Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Renault RCD8 inboard diesel

Renault RCD8 inboard diesel 15 okt 2020 09:05 #1218002

Kan iemand vertellen hoe ik antivries moet toevoegen in deze inboard diesel. Mag je of kan je nog varen als de antivries in de motor zit ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 15 okt 2020 09:12 #1218005

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6467
Is het een direct gekoelde motor?
Ik denk van wel.

Dan kan je niet gaan varen als er antivries in zit.
Want dan pomp je het gelijk weer overboord namelijk, en dat is zonde van je antivries, maar ook het mileu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 15 okt 2020 09:40 #1218020

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 615
Sonador schreef :
Is het een direct gekoelde motor?

De RC8D is een direct gekoelde motor, tenzij iemand een warmtewisselaar heeft ingebouwd. Dat kan maar heb ik zelf niet en bij deze motor ook nog nooit gezien.

Winterklaar maken kan voor deze motor op de dezelfde, gebruikelijke manier voor winterklaarmaken van een dieselmotor: het koelwatersysteem vullen met water met antivries (Slang los bij buitenwaterkraan, opzuigen vanuit emmer oid en voorkomen dat antivries in t milieu terecht komt).

Ik doe het zelf overigens anders: ik laat altijd alle water uit de motor lopen: koelslangen los en motoranode eruit schroeven, dan loopt de cilinder leeg, dan motor evt doorblazen. Waterlock in de uitlaat kan ik leeg laten lopen. Hoef ik alleen de buitenboordkraan voor t koelwater te beschermen tegen kapotvriezen. Minpunt hierbij is denk ik enig risico van roest. Mijn boot heeft de laatste jaren veelal in t water overwinterd en dit heb ik alleen kort gedaan als t serieus ging vriezen, dus niet elk jaar.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel antivries 30 nov 2020 11:01 #1232631

Kan ik ook de antivries via de waterpomp laten aanzuigen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 30 nov 2020 22:35 #1232955

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Ja, je kan antivries laten aanzuigen, maar bij een direct gekoelde motor moet je wel altijd eerst al het water aftappen uit het blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 01 dec 2020 11:48 #1233046

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Ik heb zelf een Renault RC11D en ik vul de antivries altijd via het wierpotje. Gaat prima, afsluiter van de waterintake dicht, wierpotje open, litertje of 4/5 laten opzuigen totdat de antivries uit de uitlaatgasslang komt....klaar. En bij het weer gebruik maken van de motor even het water opvangen bij de uitlaatslang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 01 dec 2020 12:42 #1233055

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6467
Gochem schreef :
Ik heb zelf een Renault RC11D en ik vul de antivries altijd via het wierpotje. Gaat prima, afsluiter van de waterintake dicht, wierpotje open, litertje of 4/5 laten opzuigen totdat de antivries uit de uitlaatgasslang komt....klaar. En bij het weer gebruik maken van de motor even het water opvangen bij de uitlaatslang.

Dan neem je wel een risico, normaal bij een direct gekoelde motor moet je het water eerst aftappen en thermosstaat eruit halen. Voordat je vult met antivries.

Zoals je het nu gedaan hebt, weet je niet zeker of je overal wel antivries hebt.
En waarschijnlijk is het nog sterk verdunt ook.
Gelukkig hebben we geen strenge winters meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 01 dec 2020 13:19 #1233057

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3540
Toen ik 20 jaar geleden voor het eerst mijn Yanmar een winterbeurt gaf, was ik extreem voorzichtig om de juiste procedure te vinden. Inzicht kwam later. Als de motor goed warm is, staat de thermostaat open. De reactietijd om te sluiten is behoorlijk lang. Bij Yanmar fungeert de thermostaat als driewegklep, dus bij openstaande thermostaat gaat alle vloeistof door de motor. Een reden om de thermostaat juist niet te verwijderen.

Als je de motor in warme toestand stopt, is er voldoende tijd om direct daarna bij openstaande thermostaat de koelvoeistof toe te dienen.
Koelvloeistof gaat bij mij via het wierfilter naar binnen (bij gesloten buitenwater afsluiter). Zodra ik koelvloeistof uit de uitlaat zie komen, stop ik de motor en is de zaak tegen vorst beschermd. Ik heb ooit de bescherming gemeten, van verdunning is geen sprake (koelvloeistof bestaat sowieso voor 50% uit water).

De schadelijkheid van het bestanddeel glycol als het wordt geloosd op oppervlaktewater wordt schromelijk overdreven. Het is snel 100% biologisch afbreekbaar. Het wordt in grote hoeveelheden op vliegvelden gebruikt voor de-icing (in de UK zo'n 5000 ton per jaar), dus die 2 litertjes per boot per jaar is een druppel op de gloeiende plaat. De schadelijkheid voor het menselijk metabolisme bij het directe contact is vele malen groter, daar moet je erg voorzichtig mee omgaan.
Laatst bewerkt: 01 dec 2020 16:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 01 dec 2020 19:01 #1233111

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Als het inderdaad een Renault motor is die een beetje gelijk is aan de RC11D dan heb je er geen thermostaat in zitten. Het koelwater loopt altijd door het geheel heen. Aan de bovenzijde heb je waarschijnlijk een deel zitten wat op een drieweg klep lijkt, maar dit is slechts een soort terugloop kanaaltje. Daar zit geen thermostaat.

Even ter info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 01 dec 2020 19:05 #1233112

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6467
Dan heb ik niets gezegd! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 01 dec 2020 19:26 #1233117

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 615
Klopt.
In een RC8D zit geen thermostaat (tenzij de eigenaar zelf iets heeft veranderd).
Gochem schreef :
Als het inderdaad een Renault motor is die een beetje gelijk is aan de RC11D dan heb je er geen thermostaat in zitten. Het koelwater loopt altijd door het geheel heen. Aan de bovenzijde heb je waarschijnlijk een deel zitten wat op een drieweg klep lijkt, maar dit is slechts een soort terugloop kanaaltje. Daar zit geen thermostaat.

Even ter info.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault RCD8 inboard diesel 02 dec 2020 06:59 #1233160

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3540
Bij mij aan boord heb ik aan de wierpot een Gardena koppeling gemonteerd. Handig om je koelsysteem door te spoelen of met antivries te vullen.

zeilersforum.nl/index.php/foru...-yanmar-1gm10#886423
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl