Joanneke schreef :
Nachtvlinder schreef :
Zeer relatief, die kentallen. Geeft meer “het karakter” van een ontwerp aan dan absolute performance.
En inderdaad: de grote vraag blijft met welk karakter wij op pad willen.
Het zou wel relaxed zijn als ik in een forumdraadje kon vragen welke boot ik moest hebben, en dat die dan ook nog aan al onze eisen voldoet en betaalbaar voor ons is! Scheelt een hoop overwegingen... Maar uiteraard is het nog veel leuker dat zelf uit te zoeken, en daar wat input bij te vragen
.
Onze situatie op het moment is dat heel veel van onze wensen en eisen samen lijken te komen in een Grand Soleil (gebouwd in de vroege jaren '90). We twijfelden nog over het gedrag van die boot op het water. Bij gebrek aan eigen ervaring op die boot, en vanuit een wens naar meer objectieve gegevens over vaargedrag en de reactie van de boot op bepaalde omstandigheden, leken me wat getallen een fijne toevoeging op de eigen inschatting (en die van anderen)... Maar helaas, ook dat bleek niet zo eenvoudig/eenduidig
.
We zijn zeilers die -als we geen kinderen entertainen of luiers verschonen- graag actief zeilen. Een zeil dat er als een natte krant bij hangt, dat lukt mij niet... Tegelijkertijd eet ik graag een soepje op een rustig bewegend schip. Of verschoon ik de kinderen zonder dat ze drie keer van de bank stuiteren
. In eerste instantie leidde dat naar een zwaar stalen schip met behoorlijke zeileigenschappen. Inmiddels is de horizon wat verlegd en vragen wij ons af: is een degelijk polyester jacht zoals de GS42 niet minstens zo geschikt? De voordelen zijn (naast volgens mij een fijn zeilend schip) ook zeker de indeling en het ontbreken van de noodzaak om roest te voorkomen... Als nadeel zie ik bijvoorbeeld de kielconstructie (had liever een (semi-)s-spant gehad), het vrijhangende roer en een relatief beperkt displacement.
Ik neig naar: we geven de boot graag wat van onze aandacht, en komen dan relatief comfortabel wel naar de overkant. Voor anker hebben we het dan iig heerlijk voor elkaar. Open staat dan de vraag: is een dergelijke boot naar onze smaak veilig genoeg voor een dergelijke tocht.... Daar zijn vast meningen over!
Grappig. Ik zie heel andere nadelen aan deze GS 42.
1: ik kan op foto;s niet zien dat je overal bij de kielbevestiging kunt.
2: Een vin-kiel onder een relatief breed schip rolt veel meer voor anker dan een smal schip met een lange kiel.
3: Zwaar tov licht: Een zwaar schip beukt meer de golven in, en danst er minder overheen. Ligt dus vaker stil, en komt lastig weer op gang. Heeft vaak ook minder zeil naar verhouding.
Als je kunt zou ik ervaringen gaan ophalen bij mensen die er iets dergelijks mee gedaan hebben. Die kunnen eea veel beter inschatten. En me veel minder laten leiden door dit soort getalletjes. En gaan varen, voelen, vriendjes worden, verliefd worden. Daarna accepteer je veel meer.