Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2e antenne

2e antenne 29 jan 2023 09:30 #1455184

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16692
In de praktijk kon ik geen verbetering ontdekken tussen 3,5 meter boven de waterlijn dan boven op de mast. Bovenin zie je wel verder weg maar met 3,5 vond ik het al voldoende.
Wat wel een zeer groot verschil uitmaakte was een goede antenne en kabel. Een wereld van verschil. Die goedkope prut antennes zouden wat mij betreft gewoon niet verkocht mogen worden.
Ik ben zelfs zover gegaan dat ik een CX4 in speciale AIS uitvoering voor achterop heb gekocht. Samen met een kortere kabel maakt dat de hoogte tussen 15 en 3,5 meter niet zoveel meer uitmaakt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 09:36 #1455186

3Noreen schreef :
In de praktijk kon ik geen verbetering ontdekken tussen 3,5 meter boven de waterlijn dan boven op de mast. Bovenin zie je wel verder weg maar met 3,5 vond ik het al voldoende.
Wat wel een zeer groot verschil uitmaakte was een goede antenne en kabel. Een wereld van verschil. Die goedkope prut antennes zouden wat mij betreft gewoon niet verkocht mogen worden.
Ik ben zelfs zover gegaan dat ik een CX4 in speciale AIS uitvoering voor achterop heb gekocht. Samen met een kortere kabel maakt dat de hoogte tussen 15 en 3,5 meter niet zoveel meer uitmaakt.


Het kan zijn dat je dat zo beleeft hebt 3Noreen maar feitelijk klopt dit niet. Hoogte antenne is wel degelijk een belangrijke factor. Een slechte antenne en of kabel et cetera op 15 m hoog kan minder of geen bereik hebben en dan is een cx4 of celmar et cetera op 3 meter beter maar dat is appels met peren vergelijken met alle respect. Hoogte is de belangrijkste factor in bereik (tx en rx) bij verder vergelijkbaar materiaal. Is natuurkunde, geen mening en ik ben zeker geen expert.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 09:51 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 09:53 #1455188

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16692
dehler31abc schreef :
Het kan zijn dat je dat zo beleeft hebt 3Noreen maar feitelijk klopt dit niet.

Goed lezen wat ik schrijf. Een grotere antenne hoogte levert een groter bereik. Maar voor de praktijk van het varen maakt het niet veel uit. Snelle grote vaart heeft een antenne op 40-50 meter hoogte. Dus dat schip wat met 20+ knopen op jou af stoomt zie je echt al op 25 mijl met een antenne op 3,5meter. Een ander jachtje met ook een lage antenne zie je pas veel later. Maar dat is geen enkel probleem. Vandaar dat het in de praktijk geen verschil maakt.
Een jachtje met een rottige antenne half gevuld met water zie je op een 1 mijl al heel slecht met een goede antenne. Als die van jou ook een watervulling heeft zie je elkaar beter door gewoon uit het raampje te kijken.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 09:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 09:59 #1455189

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 269
Ik zat nog even te zoeken hoe je bereik versus hoogte antenne ook al weer berekend. Stuit ik op deze pagina: hoogte antenne.

Maar als waar is wat hier staat heb ik en met mij velen een probleem. Dat stukje tekst net boven het eerste plaatje: (mag op Nederlandse jachten op maximaal 12 meter hoogte). Ik zal wat iets gemist hebben bij het halen van mijn diploma's, maar deze kende ik nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 10:06 #1455193

3Noreen schreef :
dehler31abc schreef :
Het kan zijn dat je dat zo beleeft hebt 3Noreen maar feitelijk klopt dit niet.

Goed lezen wat ik schrijf. Een grotere antenne hoogte levert een groter bereik. Maar voor de praktijk van het varen maakt het niet veel uit. Snelle grote vaart heeft een antenne op 40-50 meter hoogte. Dus dat schip wat met 20+ knopen op jou af stoomt zie je echt al op 25 mijl met een antenne op 3,5meter. Een ander jachtje met ook een lage antenne zie je pas veel later. Maar dat is geen enkel probleem. Vandaar dat het in de praktijk geen verschil maakt[...]

Ik laat de uitleg graag aan experts als Calidris over 3Noreen maar wat je stelt klopt feitelijk niet. Een AIS transponder heb je zodat je gezien wordt, dat je zelf andere schepen kunt zien is fijn maar dan is een AIS ontvanger voldoende. Zendbereik is wat anders dan ontvangst bereik overigens. Je stelling dat antenne hoogte op een zeilboot niet van belang is (quote: "voor de praktijk van het varen maakt het niet veel uit") voor zichtbaarheid van je boot voor zeeschepen klopt niet. Ik zal er verder maar niet meer op reageren want op zf wordt dit de zoveelste eindeloze discussie maar voor de meelezers; hoogte van je antenne is wel degelijk een factor in zend (en ontvangst) bereik voor zeilboten en dus de extra tijd in zichtbaarheid ten opzichte van andere en snellere schepen. Dat je een goede antenne en aansluit materiaal gebruikt is basis, zelf heb ik een Celmar, vroeger ook cx4 gehad maar vond het wat kwetsbaarder.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 10:26 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 10:08 #1455194

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Thijs1971 schreef :
Overigens, als ik droom van mijn volgende schip (jaren verwijderd), dan droom ik altijd van een houten tweemaster (OK in de epoxy, sorry, maar ik is niet gek).
In dromen mag natuurlijk alles, maar in de werkelijkheid: of je gaat voor een puur natuur houten schip, of je gaat voor een vanaf nieuw met epoxy gebouwd schip met de juiste constructie. Ander en dunner hout dat daadwerkelijk de epoxy op kan nemen, in veel laagjes.
Een in kunststof gezeept oud houten schip is vragen om ellende, dat is net zo goed een doodshemdje als polyester altijd was. Het hout verstikt per definitie onder de niet doordringbare mini-schil, want het was om te beginnen al niet droog genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 10:10 #1455195

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
SimondeDanser schreef :
Ik ben ook van het splitterkamp. AIS aangesloten op antenne boven in de mast. Werkt feilloos. Het argument dat je teveel andere schepen gaat zien is natuurlijk flauwekul. Diegenen die dat vinden moeten zich eerst eens afvragen voor wie je nu feitelijk primair een ais aan boord hebt. Het lijkt mij voor je eigen veiligheid. M.a.w. anderen moeten jou goed kunnen zien. Dat jij anderen tegelijkertijd ook goed kunt zien is dan mooi meegenomen toch?

Mvg Felix

Mooi pleidooi.
Mensen die klagen over teveel ontvangst, lees teveel schepen op het scherm, hebben de verkeerde apparatuur of software. Zo keihard is het.

Er is software waarbij je kan kiezen dat alle schepen heel klein zijn, behalve een aantal die een TCPA hebben met jou. Die schepen zijn weer groot. Het aantal TCPA schepen kan je kiezen, dat maakt het zéér overzichtelijk.

Het bewust beperken van de ontvangst d.m.v. de antenne op zee is soort een neanderthaler oplossing in mijn ogen. Uiteraard is iets beter dan niets. Je moet in een circuit nooit (zelden) je beperking aan het begin maken, maar altijd aan het eind, anders is er totaal geen marge meer in het systeem. M.a.w. zorg dat je alles ontvangt en laat de plotter of software bepalen welke beperking jij kiest om het scherm leesbaar te houden.

Die bewuste software kan ook kiezen wat de ontvangststraal aan schepen is op je scherm. Als 3e voordeel kan je ook nog instellen bij welke schaal je pas de namen zien van de (kleine) schepen.

De softwarekenners weten allang wat ik bedoel, de plotter eigenaren mogen 3x raden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 10:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 10:30 #1455201

gmdv schreef :
Ik zat nog even te zoeken hoe je bereik versus hoogte antenne ook al weer berekend. Stuit ik op deze pagina: hoogte antenne.

Maar als waar is wat hier staat heb ik en met mij velen een probleem. Dat stukje tekst net boven het eerste plaatje: (mag op Nederlandse jachten op maximaal 12 meter hoogte). Ik zal wat iets gemist hebben bij het halen van mijn diploma's, maar deze kende ik nog niet.

Haha, nog een voordeel van een kleiner bootje ;) Maar 15 meter (typisch voor de meesten hier misschien) is geen enkel probleem hier, niemand gaat je daarop aanspreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 10:41 #1455204

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16692
dehler31abc schreef :
3Noreen schreef :
dehler31abc schreef :
Het kan zijn dat je dat zo beleeft hebt 3Noreen maar feitelijk klopt dit niet.

Goed lezen wat ik schrijf. Een grotere antenne hoogte levert een groter bereik. Maar voor de praktijk van het varen maakt het niet veel uit. Snelle grote vaart heeft een antenne op 40-50 meter hoogte. Dus dat schip wat met 20+ knopen op jou af stoomt zie je echt al op 25 mijl met een antenne op 3,5meter. Een ander jachtje met ook een lage antenne zie je pas veel later. Maar dat is geen enkel probleem. Vandaar dat het in de praktijk geen verschil maakt[...]

Ik laat de uitleg graag aan experts als Calidris over 3Noreen maar wat je stelt klopt feitelijk niet. Een AIS transponder heb je zodat je gezien wordt, dat je zelf andere schepen kunt zien is fijn maar dan is een AIS ontvanger voldoende. Zendbereik is wat anders dan ontvangst bereik overigens. Je stelling dat antenne hoogte op een zeilboot niet van belang is (quote: "voor de praktijk van het varen maakt het niet veel uit") voor zichtbaarheid van je boot voor zeeschepen klopt niet. Ik zal er verder maar niet meer op reageren want op zf wordt dit de zoveelste eindeloze discussie maar voor de meelezers; hoogte van je antenne is wel degelijk een factor in zend (en ontvangst) bereik voor zeilboten en dus de extra tijd in zichtbaarheid ten opzichte van andere en snellere schepen. Dat je een goede antenne en aansluit materiaal gebruikt is basis, zelf heb ik een Celmar, vroeger ook cx4 gehad maar vond het wat kwetsbaarder.

Als jij het andere schip op de AIS ziet dan,uitzonderingen daargelaten, hebben de twee antennes ten opzichte van elkaar een "zichtlijn" die niet door de bolling van het aardoppervlak afgedekt wordt. Ergo dan ziet dat andere schip ook jou AIS.
Dus als zien en gezien worden komt in principe altijd tegelijkertijd voor. Behoudens dat een jacht transponder een veel lager zendvermogen heeft. Maar de hoogte van de antenne speelt hier geen rol van betekenis.
Wil je het maximale doen om gezien te worden heeft het veel meer zin om een goede antenne en een SOTDMA transponder te nemen dan de antenne maar zo hoog mogelijk te hangen.
Sterker nog een hele hoge antenne en een CSTDMA transponder zou wel eens een negatief effect kunnen hebben op jouw zichtbaarheid. Een CSTDMA zou wel eens geen uitzendslot kunnen vinden.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 10:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 10:51 #1455211

3Noreen schreef :
[...] Maar de hoogte van de antenne speelt hier geen rol van betekenis[...]Sterker nog een hele hoge antenne en een CSTDMA transponder zou wel eens een negatief effect kunnen hebben op jouw zichtbaarheid. Een CSTDMA zou wel eens geen uitzendslot kunnen vinden[...].

Ook hier vergis je je in de feiten. Op zee is uitzendslot geen probleem en de enige factor voor sotdma en cstdma in zendbereik is het vermogen , 2watt versus 5watt cq cstdma vs sotdma. Juist een argument om in geval van een 2watt transponder deze niet te laag te installeren. Houd het gewoon feitelijk en realistisch voor praktijk situaties. TS Thijs1971 heeft plannen voor solo of short handed oversteken en heeft een cstdma, jouw advies om een cstdma juist laag te installeren vanwege uitzendslot is echt niet juist op zee om het netjes te stellen. Zeilers lezen mee op deze site dus denk na voordat je dat soort "adviezen" geeft.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 11:13 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 11:14 #1455220

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16692
dehler31abc schreef :
3Noreen schreef :
[...] Maar de hoogte van de antenne speelt hier geen rol van betekenis[...]Sterker nog een hele hoge antenne en een CSTDMA transponder zou wel eens een negatief effect kunnen hebben op jouw zichtbaarheid. Een CSTDMA zou wel eens geen uitzendslot kunnen vinden[...].

Ook hier vergis je je in de feiten. Op zee is uitzendslot geen probleem en de enige factor in zendbereik is het vermogen , 2watt versus 5watt cq cstdma vs sotdma.

Laten we besluiten dat jij op een andere planeet vaart dan ik. Ik ben er toe over gegaan om mijn CSTDMA transponder te vervangen voor een SOTDMA omdat ik in mijn error log files meldingen tegen kwam dat er geen uitzendslot gevonden werd.= feiten! Met name in de buurt van Rotterdam en bij Dover.
Maar of jij bekijkt jou error log's niet, wat ik vermoed (waar baseert jij jouw uitspraken op ?) , of jij vaart niet waar ik vaar.
Mocht je het niet weten een SOTDMA transponder neemt het slot over van een transponder die zich ver weg bevind. Het gaat niet zo zeer om het zendvermogen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 11:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 11:19 #1455222

Evengoed is AIS wel aan zn max momenteel. Met dat geruzie om vrije slotjes. Het is echt tijd voor een nieuw systeem!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 11:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 11:24 #1455226

Roozeblij 3Noreen, TS Thijs1971 heeft een CSTDMA, het advies deze juist laag te installeren vanwege uitzendslot in zijn situatie (shorthanded of solo meerdaagse oversteken) is gewoon een slecht advies. Zet gerust een boom op over sotdma en cstdma maar houd onjuiste adviezen svp voor je... Van een bezemsteel moet hij nu een sotdma transponder kopen ... Aan TS Thijs1971, Gebruik gewoon goed aansluitmateriaal en een goede antenne en trek je eigen plan ;)

zeilersforum.nl/index.php/foru...nne?start=75#1455177
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 11:37 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 11:25 #1455227

Zeg, laat mij erbuiten...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 11:38 #1455232

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16692
dehler31abc schreef :
Roozeblij 3Noreen, TS Thijs1971 heeft een CSTDMA, het advies deze juist laag te installeren vanwege uitzendslot in zijn situatie is gewoon een slecht advies. Zet gerust een boom op over sotdma en cstdma maar houd onjuiste adviezen svp voor je... Van een bezemsteel moet hij nu een sotdma transponder kopen ... Aan TS Thijs1971, Gebruik gewoon goed aansluitmateriaal en een goede antenne en trek je eigen plan ;)

Mijn advies is dat het weinig uitmaakt. Beide oplossingen hebben hun voors en tegens. Wat ik probeer te doen is neutraal op feiten gebaseerd uit te leggen wat de voor en nadelen zijn. Er is in deze keuze geen goed of slecht advies.
Daarbij heb ik geen enkele aandrang om anderen te laten doen op de manier waarop ik het zelf doe. Het tegendeel eerder.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 11:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 11:43 #1455233

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29263
dehler31abc schreef :
Roozeblij 3Noreen, TS Thijs1971 heeft een CSTDMA, het advies deze juist laag te installeren vanwege uitzendslot in zijn situatie (shorthanded of solo meerdaagse oversteken) is gewoon een slecht advies.

Mja. Wat heb je zelf eigenlijk aan boord, qua AIS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 12:19 #1455240

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Apae schreef :
Thijs1971 schreef :
Overigens, als ik droom van mijn volgende schip (jaren verwijderd), dan droom ik altijd van een houten tweemaster (OK in de epoxy, sorry, maar ik is niet gek).
In dromen mag natuurlijk alles, maar in de werkelijkheid: of je gaat voor een puur natuur houten schip, of je gaat voor een vanaf nieuw met epoxy gebouwd schip met de juiste constructie. Ander en dunner hout dat daadwerkelijk de epoxy op kan nemen, in veel laagjes.
Een in kunststof gezeept oud houten schip is vragen om ellende, dat is net zo goed een doodshemdje als polyester altijd was. Het hout verstikt per definitie onder de niet doordringbare mini-schil, want het was om te beginnen al niet droog genoeg.

Weer een droom in duigen :-( (Ik zag op mijn lekenoog hele mooie “in epoxy gepakte” Maurice Griffiths in de UK).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 13:36 #1455252

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
In het meest vlakke Nederland en België moet de binnenvaart overigens met gereduceerd vermogen en een maximale antennehoogte van 12 m werken.

Gelezen op:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Very_high_frequency

Weet iemand een wetstekst referentie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 17:08 #1455308

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Thijs1971 schreef :
Weer een droom in duigen :-( (Ik zag op mijn lekenoog hele mooie “in epoxy gepakte” Maurice Griffiths in de UK).
Oh, dat gaat heel goed hoor. Tot de eerste pinhole beschadiging waardoor die behoorlijk droge kern hout als een enorme spons gaat werken, en het inwendige rottingsproces begint. Opgesloten door de epoxy, en dus zonder enige mogelijkheid om te drogen en dus te stoppen. Je krijgt uiteindelijk dezelfde turfmolm als die je bij een polyester bootje met beschadigd balsa aantreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 17:12 #1455310

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2163
Ik denk dat dat in of via de schepenwet of het schepenbesluit is vastgelegd.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 18:45 #1455337

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
gmdv schreef :
Ik zat nog even te zoeken hoe je bereik versus hoogte antenne ook al weer berekend. Stuit ik op deze pagina: hoogte antenne.

Maar als waar is wat hier staat heb ik en met mij velen een probleem. Dat stukje tekst net boven het eerste plaatje: (mag op Nederlandse jachten op maximaal 12 meter hoogte). Ik zal wat iets gemist hebben bij het halen van mijn diploma's, maar deze kende ik nog niet.

ja, een stukje historische wetgeving á la poepafsluitercontrolewetgeving.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 18:46 #1455338

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Reed schreef :
Ik denk dat dat in of via de schepenwet of het schepenbesluit is vastgelegd.

Da's voor zeevaart, niet voor binnenvaart.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e antenne 29 jan 2023 18:47 #1455340

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Ronaldl schreef :
In het meest vlakke Nederland en België moet de binnenvaart overigens met gereduceerd vermogen en een maximale antennehoogte van 12 m werken.

Gelezen op:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Very_high_frequency

Weet iemand een wetstekst referentie?

Ik heb het niet uitgezocht, maar ik maak me sterk dat onder het huidige Bukaresti verdrag in de EU, dit niet meer van kracht is. (denk ik).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl