Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Recente test Centaur en Randmeer?

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 18:20 #359689

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Ik heb ongeveer 10 jaar een centaur gehad
heerlijke boot
Alleen neem van mij aan dat je die mast echt niet zomaar even strijkt
voor een bruggetje :sick: .Het is wel te doen ,maar dit doe je 2 keer en dan ben je er wel klaar mee. Ik had ook zo'n kogel op het dek en dit werkte prima
maar als je een makkelijk te strijken mast wil moet je gewoon een valk nemen met een gasveer die strijk je met 1 hand

m.v.g. Duit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 18:34 #359700

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Mijn partner vindt het belangrijk dat de boot stabiel is, heeft angst dat ie om zal slaan. Zoals gezegd denk ik aan een toptuig/fractioneel tuig vanwege het gemak bij het optuigen en bij het strijken.
Het is mijn intentie om regelmatig voor een uurtje varen het water op te gaan. Wij wonen namelijk echt aan het water (ja, decadent hé) met een eigen steigertje.
Zelflozend (of een makkelijke kap) is een pré. En mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een doorgestoken roer.

Graag wil ik het e.e.a. vertellen over mijn Efsix:
- de snelste zeilboot van het Slotermeer. Ik heb in de afgelopen jaren alle Valken, Randmeren en alle kajuitboten achter me gelaten. En ze hebben het echt wel geprobeerd. ;)
- levendig, maar zeer stabiel. In m'n eentje zeilde ik met veel wind al ongereefd, maar met z'n tweeën moet je helmaal gek doen om 'm omver te zeilen.
- veilig: ook omdat áls hij zou omslaan, het overeind zetten een eitje is (zie Youtube). Doe dat maar eens met een Valk!
- trailerbaar: de hefkiel is helemaal in de romp te lieren. Dat is bij een ondiep stuk in de vaart naar Woudsend al eens handig gebleken. :blink:
- zelflozers boven de waterlijn
- een vooronder waarin je veel (droog) kunt verstouwen als het moet
- de mast is gemakkelijk te strijken (al gaat er wt dat betreft niets boven de gasveer van Hoora Valken)
- met deze goed zeilende boot kun je racen maar ook gewoon heel relaxed varen. Regelmatig voeren gasten mee. Met z'n vieren zit je comfortabel in de kuip, al hebben we er ook wel eens met 8 personen in gezeten. Met windkracht 3 rond de IFKS skutsjes (op respectabele afstand)ging geweldig!
Klinkt dit als een verkooppraatje? Nou, hij is al verkocht. Mijn vrouw wilde liever het comfort van een kajuitboot; volgend seizoen varen we in een Etap 23.

Groeten, Nick B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 19:46 #359747

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
@Duit, als een centaur zo moeilijk strijkt?
Heb je ooit de houten mast van een Flytour gestreken? nou da´s pas zwaar....
Ik heb er afgelopen december definitief voor gekozen om bij mijn Flytour de originele houten mast te houden omdat ik onverwachts vroeg een plek in een jachthaven kreeg waar ik door één brug moet die gewoon open gaat en daarna gelijk op open water ben(ik hoef dus heel weinig te strijken), toen ik die plek nog niet had heb ik meerdere malen op het punt gestaan om er een aluminium mast op te bouwen. Ik heb een tijdje een Skarl tuig op het oog gehad, ik had het nog bijna gekocht ook. Een alu mast van zo´n 7 meter zoals een centaur heeft zal niet heel licht zijn, dat moet ik toegeven, maar het is wel te doen hoor.
Je hebt de wat kleinere variant van de Centaur die ik al veel op heb genoemd hier, de Zetes met alu mast van 6m , die ik ook heb. Vreemd genoeg gaat daarvan de mast omlaag en omhoog alsof het een mastje van een Flying junior is... Dat komt mede doordat hij geen achterstag heeft, dat scheelt werk voor het strijken, op een of andere manier is de mast ook heel licht ( met een hand hou je hem omhoog). En dan ook nog die kogelconstructie, dat maakte het bij mij helemaal geweldig gemakkelijk. Ik heb me toch wat gestreken en opgezet met die mast wat je met een grotere mast je rug zou gaan kosten, maar dat had ik geloof ik al verteld.. maakt niet uit...

@ nick, denk jij dat een valk of centaur niet snel overeind komt dan met zo'n zware vaste bulbkiel, je laat hem net zo makkelijk als met de Efsix weer overeind waaien denk ik... of zit ik verkeerd..?

Ik kan wel begrijpen dat TS/Erik liefst een boot met toptuig wil, het is gewoon een stukje gebruiksgemak, geen ''2 gieken''(ik bedoel dus: niet die gaffel erbij..), toptuig gaat een stuk hoger aan de wind, gewoon tijdens het op en aftuigen allemaal een stukje gebruikersgemak. Als TS de goede keuze wil maken: makkelijk strijkbaar, maar wel toptuig... Neem in ieder geval dan een topgetuigde boot met een lichte mast, ook een Efsix zou hier wel voor in aanmerking komen... gewone Centaur, Flytour en Skarl echter veel minder op dat gebied..

(los van onhandige gaffels e.d., en in strijd met bovenstaand schrijven, is een hele mooie houten Vrijheid wel altijd een droom van me geweest :) hypocriet hè :P )
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 22:47 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 20:06 #359762

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Fly-Tour schreef :

@ nick, denk jij dat een valk of centaur niet snel overeind komt dan met zo'n zware vaste bulbkiel, je laat hem net zo makkelijk als met de Efsix weer overeind waaien denk ik... of zit ik verkeerd..?

Even uit mijn eigen ervaring. Ik heb zowel een valk (opzettelijk als oefening) en een Efsix (tijdens een wedstrijd met windkracht 7 en vol tuig) om laten slaan.
Een Efsix is veel gemakkelijker weer overeind te krijgen, die hadden we binnen twee minuten weer varend. Voor een Valk heb je echt hulp nodig, die licht ook veel dieper in het water plat.

Wat betreft mast strijken, Efsix heeft een hele lichte mast (15kg) die je prima in je eentje kan laten zakken. Hij is echter wel lang en steekt dan zeker drie meter achter je boot uit. Dit zal overigens voor in meer of mindere mate voor alle boten met torentuig gelden.


ps. Nick, welke Efsix had jij?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 20:09 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 20:10 #359764

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hoe lang dan? een efsix is toch rond de 6 meter, dan zou de mast zo'n 9 meter moeten zijn, een beetje overtuigd/overdone he... .. ik zie het al, hij wordt vanaf de mastvoet neergelegd... :laugh:
Mijn Flytour mast is slechts 7,5 m terwijl de boot 6,45 m is, en die gaat ook al snel... Hoe snel gaat die efsix dan wel niet....
De mast van mijn Flytour stak er ook zo'n 2,5 m achteruit als hij vanaf de mastvoet is neergelegd...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 20:12 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 20:12 #359766

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
mast is maximaal 7,44 meter
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 20:13 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 20:14 #359768

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
oh, dan is de Flytour mast juist langer: 7,5 m, ik dacht dat het totaal andersom was... haha..

Ik heb trouwens maar weinig bericht gezien de afgelopen tijd van de TS... misschien heeft hij al iets gekocht... Ik wach in spanning af... :cheer:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 20:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 20:15 #359769

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hé Wybe, leuke foto :-)

Overigens weet ik vrij zeker, dat we, nadat we je hier inhaalden, in elk geval bij Osingahuizen nóg voor je voeren.

Met een Polyvalk... ;)
En een vaarboom.... :whistle:

Gr, Arent

PS. Een aluminium mast voor de Polyvalk is 14kg. Prima in je eentje te doen, zónder gasveer.
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 20:16 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 20:20 #359777

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De strijkbaarheid van een Efsix en Valk is dus te vergelijken met het strijken van een FJ mast of de mast van mijn Zetes bijv., die telt ook ongeveer 15 kilo aan gewicht. Dan wel veel langer dan een valk mast, dat wel...
Ik heb heel lang geleden eens een Flying junior gehad voor de doorverkoop, zelf niet mee gezeild, maar voor de foto effe de mast omhoog gezet, ging niet lichter dan een Valk mast of mijn Zetes mast... sterker nog, ik denk dat een Valk mast nog lichter gaat als ie zo'n gasveer heeft... :)

Ik hoop voor de TS dat hij überhaupt nog een keuze kan gaan maken na al ons overschot van advies... B)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 05:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 21:44 #359830

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
@ nick, denk jij dat een valk of centaur niet snel overeind komt dan met zo'n zware vaste bulbkiel, je laat hem net zo makkelijk als met de Efsix weer overeind waaien denk ik... of zit ik verkeerd..?

Even op Wybe reageren en hopelijk toch on topic blijven :whistle:

Bedankt voor de reactie!
Ik ben zelf ooit expres met een Valk omgeslagen en met z'n drieën (alle 3 zeil instructeurs) hadden we 'm zo weer overeind. Het is dat we toen kratjes aan boord hadden om watergevechten mee te houden, daarmee konden we hozen. Anders had het leegvaren wel heel lang geduurd. Heeft me toen trouwens wel een nieuwe mik gekost...
Ik heb jaren geleden eens iemand die alleen in een Valk aan het zeilen was, zien omslaan. Die heeft zeker 20 minuten liggen klooien! Hij wilde ook geen hulp accepteren. :dry:
(Nog) mijn Efsix is de Aeolus, nr 1198. Op efsix.nl staat een reisverhaal met de boot naar Frankrijk.

Groeten, Nick B)
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 21:45 door Nick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 21 jan 2013 22:12 #359840

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Weet je wat het wèl is: uiteindelijk kan alles omslaan..
En ook met de Efsix kan het heus wel goed misgaan....
Een Efsix is weer niet uitgerust met een zware kiel met bulb, dus zou die weer eerder om kunnen slaan, echter ben je dan misschien wel wat eerder overeind.
Ik wil het liever niet meemaken dat ik om zou slaan met een Flytour of valk, centaur, alles nat, nee helemaal niks. Dan de grootschoot maar wat losser als de wind aantrekt. Maar het is geen garantie dat je niet omslaat natuurlijk....

Ik zou als TS zijnde niet àl te veel waarde gaan hechten aan het feit welke boot het makkelijkst weer overeind gaat, alles kan omslaan en ook weer overeind komen. :dry:

Als je iets koopt zoals een Valk, Centaur ( en kleinere varianten van de Cent. met vaste kiel), Flytour en Skarl.. dan heb je in elk geval een stevige boot onder je die niet gauw omslaat, wat Eriks echtgenoot zo graag wou. En dan nog kijken naar van welk type boot de mast makkelijk strijkt natuurlijk... en dan weer: topgetuigd of gaffelgetuigd?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 05:59 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 07:50 #359896

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Als je goed je verstand gebruikt, dan gaat je valk of centaur echt niet om.
Er staan op youtube leuke filmpjes van omslaande valken e.d. door hele domme gijpen bij harde wind en 4 man aan de verkeerde kant.
Vind zowiezo gijpen fout, altijd geleerd dat alleen te doen als je echt niet overstag kan en anders stormrondje maken.

Als het dan alsnog moet dan de schoot eerst aantrekken en de giek met de hand begeleiden.

Zo moet het dus niet:



Ik heb met de Centaur van mijn broer en vaders 16M2 jaren lang gevaren op het veerse meer, ook bij flinke wind, en nog nooit de boot omgekregen, uiteraard ook niet bewust geprobeerd.
Gewoon bijtijds reven, en bij vlagerig weer de schoot in de hand.
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 07:51 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 10:55 #359952

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Weet je wat het wèl is: uiteindelijk kan alles omslaan..
En ook met de Efsix kan het heus wel goed misgaan....
Een Efsix is weer niet uitgerust met een zware kiel met bulb, dus zou die weer eerder om kunnen slaan, echter ben je dan misschien wel wat eerder overeind.
Ik wil het liever niet meemaken dat ik om zou slaan met een Flytour of valk, centaur, alles nat, nee helemaal niks. Dan de grootschoot maar wat losser als de wind aantrekt. Maar het is geen garantie dat je niet omslaat natuurlijk....

Ik zou als TS zijnde niet àl te veel waarde gaan hechten aan het feit welke boot het makkelijkst weer overeind gaat, alles kan omslaan en ook weer overeind komen. :dry:

Als je iets koopt zoals een Valk, Centaur ( en kleinere varianten van de Cent. met vaste kiel), Flytour en Skarl.. dan heb je in elk geval een stevige boot onder je die niet gauw omslaat, wat Eriks echtgenoot zo graag wou. En dan nog kijken naar van welk type boot de mast makkelijk strijkt natuurlijk... en dan weer: topgetuigd of gaffelgetuigd?

Een efsix heeft een ophaalbare kiel van 150kg.Dat zal ongeveer net zoveel zijn als de kiel van jouw fly tour en bijna twee keer zoveel als die van een 16m2.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 11:18 #359961

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Alleen heeft een flytour wel een bulbkiel, de rest van de kiel is een dun geheel, daar wil ik mee zeggen dat het meeste gewicht van de kiel wel veel lager zit dan bij de efsix kiel.
Echter zal het elkaar misschien niet veel ontlopen, officieel heeft een Flytour een kiel van 180 kilo zover ik weet..In ieder geval kreeg ik zelf wel die indruk nadat we hem eronderuit hadden gehaald en hem in de bestelbus probeerden :evil: te tillen. Uiteindelijk er een soort in geschoven met een plank ...

Ik vraag me toch wel af hoe de 16m2 zonder zo'n zware kiel kan.? Ik heb zelf zo'n kiel liggen en die is redelijk op te tillen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 11:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 11:23 #359964

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Piepschuim schreef :
Als je goed je verstand gebruikt, dan gaat je valk of centaur echt niet om.
Er staan op youtube leuke filmpjes van omslaande valken e.d. door hele domme gijpen bij harde wind en 4 man aan de verkeerde kant.
Vind zowiezo gijpen fout, altijd geleerd dat alleen te doen als je echt niet overstag kan en anders stormrondje maken.

Als het dan alsnog moet dan de schoot eerst aantrekken en de giek met de hand begeleiden.

Zo moet het dus niet:



Ik heb met de Centaur van mijn broer en vaders 16M2 jaren lang gevaren op het veerse meer, ook bij flinke wind, en nog nooit de boot omgekregen, uiteraard ook niet bewust geprobeerd.
Gewoon bijtijds reven, en bij vlagerig weer de schoot in de hand.

Je hebt het ook wel eens als je voor de wind vaart dat je grootzeil ineens de andere kant op wil slaan, vaak als de wind schuin van achteren komt. Ook best link zo af en toe.
Ik had bij vlagerig weer ( vooral op de Kagerplas) ook altijd de grootschoot onder de hand, vooral die eilandjes daar zorgen voor vlagerige wind. Als er plotseling zo'n windvlaag komt, dan kan je dat tenminste eventueel opvangen door spanning van het grootzeil te halen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 11:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 11:36 #359970

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Sterker nog Douwe, een Efsix heeft zoveel drijfvermogen in de romp zelf (dubbelwandig) dat deze niet eens volloopt als de mast op het water ligt. Staat ook in de tests. De andere boten in deze test (Polyvalk, Centaur, Saffier en Randmeer (uit mijn hoofd)) lopen allemaal direct vol.

De Efsix is inderdaad een echte hefkiel die minimaal net stabiel is als een Valk, Randmeer anderen. Door de uitgebreide trimmogelijkheden waaronder een overloop en een onder spanning verstelbare fokkeschoot (middels barberhaulers)is deze boot ook met veel wind met vol tuig te zeilen en te trimmen.

Vooral bij meer wind is de overloop een zeer fijn stukje gereedschap waarmee vlagen veel beter op te vangen zijn dan met alleen schoot vieren.

@Flytour: houd er rekening mee dat dit forum ook door ome Google doorzocht wordt en dat onwaarheden (zoals je opmerkingen over de Efsix) dus door onwetende geïnteresseerden voor waar gezien worden.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 11:46 #359974

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat is er zo onwaar dan?
En neem dingen op een forum ook niet àltijd gelijk voor waar aan zonder het bij een betrouwbare bron te checken.
....ennn volgens.. mij ligt het zwaartepunt van een Flytour kiel ook lager door de bulb (meer gewicht onderin de kiel toch?)), of hij precies 180 kilo weegt weet ik niet precies, maar ik dacht het ooit is ergens gelezen te hebben...
Ik ga hem wel een keer wegen...
Maar evengoed zal het allemaal wel niet heel veel uitmaken ten opzichte van jouw Esfix, enkel dat de Efsix makkelijker overeind komt door dat extra drijfvermogen...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 15:12 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 14:36 #360063

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wat een discussie zeg, over dat omslaan. Maar een Efsix is vooral als wedstrijdboot gebouwd, omdat het risico op omslaan daarbij groter is, is er ook meer aandacht aan het rechtzetten na omslaan besteed.

Als stabiliteit zo belangrijk is: er zijn in die lengte ook genoeg onkenterbare/zelfrichtende kajuitzeiljachtjes.

Maar laten we eerst maar even een eventuele reactie van de TS afwachten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 14:37 #360064

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ja, sorry.
Maar een Efsix is inderdaad meer gebouwd als wedstrijdboot, dus als je een toerboot zoekt zou ik kijken naar een randmeer of Centaur.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 14:39 #360067

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
beewee schreef :
Wat een discussie zeg, over dat omslaan. Maar een Efsix is vooral als wedstrijdboot gebouwd, omdat het risico op omslaan daarbij groter is, is er ook meer aandacht aan het rechtzetten na omslaan besteed.

Als stabiliteit zo belangrijk is: er zijn in die lengte ook genoeg onkenterbare/zelfrichtende kajuitzeiljachtjes.

Maar laten we eerst maar even een eventuele reactie van de TS afwachten...

Zo gaat het op een forum heel vaak: Van het een komt het ander en daar reageert weer iemand anders op met weer een andere insteek enz.enz.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 15:16 #360087

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Laten we inderdaad maar eens reactie afwachten van de TS, misschien is hij wel al wezen kijken bij diverse boten...
Ik zou als ik hem was en ik alleen toptuig zou willen voor een Centaur of iets dergelijks gaan, of een Randmeer (alleen wel erg duur in aanschaf), een Skarl of poly. Flytour is ook wel een leuke boot als toerboot.
We gunnen TS rustig de tijd om tot iets te komen...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 17:19 #360129

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Hoi Erik (TS),

Jij hebt je vraag wel precies op het goede moment gesteld; veel zeilers zitten nu duimen draaiend te wachten tot de condities om het water op te gaan weer beter zijn en kunnen je nu advies geven. :)
Maar het beste advies dat je kunt krijgen is:

Als je daartoe kans ziet: ga met al die boten een keer meezeilen! :lol:

Welke zeiler zou een geïnteresseerde weigeren om een keer in de boot te stappen? Een paar maanden geleden vroeg een kennis of ik met zijn net aangeschafte Randmeer wilde meevaren. Dat beviel mij prima en hem nog meer: ik aan het roer en hij aan de fokkenschoot en aan de wind door het water klieven. Iedere keer dat er buiswater overkwam vond hij het helemaal geweldig. Ik vond de boot wat trager reageren dan de Efsix, maar voor hem maakte dat niets uit.

Nog even over je opmerking over een doorgestoken roer:
Ik vind een aangehangen roer veel fijner:
- Valken met aangehangen roeren sturen veel beter dan die met een doorgestoken roer.
- mocht je schade krijgen, dan zit je met een doorgestoken roer met een gat in je romp en met een aangehangen roer kunnen er 2 dingen gebeuren: of je roer klapt omhoog, of je roerhaken worden van de spiegel gerukt (lastig, maar je blijft wel drijven :P )

Food for thought! :cheer:

Groeten, Nick B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 18:43 #360193

Hei Nick,

Good thinking! Ik geloof dat ik met name een balansroer fijn vind. Zeg maar zoals op een Randmeer Touring. Lekker weinig druk bij hoog aan de wind en super soepel sturen bij lage snelheid in smalle vaarten. Enne, wij wonen aan een smalle vaart ;-) Maar dank voor je gedachten!

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 19:21 #360203

Hoi Luitjes,
Na krap dertig uur ben ik terug op het nest. Elly, mijn partner, meldde dat er ladingen mailtjes waren van het zeilforum. Dat hebbie zo als je de attendering aan laat staan ;-)

Fantastisch zo veel reacties als jullie gegeven hebben. Ik zal proberen om niet in herhaling te vallen, maar dit soort zaken zitten mede dankzij jullie input in mijn hoofd.

- een torentuig is een vlaggenmast: als je 'm strijkt is het niet echt makkelijk bochtjes trekken. Dat had ik al wel bedacht, maar die foto van Wybe is wel héél overtuigend ;-)

- eigenlijk is torentuig-voorkeur een soort van luiheid: optuigen en aftuigen is toch net effe wat simpeler. Als ik een gaffeltuig hijs (we huren regelmatig een Valk) ziet het er voor anderen vast heel logisch uit, ik blijf het vreemd vinden die twee vallen ;-)

- buizen: mijn eerste 'huurbakken' waren BM-ers/162. Tjeetje, wat zijn Elly en ik nat geworden. Vooral Elly dan, ik zat meestal lekker achter Elly: zij de fokkeschoot, ik de grootschoot en het roer. Lekker droog en warmer. Eigenlijk niet eerlijk: Elly heeft het veel eerder koud dan ik.

- mast in mn eentje kunnen strijken lijkt toch wel een vereiste. Met een gewone Vlak doe ik dat nóóit alleen. Maar goed: nog nooit een Vlak met een gasveer getroffen.

- Centaur heb ik één keer in mn leven gevaren, geen idee meer hoe dat was.

- De Skarl (tachtigerjaren-bootjes) viel me op door zijn lage prijs. Maar goed, die zijn ook allemaal een beetje op leeftijd. Geen idee of die mast met bijvoorbeeld twee maal en drievoudig blok in mn eentje te strijken is.

- Randmeren heb ik voor het eerst bij Sailwise/Nebas gevaren. En daarna op Loosdrecht een jachthavenbeheerder gevonden die zn Randmeer verhuurde (helaas verleden tijd). Ik ben toen best wel op die boot gesteld geraakt.

- Randmeer Touring is wel wat duurder aan vaste lasten: voor uit het water halen is waarschijnlijk een kraan nodig. Kosten €60 per keer. De andere uitvoeringen kunnen waarschijnlijk getrailerd worden.

- Sinds november 2011 wonen Elly en ik in een huis aan het water (jullie zijn van harte welkom !) in Cuijk, aan de Waterkering (sorry, het lukt me niet om een foto toe te voegen :-( ). Als we de 'gracht' uit varen zitten we op de Heeswijkse Plas. Kan best op gezeild worden, maar als je naar de Maas of de grote Kraaienbergse Plas wil komen, moeten we onder drie bruggen door: 3 meter, 7,8 meter en 7,8 meter.

- Ik heb het afgelopen jaar een keer of vijftig gewindsurft. Heerlijk. Maar (al of niet samen) zeilen kriebelt ongelofelijk bij me.

- Binnenkort gaan Elly en ik met onze jongste dochter naar Heeg en Ter Hearne. Randmeer en Centaur bekijken bij de 'dealer'. Hopelijk ook nog naar een Skarl kijken.

Nogmaals dank aan iedereen die een steentje heeft bijgedragen!

Erik
PS: die video met de gijpende Valk had ik ook al gezien. Ik zag dat het goed afliep dus ik kon rustig de slappe lach krijgen...
PPS: een mooie gijp kunnen maken is gaaf én nuttig. In een vaart langs stuurboorwal met overal om je heen bootjes, voor de wind en een bochtje in de vaart...en dan zónder uitbreken de giek netjes omzetten. Heerlijk. Al zullen de mensen op de motorjachten vast niet snappen wat ik nou weer aan het doen ben op die boot.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Recente test Centaur en Randmeer? 22 jan 2013 19:27 #360205

Arrrccchhhh, foto is wél gelukt...ons huis is het huis links van het 'rode' schuine dak (dat huis was toen nog in aanbouw)

Proberen we nog een foto ;-) Terwijl ik dit typ kan ik niet zien of het werkt. Ik moet 'm kennelijk eerst posten.

Foto's: met dank aan Eric de Graaf
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 19:28 door eriktoussaint.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl