Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Isotherm thermostaat vervangen, opties ?

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 11:47 #1518662

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
De thermostaat van de Isotherm classic compact 2001 inbouw koelunit is defect.
Nu moet er een andere in maar deze dingen kosten rond de 130 bij de watersport winkel.
Ik vind t nogal prijzig voor alleen de thermostaat. Natuurlijk heb ik gekeken op internet en er zijn er te leveren voor rond de 30 euro. Maar de vraag is natuurlijk, werken die op de koelkast? Op zich zou je denken, het is een schakelaar dus moet niet al te moeilijk zijn. Maar waarschoijnlijk denk ik te simpel. Ik heb de thermostaat met 2 aansluitingen, ik vind bijna alleen maar thermostaten met 3 aansluitingen
.
Weet iemand een goedkoper alternatief?


Laatst bewerkt: 26 okt 2023 11:48 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 12:01 #1518664

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Elke aan uit , dus schakelaar die pootje 1 met pootje 2 verbind werkt.

Digitaal ; met een bimetaal etc etc .

Voor digitaal even hier zoeken is al veel over geschreven en duidelijk beschreven hoe te doen.

"analoge" met bimetaal is plus and cool B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 12:21 #1518669

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Ron V schreef :
D
Weet iemand een goedkoper alternatief?

www.brouwmaatje.nl/digitale-me...r-2500000045158.html

Nee.. graag gedaan, hoor.
Googel op 'STC-1000' en je vindt ook links naar het installeren , zelfs in ZF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 12:24 #1518671

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Of als je meer geduld hebt Aliexpress klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 13:23 #1518685

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
stc-1000
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 13:52 #1518688

Jeroen-Pion schreef :
Of als je meer geduld hebt Aliexpress klikker de klik

die heb ik er al jaren inzitten op mijn Frigoboat en werkt uitstekend. voeler zo"'n 10 cm boven de bovenkant van de inhoud gemonteerd met een kapje met gaten er over heen zodat de voeler vrij blijft van plastic zakken e.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 14:26 #1518699

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Iedereen dank voor de bijdrage. Ik heb liever een analoge thermostaat die ik in de koelkast kan monteren want er is geen plaats in de buurt om die digitale te monteren.

Dus wie weet een goedkoop alternatief voor de schrikbarend dure van Isotherm?
Mijn thermostaat heeft 2 aansluitingen. Nu zie ik veel thermostaten te koop voor een paar tientjes met 3 aansluitingen. Heb ik een specifieke thermostaat nodig of doen ze t allemaal wel op mijn Isotherm? Ook die met 3 aansluitingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 18:35 #1518726

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
De STC-1000 digitale thermostaat hoeft ook niet heel dicht in de buurt te zitten van de koelbox. De lengte van de draad naar de temperatuursensor kan je natuurlijk niet ál te gek lang maken, maar als de standaardlengte van een meter (?) niet genoeg is lijkt mij verlengen tot een meter of drie nog geen probleem. Er zijn hier vast mensen die daar nog iets zinnigers over kunnen zeggen wat nog acceptabel is qua lengte. Zie ook dit draadje voor verdere inspiratie, tips en aansluitingen.

De STC-1000 zit er bij mij nu ruim een seizoen in en ben er erg tevreden over. Na inbouw en éénmalig instellen heb je er geen omkijken meer naar. Het kleine schermpje met de temperatuur vind ik altijd heel geruststellend: "de temperatuur in de koelbox is prima in orde".
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 okt 2023 18:40 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 26 okt 2023 19:11 #1518730

Loop ff langs de handyman winkel en elke koelkast thermostaat is geschikt.

www.handyman.nl/keuken-en-huis...nderdeel=Thermostaat

Daarna ff wat knutselen
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 26 okt 2023 19:14 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 13 juni 2026 09:08 #1688837

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Mijn thermostaat, een vitrifrigo, is ook stuk. Ik ga hem vervangen door een W1209, Die ongeveer de zelfde functies heeft als de hier genoemde STC-1000, maar een stuk compacter is.
www.benselectronics.nl/thermos...akelfunctie-10a.html
En, ook niet onbelangrijk, ik heb er al één liggen. Ik hoop natuurlijk gewoon de draadjes van de originele thermostaat te kunnen gebruiken, want de compressor is bijna onmogelijk om bij te komen.

Weet iemand welke draadjes ik tegenkom al ik de VtiriFrigo thermosstaat er uit haal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 13 juni 2026 11:13 #1688849

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Bert65 schreef :
Mijn thermostaat, een vitrifrigo, is ook stuk. Ik ga hem vervangen door een W1209, Die ongeveer de zelfde functies heeft als de hier genoemde STC-1000, maar een stuk compacter is.
www.benselectronics.nl/thermos...akelfunctie-10a.html
En, ook niet onbelangrijk, ik heb er al één liggen.

Dat laatste lijkt me dan meteen in jouw geval de belangrijkste overweging.

Voor wat betreft het compacter zijn dan de STC-1000: Die W1209 bestaat uit een printplaat, die, lijkt mij, uiteindelijk ook een soort van behuizing moet krijgen en ergens moet worden bevestigd. De STC-1000 is een keurig gesloten geheel dat zó in een schot kan worden opgenomen en dan bovendien een vrij helder bedieningspaneeltje toont. En hoe compact wil je 't hebben? We praten over een verschil van een paar cm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 15 juni 2026 09:56 #1689100

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Dank je wel.

Weet iemand welke draadjes ik tegenkom als ik de originele thermostaat er uit haal?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 15 juni 2026 10:20 #1689104

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 615
Ik neem aan dat je een losse koelingsunit hebt. Je thermostaat zit dan aangesloten op de C(,P) en T van de koel-unit. Zo te zien doet Vitrifrigo dan nog iets met weerstanden op een printplaat over deze aansluitingen heen om de RPM van de fan in te stellen.

uiteindelijk moet je de C(/P) aan de T openen om de koeler z'n werk te laten doen, maar je moet ook een extra 12v aanleggen voor de controller zelf. Ik kan alleen niet de kleurcodes vinden... Is vast met een telefoon wel een foto van te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 15 juni 2026 10:55 #1689106

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Jappe schreef :
Ik neem aan dat je een losse koelingsunit hebt. Je thermostaat zit dan aangesloten op de C(,P) en T van de koel-unit. Zo te zien doet Vitrifrigo dan nog iets met weerstanden op een printplaat over deze aansluitingen heen om de RPM van de fan in te stellen.

uiteindelijk moet je de C(/P) aan de T openen om de koeler z'n werk te laten doen, maar je moet ook een extra 12v aanleggen voor de controller zelf. Ik kan alleen niet de kleurcodes vinden... Is vast met een telefoon wel een foto van te maken?
En die kun je simpelweg pakken van de voeding van de compressor. Daar moet je toch een draad naar toe trekken voor het schakelcontact.
Staat het ding mooi altijd aan als de koelkast aan staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 15 juni 2026 11:00 #1689110

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Bert65 schreef :
Dank je wel.

Weet iemand welke draadjes ik tegenkom als ik de originele thermostaat er uit haal?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Zoals Jappe al schrijft: zoek eerst eens de regelunit op, die waarschijnlijk in de buurt van de compressor zit. Vaak met een soort klikverbinding aan de compressor bevestigd. Daarop zitten de door Jappe genoemde C en T aansluitingen, benevens de + en - voor de 12V.

Zie deze pots:

zeilersforum.nl/index.php/foru...rgiezuiniger#1304035

Waarop je kunt zien hoe zo'n regeleenheid eruit ziet en waar die C en T aansluitingen zitten
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 11:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 24 juni 2026 12:22 #1690343

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Dank jullie wel.

Ik weet waar de regelunit zit en ook waar de aansluitpunten zitten. Maar deze is in de allerbeste Jeauneau traditie op een onmogelijke plaats aangebracht. Vandaar dat ik hoop dat deze draden ook bij de thermostaat (die wat makkelijker te benaderen is) zijn op te pakken, maar dat is dus kennelijk niet zo.

Dat wordt een flink potje Yoga, dan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 24 juni 2026 12:25 #1690344

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Als je gewoon die standaard thermostaat hebt (met draaiknop), kun je de draad daar ook van pakken. Die zit immers al op de juiste terminals op de controller. Misschien werkt dat makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 24 juni 2026 13:21 #1690348

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Daar hoop ik op. Ik zal hem er binnenkort afhalen, dan kan ik het zien. Hopelijk is de juiste kleurcode aangehouden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Isotherm thermostaat vervangen, opties ? 24 juni 2026 13:37 #1690350

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Bert65 schreef :
Daar hoop ik op. Ik zal hem er binnenkort afhalen, dan kan ik het zien. Hopelijk is de juiste kleurcode aangehouden
Maakt niet uit. Is een schakelcontact. Dus verbinding tussen beide draden start de compressor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl