Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe bevalt een Grinde?

Hoe bevalt een Grinde? 07 okt 2017 13:10 #880228

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
duit schreef :
Nee niet trager. Sneller al is het niet veel hoor
Een grinde is wel bijna een meter korter,dus wel knap dat hij dan iig net zo snel is als een antilla toch?
die Lps is idd niet aan de hoge kant, maar zeker ook niet aan de lage ;)
bij een 80cm langere waterlijn is dat dan weer niet zo heel uitzonderlijk.
Dus, behalve bijzonder lelijk, lijkt het me niet zo'n heel bijzondere boot. In elk geval niet zo bijzonder dat het me een prijs van 30k verklaart...
Nachtvlinder schreef :
LPS in een ORC meetbrief is een grove schatting van de daadwerkelijke waarde
LPS van 111 zou wel best slecht zijn; nog minder dan Grimalkin (113°)
S&S 34 130.3°
UFO 34 145°
Contessa 32 155°


Overigens loopt een antilla, volgens de polars, zowel harder als hoger aan de wind.
jieter.github.io/orc-data/site/index.html
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 07 okt 2017 14:08 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 07 okt 2017 16:09 #880256

Ik heb wat zitten graven...maar weet iemand ook hoé ORC aan een LPS komt vanuit dat gewicht? Wil mijn eigen schuit wel eens opmeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 29 juni 2018 13:25 #956093

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Walnood schreef :
Voor de goede orde:

De WALNOOD is verkocht aan de eerste kijker.
Ik kon mij geen betere koper wensen, een echte liefhebber en sportieve zeilers familie.

Bijzonder: De vader van de koper was de eerste eigenaar van mijn vroegere Grinde !
Zag deze voorbij komen op Facebook...


Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 29 juni 2018 15:33 #956113

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooie boot. Wel overpowered gezeil: roer is normaal bijna altijd min of min neutraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 23 mei 2019 14:54 #1048632

ligt ook erg aan de schroef! grote 3blads gedraagt zich met zelfde kleine motor heel anders bij harde wind.
Met een contest 31 en 18 pk wel eens bij windkracht 8 een 2master van 13 meter op sleeptouw genomen. Half gas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 23 mei 2019 17:48 #1048663

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Een Lord Helmsman 9.50, tegen een Grinde.
Wat zou daar het resultaat van zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 23 mei 2019 19:31 #1048683

De Grinde is veel mooier! Altijd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 23 mei 2019 20:12 #1048691

Nagenoeg gelijke GPH. Leuke race dus!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 13:08 #1258353

Kwam laatst een Grinde uit 1977, nr. 357 dus van de Flipper Scow werf, tegen met onderstaande verschijnselen in de gelcoat van de opbouw. Hier heeft al een draadje over gelopen: zeilersforum.nl/index.php/foru...minaatschade#1258016

Dit verbaasde mij, gezien de positieve verhalen over bouwkwaliteit. Is dit verschijnsel typisch voor alle/meerdere Grindes, of een geïsoleerd probleem? Wie van de Grinde (al of niet ex-) eigenaren herkent dit?

Wat zijn overige aandachtspunten bij deze boten? Ik heb meer polyesterboten/merken >40 jaar gezien, maar nog niet eerder met dit verschijnsel:







Werven:
1974-1978Flipper Scow1-380 zeker vanaf 361 gootjes
1978-?Peter Bruun Baadebyggeri381-?
?-1989LM werf?-481

Verder zijn er boten casco afgeleverd. Dit heeft alleen gevolgen voor de interieurs niet constructie neem ik aan? Weet iemand in welke periode dit gebeurd is?

Builders description

The hull is cast in one piece solid hand-laid fibreglass 8 layers of 450 gram matting freeboard. 11 layers below the water line. 16 layers above the keel. The bottom in the region of the keel is reinforced with 6 transverse floors in heavy laminate.

The deck is cast with 7 layers of 450 g fibreglass matting sandwiched with 10 mm balsa core. Hull and deck are moulded together to form a single, strong, watertight unit. Fore after and locker hatches are vacuum moulded in double fibreglass.

Weight of hull, deck hatches and rubber approx. 900 kg.

1600 kg cast iron keel specially treated with zinc epoxy. The keel is fastened to the hull with 6 through-going 25 mm stainless steel bolts.

Rudder and rudder fin are cast in fibreglass. Rudder is filled with polyurethane foam. Heavy stainless steel rudderstock. Rudder is hinged to the hull with a stainless steel heel below the rudder fin and a heavy fitting on the afterdeck.

Is dit opvallend goed, slecht, doorsnee? Zou elk van de 3 werven dit toegepast hebben, of kunnen hier grote verschillen tussen zitten?

ergens ander schreefNoballast schreef :
Grofweg kun je rekenen op 1mm per 100 gram glasweefsel

Dan kom ik op:
8 x 450 g (vrijboord) geeft 36 mm
11 x 450 g (onderwater) geeft 50 mm
16 x 450 g (omg kiel) geeft 72 mm
Dat kan toch niet kloppen!?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2021 21:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 14:41 #1258396

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Die blaasjes zien er heeel bekend uit. Weet je zeker dat het schip niet overgeschilderd is?
Heb mijn Tornado catamaran tegelijk met een cat van een vriend zeer zorgvuldig in de DD lak
gezet, een paar jaar geleden.
De cat van de vriend heeft door omstandigheden 1,5 jaar buiten in 4 kletsnatte schuimen
steunen gestaan. Precies op die plekken zijn blaasjes ontstaan die er precies zo uitzien als
de blaasjes op jouw foto.
Mede door de vreemde plek bij het kajuitraam daar in de buurt denk ik toch aan een reparatie
op die plek, welke is overgeschilderd.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 02 mrt 2021 14:42 door AdB. Reden: incompleet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 14:54 #1258406

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Nachtvlinder schreef :
1977 [..] balsa core
geen fijne combi.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 15:07 #1258411

Als je DD lak te snel over de voorgaande laag heen schildert kun je op termijn dit soort blaasjes krijgen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 15:14 #1258413

Maar de gelcoat hier is nog origineel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 15:21 #1258415

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16279
ergens ander schreefNoballast schreef :
Grofweg kun je rekenen op 1mm per 100 gram glasweefsel

Dan kom ik op:
8 x 450 g (vrijboord) geeft 36 mm
11 x 450 g (onderwater) geeft 50 mm
16 x 450 g (omg kiel) geeft 72 mm
Dat kan toch niet kloppen!?

Klopt ook niet!
Als het een mooie polyester handlayup is zit je richting van 500-600 gram glas per mm. als je meerdere lagen aanbrengt. Mat werkt weer wat volumineuzer dan weefsel of biax.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2021 15:23 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 16:18 #1258440

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Nachtvlinder schreef :
Maar de gelcoat hier is nog origineel...

Ok, het zou ook nog kunnen dat er op die plek een lange tijd iets vochtigs
gelegen heeft op die plek waardoor die blaasjes zijn ontstaan. Weet niet hoe de eigenaar
er mee om is gegaan.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 16:21 #1258441

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Noballast schreef :
Als je DD lak te snel over de voorgaande laag heen schildert kun je op termijn dit soort blaasjes krijgen.

Mijn Tornado is na 3,5 jaar nog piekfijn in orde qua lak.
De Nacra van vriend heeft dus die blaasjes waar deze in de steunen lag.
Beide boten zijn naast elkaar afgelakt in dezelfde garage op dezelfde tijd
en op dezelfde manier.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 16:23 #1258442

holtere schreef :
ergens ander schreefNoballast schreef :
Grofweg kun je rekenen op 1mm per 100 gram glasweefsel

Dan kom ik op:
8 x 450 g (vrijboord) geeft 36 mm
11 x 450 g (onderwater) geeft 50 mm
16 x 450 g (omg kiel) geeft 72 mm
Dat kan toch niet kloppen!?

Klopt ook niet!
Als het een mooie polyester handlayup is zit je richting van 500-600 gram glas per mm. als je meerdere lagen aanbrengt. Mat werkt weer wat volumineuzer dan weefsel of biax.

Ik had het daarbij over epoxy. Polyester doe ik niet aan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 16:27 #1258443

OK, heb ik dat mooi uit z'n verband gerukt ;)

Maar zegt dit überhaubt iets dan:
The hull is cast in one piece solid hand-laid fibreglass 8 layers of 450 gram matting freeboard. 11 layers below the water line. 16 layers above the keel. The bottom in the region of the keel is reinforced with 6 transverse floors in heavy laminate.

The deck is cast with 7 layers of 450 g fibreglass matting sandwiched with 10 mm balsa core. Hull and deck are moulded together to form a single, strong, watertight unit. Fore after and locker hatches are vacuum moulded in double fibreglass.

Weight of hull, deck hatches and rubber approx. 900 kg.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2021 16:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 16:41 #1258452

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16279
Ik had het daarbij over epoxy. Polyester doe ik niet aan
Dan nog geeft 100 grams glas geen laminaatdikte van 1 mm.
Vermoedelijk zit je er een nulletje naast :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 16:52 #1258456

Maar hoe dik is het romplaminaat van zo’n Grinde nu dan? En zegt dat wat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 17:00 #1258465

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 301
Zeker geen vaak voorkomend probleem. Ik heb al heel wat bruun-boten en eigenaren van dichtbij gezien, maar nooit zulke bulten gezien of over gehoord.
Kwaliteit van deze boten wordt altijd geroemd. Maar bootje is wel bijna 45 jaar oud hè, dus er kán wel eens wat aan mankeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 17:01 #1258467

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16279
je had het over 8 x 450 grams?
dat is 3600 gram : door 5 a 600 dan kom je op 6-7 mm.
Ergens in de buurt dan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 17:15 #1258474

Nachtvlinder schreef :
OK, heb ik dat mooi uit z'n verband gerukt ;)

Maar zegt dit überhaubt iets dan:
The hull is cast in one piece solid hand-laid fibreglass 8 layers of 450 gram matting freeboard. 11 layers below the water line. 16 layers above the keel. The bottom in the region of the keel is reinforced with 6 transverse floors in heavy laminate.

The deck is cast with 7 layers of 450 g fibreglass matting sandwiched with 10 mm balsa core. Hull and deck are moulded together to form a single, strong, watertight unit. Fore after and locker hatches are vacuum moulded in double fibreglass.

Weight of hull, deck hatches and rubber approx. 900 kg.

Geen idee, klinkt zwaar. Ter vergelijk:

my hull above and below the waterline is together with the deck vacuum infused in one piece with 1 layer of 600 g biaxial fibreglass with 1 additional 400 g layer on the outside sandwiched with 15mm foam core. Only structural areas are reinforced with 300 g unidirectoral fibreglass varying in layers from 1 to 14 as well as 300 g unidirectoral carbon varying in layers from 10 to 19. Port and starboard unit are moulded together to form a single, strong, watertight hull. Only the beams are built in full carbon.

Ik vind het een mooie folder tekst. ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 mrt 2021 17:17 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 17:20 #1258476

holtere schreef :
Ik had het daarbij over epoxy. Polyester doe ik niet aan
Dan nog geeft 100 grams glas geen laminaatdikte van 1 mm.
Vermoedelijk zit je er een nulletje naast :)

Oeps foutje, ziende blind, 1000 g is ca. 1mm :blush:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 02 mrt 2021 17:45 #1258486

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16279
Dan zijn we het weer eens :laugh:
Maar, dat is wel een laminaat gemaakt m.b.v. vacuuminfusie.
De verhouding glas / hars is dan beter dan 50/50.
Bij handlayup (zoals de Grinde vermoedelijk) is 30 glas en 70 hars een normalere verhouding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl