling even een kapitalen kostende lithium accu aanraden.

zo te zien heb je een Jeanneau, welk type?

die voltmeter is redelijk betrouwbaar. kan ingesteld worden door 'm van het tableau los te halen en een stelschroefje te verzetten. eventueel alles uitschakelen en een goed werkende penlight aan de voltmeter hangen ter controle.

afhankelijk van het type Jeanneau kan je wel een inschatting maken hoeveel de koelkast gebruikt. is ook af te lezen van het aggregaat. zou ongeveer een 1/4 van de tijd moeten lopen bij ca 20 graden C.

en ja, ik denk ook dat de batterijen de geest hebben gegeven. heb je vloeistof nivo al bekeken?
ik heb in mijn Jeanneau net hetzelfde probleem gehad. de Centurion semi tracties 3 x 80 waren uit 2012 en intensief gebruikt. ze waren op, misschien ook omdat de boot langer dan gebruikelijk in de winterstalling heeft gestaan en de accu's in die tijd niet zijn geladen. maar ze liepen dus toch op het einde.

De voltmeter zit er ongeveer 1V naast tov mijn multimeter.
Helaas kan ik het vloeistofniveau niet zien door de gesloten zwarte behuizing.

Ik vrees dus dat we nieuwe accu’s moeten kopen. Dat zou ook de startproblemen (ander topic) kunnen veroorzaken. Als de motor wordt gestart met de (aparte) startaccu dan dipt het voltage ook heel even...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl