Ter informatie. Recent heb ik de boot uit het water laten halen voor een antifouling beurt. Bij het liften kwam de voorstag tegen de kraan (zie tekening). Dit leek in eerste instantie niet zo ernstig, maar toch hebben de werf-mannen de boot laten zakken en weer opnieuw gehesen waarbij de stroppen wat meer naar achter werden aangebracht, om het te voorkomen.
Ik vond overigens dat ze het keurig en professioneel deden,... het gehele proces. Toen de boot een dag later te water ging, herhaalde zich het probleem. Het zag er alleen minder ernstig uit en de boot ging te water. Er zat wel wat blauwe vegen verf op de Genua, maar ach..dat regent er wel weer af (dachten we). We zeilden terug naar onze tijdelijke thuishaven en vlak voor aankomst liep ik naar voren en constateerde ik een kromming in de rail (zie foto). Shit....direct de werf gebeld en binnen een paar dagen was geregeld dat het opgelost zou worden. Vervolgens zag ik dat de rail in delen te vervangen is, dus qua kosten valt het wel mee, los van de uren. Maar omdat er Rod Rigging onder zit is ook geconstateerd (door CS Rigging) dat ook de gehele voorstag vervangen moet worden. Dure grap, maar ik ga er vanuit dat ze goed verzekert zijn en het ziet er vooralsnog naar uit dat alles keurig opgelost gaat worden op 13 mei door CS Rigging. Het zeil laat de werf repareren door hun 'eigen' zeilmaker. Het was ons tijdens het liften totaal niet opgevallen dat door de opgerolde Genua een serieuze schade werd verbloemt.
Wanneer we 1X19 verstaging zouden hebben gehad, was het geen probleem geweest, die trekt vanzelf weer recht. Bij Rod Rigging is dit niet mogelijk. Ik hou jullie op de hoogte.
René