lodewijk stegman schreef :
De regels die je citeert zij niet door XanderB, maar door mij geschreven, maar een kniesoor die daarop let.
Kaap Hoorn? En dan ook nog tegen de heersende windrichting in of is gewoon ronden voldoende?
Om ten volle te genieten van de Engelse Oostkust is een totaal andere boot nodig dan de Breehorn.
En als je gewoon met opkomend water de Orwell op wilt varen, maakt het maar weinig uit of je 1,90 of 1,45 m. diepgang hebt.
Ik zou altijd de boot kopen met de minste diepgang, zolang de AVS (Angle of Vanishing Stability) nog meer is dan 120 graden.
Ook een boot met 1.90 m. diepgang wordt door een breker van 10 m. ondersteboven gegooid. En dat soort brekers komen voor op de oceaan. Speciaal bij Kaap Hoorn. Lees het boekje van Miles Smeeton: "Once is enough".
Trouwens, een boot met een glad onderwaterschip en een ophaalbare kiel/midzwaard overleeft een 10 meter hoge breker mogelijk net zo goed of beter dan een boot met een zeer diep stekende kiel.
Excuses ... er ging iets mis met knippen en plakken.
Kaap Hoorn ben ik al eerder geweest, dus ik weet wat het is. Voor de boot spec's is het een optie en niet de eerste vereiste. Idem Engelse Oostkust.
Rondje om Engeland/Ierland, stormachtige (F9+) kusten en verder de Atlantic op richting IJsland of zo staat allemaal op het programma. Ook die gebieden ken ik al van eerdere tochten, dus ook daar weet ik wat het is.
Heb eens gekeken naar een Wauquiez Hood 38 met centerboard, maar dat bleek volgens anderen die ermee gezeild hebben een schommelbak te zijn.
Diepere kiel heeft "volgens het boekje" het voordeel van hoger aan de wind, minder drift, etc. Dat zou wel mijn eerste keuze zijn.
Maar soms heb je van die dingen die niet precies aan alle punten van de checklist voldoen en dan moet je je dus afvragen of het ja dan nee zinvol is daar verder naar te kijken. Wachten op een 100% match betekent vaak wachten tot sint juttemis en dus moet je ook wel eens verder kijken.