Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke rompvorm is het meest geschikt en waarom

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 09 okt 2016 17:45 #774243

@Lodewijk Stegman ik wens je veel succes om met zo'n stalen knikspantje uit de zeventiger jaren en bedoeld voor een beetje spelevaren op de Friese meren, bij W Bf7-8 zoals je stelt vrij te zeilen van onze Hollandse kust. Geef wel even een seintje van te voren dan bel ik vast de KNRM.

In de tijd van Adlard Coles was de zee niet anders dan nu hoor. Ik ben met je eens dat een beetje motor vermogen soms wel handig is. Moet ie het wel doen natuurlijk. En ook niet aan een spiegel hangen. Niettemin blijft Loefwaardigheod voor mij een essentiele eigenschap voor een zeegaande boot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 09 okt 2016 19:16 #774277

het gaat in de herfst weer lekker te keer, paar bootjes op de rij dan maar :woohoo:

En iedereen die zegt dat een 70ér knikspantje prima kustzeilertje is heeft er A nog nooit op gevaren en houd het bij theoretisch geleuter of is B een echte zee held want dan ben je echt voor de duvel niet bang.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 06:49 #774338

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
Noballast schreef :
@Lodewijk Stegman ik wens je veel succes om met zo'n stalen knikspantje uit de zeventiger jaren en bedoeld voor een beetje spelevaren op de Friese meren, bij W Bf7-8 zoals je stelt vrij te zeilen van onze Hollandse kust. Geef wel even een seintje van te voren dan bel ik vast de KNRM.

In de tijd van Adlard Coles was de zee niet anders dan nu hoor. Ik ben met je eens dat een beetje motor vermogen soms wel handig is. Moet ie het wel doen natuurlijk. En ook niet aan een spiegel hangen. Niettemin blijft Loefwaardigheod voor mij een essentiele eigenschap voor een zeegaande boot.

Wat is hier het punt? Loefwaardigheid of de vraag of er met die Oostvaarder, want dat beschouw ik vooralsnog als de meer zeewaardige boot van de twee (de discussie begon ook met de stelling dat er tussen de Argonaut en de Oostvaarder geen enkel verschil zat), veilig lang de kust kan worden gezeild?

Inderdaad is de zee niet anders dan in de tijd van Adlard Coles. De boten zijn dat echter wèl.
Dat de motor het moet doen is duidelijk. Bij veel ZF-ers een heikel puntje; dat blijkt nogal eens. Nu is het wel zo dat een (zeewaardige) motorboot volledig afhankelijk is van zijn motor en daarmee (mogen we aannemen) kan toch veilig langs de kust worden gevaren.

Het komt mij voor dat het loefwaardigheidsargument voor veel meer boten, waarmee langs de kust wordt gevaren opgaat. Wat te denken van de echte toercatamarans zoals de Prout? Ook niet direct erg loefwaardig. De Victoire 22, waarmee ik vele tochtjes langs de Nederlandse kust heb gemaakt; hoe loefwaardig is die bij 8 bft en de bijbehorende zeegang? Lang geleden ben ik aan boord van een stalen Dutchy van net 8 m. de hele Nederlandse kust langs geweest. Dat was weliswaar een rondspant-langkieler, maar ook veel te zwaar voor grootse prestaties. Erg hoog aan de wind liep het ook niet.

Tenslotte: de zelfbouwcatalogus van Van de Stadt stond en staat vol met o. a. stalen knikspanten,allemaal multiknikkers. Daaronder de Zeehond (of Sea Dog) van 29 voet. Op de een of andere manier heb ik het idee dat niemand in ZF het aandurft om te beweren dat die Zeehond in de stalen knikspantuitvoering ongeschikt is voor kustzeilen.
In die context vind ik het een beetje raar dat een Oostvaarder van 28 voet, waarvan we het lijnenplan en allerlei andere specifieke informatie niet kennen, hoe dan ook het certificaat "plassenzeiler" zou moeten krijgen.
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 07:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 07:00 #774342

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
Nachtvlinder schreef :
"Principles of Yacht Design" kan erg leerzaam zijn, wat dat betreft. En ook daar mag je het "niet mee eens" zijn, natuurlijk. Met tegenbewijs dan, uiteraard...

Dat boek heb ik en ik heb het al een kleine twintig jaar. Ik heb het ook gelezen en begrijp wat erin staat. Evenals vele andere boeken over jachtontwerp. Toen ik nog in Delft woonde heb ik de bibliotheek van de TU-delft volledig afgegraasd naar boeken over jachtontwerpen.
Ik heb mezelf er wel in verdiept, zou je kunnen zeggen..
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 07:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 07:00 #774343

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zeewaardigheid voor kusthoppen is een relatief begrip. Sinds ik zelfs op de Elbe met een fikse bries een school Optimisten heb gezien, of of Bornholm, of buiten de scheren bij Karlskrona of ....... kijk ik anders naar 'zeewaardigheid'. Er zijn zat schepen die we hier massaal niet zeewaardig betitelen waar ze op de Oostzee lange dagtochten mee maken. 10 keer een dagtocht en je zit in Stockholm. Hoezo niet zeewaardig.

Er liggen in de haven van Texel bootjes waarvan je op het eerste oog twijfelt of die geschikt zijn voor de Waddenzee / Noordzee. Toch liggen ze er en weet je, ze varen er nog mee ook. En schrik niet, soms wel een hele dag lang.

Voor mij is een schip al snel zeewaardig als de bemanning het vaartuig maar gebruikt binnen de ontwerp parameters. Dat dit betekent dat je vaker verwaaid ligt of kortere afstanden aflegt is evident. Als je zeewaardig definieert als overleven onder alle mogelijke omstandigheden dan is zelfs mijn eigen schip niet zeewaardig.

En ik ook niet. :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 07:18 #774346

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
Beauty schreef :
Voor mij is een schip al snel zeewaardig als de bemanning het vaartuig maar gebruikt binnen de ontwerp parameters. Dat dit betekent dat je vaker verwaaid ligt of kortere afstanden aflegt is evident.

Exact. Niets aan toe te voegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 08:11 #774366

hier wordt in elk geval de : een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning.........een beetje verdraait neer gezet ;) .

Of is iedereen nu ook in staat om in een F1 auto hetzelfde te doen als MAX, is toch een goede auto dus moet een makkie zijn beetje gas geven schakelen remmen en sturen.

Dus zo is het ook bedoeld, en niet anders om.

Dus om nu elk bootje als zeewaardig te betitelen ook al ligt deze op het wad...... :S
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 08:22 #774372

Hallo,

als TS ik ben, dan weet ik niet waar TS vandaan komt

Nu goed, ik heb hier precies een aangename thema aangekaard.
Omdat ik zo stil ben is gewoon dat ik hier alles zeer aandachtig lees,
alsook de reacties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 08:24 #774374

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Zeewaardig kleine knikspantjes?
Zijn dan wel niet in staal maar oke,

Waarschip! punt.

Zelf een 600 Gehad veel mee buiten geweest. Ook buitenom van Borkum naar Norderney (over zee dus, niet over het wad). Verder goede zewaardige kleintjes zijn de Kwarttonners en 660's
De 570 wil ik niet in dat groepje scharen ookal is beste wijlen Henk er mee de wereld rond geweest.

verder nog even over die opmerking van vriend stegman:
elke zeilboot met een beetje motor en motorzeilend op het grootzeil weg kunnen komen van lagerwal tot windje 7 - 8. Bij meer wind heb je wel erg slecht naar het weerbericht gekeken, als kustzeiler..

ooit wel eens buiten geweest met een ECHTE 7-8? en zeker aan lager wal..... Eigenlijk wil je dan al helemaal niet meer buiten zijn. Golfhoogten lopen op tot een metertje of 3 (als het niet nog meer is) en witte schuimende golftoppen waaien je letterlijk om de oren.
De meeste motortjes die we tegenwoordig in onze bootjes hebben staan doen in zulke omstandigheden ook niet echt veel meer en zeker niet bij de stalen klompen waar het hier nu over gaat.
Als je daarmee besluit naar buiten te gaan bij dergelijke omstandigheden ben je wat mij betreft gewoon levensmoe.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 08:42 #774378

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
hscharft schreef :
ooit wel eens buiten geweest met een ECHTE 7-8? en zeker aan lager wal..... Eigenlijk wil je dan al helemaal niet meer buiten zijn. Golfhoogten lopen op tot een metertje of 3 (als het niet nog meer is) en witte schuimende golftoppen waaien je letterlijk om de oren.
De meeste motortjes die we tegenwoordig in onze bootjes hebben staan doen in zulke omstandigheden ook niet echt veel meer en zeker niet bij de stalen klompen waar het hier nu over gaat.
Als je daarmee besluit naar buiten te gaan bij dergelijke omstandigheden ben je wat mij betreft gewoon levensmoe.

Nee, en dat wens ik zo te houden. Persoonlijk vond ik de (inderdaad echte) 6 met bijbehorende golfopbouw wel genoeg. Ja, ik kan het, mijn boot kan het, en verdulleme wat was ik blij dat t niet een van deze twee was.

Maar LEUK?

Een uurtje. Toen was ik t wel zat.
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 09:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 08:45 #774381

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
didierj011 schreef :
Hallo,

als TS ik ben, dan weet ik niet waar TS vandaan komt..

TS betekent: Topic Starter. Dat bent u in dit geval.
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 08:46 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 08:52 #774383

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Kijk Joop snapt het ;)

boven de 6 is NIET LEUK!! :whistle:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 08:54 #774384

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12627
hscharft schreef :
Kijk Joop snapt het ;)

boven de 6 is NIET LEUK!! :whistle:
Dat hangt er van af, of je aan dek of op de pier staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:00 #774388

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
hscharft schreef :
Kijk Joop snapt het ;)

boven de 6 is NIET LEUK!! :whistle:
Dat hangt er van af, of je aan dek of op de pier staat.

Of in Stavoren of Enkhuizen boven aan de sluiskolk. :evil: :evil: :whistle:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:06 #774391

hscharft schreef :
Kijk Joop snapt het ;)

boven de 6 is NIET LEUK!! :whistle:

Precies, vandaar dat ik op mijn (9)tochten naar Noorwegen via de Deense westkust er ,op een keer na, langer over gedaan heb dan die 7-8 dagtochten die er eigenlijk maar voor nodig zijn. Tot bijna 3 weken toe.
Probleem bij dat soort reizen is dan wel dat je beschikbare tijd daar geschikt voor moet zijn of dat je genoeg reservetijd in plant voor zo'n reis.
Ik plande op de beschikbare 6 weken (toen ik nog niet gepensioneerd was , nu uiteraard eigenlijk onbeperkt) altijd 2 weken reserve in en had die vrijwel altijd ook uiteindelijk nodig.

Ik denk dan ook dat de meeste problemen door slecht weer op zee veroorzaakt worden door haast en een te krappe planning waardoor men zich kennelijk geen verwaaid liggen dagen kan veroorloven.
Ik heb ook al eens tijd tekort gehad en toen vanuit Cuxhaven ( zoals bekend een notoire verwaaihaven) mijn chef gebeld met de vraag "liever een late dan een dode medewerker?" :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:25 #774395

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
hscharft schreef :
ooit wel eens buiten geweest met een ECHTE 7-8?

Dat ben ik. Het ziet er ongeveer zó uit:





Het bootje dat daar half in een golfdal verdwijnt is overigens een stalen boot. Rondspant weliswaar, maar vast niet zo loefwaardig als de Winner 1120 waar ik op zat.
Het was ook geen 8 bft, denk ik, maar wel een goeie 7.

Gelukkig was het ZW, dus waren we, na vertrek uit IJmuiden, heel snel in Den Helder, zeg maar. Het oorspronkelijke idee was Engeland, maar daar werd om begrijpelijke redenen vanaf gezien..
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 09:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:28 #774399

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
hscharft schreef :
Kijk Joop snapt het ;)

boven de 6 is NIET LEUK!! :whistle:

Ondanks die stoere plaatjes van zojuist snap ik het ook, hoor. Leuk is anders. Hoewel het erg van de koers afhangt.
Maar ook met ruime koersen is het niet altijd een onverdeeld genoeg.
Op die Winner 1120, waar ik eerder over sprak, stond een standaard tuigage van grootzeil en HA-fok. Er werd voor gekozen om te zeilen met een gereefd grootzeil en de fok opgerold te laten. De boot had ook een stuurwiel, geen helmstok. Ik heb een deel van de tocht gestuurd en slaagde erin de boot op die ruime koers, met één rif in het grootzeil, uit het roer te laten lopen.

En eerlijk is eerlijk, het is geen prettige ervaring als je ergens net onder zo'n golftop hangt, terwijl de boot met de nodige helling in de wind opdraait en je in het golfdal kijkt, dat zo'n 10 m. lager lijkt te liggen (het lijkt allemaal veel erger dan het in werkelijkheid is, natuurlijk, maar soit..). De term broaching of 'struikelen over de eigen kiel' kreeg ineens een tastbare betekenis.

Eigenlijk was ik het altijd al, maar sinds dat moment ben ik een nog overtuigder voorstander van het voeren van alleen een geschikt voorzeil op ruime koersen met veel wind.
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 22:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:29 #774400

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Vind het er nog redelijk mak uit zien voor een 7.... maar oke ik zal je geloven.
De laatste keer dat ik bij ons heb gekeken met 36 knopen wind was het hier volledig wit en woeien de golftoppen je om de oren.....

Die 36 zat overigens slechts in de buien maar we zijn gauw weer naar binnen gegaan. Net als de rest van het wedstrijd veld die met zijn allen besloten dat het de perfecte weersomstandigheden waren om mooi even van alles stuk te krijgen.
Was in het weekend van de NSR ;) vraag maar aan die mensen hoe het buiten was en hoeveel er stuk gegaan is.

Wij zijn gauw weer naar binnen gegaan en hebben fijn een biertje gedaan op het terras in de luwte.


Geen foto's van buiten bij de hand, Dit was in het zeehaven kanaal waar dus ook nog een beste knobbel stond ondanks dat het tussen de pieren was.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 09:34 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:35 #774405

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Over het verschil knik- of multiknikspant,mijn idee.
Multiknik benaderd rondspant dus beter.
Maar er zijn ook zeer goede knikspantboten ontworpen. B.v Zeevalk.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:36 #774407

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
Op zee kan het snel veranderen.
Boulogne juni 2013 denk ik.
Na 1dag verwaait liggen wordt windkracht 5 zw gemeld.
Dus we vertrekken, richting Oostende.
Bij het de buitenste pieren nieuw weerbericht windkracht 6 ZW later afnemend naar 4.
We besluiten door te zetten, en alleen op genua te varen.
Uurtje later weer een nieuw weerbericht windkracht 7 zw later afnemend naar 4.

Ging wel, leuk is anders.
Weer iets geleerd, Franse weerberichten moet je met de nodige kilo's zout nemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 09:38 #774409

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Om antwoord te geven op de vraag van de TS, geen van de beiden bovengenoemde bootjes lijkt me heel geschikt voor echte zee tochten. Een beetje over het wad langs de kust hoppen kan met beiden prima zolang je het weer goed in de gaten houd.
Maar er zijn ook zeer goede knikspantboten ontworpen. B.v Zeevalk.

Ja of wat dacht je van de vd stadt 34(of was het nou de 36)? iig mooi stalen multiknikspant. Daarnaast ook in woodcore en polyesther uitgevoerd. Polyester versie verkocht onder de naam Dehler.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 10:07 #774420

hallo,

ik lees vele verschillende reacties en meningen,

de zeilboot moet voor mij niet snel gaan, ik heb tijd genoeg,
dat ik niet hoog aan de wind zal kunnen weet ik ook,

maar ze moeten toch niet onderdoen voor de polyester schepen?

En trouwens wie vaart er graag met 8Bft? dan zal je toch ook wel willen veilig in een haven te zijn,
of niet soms,
maar nu we toch bezig hebben over stalen zeilschepen, ( kunnen toch al een stootje verdragen)

wat vinden jullie van de domp 860 ak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 10:18 #774424

Ik lees volgens mij niets over de waterdichtheid van de "zeewaardige "schepen en dat is denk ik net zo belangrijk. is de kuip zelflozend, zijn de luiken van de bakskisten voldoende afsluitbaar. zitten de ramen deugdelijk in frame's gemonteerd.

Wel zo prettig om bij een golfje water in de kuip of over dek dat het binnen droog blijft.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 10:21 #774425

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Domp........

naam zegt het al he..
Nog zo'n stalen plassenzeiler waar je mee omkomt als je er met meer als windkracht 4 a 5 mee naar buiten gaat.

Als je naar zee/kustwater wilt zou ik toch echt een beetje naar andere ontwerpen gaan kijken.
Voor wat betreft jouw argumentatie aangaande staal 'moet wel tegen een stootje kunnen' was je van plan om hem elke week op een ton, een zandbank, een kaaimuur te zetten? Nee niet he?
In dat geval voldoet polyesther of hout ook prima. En daarvan zijn er in het segment waar jij kijkt toch echt veel betere zeebootjes te krijgen.

Friendship 28
Dehler sprinta Sport
andere kleine Dehlers.

En zo kan het lijstje nog wel even door gaan.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 10 okt 2016 10:36 #774435

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
hscharft schreef :
Om antwoord te geven op de vraag van de TS, geen van de beiden bovengenoemde bootjes lijkt me heel geschikt voor echte zee tochten. Een beetje over het wad langs de kust hoppen kan met beiden prima zolang je het weer goed in de gaten houd.
Maar er zijn ook zeer goede knikspantboten ontworpen. B.v Zeevalk.

Ja of wat dacht je van de vd stadt 34(of was het nou de 36)? iig mooi stalen multiknikspant. Daarnaast ook in woodcore en polyesther uitgevoerd. Polyester versie verkocht onder de naam Dehler.

De polyester en woodcore v.d. Stadt's 34 zijn rondspant.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl