WaltB schreef :
Degenen die die interesse niet hebben lezen dit soort topics op het ZF toch gewoon niet. Die stappen naar een betrouwbare leverancier, laten zich daar voorlichten en kopen wat nodig geacht wordt. Daar verandert een technische discussie in het ZF niets aan. Wel jammer, die opkomst van het boat-consumerism.
Dit soort draadjes is denk ik ook interessant voor zeilers die een geïnformeerde beslissing willen nemen voor het aanschaffen van meer kant en klare componenten. De voors- en tegens van de verschillende opties kunnen hen helpen in hun beslissing.
De brainwave van Calidris en de HLP data BMS suggestie zijn als ik het goed zie gebaseerd op hetzelfde idee als de VRC-200 controller van Nordkyn (aanbieden 'fake' spanning op alternator voltage sense aansluiting).
Voor de meelezers de voor- en nadelen van de verschillende opties zoals ik die zie:
DC-DC lader tussen dynamo/startaccu en LFP:
+ eenvoudig: installeren i.p.v. scheidingsdiode of accuscheidingsrelais
+ laadalgoritme af te stemmen op accubank
+ standaard componenten, dus eenvoudig vervangen bij defecten
+ DC-DC lader is tevens accuscheiding (geen spanningsval door scheidingsdiode + geen extra componenten in installatie)
+ startaccu laden blijft ongewijzigd (DC-DC laadalgoritme onafhankelijk van dynamo laadspanning)
- geen laadstroomregeling op basis van alternatortemperatuur, maar vaste niet-geoptimaliseerde maximale laadstroom
- kosten
dynamo-regelaar op basis van voltage-sense aansluiting alternator
+ laadstroom optimalisatie op basis van alternatortemperatuur
+ relatief eenvoudig te installeren (géén modificatie dynamo nodig)
+ laadalgoritme af te stemmen op accubank
+ standaard componenten, dus eenvoudig vervangen bij defecten
- géén accuscheiding (relais of diode blijft nodig), dus extra component in installatie
- laadspanning startaccu afhankelijk van laadstatus servicebank
- kosten
- betrouwbaarheid bij uiteenlopende alternators onduidelijk
zelfbouw regeling op basis van modificatie alternator
+ laadstroom optimalisatie op basis van alternatortemperatuur
+ goedkoop uit te voeren
+ met voldoende technische kennis goed af te stemmen op accubank
- modificatie dynamo nodig, installatie minder eenvoudig voor doorsnee zeiler
- géén standaard dynamo meer, dus lastiger te vervangen bij defecten
- géén accuscheiding (relais of diode blijft nodig), dus extra component in installatie
- laadspanning startaccu afhankelijk van laadstatus servicebank
- bij meer handmatige regeling kans op gebruikersfouten
Aanvullingen of correcties welkom.