Advies versus handleiding.
Hier is Allpa als wederverkoper de boosdoener en het idee dat componenten alleen voor ons gemaakt worden.
Allpa verkoopt de Eliche Radice schroefasafdichting als
Radice-zwevend-rubber-binnenlager-met-waterinlaat-voor-schroefas
Niet fout omschreven maar wel verwarrend:
zwevend rubber binnenlager: ja, een zwevende seal, maar het is geen schroefaslager, het lagert de seal.
met waterinlaat voor schroefas: ja, als de schroefas (deels) boven water ligt moet je koel/smeer-water toevoeren anders loopt deze seal droog en de temperatuur op tot boven de 80C.
De fabrikant omschrijft het in zijn
Product info Eliche Radice afdichting net wat uitgebreider, maar dat heeft Allpa niet overgenomen.
Project important points:
separate attachment for the water entrance in order to grant the necessary hydrolubrification of the shaft and the possibility to mount the seal above or under floating water.
Kortom:
Droog seal: spoelen en watertoevoer (continue! willekeurige montage)
Gevulde schroefas/seal: ontluchten (per tewaterlating; (nagenoeg) verticale montage)
Hoe ontluchten: als een stijgpijp
Waarheen: naar boven waar de lucht kan ontsnappen: binnen, buiten of andere afvoer.
Het ontsnappen van de lucht is normaal gezien eenmalig.
Oppassen: het slangetje is een
buitenslang zonder huidafsluiter: er moet geen tegendruk op komen want we gebruiken een dun, doorzichtig, slap maar wel gewapend slangetje (om de zwevende werking te garanderen).
Het slangetje mag niet warm worden voor de levensduur daarvan.
Vervang bij het wisselen van de seal ook de slang!
Volgens de CE markering moet er een afsluiter direct op de seal (inspectie opmerking bij mijn boot; niet doorgevoerd). Voor de werking moet deze altijd open staan, het verstoort het zwevend effect en plots zou je hem gaan gebruiken en even vergeten. Als ergste in de winter.
En als je (makkelijk) bij de afsluiter kan dan had je ook in de seal kunnen knijpen.
Voor wie is zo’n seal: droogvallers en trailersailer die meerdere keren per jaar uit het water gaan en voor wie slecht bij zijn seal kan.
Combinatie van spoelen en onderwaterseal raad ik af.
Bij een bovenwaterseal stopt een eventuele lekkage op seal en/of slang als het spoelen of varen stopt. Bij een onderwaterseal niet.
Dus in de gangbare ZF toepassing is het een ontluchting. Alternatief een waterspoeling.
Een beluchting wil de seal te water zeker niet hebben, maar natuurlijk bij droogvallen/hijsen wel.
Gochem succes.
Seal recht zetten, dun slangetje, twee slangklemmen, vet vernieuwen (doe ik zelf alleen de eerste keer..), varen.