Noballast schreef :
@Lodewijk Stegman ik wens je veel succes om met zo'n stalen knikspantje uit de zeventiger jaren en bedoeld voor een beetje spelevaren op de Friese meren, bij W Bf7-8 zoals je stelt vrij te zeilen van onze Hollandse kust. Geef wel even een seintje van te voren dan bel ik vast de KNRM.
In de tijd van Adlard Coles was de zee niet anders dan nu hoor. Ik ben met je eens dat een beetje motor vermogen soms wel handig is. Moet ie het wel doen natuurlijk. En ook niet aan een spiegel hangen. Niettemin blijft Loefwaardigheod voor mij een essentiele eigenschap voor een zeegaande boot.
Wat is hier het punt? Loefwaardigheid of de vraag of er met die Oostvaarder, want dat beschouw ik vooralsnog als de meer zeewaardige boot van de twee (de discussie begon ook met de stelling dat er tussen de Argonaut en de Oostvaarder geen enkel verschil zat), veilig lang de kust kan worden gezeild?
Inderdaad is de zee niet anders dan in de tijd van Adlard Coles. De boten zijn dat echter wèl.
Dat de motor het moet doen is duidelijk. Bij veel ZF-ers een heikel puntje; dat blijkt nogal eens. Nu is het wel zo dat een (zeewaardige) motorboot volledig afhankelijk is van zijn motor en daarmee (mogen we aannemen) kan toch veilig langs de kust worden gevaren.
Het komt mij voor dat het loefwaardigheidsargument voor veel meer boten, waarmee langs de kust wordt gevaren opgaat. Wat te denken van de echte toercatamarans zoals de Prout? Ook niet direct erg loefwaardig. De Victoire 22, waarmee ik vele tochtjes langs de Nederlandse kust heb gemaakt; hoe loefwaardig is die bij 8 bft en de bijbehorende zeegang? Lang geleden ben ik aan boord van een stalen Dutchy van net 8 m. de hele Nederlandse kust langs geweest. Dat was weliswaar een rondspant-langkieler, maar ook veel te zwaar voor grootse prestaties. Erg hoog aan de wind liep het ook niet.
Tenslotte: de zelfbouwcatalogus van Van de Stadt stond en staat vol met o. a. stalen knikspanten,allemaal multiknikkers. Daaronder de Zeehond (of Sea Dog) van 29 voet. Op de een of andere manier heb ik het idee dat niemand in ZF het aandurft om te beweren dat die Zeehond in de stalen knikspantuitvoering ongeschikt is voor kustzeilen.
In die context vind ik het een beetje raar dat een Oostvaarder van 28 voet, waarvan we het lijnenplan en allerlei andere specifieke informatie niet kennen, hoe dan ook het certificaat "plassenzeiler" zou moeten krijgen.