Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: elektro buitenboordmotor

elektro buitenboordmotor 15 mei 2018 18:39 #943816

Ben al een paar dagen opzoek naar ervaringen over elektro buitenboordmotoren en te koop aangeboden elektro buitenboordmotoren maar vind hier weinig informatie over of de informatie is zeker ouder dan 5 jaar.
Ik heb vorige week samen met mijn vader de boot van mijn opa herstelt in zijn oude glorie en we hopen hier binnen kort mee te kunnen varen in elk geval op de motor, het zeil en dergelijke moeten nog opgezocht en gecontroleerd worden.

Maar mijn vraag is dus hoe goed is een elektro buitenboord motor voor een zeilboot(/yacht?) van 5.4 meter lang deze word natuurlijk alleen maar gebruikt om de haven uit te gaan en door de sluizen heen te voeren, ik ben zelf bang dat de motor niet voldoende vermogen heeft of niet genoeg capaciteit heeft om bij nood terug te varen naar de haven.
De boot ligt op het drogen in de Biesbosch en er zal dus voornamelijk in de Biesbosch en op de Merwede gevaren worden, sta al twee jaar ingeschreven voor een ligplaats dit kan schijnbaar nog eens 4 jaar duren :unsure:, volgens deze site zal ik meer dan genoeg hebben aan een motortje van 80 lbs, maar in hoeverre klopt dit met de werkelijkheid?

wat zijn jullie ervaringen met elektro motoren mij lijkt het grootste voordeel dat de motor met 1 druk op de knop de motor start (in hoever een elektro motor moet starten :))
Bijlagen:
Zeiljacht 5.4 bij 1.95 meter diepgang met zwaard 1.1 meter
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 06:31 door vorkheftruck.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 15 mei 2018 20:29 #943869

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Kijk eens bij destilleboot.nl om mee te beginnen. Je hoeft daar niet te kopen, maar je kunt er in ieder geval een startadvies krijgen. Torqueedo buitenboordmotoren en accu's zijn daar zo te vinden. Er zijn ook andere, goedkopere merken. Ze gaven op de hiswa uitgebreid advies - ik zou zeggen bel ze eens op.

Voor jouw maat boot moet het zeker lukken om een sterk genoege motor te vinden mits je er voldoende accu bij neemt. De vraag zal zijn waar je uitkomt qua geld en gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 15 mei 2018 20:40 #943872

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 15 mei 2018 23:34 #943898

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Ik vaar al voor het 6e jaar met een 55lbs Minn Kota achter mijn Lanaverre L17
Dit was destijds hun sterkste 12V ebbm.
Op in NW Overijssel geen problemen gehad tot 5bft.
Op groter water en met stroming is het wat krap. Dan zou 80 lbs echt wel fijner zijn.
Waarschijnlijk heb je dan wel 24 Volt nodig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 16 mei 2018 07:37 #943930

Sunday schreef :
Ben op deze topic ook meerdere malen gestuit, de eerste berichten zijn van 4 jaar terug. Op de auto markt is in deze tijd veel verandert ik verwacht ook binnen de pleziervaart(?), zo doende vraag ik opnieuw naar ervaringen met betrekking op wat kleinere boten.


@redshift
Ik zal hun website eens door lezen.


@Waterman
Misschien dat ik nog voor Rhino BLX 70 kiest om onder de 24 volt te blijven :)
Bedankt hier heb ik veel aan! leuk bootje trouwens!


Meer ervaringen word natuurlijk gewaardeerd!
Zeiljacht 5.4 bij 1.95 meter diepgang met zwaard 1.1 meter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 16 mei 2018 10:50 #943993

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Ik heb de 1000Ah accubank uit een Linde 15 24V vorkheftruck vervangen door een accubank van 800Ah van 8 LFP cellen. Dat geeft voor dit heftruckje 5 dagen gebruik zonder bij te laden. (naar aanleiding van je forumnaam)

Je bent beter af met een 24V e-motor dan met een 12V e-motor. Bij 24V heb je een ruimere keuze in vermogens.

De configuratie van Waterman kon in jouw situatie wel eens heel goed passen.
Ik vaar zelf met een €Xr (7.35m lang, 2,35m breed en 1800kg) met een 4kW Torqeedo en een 48V 100Ah LFP accu. Die 4kW gebruik ik eigenlijk nooit, want dan wordt de havenmeester boos. Op de IJssel is de motor wel de moeite waard, omdat het daar doorgaans snel stroomt.
Ik verwacht dat je voor 'haven in en uit' voldoende hebt aan 80lbs stuwkracht. Dit zal ook voldoende zijn als je een uitwijkmanoeuvre moet maken waarbij 'de wind effe niet meewerkt'. Het kon wat krapjes worden als je tegen wind en stroom moet opboksen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 16 mei 2018 15:27 #944081

Leuk project, de 'Yrres' van opa opknappen, een familiebezit in ere herstelt!

Op zich zou een Torqueedo 1003 Langstaart electrische buitenboordmotor in de Biesbosch kunnen volstaan, zeker wanneer er gezeild wordt maar er maar gezeild kan worden. Zelf hadden wij zo'n motor bij onze Randmeer van 500 kg. Bijna vergelijkbaar. Maar op de Merwede staat weer wel stromend water, ook op de Maas, dus bij tegen de stroom invaren zijn de mogelijkheden beperkt. Dan heb je denk ik meer aan een zwaardere Torqueedo maar die zijn ook kostbaarder.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 16 mei 2018 17:58 #944129

  • MartinV
  • MartinV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 388
Op de zeilschool hadden ze ook een Torqeedo 1003. De prestaties op een Keus 22 waren dik in orde, maar hoe het allemaal in elkaar zat, ik weet het niet hoor. Alleen de "noodstop" al: een stekker losdraaien en lostrekken; kost zomaar 4 seconden...
Efsix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 16 mei 2018 18:18 #944137

Een Torqueedo 1003 is te omschrijven als een 'modulaire buitenboordmotor' bestaande uit de staart met ophangbeugel en schroef, de bedieningshandel en de accu. Voordeel is dat de delen licht ban gewicht en compact van omvang zijn. De accu, het zwaarste deel van het geheel, laadde ik thuis op de rest bleef in de Randmeer. Werkte goed.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 16 mei 2018 18:44 #944145

  • MartinV
  • MartinV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 388
De werking was ik ook over te spreken, maar het zat allemaal zo plasticy in elkaar dat ik er zo mijn bedenkingen bij had. But looks could be deceiving...
Efsix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 23 mei 2018 09:31 #945872

Peper schreef :
Ik heb de 1000Ah accubank uit een Linde 15 24V vorkheftruck vervangen door een accubank van 800Ah van 8 LFP cellen. Dat geeft voor dit heftruckje 5 dagen gebruik zonder bij te laden. (naar aanleiding van je forumnaam)

Heb alleen niet veel met heftrucks :), moest ooit een forumnaam hebben en alles was bezet deze naam werkt altijd.

Wat betreft de topic; een Torqueedo is leuk maar voor mij iets te duur als een 80 lbs volstaat ga ik liever voor een 80 lbs okal blijf ik twijfels houden :huh:, maar ik ga eens met mijn vader rond tafel de boot moet immers binnen 30 dagen het water in voor de antifouling.
Zeiljacht 5.4 bij 1.95 meter diepgang met zwaard 1.1 meter
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 09:34 door vorkheftruck.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 23 mei 2018 10:14 #945904

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
vorkheftruck schreef :
Wat betreft de topic; een Torqueedo is leuk maar voor mij iets te duur als een 80 lbs volstaat ga ik liever voor een 80 lbs okal blijf ik twijfels houden :huh:, maar ik ga eens met mijn vader rond tafel de boot moet immers binnen 30 dagen het water in voor de antifouling.

Gezien de lengte en breedte en diepgang weergegeven in je onderschrift zou je met een 80 lbs wel eens heel goed uit kunnen komen. Op een snel stromende rivier ga je wellicht tekort komen om tegen de stroom in te varen. Bij storm (>6bft) kun je ook beter binnen blijven. Deelname aan een powerboat race kun je ook wel schudden... :silly:
'Op de plas' zit je goed en 'haven in en uit' zal ook heel goed gaan.

Kijk eens of je een 2e hands kunt kopen. Een revisie set is vaak goed verkrijgbaar en met nieuwe pakkingen, lagers en koolborstels heb je dan functioneel een nieuwe motor.
Succes!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

elektro buitenboordmotor 16 juli 2018 18:18 #960481

Tweedehandse heb ik niet kunnen vinden en ben dus voor een benzine buitenboordmotor gegaan dan weet ik zeker dat hij de boot kan voorduwen.

Heb een mercury sail 4pk 2 stroke tweedehands gekocht voor een leuk prijsje, zodra de boot helemaal goed is wil ik denk ik weer kijken naar een elektromotor, dan kan ik ook gewoon een nieuwe kopen.

Ik zal de adviezen onthouden, bedankt daarvoor!!

Hoop van de week de boot met de botenlift in het water te leggen dat zal dan de eerste vaartoch worden na 15 jaar, als die goed gaat laat ik denk ik een trailer maken.
Zeiljacht 5.4 bij 1.95 meter diepgang met zwaard 1.1 meter
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 18:20 door vorkheftruck.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl