Ben407 schreef :
Beter en zeewaardiger? Ik dacht het niet. Maar vergeleken met de bootjes die je opnoemt is de saffier 6.50 de meest zeewaardige en sterkste. J 22 valt zo om en krijg je niet meer recht.
Valt zo om? ik heb 1000-den uren met zo'n ding gevaren, ook op open water en ook met slecht weer. met 7-8bft gaat de spi er ook gewoon op. Goed gevaren heb ik er ook mee, onder andere 1ste op het EK. We hebben hem nog nooit om kunnen krijgen en als hij wel een keer een schuiver maakte lag hij zo weer recht.
Etap 22 is serie boot en niet vooruit te krijgen.
beide boten zijn even groot en zijn geen planeerboten, rompsnelheid ligt van beide boten nagenoeg gelijk. Met de juiste zeiltjes en de juiste trim zijn ze dus ongeveer vergelijkbaar snel (of langzaam)
Ff65 is leuk voor op het meer
ook met dit ding heb ik een hoop mogen varen, en geloof het of niet, het bootje is volgens de regels van de miniklasse ontworpen en gebouwd en word dus oceaanwaardig geacht. Ik heb het genoegen gehad om met slecht weer op de Noordezee te mogen varen met de 65+, de boot van Gideon Messink Senior en ik heb me geen seconde onveilig gevoeld.
Saffier6.50 is tijdens testvaart naar lowestoft gevaren in Bft 6
Sloep vaart alleen maar in de vecht langs ome ko
Er zijn zoveel etaps 22's, ook enkele FF65's en ook heel wat J-22's met 7-8 bft van en naar Enegeland gevaren, dat is dus niet echt veel zeggend.
Zeewaardigheid in dit geval is ook risico op vollopen, de saffier is en blijft de enige openboot in het rijtje en een overkomende golf zal de boot doen vollopen, zinken zal hij niet doen, maar direct verder varen is er niet bij, alle andere boten schudden het water af en gaan weer verder.
Ik vraag me dan ook serieus af of jij wel weet waar je het over hebt?
Zou je eens wat gefundeerde informatie met conclusies kunnen geven om je statement te onderbouwen? De Saffier ken ik niet persoonlijk, ik ben jachtontwerper en altijd zeer nieuwschieirg naar vernieuwingen. Aan de buitenkant en de vorm van de boot kan ik de geclaimde betere zeewaardigheid niet afzien, wat is er verborgen in het ontwerp dat de boot zoveel zeewaardiger maakt dan bijvoorbeeld de FF65
Gewoon een leuk plaatje van een J-22 op zee met veel wind, zie ik een saffier 6.5 nog niet zo snel doen: