Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion laden met dynamo

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 04:02 #1444981

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
@Hans V Dan liggen onze meningen toch iets dichter bij elkaar dan ik dacht.
Misschien is het in NL inderdaad maar een relatief kleine groep voor wie zelfwerkzaamheid nog aantrekkelijk is, dat kan ik niet beoordelen. Maar wat maakt dat uit? Degenen die die interesse niet hebben lezen dit soort topics op het ZF toch gewoon niet. Die stappen naar een betrouwbare leverancier, laten zich daar voorlichten en kopen wat nodig geacht wordt. Daar verandert een technische discussie in het ZF niets aan. Wel jammer, die opkomst van het boat-consumerism.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 04:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 06:43 #1444986

Calidris schreef :
Zomaar een brainwave...

Ik bedenk me net, op grond van onderstaand algemeen schema dynamo schema, dat als je op de D+ een extra spanning "drukt" de dynamo vanzelf minder gaat laden of stopt.



De regelaar ziet dan vanzelf een te hoge referentie spanning en stopt de rotorstroom.

Door aan de buitenzijde een tempsensor te monteren en een shunt in de leiding, kan je dus alles kunstmatig sturen op een superstandaard dynamo, zonder interne ingrepen.

Mooi project voor een arduino o.i.d.

t.me/zeilersforum/96
(technische leergang dynamos)
kan wel in de downloads onder elektra?

Mooie suggestie, maar plaats dan wel een diode in de draad bij 15. Anders laadt je via het contactslot alsnog je accu met die hogere opdrukspanning.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 06:59 #1444990

In dit schema is de D+ niet alleen de sense voor de laadspanning, maar ook de DF+

Als je die "omhoog probeert te trekken", verhoog je ook de stroom door het veld.

Waar zou je dat extra potentiaal vandaan willen halen trouwens; een AA batterij ofzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 11:41 #1445086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30024
Aquaplanning schreef :
Calidris schreef :
Zomaar een brainwave...

Ik bedenk me net, op grond van onderstaand algemeen schema dynamo schema, dat als je op de D+ een extra spanning "drukt" de dynamo vanzelf minder gaat laden of stopt.



De regelaar ziet dan vanzelf een te hoge referentie spanning en stopt de rotorstroom.

Door aan de buitenzijde een tempsensor te monteren en een shunt in de leiding, kan je dus alles kunstmatig sturen op een superstandaard dynamo, zonder interne ingrepen.

Mooi project voor een arduino o.i.d.

t.me/zeilersforum/96
(technische leergang dynamos)
kan wel in de downloads onder elektra?

Mooie suggestie, maar plaats dan wel een diode in de draad bij 15. Anders laadt je via het contactslot alsnog je accu met die hogere opdrukspanning.

Via het dynamo lampje met 100mA, daar hoef je je niet echt druk om te maken. Maar een diode kan altijd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 11:45 #1445088

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30024
Nachtvlinder schreef :
In dit schema is de D+ niet alleen de sense voor de laadspanning, maar ook de DF+

Als je die "omhoog probeert te trekken", verhoog je ook de stroom door het veld.

Waar zou je dat extra potentiaal vandaan willen halen trouwens; een AA batterij ofzo?

Ik dacht meer aan een knoopcelletje.... :lol:

In 1e instantie loopt de opbrengst iets omhoog, maar eenmaal voorbij de regelgrens stopt de rotor stroom. In de praktijk verwacht ik dat bij het iets oplopen van de spanning ook direct abrubt de regelaar stopt. Er zal wel geen sprake zijn van een mooie analoge regeling. Meer aan/uit.

Die overspanning voor de regelaar moet je aansturen met een stepup converter. Als je de DF en D+ kan scheiden, kan je een keurige analoge regeling krijgen.

Het was maar een hersenspinsel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 15:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 12:19 #1445098

Moet lukken denk ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 15:21 #1445123

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4522
WaltB schreef :
Degenen die die interesse niet hebben lezen dit soort topics op het ZF toch gewoon niet. Die stappen naar een betrouwbare leverancier, laten zich daar voorlichten en kopen wat nodig geacht wordt. Daar verandert een technische discussie in het ZF niets aan. Wel jammer, die opkomst van het boat-consumerism.

Dit soort draadjes is denk ik ook interessant voor zeilers die een geïnformeerde beslissing willen nemen voor het aanschaffen van meer kant en klare componenten. De voors- en tegens van de verschillende opties kunnen hen helpen in hun beslissing.

De brainwave van Calidris en de HLP data BMS suggestie zijn als ik het goed zie gebaseerd op hetzelfde idee als de VRC-200 controller van Nordkyn (aanbieden 'fake' spanning op alternator voltage sense aansluiting).

Voor de meelezers de voor- en nadelen van de verschillende opties zoals ik die zie:

DC-DC lader tussen dynamo/startaccu en LFP:
+ eenvoudig: installeren i.p.v. scheidingsdiode of accuscheidingsrelais
+ laadalgoritme af te stemmen op accubank
+ standaard componenten, dus eenvoudig vervangen bij defecten
+ DC-DC lader is tevens accuscheiding (geen spanningsval door scheidingsdiode + geen extra componenten in installatie)
+ startaccu laden blijft ongewijzigd (DC-DC laadalgoritme onafhankelijk van dynamo laadspanning)
- geen laadstroomregeling op basis van alternatortemperatuur, maar vaste niet-geoptimaliseerde maximale laadstroom
- kosten

dynamo-regelaar op basis van voltage-sense aansluiting alternator
+ laadstroom optimalisatie op basis van alternatortemperatuur
+ relatief eenvoudig te installeren (géén modificatie dynamo nodig)
+ laadalgoritme af te stemmen op accubank
+ standaard componenten, dus eenvoudig vervangen bij defecten
- géén accuscheiding (relais of diode blijft nodig), dus extra component in installatie
- laadspanning startaccu afhankelijk van laadstatus servicebank
- kosten
- betrouwbaarheid bij uiteenlopende alternators onduidelijk

zelfbouw regeling op basis van modificatie alternator
+ laadstroom optimalisatie op basis van alternatortemperatuur
+ goedkoop uit te voeren
+ met voldoende technische kennis goed af te stemmen op accubank
- modificatie dynamo nodig, installatie minder eenvoudig voor doorsnee zeiler
- géén standaard dynamo meer, dus lastiger te vervangen bij defecten
- géén accuscheiding (relais of diode blijft nodig), dus extra component in installatie
- laadspanning startaccu afhankelijk van laadstatus servicebank
- bij meer handmatige regeling kans op gebruikersfouten

Aanvullingen of correcties welkom.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 16:00 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 16:37 #1445151

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
@Hans, je eerste min punt voor DCDC is niet correct, althans niet voor mijn combinatie met de standaard yanmar 2ym15 dynamo en een victron orion smart.
De dynamo regelt de uitgangspanning terug bij toenemende temperatuur.
De orion regelt de laadstroom terug bij afnemende ingangsspanning.
De combinatie zorgt er in feite voor dat de orion (indirect) regelt op dynamo temperatuur.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 22:13 #1445255

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
@ Hans
Moet ik natuurlijk even op reageren.
Voor een aantal mensen inderdaad nuttig om alle voor en nadelen op een rijtje te hebben.

Een paar algemene opmerkingen:
1. Om het goed te doen zou je de pros en cons moeten “wegen”. Een voordeel kan erg groot zijn of een nadeel maar weinig significant and andersom. Je zou dat simpel kunnen doen door een getal 1-10 toe te kennen, dus bijv. -5 of +7
2. Je koppelt modificatie van dynamo aan “zelfbouw regeling”, maar de “modificatie”, oftewel uitschakeling van interne regeling, geldt ook voor een groot aantal standaard externe regelaars, inklusief de Balmar Maxcharge, die door Victron wordt verkocht. Deze aanpassing wordt al decennia lang op dynamo's voor bootdiesels toegepast. Een professional draait er zijn hand niet voor om, maar voor een beetje technisch georienteerde doe het zelver goed te doen. Info beschikbaar.
3. Bij het “eenvoudig vervangen bij defecten” zou je de prijs van een reserve unit moeten meenemen, zeker als langere tochten worden gemaakt.

Ik heb de vrijheid genomen de lijstjes aan te passen. Toevoegingen/wijzigingen blauw cursief:

DC-DC lader tussen dynamo/startaccu en LFP:
+ eenvoudig: installeren i.p.v. scheidingsdiode of accuscheidingsrelais
+ laadalgoritme af te stemmen op accubank
+ standaard componenten, dus eenvoudig vervangen bij defecten.
+ DC-DC lader is tevens accuscheiding (geen spanningsval door scheidingsdiode + geen extra componenten in installatie)
+ startaccu laden blijft ongewijzigd (DC-DC laadalgoritme onafhankelijk van dynamo laadspanning)
- geen laadstroomregeling op basis van alternatortemperatuur, maar vaste niet-geoptimaliseerde maximale laadstroom
- Electronica in het laadstroom-pad naar LFP accu's, dus bij falen daarvan geen laden.
- Afhankelijkheid van startaccu. Bij falen daarvan ook geen bijladen van huis-accu's

- kosten

Interne dynamo-regelaar op basis van voltage-sense aansluiting alternator (alleen bij specifieke dynamo-types mogelijk)
+ laadstroom optimalisatie op basis van alternatortemperatuur
+ relatief eenvoudig te installeren (géén modificatie dynamo nodig)
+ laadalgoritme af te stemmen op accubank
+ standaard componenten, dus eenvoudig vervangen bij defecten
- géén accuscheiding (relais of diode blijft nodig), dus extra component in installatie
- laadspanning startaccu afhankelijk van laadstatus servicebank
- kosten
- betrouwbaarheid bij uiteenlopende alternators onduidelijk

Externe dynamo regelaar (standaard model zoals Balmar Maxcharge.
+ Simplificatie van dynamo, daardoor minder storingsgevoelig.
+ Eenvoudige noodvoorziening kan aangebracht worden.
+ Direct pad van laadstroom van dynamo naar huis-accu's, zonder electronica waar grote stroom door vloeit.
- Aanpassing van bestaande dynamo. De moeilijkheidsgraad kan varieren. Bij Bosch heel simpel, bij sommige andere iets moeilijker. Voor professional een routine aanpassing.
- Alleen optimaal als stroom gemeten kan worden d.m.v. Shunt.
- Hoge kosten

Subgroup – Externe dynamo regeling, maar DIY regeling door 3 eenvoudige losse componenten: PWM dimmer of rheostat, Thermostat met sensor op dynamo, Voltage switch
+ Simplificatie van dynamo, daardoor minder storingsgevoelig.
+ Eenvoudige noodvoorziening kan aangebracht worden.
+ Direct pad van laadstroom van dynamo naar huis-accu's, zonder electronica waar grote stroom door vloeit.
+ optimaal laden bijv. door een paar “standaard” standen te kiezen: veilig bij alle toerentallen voor manoeuvreren, optimaal bij kruissnelheid.
+ Volledige scheiding van start- en huis accu's
+ Door lage prijs van componenten kan reserve aan boord gehouden worden.
- Alleen voor ondernemende doe het zelvers geschikt.
- Handmatige regeling, maar door V en Temp bewaking veilig.
- Aanpassing van bestaande dynamo. De moeilijkheidsgraad kan varieren. Bij Bosch heel simpel, bij sommige andere iets moeilijker. Voor professional een routine aanpassing.
- Apart bijladen van startaccu met DC boost converter om van LFP 12-13.8V naar Start accu 14.2V te gaan. Door zeer lage bijlaad behoefte van startaccu kan dit een heel goedkoop ladertje zijn, zowel DIY als kant en klaar.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 dec 2022 01:18 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 22:51 #1445268

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
Calidris schreef :
Zomaar een brainwave...

Ik bedenk me net, op grond van onderstaand algemeen schema dynamo schema, dat als je op de D+ een extra spanning "drukt" de dynamo vanzelf minder gaat laden of stopt.



De regelaar ziet dan vanzelf een te hoge referentie spanning en stopt de rotorstroom.

Door aan de buitenzijde een tempsensor te monteren en een shunt in de leiding, kan je dus alles kunstmatig sturen op een superstandaard dynamo, zonder interne ingrepen.

Mooi project voor een arduino o.i.d.

t.me/zeilersforum/96
(technische leergang dynamos)
kan wel in de downloads onder elektra?

Helemaal geen gekke gedachte, maar net als bij andere oplossingen die fake Voltage aanbieden het risico dat het start/stop van veldstroom gaat worden. Hangt denk ik van de interne regulator af. Moeilijk te overzien. Misschien een lab test versie waard?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 23:09 #1445274

@WaltB: wegen is persoonlijk dus een never-ending discussie hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 23:57 #1445283

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
Nachtvlinder schreef :
@WaltB: wegen is persoonlijk dus een never-ending discussie hier

Persoonlijk wegen. Wat voor de 1 belangrijk is, is bijzaak voor de ander.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 16 dec 2022 23:59 #1445284

Precies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 07:31 #1445298

Ik voel geen enkele behoefte om aan de dynamo te sleutelen. Daarom voor mij een - min of meer - plug and play oplossing met een MacPlus tussen startaccu en LFP. Is goed genoeg.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 07:56 #1445302

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
Good on ya, mate!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 08:09 #1445312

WaltB schreef :
Good on ya, mate!

Yep, ieder zijn eigen keuze.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 08:12 #1445313

Precies, gun elk zijn geloof zonder het jouwe op te dringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 08:59 #1445326

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15617
Het ondoorgrondelijk dat er een paar mensen hier op ZF niet aflatend hun holy grail propageren. Zonder framboos of knutsel dynamo kun je niet gelukkig zijn. Terwijl beide voor mij voor omgekeerde ervaringen zorgde.
Misschien is de les wel dat goede wijn geen krans behoeft. Waakzaamheid is geboden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 10:22 #1445342

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4522
PvO schreef :
@Hans, je eerste min punt voor DCDC is niet correct, althans niet voor mijn combinatie met de standaard yanmar 2ym15 dynamo en een victron orion smart.
De dynamo regelt de uitgangspanning terug bij toenemende temperatuur.
De orion regelt de laadstroom terug bij afnemende ingangsspanning.
De combinatie zorgt er in feite voor dat de orion (indirect) regelt op dynamo temperatuur.

Als je al een temperatuurgestuurde laadstroomregeling met je specifieke dynamo hebt blijft dat met een DC-DC lader uiteraard in stand. Maar de DC-DC setup zelf zorgt daar niet voor. Daarom leek het me eerlijk om dat niet als pluspunt van de DC-DC optie te noemen, maar - in de vergelijking met de andere opties - als minpunt: voorziet je bestaande situatie niet in een temperatuurgestuurde alternatorlaadstroom (meeste boten hebben dit niet) dan krijg je dat in tegenstelling tot de andere opties ook niet door een DC-DC lader te gebruiken.

Maar dank voor je aanvulling, want voor zeilers met een soortgelijke dynamo telt dit minpunt van de DC-DC optie inderdaad niet. Voor de zeilers waarvoor ik het compacte overzicht maakte voegt je nuancering m.i. overigens niet veel toe: zij hebben hoogstwaarschijnlijk geen idee of hun alternator temperatuurgestuurd is (en dan niet van het aan-uit type).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2022 15:38 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 11:10 #1445350

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4522
WaltB schreef :
@ Hans
Moet ik natuurlijk even op reageren.
Voor een aantal mensen inderdaad nuttig om alle voor en nadelen op een rijtje te hebben.

Een paar algemene opmerkingen:
1. Om het goed te doen zou je de pros en cons moeten “wegen”. Een voordeel kan erg groot zijn of een nadeel maar weinig significant and andersom. Je zou dat simpel kunnen doen door een getal 1-10 toe te kennen, dus bijv. -5 of +7

Zoals door forumlid Nachtvlinder al opgemerkt is die weging heel persoonlijk en dus niet aan mij om in een overzichtje op te nemen.

WaltB schreef :
2. Je koppelt modificatie van dynamo aan “zelfbouw regeling”, maar de “modificatie”, oftewel uitschakeling van interne regeling, geldt ook voor een groot aantal standaard externe regelaars, inklusief de Balmar Maxcharge, die door Victron wordt verkocht. Deze aanpassing wordt al decennia lang op dynamo's voor bootdiesels toegepast. Een professional draait er zijn hand niet voor om, maar voor een beetje technisch georienteerde doe het zelver goed te doen.

Ik zie de door jou genoemde genoemde externe regelaars die modificatie van de dynamo vereisen als een (door mij weggelaten) vierde optie. De kosten van deze externe regelaars zijn (ook zonder de modificatie van je alternator mee te rekenen) dermate hoog dat ze niet onder de zelfbouw optie vallen.

Als optie 2 (dynamo-regelaar op basis van voltage-sense aansluiting alternator) in jouw specifieke situatie niet mocht werken, en je een temperatuurgestuurde regeling wilt (en die niet zoals bij forumlid PvO al in je dynamo zit ingebouwd) en je niet van het klus-type bent zou zo'n optie 4 in beeld kunnen komen. Door het beschikbaar komen van de andere opties zie ik deze variant als iets minder voor de hand liggend, maar voor de volledigheid hoort hij er inderdaad bij:

externe regelaar op basis van modificatie alternator
+ laadstroom optimalisatie op basis van alternatortemperatuur
+ goed af te stemmen op accubank
- kosten
- modificatie dynamo nodig, installatie minder eenvoudig voor doorsnee zeiler
- géén standaard dynamo meer, dus lastiger te vervangen bij defecten
- géén accuscheiding (relais of diode blijft nodig), dus extra component in installatie
- laadspanning startaccu afhankelijk van laadstatus servicebank

WaltB schreef :
3. Bij het “eenvoudig vervangen bij defecten” zou je de prijs van een reserve unit moeten meenemen, zeker als langere tochten worden gemaakt.

Dat kan de geïnteresseerde zeiler m.i. het beste zelf uitzoeken aan de hand van de op dat moment geldende prijzen. Aan alle opties hangt bij defecten een prijskaartje. Een standaard alternator vervangen door een nieuwe is eenvoudiger dan een gemodificeerde (als je dat ver van huis al op korte termijn voor elkaar krijgt) en waarschijnlijk ook goedkoper, maar voor de daadwerkelijke kosten zijn teveel variabelen in het spel voor een beknopt overzicht.

WaltB schreef :
Ik heb de vrijheid genomen de lijstjes aan te passen. Toevoegingen/wijzigingen blauw cursief:
Jouw overzicht leest toch meer als een betoog voor je eigen voorkeur. ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 dec 2022 17:54 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 16:58 #1445466

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30024
Noballast schreef :
Ik voel geen enkele behoefte om aan de dynamo te sleutelen. Daarom voor mij een - min of meer - plug and play oplossing met een MacPlus tussen startaccu en LFP. Is goed genoeg.

Dat is ook mijn uitgangspunt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 22:07 #1445504

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
3Noreen schreef :
Waakzaamheid is geboden.

Grappig! Maar ik kan me je gevoelens best voorstellen hoor. Als je eigen pogingen om met dynamo LiFePO4 accu's te laden hopeloos zijn mislukt en je ontdekt dan achteraf dat alle ellende makkelijk voorkomen had kunnen worden, dan doet dat pijn. Over knutselen aan dynamo's gesproken, jij was toch ook degeen die de diodes had verwijderd in een poging om die extern te koelen? Of was dat iemand anders? Prachtig dat buiten de square denken. Ook nog een dure Balmar alternator aangeschaft die helaas geen oplossing gaf. Hoe dan ook, het verbaast me dat je nog in het topic dynamo's bent geinteresseerd, want je bent 100% op solar laden overgestapt, met zelfs koken op zonnestralen.
Dus, je hebt je eigen “holy grail” gevonden! Proficiat! En ook Merry Christmas!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 22:11 #1445505

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
Hans, altijd leuk om met jou te discussieren. Een paar opmerkingen:

Met wegen bedoel ik uiteraard persoonlijk wegen. Ik dacht dat dat verderop in het draadje wel duidelijk was geworden. Ik ben het wat dit betreft ook helemaal met forum lid nachtvlinder eens. Misshien had ik i.p.v. “je” “men” moeten zeggen. Een argument dat voor de 1 zwaar weegt kan voor de ander van minder belang zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat je je lijstje met de beste bedoelingen hebt samengesteld, maar je kunt m.i. de belangrijke categorie “Externe dynamo regelaar” dus met aanpassing van de dynamo niet weglaten omdat je veronderstelt dat dat een dure optie is. Heeft ook helemaal niets met zelfbouw te maken. Dit is naar mijn ervaring 1 van de meest voor de hand liggende opties. Als ik kosten vergelijk met bijv. de MacPlus dan doet de laatste een grotere aanval op de beurs.

Het aan boord houden van spares bij langere tochten en de kosten daarvan. Hangt inderdaad helemaal af van wat men als belangrijk ziet. Maar een geschikte (evt. 2e hands) spare dynamo is heel wat goedkoper dan bijv. een reserve MacPlus. Uiteraard moet de spare onmiddellijk verwisselbaar zijn met de in gebruik zijnde unit, een kwestie van reis-voorbereiding. Maar helemaal met je eens dat ieder dat voor zichzelf moet bepalen. Overigens kan aan een dynamo waarvan de interne regelaar is verwijderd maar heel weinig stuk.

Betoog voor eigen voorkeur.
Ik ben absoluut niet op een missie om NL zeilers vanaf de andere kant van de wereld te bekeren. waarom zou ik? Ik heb niets te verkopen. Ik ben ook niet religieus.
Je hebt er misschien overheen gelezen maar ik noem als 1 van de nadelen van zelfbouw dat het alleen geschikt is voor “ondernemende doe het zelvers”. Wie de schoen past trekke hem aan. Ik vind het wel leuk om een beetje te proberen het gangbare (soms wat vastgeroeste) denken te doorbreken en af en toe besteed ik daar wat tijd aan. Ik ben ook niet een ZF junk.
De zelfbouw optie noem ik ook als sub-group van externe regelaars.

Wat mij betreft en goed punt om deze discussie te stoppen, het weer knapt wat op en er is nog veel te doen. Merry Christmas!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 17 dec 2022 23:23 #1445510

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15617
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
Waakzaamheid is geboden.

Grappig! Maar ik kan me je gevoelens best voorstellen hoor. Als je eigen pogingen om met dynamo LiFePO4 accu's te laden hopeloos zijn mislukt en je ontdekt dan achteraf dat alle ellende makkelijk voorkomen had kunnen worden, dan doet dat pijn. Over knutselen aan dynamo's gesproken, jij was toch ook degeen die de diodes had verwijderd in een poging om die extern te koelen? Of was dat iemand anders? Prachtig dat buiten de square denken. Ook nog een dure Balmar alternator aangeschaft die helaas geen oplossing gaf. Hoe dan ook, het verbaast me dat je nog in het topic dynamo's bent geinteresseerd, want je bent 100% op solar laden overgestapt, met zelfs koken op zonnestralen.
Dus, je hebt je eigen “holy grail” gevonden! Proficiat! En ook Merry Christmas!

Gaat het nog een beetje ? ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion laden met dynamo 18 dec 2022 05:50 #1445517

Let it go, let it go! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl