Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Centurion 32 - MK 2

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 18:42 #1282591

Tja, JotM. Volgens mij heb ik niet beweert dat het materiaal niet veroudert. Dat doet elk materiaal (nouja, op diamant en goud na misschien).
Het erg theoretische stukje van de Indiaase meneer geeft helaas nou ook niet direct inzicht of dit voor onze speelgoedbootjes uit de jaren 70/80/90 een groot probleem is...

Maargoed. Koop gerust een nieuwe boot als je denkt dat je jaren 70, 80 of 90 polyester romp zooo veroudert is dat die niet meer meekan. We leven tenslotte in een consumptie-maatschappij, no problem ;)

En ik wil over 10 jaar misschien ook een ander bootje, misschien wel upgraden naar jaren 80 of 90-tig, dus massaal dumpen die enorm-verzwakte-polyester bootjes, dat drukt de prijs een beetje ;)

Ff serieus, zoals Holtere al verstandig aangaf, alles draait erom hóe de boot gebouwd is, niet perse met wat (staal, polyester, hout, oud, nieuw).
Een heeeeeeel dunne romp van een boot uit 2000 kan eerder problemen geven dan een heel dikke romp uit een jaren zeventig boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 19:20 #1282602

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
sjoerd1981 schreef :
Ff serieus, zoals Holtere al verstandig aangaf, alles draait erom hóe de boot gebouwd is, niet perse met wat (staal, polyester, hout, oud, nieuw).
Een heeeeeeel dunne romp van een boot uit 2000 kan eerder problemen geven dan een heel dikke romp uit een jaren zeventig boot...

Meerderen hebben in dit topic aangegeven dat het materiaal wel degelijk uitmaakt.

"Plastic" kent een natuurlijk verouderingsproces dat je niet met onderhoud kan stoppen. Dat is anders dan bij bv staal en hout waar onderhoud wel degelijk grote invloed op de levensduur heeft die bovendien langer kan zijn dan bij "plastic".

Natuurlijk is dit een vergelijking met meerdere variabelen. Het gaat niet alleen om het materiaal, maar ook om de bouwkwaliteit, het ontwerp en meer factoren. Maar het materiaal "plastic" zal in deze vergelijking voor levensduur altijd een beperkende factor blijven.

En hoe lang die levensduur precies is kan je natuurlijk niet exact van te voren bepalen. Het is een risico inschatting. Als materiaal door veroudering brosser/slapper wordt en je raakt drijvend hout kan het maar zo dat je eerder een gat hebt dan wanneer het zelfde zou zijn gebeurd toen de boot nog nieuw was.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 19:22 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 19:34 #1282612

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sjoerd1981 schreef :
Tja, JotM. Volgens mij heb ik niet beweert dat het materiaal niet veroudert. Dat doet elk materiaal (nouja, op diamant en goud na misschien).
Het erg theoretische stukje van de Indiaase meneer geeft helaas nou ook niet direct inzicht of dit voor onze speelgoedbootjes uit de jaren 70/80/90 een groot probleem is...


Ik dacht te lezen dat het schilderen van je dek een louter optische functie heeft.

Op de Kagerplassen lijkt het me geen enkel probleem hoor.

Zolang je maar niet verwacht dat de romp nog dezelfde sterkte heeft als veertig jaar geleden en bijvoorbeeld op zee nog dezelfde mate van mishandeling kan verduren als toen.

Dat heeft heel erg met osmose en diffusie te maken. En dan bedoel ik het fysische proces osmose, niet erop volgende hydrolyse die blaren aan het oppervlak van het laminaat kan veroorzaken en in de watersport met osmose wordt aangeduid. Al heeft het "verzuren" van het laminaat als gevolg van de hydrolyse ook gevolgen.

De diffusie van water in het laminaat heeft op zich gevolgen. Daar verwees hnrts volgens mij al naar. Of zoals de onderzoeker in zijn meta studie concludeerde:
The review on durability of marine structures provides the details about the parameters influencing the structural health of FRPs. Moisture absorption is the key parameter influencing the mechanical performance of marine structures. During the initial service life, rapid moisture absorption observed and thereafter reaches to saturation point. The presence of voids, low crosslink between fiber and matrix, diffusion through microcracks promotes the moisture absorption. Moisture absorption with the variation of pH weakens the stiffness and flexural properties of the structures.

Dat wateropname de sterkte en restlevensduur negatief beïnvloedt is trouwens ook al even bekend. Zie bijlage.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 19:37 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 19:53 #1282621

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Voor wat betreft materiaalgebruik binnen GFRP: de mate van degradatie door vochtopname schijnt nogal te verschillen tussen polyester obv ftaalzuur ("ortho" harsen, het goedkoopst en meest gebruikt) en polyester obv isoftaalzuur ("iso" harsen, zoals door bijv Hallberg Rassy wordt gebruikt).

Maar wat destijds voor een Centurion werd gebruikt, ik heb werkelijk geen idee.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 20:12 #1282630

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16813
Waar ik me dan over verbaas is dat je weet te vertellen dat hr de goede hars gebruikt en "anderen" de slechte hars.
Lijkt rechtstreeks uit de folder of de verkoopruimte van hr te komen en wellicht gewoon onzin of heb je meer en objectieve info?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 20:22 #1282636

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
In het algemeen (industrie) wordt ortho hars het meest gebruikt voor polyester glas laminaat, hr vermeldt wat zij gebruiken, "anderen" niet.

Heb je nog meer subjectieve insinuaties?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 20:25 #1282639

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16813
In dit draadje laten wat specialisten daar een en ander over los.
De soep wordt echt niet zo heet gegeten.
zeilersforum.nl/index.php/foru...ng-zelfdoen?start=50

De insinuaties kwamen echt van jou ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 20:40 #1282650

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Dan is dit draadje over bescherming tegen osmose ook nog een zinvolle toevoeging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 21:00 #1282662

Osmose is iets anders dan polyesterveroudering.
Misschien handig omdat even uit elkaar te houden.
Alle polyester veroudert maar lang niet alle polyester rompen
ontwikkelen osmose.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 21:04 #1282665

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Osmose en veroudering is zeker iets anders. Maar dit draadje geeft een toelichting op de iso en ortho harsen waar JotM naar verwijst.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 21:04 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 22:38 #1282687

interessante info...een paar vraagjes:

-is een Dufour 30 echt zo slecht en waar blijkt dat uit?
-is vinylester duurzamer dan polyester?
-en: sterkte is toch niet alleen afhankelijke van huiddikte, maar toch ook de constructie? (stringers, spanten, schotten)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 04:33 #1282691

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De sterkte van de constructie is natuurlijk afhankelijk van de constructie èn van het materiaal. Dat laatste loopt langzaam terug en voor wat betreft vermoeiingssterkte later wat sneller. Hoe sterk de constructie nog is is bij composiet laminaat ongelooflijk lastig te kwantificeren, omdat die op materiaalniveau per richting al anders is bij nieuwbouw en per richting anders verloopt. Daar komt bij dat oudere schepen vaker wat overgedimensioneerd zijn, wat op beide aspecten de goede kant uit helpt. Ik heb in meerdere longitudinale studies gelezen dat het qua vermoeiingssterkte gunstig is ten opzichte van de bezwijkbelasting een factor 4 aan te houden. Dan zijn schepen die voor de zekerheid met wat meer laagdikte zijn gebouwd dus in het voordeel.
Wat er verandert: het materiaal (en daardoor de constructie) wordt minder stijf en de sterkte neemt af, zowel in trek als in druk. Verslappen (minder stijf worden) lijkt als eerste te gebeuren; onderzoek met MRI wijst in de richting van accumilatie van vocht (geen osmose!) rondom de matrix-vezel interface die kennelijk tot meer beweeglijkheid leidt. .
Voor wat betreft vinylester vs polyester qua duurzaamheid (sterkte) op de lange termijn: dat weet ik niet.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 04:53 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 06:19 #1282698

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
AndreAzuree schreef :
interessante info...een paar vraagjes:

-is een Dufour 30 echt zo slecht en waar blijkt dat uit?

Ik heb aan meerdere modellen Dufour gewerkt en de Classic 30 is naar mijn eigen ervaring een heel slap gebakje. Hij zakt makkelijk over de bok en de kiel zwabber er onder als je daar een trap tegenaan geeft.
De nieuwere modellen Dufour zijn in mijn ogen gewoon slecht in elkaar gezet. Dat heb ik ervaren bij bijvoorbeeld de manier waarop de plafonds bevestig zijn, hoe de verschillende polyester onderdelen zoals een garage op elkaar passen en bevestigd zijn en het minimale beslag gebruik.
De oudere modellen zijn eigenlijk nog beter dan de nieuwe maarja die zijn weer oud.

Dufour is daar trouwens niet uniek in. Er zijn wel meer merken waar je gewoon kan zien dat de productiekwaliteit echt minimaal is.

Maar bijvoorbeeld bij een Hallberg Rassy spat de liefde voor het vak er af. Dat begint al bij het lakwerk maar ook "onderhuids".
De manier waarop de technische installaties zijn aangelegd. De kwaliteit van het timmerwerk. Daar betaal je dan ook voor.

Maar nogmaals, dit zijn slechts mijn persoonlijke ervaringen en meningen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 08:10 #1282737

ok dank je voor je antwoord. Ik ken de Dufour boten niet zo. Ik heb de traptest, tegen de kiel ook wel eens gedaan bij mijn nieuwe boot: geen beweging in te krijgen. Valt me op dat bij mijn nieuwe boot er trouwens meer spanten en stringers in zitten dan in mijn oude. Maar terug on topic: die laatste gladiateur is prachtig, en niet te duur.
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 08:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 10:12 #1282758

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
AndreAzuree schreef :
ok dank je voor je antwoord. Ik ken de Dufour boten niet zo. Ik heb de traptest, tegen de kiel ook wel eens gedaan bij mijn nieuwe boot: geen beweging in te krijgen. Valt me op dat bij mijn nieuwe boot er trouwens meer spanten en stringers in zitten dan in mijn oude. Maar terug on topic: die laatste gladiateur is prachtig, en niet te duur.

Je moet nooit tegen je boot aanschoppen. Stel je voor dat hij niet zo sterk is als je denkt.
En als hij dat wel is kun je een teen breken.
Een boot is net als een vrouw, je moet ze met liefde behandelen en niet mishandelen :unsure:
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 10:14 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 10:29 #1282761

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
AndreAzuree schreef :
Maar terug on topic: die laatste gladiateur is prachtig, en niet te duur.

Een Gladiateur was in z'n tijd inderdaad een beter schip dan de Centurion 32. Daarnaast had je ook de grotere Pretorien 35, maar die kom je niet zoveel tegen.

In Frankrijk staan momenteel enkele Gladiateurs te koop voor 20K vraagprijs.

Zelf vind ik het voor een boot van 44 jaar oud (bj 1977) nog steeds behoorlijk aan de prijs. Zeker als je daar nog een keer kosten voor een update bij optelt. Het is mijn verwachting dat je voor datzelfde geld na corona een beter/jonger schip kan kopen. Ook een Wauquiez wordt oud en verslijt. Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze.

Bij dit schip staat in de advertentie dat de romp 3 lagen epoxy coating heeft gehad. Is dat een ander woord voor osmosebehandeling? Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ik zou er wel kritisch naar kijken. Verder zag je vroeger vaak een teak dek. Ook bij Wauquiez was dat niet de beste kwaliteit (dun, snel versleten). Heeft er op dit schip ooit een teak dek gezeten en heeft dat vandaag in negatieve zin z'n sporen nagelaten is ook iets waar naar gekeken moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 17:09 #1282846

Mijn favoriete Wauquiez was vroeger altijd de Chance 37.
Stond al beschreven in het boek van Juan Baader en is een echt raspaardje.
Mooi gebouwd (heb er ooit een schroefas van vervangen: eindeloos dik laminaat....)
en voor die tijd bloedsnel. Wel iets duurder dan die (bedaagde) Gladiateur maar
ook iets ruimer. Bijvoorbeeld:

www.botentekoop.nl/zeiljachten...0c-9bc1-46574273dfbd

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 18:45 #1282889

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Bij mij staat de Chance 37 dan weer onderaan de lijst.

Het is volgens de reviews een typische IOR racer met de bekende negatieve vaareigenschappen (death roll, etc.) die daarbij horen. Het is natuurlijk ook maar net wat voor soort boot je zoekt.

Deze post over de Chance 37 gaat daar bijvoorbeeld op in.

In het verleden heb ik exemplaren te koop zien staan voor net iets meer dan 20K. Deze staat al erg lang te koop.

Als er forumleden zijn die hier zelf mee hebben gevaren ben ik benieuwd naar hun ervaringen.
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 18:49 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 20:29 #1282929

madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
ok dank je voor je antwoord. Ik ken de Dufour boten niet zo. Ik heb de traptest, tegen de kiel ook wel eens gedaan bij mijn nieuwe boot: geen beweging in te krijgen. Valt me op dat bij mijn nieuwe boot er trouwens meer spanten en stringers in zitten dan in mijn oude. Maar terug on topic: die laatste gladiateur is prachtig, en niet te duur.

Je moet nooit tegen je boot aanschoppen. Stel je voor dat hij niet zo sterk is als je denkt.
En als hij dat wel is kun je een teen breken.
Een boot is net als een vrouw, je moet ze met liefde behandelen en niet mishandelen :unsure:

ik heb nog garantie, daarom durfde ik het aan :) Bij mijn vrouw niet. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 20:31 #1282931

hnrts schreef :
Bij mij staat de Chance 37 dan weer onderaan de lijst.

Het is volgens de reviews een typische IOR racer met de bekende negatieve vaareigenschappen (death roll, etc.) die daarbij horen. Het is natuurlijk ook maar net wat voor soort boot je zoekt.

Deze post over de Chance 37 gaat daar bijvoorbeeld op in.

In het verleden heb ik exemplaren te koop zien staan voor net iets meer dan 20K. Deze staat al erg lang te koop.

Als er forumleden zijn die hier zelf mee hebben gevaren ben ik benieuwd naar hun ervaringen.

IOR racer? zo ziet de boot er helemaal niet uit qua design....of zie ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 20:44 #1282935

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
rsv schreef :
rsv schreef :www.2dehands.be/a/watersport-e...html?previousPage=lr
Ik ken de eigenaar niet persoonlijk,maar lig ook in deze haven.Hij zeilt ook de Winterwedstrijden mee,en niet zonder resultaat met zijn zware rating.
Schip ziet er op het eerste zicht wel net uit.Is net afgeprijsd zie ik .

Prachtig schip met redelijk recente motor.
Prijs lijkt goed.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 21:18 #1282950

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
AndreAzuree schreef :
madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
ok dank je voor je antwoord. Ik ken de Dufour boten niet zo. Ik heb de traptest, tegen de kiel ook wel eens gedaan bij mijn nieuwe boot: geen beweging in te krijgen. Valt me op dat bij mijn nieuwe boot er trouwens meer spanten en stringers in zitten dan in mijn oude. Maar terug on topic: die laatste gladiateur is prachtig, en niet te duur.

Je moet nooit tegen je boot aanschoppen. Stel je voor dat hij niet zo sterk is als je denkt.
En als hij dat wel is kun je een teen breken.
Een boot is net als een vrouw, je moet ze met liefde behandelen en niet mishandelen :unsure:

ik heb nog garantie, daarom durfde ik het aan :) Bij mijn vrouw niet. ;)

Ook op de tenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 22:11 #1282956

;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 09 mei 2021 22:32 #1282958

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
AndreAzuree schreef :
IOR racer? zo ziet de boot er helemaal niet uit qua design....of zie ik dat verkeerd?

Daar is op internet genoeg over te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 10 mei 2021 09:18 #1283061

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
AndreAzuree schreef :
hnrts schreef :
Bij mij staat de Chance 37 dan weer onderaan de lijst.

Het is volgens de reviews een typische IOR racer met de bekende negatieve vaareigenschappen (death roll, etc.) die daarbij horen. Het is natuurlijk ook maar net wat voor soort boot je zoekt.

Deze post over de Chance 37 gaat daar bijvoorbeeld op in.

In het verleden heb ik exemplaren te koop zien staan voor net iets meer dan 20K. Deze staat al erg lang te koop.

Als er forumleden zijn die hier zelf mee hebben gevaren ben ik benieuwd naar hun ervaringen.

IOR racer? zo ziet de boot er helemaal niet uit qua design....of zie ik dat verkeerd?

De IOR heeft 20 jaar bestaan. Dus zat daar ook een hele ontwikkeling in qua boot modellen. De IOR boot van rond 1970 is een hele andere boot dan die van 1990. Hieronder een IOR boot uit 1973 en een uit 1989. Beide hoog scorende boten bij de beroemde Admirals cup. Respectievelijk Saudade(Sparkman and Stephens) en Jamarella(Bruce Farr).


[zeilersforum.nl/index.php/foru...2-mk-2/edit/1283061#

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 09:57 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl