Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 400 liter "oude" diesel

400 liter "oude" diesel 12 mei 2021 20:12 #1284049

Oud onderwerp maar wellicht aktueel.
Ik ben in het bezit van 2 brandstoftanks ieder 450 liter groot.
een aantal jaren niet kunnen varen. Diesel, 6 cilinder 98 pk Ford 2700, 1967, loopt niet meer op deze diesel uit de tank maar keurig netjes op een infuus (losse tank) met verse brandstof.
De tank waterzakken uitgezogen, zat ca 20 liter water per tank in. Sludge idem. Met Marco pompje en pipet via kleine opening. Diesel leek goed, beetje melkachtig. Ook Grotamar shock therapie toegepast.
Blijft slecht. Dus besloten de tanks leeg te zuigen naar wasstraat containers van 20 liter. Er staat nu 400 liter in de schuur. En waar laat ik deze voorraad. Dat is een zeer groot vraagstuk want de opzuigboeren zuigen alleen maar op. Houden niet van jerrycans. Kortom wie weet iemand die dit wil ophalen voor zijn kacheltje. Of als hij een luxe brandstof centrifuge heeft om de wateremulsie eruit te halen, wellicht interessant. Kortom adres enz.
Ga nooit met pensioen want anders kom je tijd tekort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 12 mei 2021 20:52 #1284070

Milieustraat van de gemeente? Daar kan je het wel inleveren... gewoon inleveren als oude (diesel) olie.
Maar dan ben je wel de jerrycans kwijt, ik weet niet of dat een probleem is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 12 mei 2021 20:58 #1284073

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2681
Even de plaatselijke olieboer bellen. Twee lege 200 liter vaten ophalen, vullen met die diesel. Door een olierecycler (heeft die plaatselijke olieboer ook wel een adres van) op laten halen. Kost waarschijnlijk niets.
Olievaten vergezeld van een taart/rollade/fles Beerenburg retour brengen naar de plaatselijke olieboer.
Eerst volgende keer dat die tanks vol moeten wel diezelfde olieboer bellen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 12 mei 2021 21:00 #1284076

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1790
Heel lang laten staan totdat het water uitgezakt is en de diesel van bovenaf wegzuigen.

In theorie heeft diesel een kookpunt vanaf boven de 160 graden dus je zou het water er uit kunnen koken, ware het niet dat het vlampunt van diesel boven de 55 graden ligt.
Misschien au bain marie uitdampen?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 12 mei 2021 21:10 #1284082

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30105
Opstoken in een olie kachel. Wellicht dat je een boorbewoner er blij mee kan maken....

Ik denk dat je scheepswerf ten Woude in IJlst er blij mee maakt voor zijn kachel.

Waar staat het?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 21:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 07:22 #1284148

Waterman schreef :
In theorie heeft diesel een kookpunt vanaf boven de 160 graden dus je zou het water er uit kunnen koken, ware het niet dat het vlampunt van diesel boven de 55 graden ligt.
Misschien au bain marie uitdampen?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat gaat echt niet werken hoor . Het is namelijk niet zo dat bij het verdampen van een mengsel van twee stoffen met een verschilelnd kookpunt er altijd maar een verdampt . Beide zullen altijd gaan verdampen in de verhouding van het kookpunt samen met het molaire percentage in dat mengsel waardoor de damp altijd uit een beetje diesel en water zal bestaan .Zal dus vreselijk gaan stinken .
Om echt diesel en water 100% te kunenn scheiden heb je een destilaltiekolom nodig en destilleren houdt echt wel wat meer in dan alleen koken .

Overigens is de oplosbaarheid van water in diesel vijwel nul waardoor alleen door uitzakken laten scheiden echt wel voldoende is .
Aleen heb je dan nog steeds vuile diesel en om dat te zuiveren is inderdaad een destillatiestap nodig . Je zou ook kunnen proberen het met actieve kool te behandelen doro het heel langzaam over een actief koolfilter te halen maar of dat voldoende is weet ik ook niet.Zo verwijder je in ieder geval wel de bacterien en schimmels.

Ad
Laatst bewerkt: 13 mei 2021 07:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 07:26 #1284149

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Ik dacht ook al aan iemand met een oliekachel. Ken ook wel iemand, maar die zit in dezelfde regio en is niet watersport-gerelateerd, dus dat werfje in IJlst is dan leuker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 08:02 #1284159

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30105
Yellow Boat schreef :
Waterman schreef :
In theorie heeft diesel een kookpunt vanaf boven de 160 graden dus je zou het water er uit kunnen koken, ware het niet dat het vlampunt van diesel boven de 55 graden ligt.
Misschien au bain marie uitdampen?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat gaat echt niet werken hoor . Het is namelijk niet zo dat bij het verdampen van een mengsel van twee stoffen met een verschilelnd kookpunt er altijd maar een verdampt . Beide zullen altijd gaan verdampen in de verhouding van het kookpunt samen met het molaire percentage in dat mengsel waardoor de damp altijd uit een beetje diesel en water zal bestaan .Zal dus vreselijk gaan stinken .
Om echt diesel en water 100% te kunenn scheiden heb je een destilaltiekolom nodig en destilleren houdt echt wel wat meer in dan alleen koken .

Overigens is de oplosbaarheid van water in diesel vijwel nul waardoor alleen door uitzakken laten scheiden echt wel voldoende is .
Aleen heb je dan nog steeds vuile diesel en om dat te zuiveren is inderdaad een destillatiestap nodig . Je zou ook kunnen proberen het met actieve kool te behandelen doro het heel langzaam over een actief koolfilter te halen maar of dat voldoende is weet ik ook niet.Zo verwijder je in ieder geval wel de bacterien en schimmels.

Ad

Centrifugeren....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 08:30 #1284163

Ik heb een keer via de ubuis gezien dat ze water uit de diesel deden halen door het vacuüm te trekken. Dus diesel in een vacuüm tank. Vacuüm pomp aan net zo lang tot er geen damp meer door de uitgang van de vacuüm pomp komt.

Moet je maar naar een aflevering kijken van brupeg dat gaat over het ombouwen van een stalen viskotter die door omstandigheden gezonken is geweest. Tot een expeditie schip. Daar zitten interessante afleveringen tussen over behandelen van oude brandstof en staal ed.

Grt. Mark



Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 13 mei 2021 14:46 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 08:57 #1284169

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
Waterman schreef :
In theorie heeft diesel een kookpunt vanaf boven de 160 graden dus je zou het water er uit kunnen koken, ware het niet dat het vlampunt van diesel boven de 55 graden ligt.
Misschien au bain marie uitdampen?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat gaat echt niet werken hoor . Het is namelijk niet zo dat bij het verdampen van een mengsel van twee stoffen met een verschilelnd kookpunt er altijd maar een verdampt . Beide zullen altijd gaan verdampen in de verhouding van het kookpunt samen met het molaire percentage in dat mengsel waardoor de damp altijd uit een beetje diesel en water zal bestaan .Zal dus vreselijk gaan stinken .
Om echt diesel en water 100% te kunenn scheiden heb je een destilaltiekolom nodig en destilleren houdt echt wel wat meer in dan alleen koken .

Overigens is de oplosbaarheid van water in diesel vijwel nul waardoor alleen door uitzakken laten scheiden echt wel voldoende is .
Aleen heb je dan nog steeds vuile diesel en om dat te zuiveren is inderdaad een destillatiestap nodig . Je zou ook kunnen proberen het met actieve kool te behandelen doro het heel langzaam over een actief koolfilter te halen maar of dat voldoende is weet ik ook niet.Zo verwijder je in ieder geval wel de bacterien en schimmels.

Ad

Centrifugeren....

Kan , alleen is een vloeistof-vloeistof centrifuge nou niet bepaald iets waar een DHZer over beschikt. Bovendien vergt het wel enige kennis ervan om zoiets te gebruiken.
En je doet in feite precies hetzelfde als met laten uitzakken , alleen gaat het vele malen sneller.
Enige wat je nameljk daarmee doet is het vergroten van het verschil in dichtheid van water en diesel door m.b.v. centrifugale kracht de "zwaartekracht" te verhogen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 13:57 #1284259

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Kan je die diesel niet filteren en dan hergebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 14:54 #1284280

zapp schreef :
Kan je die diesel niet filteren en dan hergebruiken?

Met alleen filtreren haal je beslist de bacterien en schimmels er niet uit dus je hebt dan snel weer bagger tenzij je het spul snel opstookt.
Met een actief koolfilter haal je die dinegn er wel uit maar dat is ook niet zo simpel voro groet hoeveelheden zoals hier.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 15:16 #1284285

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Er zijn bedrijven die ter plaatsen diesel kunnen filteren ?
Dat kost misschien wat maar zal goedkoper zijn dan 400L diesel weggooien ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 16:37 #1284307

Ja, hier bijv.
www.botenwacht-onderhoud.nl/di...eaning-p6438-nl.html
Dan is dus 400 liter diesel kopen en de oude gratis naar het brengstation in de gemeente brengen ( de meesten halen ook regelmatig op) en daar kun je ook de spoelresten naar toe brengen. Kwestie van flik wat ege jrerrycans verzamelen , ook goedkope van polytheen of oliejr=errycans gaat prima( elf ook al gedaan) waarschijnlijk net zo duur of goedkoper.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 18:58 #1284346

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
als je een diesel auto rijdt, steeds een beetje van die oude diesel toevoegen dan komt het vanzelf op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 19:27 #1284364

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
echt geweldig advies..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 20:10 #1284391

sy helios schreef :
echt geweldig advies..
Hangt er vanaf hoe vies die diesel is en wat voor diesel je in je auto hebt. Met een commonrail diesel zou ik het niet doen. Met een ouderwetse diesel uit de jaren 60-70 al veel eerder. Maar als de Ford 2700 van de topic starter het niet lust dan is het erg vieze diesel want die dingen drinken echt bijna alles, dan is het inderdaad slecht advies.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 20:46 #1284411

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Als je max 5% bijmengt daar gaat de auto echt niks van merken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 13 mei 2021 21:10 #1284423

Als een Ford 2700 series er niet op loopt dan is het wel heeeeeeel erg slechte diesel. 5% bijmengen betekend dat je 8.000 liter diesel moet verbruiken. In een auto is dat 120.000 km, in een boot is dat al snel 6000 motor mijlen. Dat betekend dat je er minimaal een jaar, maar waarschijnlijk nog langer mee opgescheept zit en er heel wat filters aan kwijt bent. Lijkt me de moeite niet waard als ik eerlijk ben, gewoon even lateren filteren en dan ben je er zo klaar mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 14 mei 2021 01:20 #1284443

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Yellow Boat schreef :
het vergroten van het verschil in dichtheid
De dichtheid verandert niet en het verschil dus ook niet.
Het heeft te maken met de wrijving in het medium.
Deeltjes versnellen tot de wrijving even groot is als (zwaartekracht − opwaartse kracht). Dan hebben de deeltjes hun eindsnelheid.

In hogere zwaartekracht is (zwaartekracht − opwaartse kracht) groter dus zal de wrijving pas even groot zijn bij een hogere snelheid.
De eindsnelheid van de deeltjes is bij hogere zwaartekracht dus groter.

toevoeging: omdat het hier over het scheiden van diesel en water gaat moet je overal "deeltje" vervangen door "druppeltje water" ;)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 14 mei 2021 01:33 door Gijper. Reden: beter minteken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 14 mei 2021 05:21 #1284451

Je kan inderdaad niet zomaar de dichtheid veranderen, maar de rest van je verhaal snap ik niet. Hogere zwaartekracht? :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 14 mei 2021 06:36 #1284479

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
Ik vraag me af wat je doet als je een pak melk in de koelkast hebt staan dat ver over de datum is. Of een fles wijn die te lang open is blijven staan.
Laatst bewerkt: 14 mei 2021 06:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 14 mei 2021 06:50 #1284487

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17320
Als je maar honger of dorst hebt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 14 mei 2021 07:57 #1284511

ReinierZeilt schreef :
Je kan inderdaad niet zomaar de dichtheid veranderen, maar de rest van je verhaal snap ik niet. Hogere zwaartekracht? :dry:

Op hetvevrhaal van Gijper ga ik maar even niet in ( ben het er echter niet helemaal mee eens) maar je verandert inderdaad niet echt de zwaartekracht zoals wij die kennen maar wel de versnelling van de zwaartekracht ( wat dus in feite hetzelfde is) in een centrifuge.
Vergelijk maar gewoon met een piloot in een straaljager in een bocht of jij zelf in een achtbaan. dan ondevind je precies datzelfde . Je zwaartekracht( noemen we G op aarde) gaan gan omhoog naaar bijv. maximaal 3,52 G in een achtbaan tot we 8 G in een straaljager of startende bemande raket . In een echet vloeistof-vloeistof cerifuge ga je wel naar honderden tot wel 10.000 G !
Dus hoezo veranderd de zwaatekracht niet in een centrifuge? Nee niet de aardse zwaartekracht zoals wij die normaliter ondervinden ( behalve dan in een vleigtuig of gewoon in een snelle lift) maar je kunt hem wel beinvloeden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

400 liter "oude" diesel 14 mei 2021 08:24 #1284535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30105
Yellow Boat schreef :


Kan , alleen is een vloeistof-vloeistof centrifuge nou niet bepaald iets waar een DHZer over beschikt. Bovendien vergt het wel enige kennis ervan om zoiets te gebruiken.
En je doet in feite precies hetzelfde als met laten uitzakken , alleen gaat het vele malen sneller.
Enige wat je nameljk daarmee doet is het vergroten van het verschil in dichtheid van water en diesel door m.b.v. centrifugale kracht de "zwaartekracht" te verhogen .
Ad

Veel zeeschepen hebben vloeistof centrifuges aan boord om het bilgewater te zuiveren voor het over boord mag. Ze zijn dus gewoon in de handel, maar gaat ver van dit draadje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl