Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke rompvorm is het meest geschikt en waarom

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 13:55 #774529

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Helemaal niet degenererend over stalen boten in het algemeen. Maar de stalen boten waar jij mee aan komt als voorbeelden zijn nou niet bepaald het toonbeeld van goede zeegaande jachten.

je geeft wel aan dat je het niet erg vind om wat snelheid in te leveren en dat is een goed argument.
Maar de bootjes die jij als voorbeeld noemt beginnen pas te varen vanaf windkracht 3 a 4 daaronder doen ze bijster weinig (want te zwaar voor hun formaat en ook nog eens te weinig tuig er op) en vervolgens als je boven de windkracht 5 er mee weg wilt beleef je de dood er mee omdat je constant op je kop staat.

Dan nog je budget.

Je noemt een budget van 8-9000 euro en kom je met voorbeelden van bootjes die je voor ongeveer een 5e tot een 10e van die prijs kunt kopen.

Mijn advies: Ga heel goed kijken naar wat je mooie schepen vind binnen jouw budget staal of poly maakt niet zo veel uit. Voor jouw doel Kusthoppen kijk naar een schip van een meter of 8 a 9 minimaal. Dat geeft toch dat beetje extra comfort zowel in vaargedrag als in de haven als je een keertje verwaaid ligt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:09 #774538

Jeroen-pion schreef :

Valt toch nog wel mee, koop maar eesn een bavaria 31 cruiser ofzo, echt polyester maar dan gaat de hel hier pas echt los :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

:laugh: :laugh:
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:11 #774539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
didierj011 schreef :
ik had eigenlijk nog een vraagje,

waarom zo degenerend over stalen zeilboten

Ik denk niet dat er hier denigrerend wordt gesproken over stalen schepen. Men is vooral nogal afkeurend over de boten waarmee jij op de proppen komt.

Boten met een enkele knik zoals de Dompkruiser, de Meerenpoort, de Jakon, de Argonaut en noem ze allemaal maar op zijn er in grote getale en ze kosten bijna niks. Toevallig zijn ze ook van staal. Genoemde boten vertegenwoordigen, qua stalen boten, de onderkant van de markt. En niet alleen in prijs. Ook in kwaliteit.

Inmiddels zijn we aangeland op het punt waarop duidelijk wordt dat je argumenten voor het kopen van een stalen boot niet echt sterk zijn. Voornamelijk omdat je argumenten om geen polyester boot te kopen geen hout snijden. Het zijn vooral vooroordelen.
Beide materialen hebben voor- en nadelen, maar het is niet objectief vast te stellen dat staal het beste materiaal is voor een jacht in de maat die jij zoekt.

De vraag is waar die voorkeur voor staal bij jou precies vandaan komt. Waarschijnlijk heb je al met allerlei mensen gepraat en daar een bepaald beeld aan overgehouden.
Wil je echt een gebalanceerd beeld krijgen, dan zou ik me voorlopig nog wat breder proberen te oriënteren vóór je een keus maakt. Je weet gewoon nog niet genoeg en je kennis drijft vooral op zaken die je wel eens hebt horen noemen, waarbij je gemakshalve aanneemt dat die voor àlle boten van een bepaald materiaal gelden. Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Er worden inmiddels een kleine zestig jaar boten gebouwd in polyester. Er varen nog steeds polyester boten rond uit de jaren '60 en '70 die in prima staat verkeren. Datzelfde geldt voor staal. Maar het kopen van een stalen boot van 40 jaar oud is niet zonder risico. Het kopen van een polyester boot is dat evenmin.

Je mag ervan uitgaan dat de som van alles dat in het Zeilersforum wordt geroepen, gedeeld door het aantal bijdragen een redelijk compleet beeld geeft, met alle voor- en tegens.

Ik ben zelf niet per definitie een liefhebber van stalen boten, maar ik heb het in dit specifieke geval een beetje op me genomen om stalen boten van 8 m. enigszins te verdedigen. Zo'n boot kopen is namelijk niet per definitie een slechte keus. Als die heel bewust wordt gemaakt.
Maar uit je opmerkingen in dit draadje blijkt nu dat je een vrij eenzijdige kijk op de materie hebt en nog veel kennis mist.
Net zoals velen hier een zekere vooringenomenheid tègen kleine stalen boten hebben, heb je eenzelfde vooringenomenheid met betrekking tot polyester boten.

Probeer dat uit te schakelen, verzamel meer kennis en laat je zo breed mogelijk informeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:16 #774540

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Is niet vaak het geval Steg maar zowaar WEER EENSCH met uw betoog. :whistle:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:17 #774542

hscharft schreef :
Is niet vaak het geval Steg maar zowaar WEER EENSCH met uw betoog. :whistle:
nou bij STEG zijn laatste post kan ik me helemaal aansluiten, wie had dat gedacht :silly:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:18 #774543

hscharft schreef :
Nadeel is dat carbon weer heel slecht tegen puntbelasting kan ;) Daarvoor kun je weer beter aramide of kevlar hebben in je romp.

Maar goed dan word het wel een heel prijzig grapje allemaal en niet wat TS zoekt.

Kevlar is een Aramide , net als Twaron (is hetzelfde als Kevlar maar dan van de concurrent) en Technora .
Aramide is het type polymeer , Kevlar e.d. zijn merknamen.
Aramidde heeft trouwens weer zijn eigen problemen omdat de hechting tussen aramide en hars nogal matig is wat snel kan leiden tot delaminatie.Daarom is het meer geschikt voor plaatselijke versterking van een verder glasvezel romp , bijv. als aanvaringsbescherming in de boeg.

Overigens speelt er bij carbon nog een probleem waarmee je heel goed rekening moet houden nl galvanische corrosie.
Weliswaar is koolstof(= grafiet) uiteraaard geen metaal maar het gedraagt zich wel als een edel metaal waardoor het met veel metalen een galvanisch element vormt.In deze galvanische reeks kun je dat wel zien.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:20 #774545

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8920
didierj011 schreef :
ik had eigenlijk nog een vraagje,

waarom zo degenerend over stalen zeilboten

Er is niks mis met stalen zeilboten, alleen moet je voor de zee niet te klein nemen.
Dat ze weinig presteren bij weinig wind is een gegeven. De meeste lopen pas lekker vanaf windkracht 4.
Dus zal je iets sneller moeten motoren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:20 #774546

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
Jeroen-pion schreef :
En nog niet genoemd een knikspant heeft vaak wel meer binnen ruimte :silly:

Mja. Om dezelfde reden heeft een bol zeker de beste verhouding tussen inhoud en buitenoppervlak? Een heel stuk beter dan een kubus, in ieder geval. Toch zijn de meest gebouwen geen bollen. rara..

Het is al vaak gezegd: soms is rond beter en soms vierkant..
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 15:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 14:26 #774548

Jeroen-pion schreef :
nou bij STEG zijn laatste post kan ik me helemaal aansluiten

Mee eens. :)
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 17:25 #774609

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
Jeroen-pion schreef :
hscharft schreef :
Is niet vaak het geval Steg maar zowaar WEER EENSCH met uw betoog. :whistle:
nou bij STEG zijn laatste post kan ik me helemaal aansluiten, wie had dat gedacht :silly:

Hear hear!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 18:01 #774627

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
ik heb een domp 740, 860 en een vd stadt 34 gehad, allemaal staal
de dompen knik. de vd stadt Multi, allemaal zwaar tov de lengte
de dompen wat weinig zeil, de vd stadt "iets" meer
wat was het grote verschil?
het onderwaterschip, met name de kiel en roer
de dompen met de ondiepe dooskiel, de vd stadt een moderne diepstekende vinkiel
de dompen als roer een platte plaat, de vd stadt een nacra profiel
de dompen zijn gemaakt voor het ondiepe friesland, de vd stadt voor het grote water
en dat maakt het verschil

er is niets mis met een domp etc, maar het hangt af van het vaargebied
voor het plasssengebied kan het een goede overdachte keus zijn, of je op een zaterdag 1 of 2 keer de fluessen rondvaart, who cares?
voor het grotere werk zijn ze niet geschikt, een kruisrak met een windje vijf met flinke golfslag op de kop is dramatisch, de snelheid is laag, en ze vallen ze regelmatig praktisch stil

de vd stadt is in zijn element, gebruikt zijn gewicht om door de golven te stampen, en loopt als een tierelier
en dat is het verschil tussen staal en staal
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 18:01 #774628

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
Joop66 schreef :
Hear hear!

Jaja.. zo ben je de eigenwijze onruststoker die ongewenste discussies uitlokt en zó ben je de stem van tout ZF.
Het kan verkeren..

Maar bedankt voor de bijval, jongens..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 18:05 #774630

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
tcdehoog schreef :
nacra profiel

Laten we daar NACA van maken..
de vd stadt is in zijn element, gebruikt zijn gewicht om door de golven te stampen, en loopt als een tierelier
en dat is het verschil tussen staal en staal

Het is natuurlijk ook het verschil tussen 7 of 8 m en meer dan 10 m.. Hetzelfde verhaal kan worden verteld voor Victoire 22 en een Victoire 1044, denk ik..
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 18:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 18:08 #774631

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 18:23 #774643

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
lodewijk stegman schreef :
tcdehoog schreef :
nacra profiel

Laten we daar NACA van maken..
de vd stadt is in zijn element, gebruikt zijn gewicht om door de golven te stampen, en loopt als een tierelier
en dat is het verschil tussen staal en staal

Het is natuurlijk ook het verschil tussen 7 of 8 m en meer dan 10 m.. Hetzelfde verhaal kan worden verteld voor Victoire 22 en een Victoire 1044, denk ik..


helemaal aan het begin van dit draadje staat een foto van het onderwaterschip van de Oostvaarder en de argonaut, en vergelijk dit eens met een moderne vinkieler
die dooskielen zorgen voor een te groot onder waterschip en functioneren als driftbeperkingsmiddel slecht
er is niets mis met staal, maar wel met slechte oude ontwerpen
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 19:34 #774672

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
lodewijk stegman schreef :
didierj011 schreef :
ik had eigenlijk nog een vraagje,

waarom zo degenerend over stalen zeilboten

Ik denk niet dat er hier denigrerend wordt gesproken over stalen schepen. Men is vooral nogal afkeurend over de boten waarmee jij op de proppen komt.

Boten met een enkele knik zoals de Dompkruiser, de Meerenpoort, de Jakon, de Argonaut en noem ze allemaal maar op zijn er in grote getale en ze kosten bijna niks. Toevallig zijn ze ook van staal. Genoemde boten vertegenwoordigen, qua stalen boten, de onderkant van de markt. En niet alleen in prijs. Ook in kwaliteit.

Sorry Steg, een kleine - niet onbelangrijke - correctie.
De Argonaut is een multiknikspant.
Ontwerp van Boon (nu: Vripack Sneek)
Trouwens goed te zien op het fotootje.
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 19:35 door rakadam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 19:47 #774687

rakadam schreef :
lodewijk stegman schreef :
didierj011 schreef :
ik had eigenlijk nog een vraagje,

waarom zo degenerend over stalen zeilboten

Ik denk niet dat er hier denigrerend wordt gesproken over stalen schepen. Men is vooral nogal afkeurend over de boten waarmee jij op de proppen komt.

Boten met een enkele knik zoals de Dompkruiser, de Meerenpoort, de Jakon, de Argonaut en noem ze allemaal maar op zijn er in grote getale en ze kosten bijna niks. Toevallig zijn ze ook van staal. Genoemde boten vertegenwoordigen, qua stalen boten, de onderkant van de markt. En niet alleen in prijs. Ook in kwaliteit.

Sorry Steg, een kleine - niet onbelangrijke - correctie.
De Argonaut is een multiknikspant.
Ontwerp van Boon (nu: Vripack Sneek)
Trouwens goed te zien op het fotootje.

En zo zijn we uiteindelijk weer bij de simpele vraag van TS, het verschil tussen een enkele knik en een multiknik :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 20:56 #774741

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
rakadam schreef :
Sorry Steg, een kleine - niet onbelangrijke - correctie.
De Argonaut is een multiknikspant.
Ontwerp van Boon (nu: Vripack Sneek)
Trouwens goed te zien op het fotootje.

Het ging om deze boot: www.botentekoop.nl/zeiljachten...aut-740-1972/1762587
Op één van de fotootjes in de advertentie staat de boot op de wal en zie ik toch een boot met één knik per romphelft. Dat noem jij dus een multiknikker?
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 20:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 21:07 #774745

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Steg heeft ALWEER gelijk...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 11 okt 2016 06:25 #774782

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
lodewijk stegman schreef :
Joop66 schreef :
Hear hear!

Jaja.. zo ben je de eigenwijze onruststoker die ongewenste discussies uitlokt en zó ben je de stem van tout ZF.
Het kan verkeren..

Maar bedankt voor de bijval, jongens..

Waar maar weer uit blijkt dat dat eerste niet persoonlijk is.

Bovendien heeft elke funktionerende gemeenschap een aantal vaste personen nodig. Die van de onrustschopper hoort daar bij.
Laatst bewerkt: 11 okt 2016 06:30 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 11 okt 2016 06:53 #774789

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Do NOT feed the Trolls Joop ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 11 okt 2016 07:21 #774798

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
hscharft schreef :
Do NOT feed the Trolls Joop ;)

Je bent zelluf een troll, Scharft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 11 okt 2016 07:28 #774800

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
lodewijk stegman schreef :
hscharft schreef :
Do NOT feed the Trolls Joop ;)

Je bent zelluf een troll, Scharft!

Dit is WEL persoonlijk.

Niet chique, allebei!
Laatst bewerkt: 11 okt 2016 07:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 11 okt 2016 07:34 #774807

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29260
Joop66 schreef :
lodewijk stegman schreef :
hscharft schreef :
Do NOT feed the Trolls Joop ;)

Je bent zelluf een troll, Scharft!

Dit is WEL persoonlijk.

Niet chique, allebei!

Joop, moet er dan ècht persé een smily achter staan voor je het snapt? Of ben je zelf met het gebruik van smilies gestopt?
Laatst bewerkt: 11 okt 2016 07:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 11 okt 2016 07:41 #774810

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
I KNOW STEG!! :evil: :evil:
Was vooral nieuwsgierig of de term hier bekend was ;)

IRL ben ik een hele beste kerel.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 11 okt 2016 07:41 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl