Jerry schreef
Als je zo’n lijnenplan hebt kun je het met Photoshop vergroten of verkleinen en zelfs omschalen. Zo heb ik ooit van het lijnenplan van een 20 voet werkboot een lijnenplan voor een 9 voets spiegelsloepje gemaakt. En er twee maal een van gebouwd in overnaads Stitch-and-Glue.
Uit een lijnenplan word voor een werf een "offset tabel/spantuitslagen tabel" gemaakt die de werf dan weer uitslaat tot spanten.
Zo is het als het op de werf gebeurt weliswaar beetje beknopt beschreven maar enfin.
De vergroot methode werkt uiteraard ook.
Uit het gratis software pakket freeship waarmee je zelf een boot kan ontwerpen, kun je ook zon uitslagen tabel exporteren.
Voor de topic starter die alleen het lijnenplan heeft is jouw manier dus kopieren uitvergroten enz. het makkelijks uiteraard maar wou dit even vermelden hoe het ongeveer in een werf gaat (of ging want met de moderne techniek kan best zijn dat het nu anders gaat)
Wat misschien offtopic is maar wel leuk is om te vermelden en een en ander heb ik uit een boek geschreven door Leo van den Brink de zoon van Antoon van den Brink die de kolibriwerf begonnen is (kolibri word nu gedaan door Pim zoon van Leo) is dat kolibri naast een eigen methode van bouwen (plakhout op geheime wijze gemaakt met minimaal aan bevestigingsmateriaal zonder autoclaaf) ook een eigen manier van ontwerpen had.
Men maakte, ik neem zelf aan na enige eenvoudige schetsen en een idee hoe groot de boot moest middels schaven enz. een halfmodel van hout de boot en als dat goed leek zaagde men die haaks op de lengteriching op de plek waar de spanten kwamen in plakken. Op de plakken plakte men ruitjespapier en zo had men een offettabel. Ik denk dat Pluis en Bristo Jager (voorganger FD) nog zo ontworpen zijn.
Freek