Dit weekend is mijn ploegschaar anker gebroken bij een val op een betonplaat. Het was al snel duidelijk dat er een oude breuk in het anker zat. Ik vraag me natuurlijk af hoelang ik al aan een gescheurd anker heb gelegen, maar vooral hoe de breuk heeft kunnen ontstaan.
Ik kan twee oorzaken bedenken:
1) de gegalvaniseerde ketting is met het gegalvaniseerde anker verbonden dmv een RVS wartel; deze constructie kan in principe corrosie veroorzaken. Aan het oppervlak van het anker heb ik echter nooit corrosie waargenomen, en de breuk is op enkele centimeters van de verbinding met de wartel.
2) Bij het hijsen van het anker komt er een dwarskracht op de schacht te staan op het moment dat het anker over de ankerrol wordt thuisgetrokken. Omdat het anker nog maar voor een klein deel over de rol is voordat hij "omklapt" van een naar boven gerichte beweging naar een beweging richting de lier, is de kracht op het anker aanzienlijk, zeker als er nog een kluit klei aan de vloeien hangt. In de tijd dat ik de Vlieter in bezit heb, heeft dit honderden malen plaatsgevonden, en de oude breuk zat inderdaad tegenover de kant van de zijde die over de rol glijdt, zoals je zou verwachten als dit de oorzaak is - maar aan de andere kant: ik denk dat deze kracht bij alle ankers optreedt die over een boegrol thuisgehaald worden?
Kunnen jullie eens meedenken:
1) Iemand met een vergelijkbare ervaring?
2) zijn er nog andere scenario's voor de oorzaak denkbaar?
3) Hoe kan ik dit bij een volgend anker voorkomen?
Het betreft een 22 kg anker; de Vlieter is 11 ton.
Alvast dank voor jullie reacties.