ReinierZeilt schreef :
En hoeveel werven doen dat (dan) al standaard?

De goede doen dit al lang en altijd.
Vinylesterharsen worden pas grootschalig in de marine industrie gebruikt sinds grofweg 1990. Alles wat daarvoor is gemaakt, kan sneller problemen geven.
Onder water wordt vrijwel altijd antifouling gesmeerd volgens specificatie van de leverancier, dus mét epoxy-primers.
Tegenwoordig wordt op zeer grote schaal vinylester gebruikt voor eerste lagen, of soms hele rompen. En niet alleen voor dure schepen of one-offs. Ik heb bij Elan in de keuken gekeken, daar wordt het gebruikt voor de eerste laag, Ik heb dit voorjaar bij Beneteau gekeken, daar gebruikt men het ook volop.
Eigenlijk kan je tegenwoordig de meeste osmose-ellende toeschrijven aan slechte kwaliteit van productie. Aan het materiaal zal het niet liggen. Slecht uitrollen, of onvoldoende doorharden geeft ook bij hoogwaardig materiaal problemen. Maar zeker niet meer op de schaal die we gewend zijn.
Varen we allemaal in van die oude schepen?
Windbuddy schreef :
Markt moet natuurlijk ook een beetje blijven bewegen. wat heeft een werf eraan als hu schepen een leven lang probleemloos meegaan?
Onzin natuurlijk. Een werf heeft er baat bij om regelmatig een nieuw schip te verkopen, maar niets is zo schadelijk voor je reputatie als een product dat binnen een jaar of tien wegrot.
FMJ schreef :
Wat wordt in deze trouwens met een isopthaal-zure hars bedoeld? Je leest / las ook nog weleens dat ze de buitenste lagen daarmee lamineerden ter voorkoming van osmose.
Zoals Herman eerder heeft uitgelegd, wordt de hars gestookt van oa zuren. Orthophtaalzuur geeft een mindere weerstand tegen hydrolyse dan isophtaalzuur.
In volgorde van kwaliteit: Ortho-iso-DCPD-vinylester-epoxy.
De volgorde qua prijs is precies hetzelfde.....
Zo simpel werkt het
Gr, Arent