Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 15:30 #1168051

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Uit nieuwsgierigheid, waarom schrijf je een zeilboot af op basis van ballastpercentage?

Het is toch niet zozeer het percentage wat verschil maakt, maar juist de plaatsing ervan?

Ik heb een langkieler met meer dan 55% percentage, maar dat zit vrij hoog.
Ben begonnen met een bootje met 40% maar dat zat vrij diep.

Beide waren het stabieler zeilers, die ook goed zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 15:55 #1168058

  • muriel
  • muriel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Sonador schreef :
Uit nieuwsgierigheid, waarom schrijf je een zeilboot af op basis van ballastpercentage?

Een boot met een wat hogere aanvangsstabiliteit is comfortabeler, je wordt minder snel zeeziek.
Tuurlijk plaats van de ballast maakt ook ook. Het is niet de enige reden trouwens waarom we de Dehler afgeschreven hadden. Rom-vorm van de Winner lijkt me iets prettiger op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 16:45 #1168080

jullie hebben volgens mij alle twee gelijk (als het gaat stabiliteit, die niet van de vorm komt): het gaat om het moment en dat is opgebouwd uit kracht (gewicht/ballast) x arm (diepgang).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 17:14 #1168093

Buiten het ballastgetal (dat zonder de rompvorm te beoordelen niet zegt) schijnt het ook erg belangrijk te zijn dat het dek massief is ;)

Ook zou de boot “zwaar” moeten zijn (tov wat eigenlijk - lengte, zeiloppervlak?). Gooi dan gewoon een flink anker helemaal voorin en neem veel water mee, helemaal achterin. Dat geeft het heerlijke zachte golf in golf uit gevoel! Lange, trage bewegingen. Remt wel goed af, kiel verliestctelkens aanstroming en in rottig weer ligt de boeg vaker in het water dan erop.

Denk dat de “gematigde boten” zoals in de titel voorkomen een mooi compromis zijn tussen ouderwetse dogma’s en een lekker zeilende boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 19:16 #1168167

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1205
AndreAzuree schreef :
hmm toch gaan jullie een beetje voorbij aan het feit dat merken als Jeanneau en Beneteau waarschijnlijk het grootste "marktaandeel" hebben binnen de groep wereldzeilers, en niet de duurdere scandinavische boten. Je kunt dat zeggen, ja dat komt door "base rate", er zijn er nou eenmaal veel van gebouwd. Goed punt... Maar ook dat feit heeft een reden. Kennelijk slagen deze merken er in schepen te bouwen die veel mensen aanspreken en ook nog eens geschikt zijn om een oceaan mee over te zeilen.

Wij zijn overgestapt van onze Yamaha 29, wat een beest van een scheepje is, naar een Jeanneau sun odysee 42 ft, wij zijn er uitermate tevreden mee, comfortabel alles aan boord wat je nodig hebt, wij zijn ongeveer 6 maanden per jaar aan boord en een geweldige zeiler, kortom ik wist wel wat ik nam.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 20:37 #1168221

grover schreef :
AndreAzuree schreef :
hmm toch gaan jullie een beetje voorbij aan het feit dat merken als Jeanneau en Beneteau waarschijnlijk het grootste "marktaandeel" hebben binnen de groep wereldzeilers, en niet de duurdere scandinavische boten. Je kunt dat zeggen, ja dat komt door "base rate", er zijn er nou eenmaal veel van gebouwd. Goed punt... Maar ook dat feit heeft een reden. Kennelijk slagen deze merken er in schepen te bouwen die veel mensen aanspreken en ook nog eens geschikt zijn om een oceaan mee over te zeilen.

Wij zijn overgestapt van onze Yamaha 29, wat een beest van een scheepje is, naar een Jeanneau sun odysee 42 ft, wij zijn er uitermate tevreden mee, comfortabel alles aan boord wat je nodig hebt, wij zijn ongeveer 6 maanden per jaar aan boord en een geweldige zeiler, kortom ik wist wel wat ik nam.
Mvg Grover

en fijn dat het ook in de praktijk zo uitpakt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 20:58 #1168233

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Het zijn allemaal oeverloze discussies door halfwetende amateurs (geen scheepsontwerpers). Is het voor TS niet handiger om idd gewoon een lijst met suggesties te krijgen en persoonlijke ervaringen daarbij die in elk geval echt zijn? Daar heeft TS wat aan.

Aan de hand van die suggesties kan TS dan op zoek naar mensen met echte gebruikservaring op die schepen. Of TS zoekt video's (youtube, vimeo) van live-aboards, kun je ook veel van leren. En kijken welke schepen gebruikt worden. En waarom en hoe.

Veel van deze mensen met echte ervaring – dus in de praktijk opgedaan waar TS voor aan het plannen is – zijn ook graag bereid om antwoorden te geven op vragen. Antwoorden uit de praktijk. Bij die zoektocht kom je enkele malen de HR 352 tegen, maar bijvoorbeeld ook de Jeanneau Gin Fizz 39/40/41 (ik weet niet meer welke). Ik geloof zelfs dat de geliefde Guppie van Laura Dekker zo'n Fizz was met ketch tuig.

Enfin, leuke suggesties zijn meer waard dan theoretisch geneuzel en een prima uitgangspunt voor research.
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 21:23 #1168245

"Het zijn allemaal oeverloze discussies door halfwetende amateurs (geen scheepsontwerpers)"


Tja, geldt dat niet voor bijna het hele ZF? ;) Bovendien, zijn er ook best zinnige dingen gezegd en goede suggesties langs gekomen. Ook van mensen die wel relevante ervaring hebben. De Sun Odyssee kan dus ook op de lijst. Laten we nou niet doen of er maar enkele typen boten zijn waarmee je comfortabel en veilig rond de wereld kan zeilen. Er moeten er honderden zijn.
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 21:24 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 21:26 #1168247

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
AndreAzuree schreef :
Laten we nou niet doen of er maar enkele typen boten zijn waarmee je comfortabel en veilig rond de wereld kan zeilen. Er moeten er honderden zijn.

Inderdaad. Ik verbaas me erover hoeveel bijna identieke schepen ontworpen zijn die toch allemaal weer verschillend zijn op specifieke punten. Heel bijzonder. Ik denk dat gevoel bij de keuze dan ook een grote rol gaat spelen. Los van alle feiten.
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 02 juni 2020 21:33 #1168252

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
jeex schreef :
Het zijn allemaal oeverloze discussies door halfwetende amateurs (geen scheepsontwerpers). Is het voor TS niet handiger om idd gewoon een lijst met suggesties te krijgen en persoonlijke ervaringen daarbij die in elk geval echt zijn? Daar heeft TS wat aan.

Aan de hand van die suggesties kan TS dan op zoek naar mensen met echte gebruikservaring op die schepen. Of TS zoekt video's (youtube, vimeo) van live-aboards, kun je ook veel van leren. En kijken welke schepen gebruikt worden. En waarom en hoe.

Veel van deze mensen met echte ervaring – dus in de praktijk opgedaan waar TS voor aan het plannen is – zijn ook graag bereid om antwoorden te geven op vragen. Antwoorden uit de praktijk. Bij die zoektocht kom je enkele malen de HR 352 tegen, maar bijvoorbeeld ook de Jeanneau Gin Fizz 39/40/41 (ik weet niet meer welke). Ik geloof zelfs dat de geliefde Guppie van Laura Dekker zo'n Fizz was met ketch tuig.

Enfin, leuke suggesties zijn meer waard dan theoretisch geneuzel en een prima uitgangspunt voor research.

Vragen uit nieuwsgierigheid waarom iemand een zeilboot afwijst op basis van ballastpercentage is helemaal niet raar. Misschien geeft het meer inzicht juist, en ik vind dat reuze interessant.
Apart dat je dat wegzet zoals je dat doet.

Ik vind je suggestie van Guppie wel een goede, Ketch, misschien zijn er nog wel meer Ketch getuigde boten die in aanmerking kunnen komen, Amel, of een contest 38, met vaste buiskap b.v.?
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 21:37 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 03 juni 2020 05:27 #1168288

muriel schreef :
Aha, kijk die kende ik nog niet. Mooie boot! kan er alleen helemaal geen technische informatie over vinden. Op Sailboatdata staat dat Maxi is overgenomen door Delphia, en die bouwen geen zeilboten meer en op hun site kan ik geen gegevens vinden.

De 1100 is nog van voordat Maxi werd overgenomen door Delphia. Nova Yachting in Bruinisse was de Nederlandse dealer van Maxi toen de 1050, 1100 en 1300 werden geleverd, dus die kunnen je mogelijk nog wat meer informatie geven. Er staat nu 1 Maxi 1100 te koop in NL bij House of Yachts, dat is de jachtmakelaarstak van Nova Yachting.
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 05:28 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 03 juni 2020 06:04 #1168295

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Sturgeon22 schreef :

De 1100 is nog van voordat Maxi werd overgenomen door Delphia.

Die weer zijn overgenomen doorde Beneteau Groep. Koop je toch weer een "Frans" bootje ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 03 juni 2020 06:09 #1168297

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16813
Vragen uit nieuwsgierigheid waarom iemand een zeilboot afwijst op basis van ballastpercentage is helemaal niet raar.
Misschien wel als het ballastpercentage niet in de juiste verhouding gezet wordt met de eigenschappen van de rest van de boot. Dat wordt het wel heel grofmazig en daardoor nietszeggend.
Ballastpercentage is precies zo'n oud dogma waar je volgens mij juist weinig of niets mee kan maar de scheepsontwerpers kunnen daar wel meer over zeggen.
Weleens gehoord van Noballast ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 03 juni 2020 10:48 #1168409

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
Ahoy,

Er zijn wellicht ook verenigingen van boot eigenaren. Het lijkt me stug dat je niet een keer bij een enthousiasteling kunt opstappen om eens (onder het zeilen) je vragen te stellen aan de eigenaar en te leren van het gebruik van de boten.

Ik ben zelf in elk geval kid van de Winnerclub (winnerclub.nl) en daar zitten zeker een aantal 1120 eigenaren die lange tochten (met familie etc.) maken en gemaakt hebben en je er dus alles over kunnen vertellen.
Waarschijnlijk kan je zo een middag mee om wat ervaringen uit te wisselen. Dan scheidt je meteen de BS van de realiteit en je hebt nog een leuke middag ook.

Of dit soort clubs er van de Comfortina of andere kandidaten zijn weet ik niet.

Succes met de zoektocht.

Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 10:48 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 03 juni 2020 19:32 #1168613

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
En wat zijn de gedachten bij een Dehler 38 of Sigma 36? Beide gericht op lange reizen, geen racers, redelijk betaalbaar.
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 19:40 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 03 juni 2020 20:05 #1168620

Met een Sigma 36 moet het prima gaan. Ik herinner me de artikelen van Mrs Jones, een Sigma 33, die gingen de hele wereld over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 03 juni 2020 21:16 #1168650

  • muriel
  • muriel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Mischief schreef :
Het lijkt me stug dat je niet een keer bij een enthousiasteling kunt opstappen om eens (onder het zeilen) je vragen te stellen aan de eigenaar en te leren van het gebruik van de boten.

Hahah, ahum, dat was nou exact mijn oorspronkelijke vraag :)
Wij zijn opzoek naar iemand met een Winner 11.20, J/109, Dehler 36 JV, Comfortina 35 of 38, Maxi 1100 met wie we een dagje mee mogen, en die het leuk vind om ons wat te vertellen over zijn eigen boot, liefst met wat meer wind zodat we de stabiliteit en roerdruk een beetje kunnen aanvoelen.
Een Spirit is al geregeld :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 05:53 #1168672

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
je hebt een PB
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 07:45 #1168714

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
muriel schreef :
Mischief schreef :
Het lijkt me stug dat je niet een keer bij een enthousiasteling kunt opstappen om eens (onder het zeilen) je vragen te stellen aan de eigenaar en te leren van het gebruik van de boten.

Hahah, ahum, dat was nou exact mijn oorspronkelijke vraag :)
Wij zijn opzoek naar iemand met een Winner 11.20, J/109, Dehler 36 JV, Comfortina 35 of 38, Maxi 1100 met wie we een dagje mee mogen, en die het leuk vind om ons wat te vertellen over zijn eigen boot, liefst met wat meer wind zodat we de stabiliteit en roerdruk een beetje kunnen aanvoelen.
Een Spirit is al geregeld :)

Ik kan je wel meenemen op een Maxi 1300.. als je dat wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 10:03 #1168793

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Beste Muriel,

Wat is eigenlijk je budget?
Is er nog 1 van de bemanningsleden langer dan 1.90m?
Welke maximale afmetingen heb je in gedachte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 13:43 #1168917

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Ik zet er gewoon nog een bij op de long list. Ben zelf met een vergelijkbare zoektocht bezig, vandaar.

Elan 384. Erg ruim, naar verluid ook snel, betaalbaar en genoeg 2e hands aanbod, en ook een bewezen wereldzeiler.
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 13:43 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 16:40 #1169017

AndreAzuree schreef :
"Het zijn allemaal oeverloze discussies door halfwetende amateurs (geen scheepsontwerpers)"


Tja, geldt dat niet voor bijna het hele ZF? ;)
Nee, ik ben scheepsontwerper van beroep :)
Ik heb voor mezelf een boot ontworpen met een ballastpercentage van nog geen 25%en er daarna bijna 80.000 mijl mee gevaren door niet zulke vriendelijke zeeen en oceanen. Ik heb het al vaak uitgelegd op dit forum, maar sommige zaken word hardnekkig aan vastgehouden. Zaken als de doorkenterhoek of ballast percentage zeggen echt helemaal niets over de zeewaardigheid van een boot. Daarvoor moet je toch echt naar andere facctoren en ratio's kijken, helaas zijn de werven en onterpwers van productie boten daar een stuk minder scheutig mee en is het voor iemand die niet precies weet hoe stabiiteit werkt lasting tot zelfs onmogelijk om zeewaardigheid in te schatten. Zeewaardigheid is trouwens nog aanzienlijk meer als alleen stabiliteit, maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 16:48 #1169024

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
muriel schreef :
Mischief schreef :
Het lijkt me stug dat je niet een keer bij een enthousiasteling kunt opstappen om eens (onder het zeilen) je vragen te stellen aan de eigenaar en te leren van het gebruik van de boten.

Hahah, ahum, dat was nou exact mijn oorspronkelijke vraag :)
Wij zijn opzoek naar iemand met een Winner 11.20, J/109, Dehler 36 JV, Comfortina 35 of 38, Maxi 1100 met wie we een dagje mee mogen, en die het leuk vind om ons wat te vertellen over zijn eigen boot, liefst met wat meer wind zodat we de stabiliteit en roerdruk een beetje kunnen aanvoelen.
Een Spirit is al geregeld :)

Dat is een mooie shortlist. Ik zie dat ook Elan hier en daar wordt geopperd maar daar kun je rustig met een grote boog omheen lopen (zeilen). De oude modellen zoals de Elan 37 zeilen best redelijk maar de nieuwere generatie met de modieuze brede spiegel en knikken achterin zijn verschrikkelijk veel trager dan je op grond van de looks zou verwachten. Moderne Elans (bijv. Elan 350) varen bij wedstrijden nooit vooraan en dat zegt genoeg. Verder vind ik ze ook erg goedkoop afgewerkt met te licht beslag en overmatig veel kitranden.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 17:19 #1169039

Big Time schreef :
overmatig veel kitranden.

Kitranden? Op andere plaatsen dan rond het wasbakje?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 11.20, Comfortina 35 of toch iets anders 04 juni 2020 21:19 #1169190

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
"Het zijn allemaal oeverloze discussies door halfwetende amateurs (geen scheepsontwerpers)"


Tja, geldt dat niet voor bijna het hele ZF? ;)
Nee, ik ben scheepsontwerper van beroep :)
Ik heb voor mezelf een boot ontworpen met een ballastpercentage van nog geen 25%en er daarna bijna 80.000 mijl mee gevaren door niet zulke vriendelijke zeeen en oceanen. Ik heb het al vaak uitgelegd op dit forum, maar sommige zaken word hardnekkig aan vastgehouden. Zaken als de doorkenterhoek of ballast percentage zeggen echt helemaal niets over de zeewaardigheid van een boot. Daarvoor moet je toch echt naar andere facctoren en ratio's kijken, helaas zijn de werven en onterpwers van productie boten daar een stuk minder scheutig mee en is het voor iemand die niet precies weet hoe stabiiteit werkt lasting tot zelfs onmogelijk om zeewaardigheid in te schatten. Zeewaardigheid is trouwens nog aanzienlijk meer als alleen stabiliteit, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

In die categorie is de discussie over OVNI Yachts en hun al dan niet bekende AVS (angle of vanishing stability) en wat Jimmy Cornell daar van vindt interessant leesvoer. Ook als je niet naar een Ovni kijkt, geeft het wat meer inzicht in discussies/meningen hoe je tegen bepaalde ratio's aan kan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl