Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 08:25 #1084581

Ik wil mijn Dehler 31 weer voorzien van een strijkinstallatie.
Deze is af fabriek voorzien van een scharnierbare mastvoet, strijkwant en dubbele spi bomen welke aangrijpen op het gangboord.
Origineel zit aan het boegbeslag een strip met ogen waaraan de spibomen gekoppeld kunnen worden alsmede een talie (6 loper).
Enkele jaren geleden is mijn boot voorzien van een rolfok Furlex 200S. Daarbij is die strip met ogen vervallen. Ook is om, voor mij onbekende redenen, de voorstag verzet naar een gebogen RVC strip gemonteerd op de achterste bout.
Ik wil dat weer herstellen zodat ook de fok weer aangrijp op de boeg zoals bedoeld door de ontwerper en dat lijkt me ook sterker.
Ik wil een RVS beugel maken waarin een blokje verwerkt zit waarover een 4 mm dyneema lijn loopt gekoppeld aan een elektrische lier onderdeks (1 blok) of een 6 mm lijn (dubbel blok) die ik voer via de genua slede naar de ST lieren. Over deze laatste twijfel ik omdat dat quasi handmatig is en daarmee te zwaar zonder extra vertraging. Kan alleen wanneer deze volledig via de lier bedient wordt. Het idee van de lier heb ik op de First van Koko gezien en dat vond ik er mooi uitzien (en het werkt aantoonbaar ook goed). Electrische lier met ca 1000 kilo belastbaarheid en IP67 zijn voor niet te veel te koop.

Over de details onderdeks cq lijngeleiding bovendeks kijk ik later nog naar maar eerst kijken of dit kan werken.
Ik kan het exact meten maar zoek iemand die het RVS voor mij (tegen betaling) kan maken.
De kop van de spinoom wordt behalve aan 2 RVS ogen ook in een soort beugel vastgezet zodat deze gefixeerd zit aan voorstag en de talie (kan dan niet kantelen wanneer de bok omhoog gaat).
Ik denk daarbij aan onderstaande constructie:
Bijlagen:
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 08:27 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 08:32 #1084589

Dit is hoe het op de first 325 van Koko zit.
Bijlagen:
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 08:47 #1084594

ISO788 Hans schreef :
Ik wil een RVS beugel maken waarin een blokje verwerkt zit waarover een 4 mm dyneema lijn loopt gekoppeld aan een elektrische lier onderdeks (1 blok) of een 6 mm lijn (dubbel blok) die ik voer via de genua slede naar de ST lieren. Over deze laatste twijfel ik omdat dat quasi handmatig is en daarmee te zwaar zonder extra vertraging. Kan alleen wanneer deze volledig via de lier bedient wordt. Het idee van de lier heb ik op de First van Koko gezien en dat vond ik er mooi uitzien (en het werkt aantoonbaar ook goed). Electrische lier met ca 1000 kilo belastbaarheid en IP67 zijn voor niet te veel te koop.

Verkijk je inderdaad niet op de kracht die er bij het hijsen nodig is.
Voor mijn 60kg mast ( inclusief rolreef met zeil) heb ik een zesschijfs takel ( twee drieschijfs blokken) nodig en dan nog steeds maximaal bijna 50 kg. Maar met de "lage gearing) van mijn tweesnelheden genualier gaat dat prima.
Ik heb er ooit een programmaatje voor gemaakt ( deels gebaseerd op een ouder van een duitse zeiler) .
Probeer maar eens uit:
docs.google.com/spreadsheets/d...i3w/edit?usp=sharing
Gewoon de groene invoer invullen.

ps. Als je zelf excel hebt kun je hem beter downloaden. Werkt mogelijk beter dan in de excel mode van google drive.
Ad
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 09:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 09:31 #1084616

AD, dank..
Ik kom met 2 blokken en een geschat mast gewicht van 100 kilo (8 kilo / meter, wat aan de hoge kant schijnt te zijn)
met 2 blokken op 400 kilo uit... dat kan natuurlijk niet op het handje...
met een elektrische lier geen probleem, met de genua lier (en een extra blok) op 200 kilo. Dat moet ook kunnen denk ik (neemt alleen wat tijd wanneer je er 15 meter lijn doorheen wil lieren)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 09:37 #1084617

Dat laatste hangt van de vertraging van je lier af en de verhouding tussen de halve diameter van de liertrommel en de lengte van de lierhandel.
Maar of je daarmee die 200 kg trekbaar kunt maken vraag ik me sterk af. Veel meer dan 40-50 kg kun je ampr trekken en dan moet je je al schrap kunnen want met je eigen gewicht als tegengewicht lukt dat echt niet. Trekkracht is heel wat anders dan tilkracht.
Maar als je de gegevens van je lier kent is dat allemaal best uit te rekenen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 09:45 #1084620

Ik bedoel met de lier de Lewmar 30 ST genualieren...
Uit het handje idd 40-50 kilo max...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 10:21 #1084632

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
ik heb wel eens gezien dat iemand een vrachtwagen voortrok


quote="Yellow Boat" post=1084617]Dat laatste hangt van de vertraging van je lier af en de verhouding tussen de halve diameter van de liertrommel en de lengte van de lierhandel.
Maar of je daarmee die 200 kg trekbaar kunt maken vraag ik me sterk af. Veel meer dan 40-50 kg kun je ampr trekken en dan moet je je al schrap kunnen want met je eigen gewicht als tegengewicht lukt dat echt niet. Trekkracht is heel wat anders dan tilkracht.
Maar als je de gegevens van je lier kent is dat allemaal best uit te rekenen.
Ad[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 10:31 #1084636

Met behulp van je genua lier kun je gewoon je Genua bij 5 bf dicht trekken... Een lier geeft je dus echt wel een veelvoudige vertraging..
Wanneer er 200 kilo trekt aan een lier kun je die zo binnen ratelen... lijkt mij dan (waarom hebben we anders lieren aan boord)

Maar de kern van mijn vraag is: Is er iemand die mij kan helpen aan en helpen bij het snijden/ en aan elkaar lassen van 2 stukjes RVS 316?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 11:08 #1084653

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
316 is echt niet nodig,
dat is te bros, "normaal" rvs is geen probleem/ goed genoeg,
even goegelen op lasersnijden kom je al een heel eind.
lassers heb je ook genoeg,
in Amersfoort zit lasklus doen verschillende laswerkzaamheden ook voor particulieren.

suk7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 11:40 #1084660

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Yellow Boat schreef :
Voor mijn 60kg mast ( inclusief rolreef met zeil) heb ik een zesschijfs takel ( twee drieschijfs blokken) nodig en dan nog steeds maximaal bijna 50 kg. Maar met de "lage gearing) van mijn tweesnelheden genualier gaat dat prima.
Ik heb er ooit een programmaatje voor gemaakt ( deels gebaseerd op een ouder van een duitse zeiler) .
Probeer maar eens uit:
docs.google.com/spreadsheets/d...i3w/edit?usp=sharing
Gewoon de groene invoer invullen.

ps. Als je zelf excel hebt kun je hem beter downloaden. Werkt mogelijk beter dan in de excel mode van google drive.
Ad

Zou je je Excel-bestand ook als bijlage aan het bericht willen plakken? Als ik 'm van Google Docs download wil Excel 'm "herstellen", waarbij de tekening eruit geknikkerd wordt. :(
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 12:10 #1084672

Ik kan het proberen maar volgens mij gaat dat niet op dit forum. Tenminste , vroeegr niet.
Ad
Zie je wel , gaat niet.
Ik zal eens kijken wat er aan de hand is . Bij mij gebeurt nl merkwaardigerwijze hetzelfde.

Probeer deze eens:
drive.google.com/file/d/1hWUZI...XlY/view?usp=sharing
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 12:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 12:10 #1084673

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Vaar je op zout neem dan 316. 304 roest waar je bij staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 12:13 #1084674

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Yellow Boat schreef :
Ik kan het proberen maar volgens mij gaat dat niet op dit forum. Tenminste , vroeegr niet.
Ad
Voordat ik het vroeg heb ik even gekeken en xlsx behoort tot de toegestane extensies. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 12:14 #1084675

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Check even bijgevoegd bestandje om de krachten te kunnen berekenen:
vervang .pdf door .xls

Bijlage:

Bestandsnaam: leisure_ma...ring.pdf
Bestandsgrootte:80 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 14:00 #1084693

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Thx.
Ik ga er vanavond even op m'n gemak naar kijken.
De matrix onderaan lijkt me wel een beetje kort door de bocht (epsilon is complementaire hoek van delta). Dat kan anders door a-frame + voorstag + mast + boot als vierstangenstelsel te beschouwen. Of, met takel erbij, als 5- of 6-stangenstelsel. Nu doe je eigenlijk helemaal niks meer met "E" en "F".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 14:14 #1084701

JotM schreef :
Thx.
Nu doe je eigenlijk helemaal niks meer met "E" en "F".

Jawel hoor. Weliswaar geef ik ook de lengte in scheepsrichting ( ik houd dus gemakshalve geen rekening met het feit dat ze schuin staan ) van de poten van het A-frame op maar ook de plek waar dat op het dek aangrijpt is van belang en dat is F.
E is uiteraard ook belangrijk omdat dat de plaats van de mastvoet aangeeft t.o.v. de bevestiging van de strijklijn op het voorschip. Zit wel allemaal ergens in de formules. Alleen weet ik niet precies meer waar en die formules ijn ook grotendeels niet door mij bedacht maar het programma heb ik van een duitser en ik heb het alleen aangepast voro de situaltie op mijn boot.
Bijv. het A-frame scharniert bij mij niet in lijn met de mast maar daar bijna een halve meter voor wat ook fors invloed heeft op de benodigde krachten . Dat heb ik gedaan om bij gestreken mast nog bij de bevestiging van het A-frame aan het voorstag/rolreef te kunnen met mijn lengte . Daardoor kan ik dat heel makkelijk losmaken en dan het A-frame en voorstag/rolreef laten zakken ( zie foto)waardoor ik de dorovaarthoogte kan beperken tot zo'n 2,3 meter . Speciaal gedaan vo bijv. de elbe-weser Schiffahrtweg die vaste bruggen heeft rond de 2,5 meter hoog.
Maar ook andere wateren zijn voor mij daarmee bereikbaar.
En voor je vraagt hoe dat kan met de spanner die daar zit , zie tweede foto.
Ad

Laatst bewerkt: 18 sept 2019 14:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 14:36 #1084707

Wat vinden jullie van de huidige ophanging van de voorstag aan het boegbeslag (foto 1)? Kunnen jullie een reden bedenken waarom dat zo gedaan is? Lijkt mij mml een enorme verzwakking...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 14:43 #1084708

ISO788 Hans schreef :
Wat vinden jullie van de huidige ophanging van de voorstag aan het boegbeslag (foto 1)? Kunnen jullie een reden bedenken waarom dat zo gedaan is? Lijkt mij mml een enorme verzwakking...

Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe dat echt zit. Zie tweede foto ( ik had de vraag al een beetje verwacht).
De voorstag zit net boven het a-frame aan de beide platen van de rolreef vast ( die ook gemaakt zijn om die kracht over te kunnen brengen gezien handleiding) en de spanner zit er net onder. Beide zitten vast met een M10 moerbout ( dus zonder schroefdaad in het dragende deel) . Geen bortboouut omdat ik er geen kon vinden die tussen beide platen van de rolreef past.
Wat zou daar die verzwakking moeten opleveren?
Ad
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 14:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 14:50 #1084709

ad,
ik denk dat ik prima begrijp hoe het zit en kan werken. Ik had het niet over de foto's die jij net toegevoegd hebt (dank daarvoor.. want dat lijkt me een elegante oplossing maar over de foto die ik als tweede heb geladen (openingen post)
Daar liep ik zo wie zo al over te dubben alvorens de zee op te gaan, maar met het strijkbaar maken en evt een nieuwe genua wil ik wee een goede uitgangspositie hebben (en liefst niet de huidige rolreef installatie aanpassen).
Ik heb de afgelopen 12 jaar met een strijkbare mast op mijn bootjes gevaren... dit keer een dehler met een 7/8 tuigage ipv sloop... dat compliceert extra maar met de Dehler basis installatie (mastvoet, strijkwant) wil ik het ook met rolfok bruikbaar maken..

Dank voor je sheet overigens.. (eerder ook al eens gezien maar nu weer gebruikt....

Groet,
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 14:56 #1084711

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
ISO788 Hans schreef :
Wat vinden jullie van de huidige ophanging van de voorstag aan het boegbeslag (foto 1)? Kunnen jullie een reden bedenken waarom dat zo gedaan is? Lijkt mij mml een enorme verzwakking...
Ik heb er naar zitten kijken en kan me met de beste wil van de wereld niet bedenken wie dit zo bedacht heeft...

Bij mij in de haven ligt nog een Dehler 31 met strijkinstallatie. Ik zal eens kijken hoe het daar zit.
Kom er a.s. zaterdag weer denk ik.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 14:58 #1084712

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Een kijkje hoe ik het op mijn 24ft (met nogal hoger dan normale doorvaarthoogte 12,2 meter) heb gedaan.

Er staat een mast op van 10 meter met furlex S100





Ik heb een 6 loper en kan de mast als het moet met de hand omhoog halen, voor het gemak gebruik ik vaak de lier, ook omdat ik graag wat weerstand op de grootschoot zet tegen eventueel dansen van de mast met wat golven.

De rollen zijn van ronstan los te koop bij kniest, deze draaien op een hol asje met een rvs bout erdoorheen. Lekker simpel naar mijn mening en geen lompe blokken, buizen liggen laag op het dek strijken gaat in 1 min. Enige waar ik nog wat meer aandacht aan moet besteden is het slingerwant dat is denk ik niet helemaal symetrisch ingesteld.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 15:00 #1084713

meeste strijkinstallaties eindigen met een vrij grote RVS Bok die hoog tegen de preekstoel aan zit met een vaste 6 loper.. ik wil het liefst slanker en wanneer dat maakt dat ik de talie verwijder na strijken , ben ik helemaal content mee...
Ik ga dat niet wekelijks doen maar wel meerdere keren per jaar tot 9 meter doorvaart hoogte.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 15:02 #1084714

Dank fer2nand! mooie tip van die schijven.. iets vergelijkbaars wil ik idd ook . Mast is even lang maar wsschl wel wat zwaarder...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 15:05 #1084715

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Hans,
Dat omgezette oortje waar je rolfok, cq voorstag, aan vastzit introduceert een buigend moment in de bevestigingsbout. Dat zou ik sowieso al proberen te vermijden. Als de boutkop mooi in de nek is afgerond en de bout is voldoende dik, dan zou het nog weinig kwaad kunnen, maar als het even kan moet je buiging in die bout op deze manier echt vermijden. In het voorste gat in het beslag zit de stag eigenlijk model.
Overigens, als het om een paar plaatjes RVS gaat en wat aangepaste bouten wil ik dat graag voor je maken als het anders niet lukt. Succes.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS Hulp gevraagd bij strijkinstallatie 18 sept 2019 15:08 #1084716

Dank peter,
Dat buig moment zint mij idd niet.. en zeker niet wanneer de bedoelde constructie er gewoon zit... zouden ze de voorstag tekort hebben gemaakt?

ik kom nog wel even bij je in de lucht wanneer ik mijn plan rond heb...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl