Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Klapschroef en achteruit varen

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 06:47 #725935

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Vaar momenteel met een vaste 2 bladschroef onder mijn SO32. Zit te denken aan een klapschroef. Wat zijn de ervaringen met het achteruit varen ten opzichte van een vaste 2 bladschroef. Omdat ik soms wat te weinig grip heb met 2 bladschroef in achteruit zou een vaste 3 bladschroef ook nog een optie kunnen zijn, echter onder zeil lever ik dan meer in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit vare 15 apr 2016 07:05 #725937

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Ik vaar nu voor het 15e seizoen met een 2-bladsklapschroef (First 31.7, J/109). Voor jouw 32-voeter voldoet een juist bemeten 2-bladsklapschroef prima.

Als het gaat om voldoende 'grip' achteruit is een veel gemaakte fout dat men onvoldoende gas geeft na het omschakelen waardoor de bladen maar half uitklappen. Als ik van vooruit omschakel naar achteruit geef ik daarna altijd even een 'dotje gas', zo'n 2.000 toeren zodat de bladen goed uitklappen. Daarna kun je dan gas minderen en is de grip zeker voldoende.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 07:09 #725940

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6076
Wij gebruiken sinds we de boot hebben die min of meer goedkope 2-blads allpa schroeven en ze voldoen.
Remvermogen is niet joho maar als je weet hoe je boot reageert valt t allemaal wel mee. Went snel.
Prijsverschil met drieblads klapschroef is groot, misschien dat kiwiprop (deels carbon) er wat gunstiger uitspringt.

Afgezien van snelheidsverschil onder zeil vind ik het nog veel belangrijker dat we geen visnetten, touw of plastic (of waterplanten op het IJsselmeer) in de meedraaiende (of stilstaande) vaste schroef kunnen krijgen onder zeil.

Als je ziet wat er op zee allemaal rond drijft dan rijzen de haren je te berge...zeker in de Seinebaai, de Theems en zo. We hebben al wat troep uit de schroef moeten peuteren door de jaren heen en daar ook voorbeelden genoeg van meegemaakt. Als we moeten motoren dan zit ik echt niet op mijn gemak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 07:10 #725941

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18070
In dit draadje komt dit ook aan de orde. Mijn eerste ervaring met de Flexofold klapschroef is dat achteruit de schroefbladen niet direct uitklappen. Zodra dat wel gebeurt is ervaar ik prima grip.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 07:12 #725942

Onder mijn vorige boot had ik ook een klapschroef. Die deed achteruit bijna niets. Ongeacht hoeveel gas ik gaf... :(
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 07:44 #725955

Ik vaar al bijna 20 jaar met een tweeblads klapschroef en ben er best tevreden mee.
Achteruit heb ik niet echt de indruk dat dat slecht zou zijn, maar ik heb ook vrijwel geen ervaring met een vaste schroef en "wat niet weet wat niet deert" .
Overigens blijkt uit diverse tests van klapschroeven wel dat achteruit de performance flink minder is dan vooruit en slechter dan een vaste schroef.www.flexofold.de/testergebnisse/ ( de gele balkjes in de plaatjes zijn de achteruit trekkracht en die paarse vooruit).
Gezien het feit dat ik er geen problemen mee heb zal het wel een kwestie van wennen zijn maar kunnen mensen die over gaan van een vaste naar een klapschroef voor verassingen komen te staan.
Je kunt natuurlijk ook een (dure) vaanstandschroef (bijv. Maxprop en Variprop) nemen die volgens de tests zelfs iets beter zijn dan een vaste schroef.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 08:19 #725963

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
vang 1993 vaar ik met een klap schroef.
Eerst met een Gori en nu met een Radice.

Achteruit slaan doe ik eerst met een lage snelheid tot het roer iets gaat doen.
Daarna moet je behoorlijk het toerental opvoeren om effectief te zijn.
In situatie's waar je direct achteruit wil varen veel toeren en tegen sturen voor schroef effect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 08:55 #725973

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De boot afstoppen in de achteruit gaat moeizamer dan met een vaste of vaanstand schroef. Als dat gebeurt is, is er niet echt een probleem.
Trouwens een kwestie van er mee om leren gaan.
Per slot van rekening heb je een motor om thuis te komen als het niet meer waait en voorzichtig af te meren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 apr 2016 08:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 08:59 #725975

dewinter schreef :
Vaar momenteel met een vaste 2 bladschroef onder mijn SO32. Zit te denken aan een klapschroef.

Hoeveel PK motor staat er voor die schroef?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 09:04 #725976

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
- leer achteruit aanleggen, vooruit stoppen gaat altijd goed
- achteruit slaan met veel gas er op en zodra de boot reageert in neutraal,
zodat de schroefwerking verdwijnt en het schip reageert op je roer.
daarna eventueel wat gas bijgeven.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 09:15 #725980

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Ga oefenen met je boot achteruit varend.
Leg eens meerdere malen achteruit aan een steiger.
Dan krijg je ervaring met jou specifieke boot.
Probeer het eerst met een weinig wind en dan een keer met meer wind.
Laatst bewerkt: 15 apr 2016 09:17 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 09:38 #725989

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Md2020 is 19pk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 09:40 #725991

19 pk, da's een beetje weinig op 32 voet met klapschroef, die hebben in de achteruit meer werking als je er met flink gas een stevig vermogen op kan zetten. Ik had 25 PK op 32 voet en een Wisco klapschroef; dat ging goed als je flink gas gaf.

Met een vaanstandschroef zal het beter gaan met 19 pk, een Maxprop doet achteruit hetzelfde als vooruit, geen verschil.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 09:42 #725992

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Het vermogen bij de Dehler is 16 tot 18 pk.
Dat zegt niet zoveel maar je boot is meer bepalend.
De vorm, opbouw (wind vang) doorlopende kiel of vin kiel en noem maar op.
roer uitslag en ga zo maar door.
Je boot leren kennen en weten hoe deze reageert en niet onbelangrijk vertrouwen in je zelf met aanleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 09:52 #725998

La Mavare schreef :
- leer achteruit aanleggen, vooruit stoppen gaat altijd goed

Tja , leuk maar bijvoorbeeld met mijn boot wordt dat , tenminste op mijn huidige vaste ligplaats maar ook wel op andere plaatsen minder handig.
Aangezien ik een linksdraaiende schroef en een ligplaats aan een vingerpier aan stuurboord (vooruitvarend dan) heb kan ik vooruit met de schroefwerking bij achteruit slaan ideaal aanleggen.
Bovendien lig ik nu met de boeg naar het zuidwesten wat ,gezien de meestal heersende windrichting , voorkomt dat er bij regen water naar binnen kan komen langs het steekschot van de ingang.

Je ziet, niet alleen bij voetballen maar ook bij zeilen geldt "elk nadeel heeft zijn voordeel" :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 15 apr 2016 09:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 11:07 #726021

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Yellow Boat schreef :
La Mavare schreef :
- leer achteruit aanleggen, vooruit stoppen gaat altijd goed

Tja , leuk maar bijvoorbeeld met mijn boot wordt dat , tenminste op mijn huidige vaste ligplaats maar ook wel op andere plaatsen minder handig.

Op je eigen ligplaats moet je het vooral doen zoals je veel ervaren hebt en dus handig is. Moet je een keer elders aanleggen, dan zoek je zekerheid, die achteruit je biedt.
Aangezien ik een linksdraaiende schroef en een ligplaats aan een vingerpier aan stuurboord (vooruitvarend dan) heb kan ik vooruit met de schroefwerking bij achteruit slaan ideaal aanleggen.
Even doorvaren en dan achteruit?
Bovendien lig ik nu met de boeg naar het zuidwesten wat, gezien de meestal heersende windrichting, voorkomt dat er bij regen water naar binnen kan komen langs het steekschot van de ingang.
Dat zou niet mogen moeten kunnen. Maar minder relevant als je ergens een keertje ligt.
Je ziet, niet alleen bij voetballen maar ook bij zeilen geldt "elk nadeel heeft zijn voordeel" :lol:
Ad
:whistle:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 11:15 #726024

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
@HPV: "Als je ziet wat er op zee allemaal rond drijft dan rijzen de haren je te berge...zeker in de Seinebaai, de Theems en zo. We hebben al wat troep uit de schroef moeten peuteren door de jaren heen en daar ook voorbeelden genoeg van meegemaakt. Als we moeten motoren dan zit ik echt niet op mijn gemak."

Niet alleen daar hoor, heb er bij Enkhuizen ook eens een touw uit moeten halen.

Een 2 blads vaanstandschroef zit origineel op de VEGA. Goede ervaring mee. Als je lang zeilt, of een wedstrijd, of door de waterplanten, dan draai je even aan het vliegwiel van de motor. Daar staat een streep op: precies in die stand staat de schroef in lijn met de kiel: Geen "uitstekende" delen meer....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 11:21 #726026

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Een Maxprop is een geweldige oplossing voor dit alles. Hij kost wat, maar is sterk en betrouwbaar. Wij varen 11 jaar met tweeblads, nu 2 jaar met drieblads. Vooral die laatste vaart vooruit en achteruit super!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 11:45 #726039

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6076
Artemis schreef :
dan draai je even aan het vliegwiel van de motor. Daar staat een streep op: precies in die stand staat de schroef in lijn met de kiel: Geen "uitstekende" delen meer....

Niet dat ik je niet geloof, maar met een reductie van de keerkoppeling die dan niet toevallig 1:1 of dergelijk is kom je toch niet uit? zal je toch echt op de schroefas moeten kijken naar een merkteken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 12:54 #726050

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Baasklusje schreef :
19 pk, da's een beetje weinig op 32 voet met klapschroef, die hebben in de achteruit meer werking als je er met flink gas een stevig vermogen op kan zetten. Ik had 25 PK op 32 voet en een Wisco klapschroef; dat ging goed als je flink gas gaf.

Met een vaanstandschroef zal het beter gaan met 19 pk, een Maxprop doet achteruit hetzelfde als vooruit, geen verschil.

Sorry Thomas maar uit ervaring kan ik zeggen dat de capaciteit met een 2-blads klapper op een 19 pk motor voor een boot van een kleine 4 ton waterverplaatsing echt voldoende was. Onder de First hadden we een VP klapschroef op de VP 2020.

Onder de J (waterverplaatsing 5 ton) is dit een Flexofold op een D1-30 en dat is ook ruim voldoende. Een vaanstand schroef zou ik nooit willen hebben ivm waterplanten en allerlei ronddrijvende troep in het water.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 13:44 #726066

Ik weet niet wat de boot van TS weegt; mijn SP32 was eerder 5 dan 4 ton (foldergewicht 4300kg), en daar ging het goed met 25 PK (MD11D) en een Wisco klapschroef (vergelijkbaar met Gori, iets langere bladen). Ervaring met minder dan die 25PK en een klapschroef heb ik niet, maar ik had niet minder willen hebben op de 32 voet..... Nu ging het allemaal makkelijk.

Vaanstand en rommel oppikken: nog niet bij de hand gehad. Misschien heeft er wel eens iets even aan gehangen, maar dat heb ik nooit gemerkt, niet aan snelheid, niet aan schudden van de motor. Het is idd iets waar je geen last van hebt bij een klapschroef. Daarentegen doet een vaanstand het achteruit precies even goed als vooruit, dat heb je dan weer wel ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 apr 2016 14:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 14:36 #726084

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
HPV schreef :
Artemis schreef :
dan draai je even aan het vliegwiel van de motor. Daar staat een streep op: precies in die stand staat de schroef in lijn met de kiel: Geen "uitstekende" delen meer....

Niet dat ik je niet geloof, maar met een reductie van de keerkoppeling die dan niet toevallig 1:1 of dergelijk is kom je toch niet uit? zal je toch echt op de schroefas moeten kijken naar een merkteken

Er zit idd. geen reductie tussen: 1 op 1
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 apr 2016 14:42 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 16:54 #726132

Zit die schroefas nu uit het midden!? Merk je bij die boot in welke stand de schroef tot stilstand is gekomen of ze je de schroef vertikaal om minder vuil op te vissen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 17:27 #726142

Schroefas en roerkoning moeten elkaar kruisen, het roer zit vóór de schroef.
Schroef iets uit het midden is dan wat logischer dan het roer.
Draairichting en de kant waar de schroefas zit horen bij elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef en achteruit varen 15 apr 2016 17:34 #726146

Typisch ontwerp! Is dit een zeilsloep oid die later gemotoriseerd is? Wel creatief ook natuurlijk, maar heb je achteruitvarend dan niet een extra sterk wieleffect?

Excuus voor de non-relevantie voor dit draadje verder...
Laatst bewerkt: 15 apr 2016 17:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl