Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 10 jan 2025 17:08 #1606353

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18343
Mooie voortgang allemaal.
Wat betreft de storingen aan dieseltjes versus buitenboordmotoren, ik vrees dat dit per saldo toch in het nadeel uitvalt van de buitenboordmotoren. Geen bewijs voor overigens...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 10 jan 2025 19:28 #1606361

  • Pool84
  • Pool84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Even een waarschuwing t.a.v. de droogtijd van epoxy laminaat: Indien je werktemperatuur niet al te hoog is, dan beter 1 of 2 extra dagen laten drogen voordat je het opsluit in andere verf, coating o.i.d. Je laminaat heeft nl ook lucht en zuurstof nodig voor het droogproces.
Da's tenminste mijn ervaring als (veelvuldig) surf- en supplank bouwer.
Soms wil je (ik..) te snel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 10 jan 2025 23:09 #1606371

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
ilCigno schreef :
Mooie voortgang allemaal.
Wat betreft de storingen aan dieseltjes versus buitenboordmotoren, ik vrees dat dit per saldo toch in het nadeel uitvalt van de buitenboordmotoren. Geen bewijs voor overigens...

Daar zou je in het algemeen wel eens gelijk in kunnen hebben, maar ik heb persoonlijk met goed onderhouden 4takt bbm echt nooit problemen gehad. Met diesel trouwens ook niet, maar ik kom er wel achter dat zo'n BBM wel lekker simpel is, als je boot er geschikt voor is.

Schroefaslager, klapschroef, schroefraam, koeling, vorstvrij maken, vuile dieseltanks, vette motorbilge, motorrubbers, uitlijning en onderhoud of reparaties waar ik in het verleden wel eens mee te maken had, zijn ineens niet meer aan de orde of heel simpel.

Ik zou voor grotere boten/reizen waarschijnlijk ook liever een diesel hebben.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 10 jan 2025 23:13 #1606372

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
Pool84 schreef :
Even een waarschuwing t.a.v. de droogtijd van epoxy laminaat: Indien je werktemperatuur niet al te hoog is, dan beter 1 of 2 extra dagen laten drogen voordat je het opsluit in andere verf, coating o.i.d. Je laminaat heeft nl ook lucht en zuurstof nodig voor het droogproces.
Da's tenminste mijn ervaring als (veelvuldig) surf- en supplank bouwer.
Soms wil je (ik..) te snel...

Roer ligt nog wel steeds op kamertemperatuur uit te harden, maar je hebt zeker een punt. Ik wacht nog wel een tijdje voordat ik die primer erop zet.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 06:41 #1606382

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28034
Pool84 schreef :
Even een waarschuwing t.a.v. de droogtijd van epoxy laminaat: Indien je werktemperatuur niet al te hoog is, dan beter 1 of 2 extra dagen laten drogen voordat je het opsluit in andere verf, coating o.i.d. Je laminaat heeft nl ook lucht en zuurstof nodig voor het droogproces.
Da's tenminste mijn ervaring als (veelvuldig) surf- en supplank bouwer.
Soms wil je (ik..) te snel...

Dat epoxy-laminaat zuurstof nodig heeft voor het "droogproces" (ik noem dat uitharden) is volgens mij niet waar.
Lucht, en met name vochtige lucht, kan het hardingproces wel beïnvloeden, maar dan in ongunstige zin. Een combinatie van lage temperatuur en vochtige lucht kan leiden tot de zogenaamde amine blush, wat er op neerkomt dat een deel van de harder reageert met vocht uit de lucht en een kleverige laag aan de buitenzijde van het laminaat vormt.

Voor wat betreft overschilderen met kleurlak: Polyservice beweerde altijd dat je tenminste een week moest wachten voor je uitgeharde epoxy zonder hechtingsproblemen kan overschilderen. Ik denk dat de termijn sterk van de temperatuur afhankelijk is. In jouw geval (uitharden bij kamertemperatuur) kan het waarschijnlijk wel wat eerder. Maar als je op safe wilt spelen zou ik die week aanhouden.

Een epoxyprimer kan al veel eerder, maar als je oppervlak glad genoeg is, is een primer tussen epoxy en lak of AF overbodig.
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 06:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 07:37 #1606386

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
Die amineblush is me bekend, maar die wordt opgenomen door de peelply. Ik had nu gelijk een kleefvrije laag, die makkelijk glad is te schuren. Daar kan direct de primer voor de AF overheen.
Alles ruim de tijd geven om door te harden is wel een goed plan inderdaad.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 07:48 #1606388

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28034
Watermaat schreef :
Die amineblush is me bekend, maar die wordt opgenomen door de peelply. Ik had nu gelijk een kleefvrije laag, die makkelijk glad is te schuren. Daar kan direct de primer voor de AF overheen.
Alles ruim de tijd geven om door te harden is wel een goed plan inderdaad.

Peelply voorkomt het ontstaan van amine blush, omdat het contact tussen de omringende lucht en het laminaat niet tot nauwelijks mogelijk is.

Maar amine blush ontstaat eigenlijk alleen maar als je relatief trage harder gebruikt bij te lage temperaturen. Zodra alle beschikbare harder in de chemische reactie betrokken is kan het niet mee reageren met vocht uit de lucht en ontstaat er geen amine blush. Snelle of 'normale' harder maakt daarbij ook verschil. Hoe sneller de chemische reactie op gang komt; hoe minder kans op amine blush.

Overigens treedt amine blush in mijn beleving pas op bij tempraturen beneden de 15 graden. Met een snelle harder en een niet te dunne laag epoxy kun je nog tot veel lagere temperaturen vrij blijven van amine blush.
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 07:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 07:50 #1606389

Eens. Ter aanvulling: 2C epoxyhars heeft wel een oplosmiddel (aangezien er expliciet ook oplosmiddelvrije harsen aangeboden worden). Dat oplosmiddel zal gedurende het uitharden (en mss nog daarna??) uit moeten dampen. Bovenstaand is een vermoeden trouwens, ik ken de chemie hiervan niet…
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 07:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 07:56 #1606391

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28034
Nachtvlinder schreef :
2C epoxyhars heeft wel een oplosmiddel (aangezien er expliciet ook oplosmiddelvrije harsen aangeboden worden. Dat oplosmiddel zal gedurende het uitharden (en mss nog daarna??) uit moeten dampen. Bovenstaand is een vermoeden trouwens, ik ken de chemie hiervan niet…

Volgens mij zijn de harsen die normaal voor lamineren worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld de THV 500 van Polyservice, oplosmiddelvrij. Ik neem aan dat Watermaat een hars van dat type heeft gebruikt

Coatings zoals Pantsercoat en HB coating (ook epoxies) bevatten wel oplosmiddel, voornamelijk om ze bij lage temperaturen verwerkbaar te maken. Je kunt ze tot 5 graden probleemloos verwerken. Hebben ook geen last van amine blush. Ze zijn echter niet geschikt om mee te lamineren, vanwege de viscositeit.
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 07:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 08:09 #1606393

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
Polyservice geeft aan dat je bij de standaard harder va 15gr een kleefvrij laminaat krijgt, terwijl je met de snelle harder va 5gr (icm vochtige omstandigheden) een "was-achtige" laag krijgt die je moet verwijderen.

Dat klopt ook met mijn ervaring in het verleden. Zij linken de kleverige laag aan de snelle harder, maar indirect is het dan ook gekoppeld aan lagere temp natuurlijk.

Anyway; peelply heb ik altijd als overbodige luxe/kosten gezien, maar is in de praktijk ook hiervoor enorm handig.
Het scheelt ontvetten, plamuren en schuren.

Edit: THV500 inderdaad icm 455 harder
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 08:11 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 08:54 #1606400

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28034
Watermaat schreef :
Anyway; peelply heb ik altijd als overbodige luxe/kosten gezien, maar is in de praktijk ook hiervoor enorm handig.

Mijn relatie met peelply is een beetje ongelukkig.
Ik heb ooit, jaren geleden, een rol gekocht. Ik vond het voor iets dat je eenmalig gebruikt en daarna weggooit tamelijk duur; een rol van 5 m2 kost € 23,-. Uit zuinigheid (denk ik) heeft die rol jaren ongebruikt in z'n plastic verpakking gestaan.
Nog niet zo heel lang geleden heb ik nieuwe gasbun (diameter glasfles 6 kg) gelamineerd en na de laatste laag glaweefsel aan de buitenzijde afgedekt met de inmiddels jaren oude peel ply.
Na uitharding moest ik loeihard trekken aan de peel ply om het eraf te krijgen en voor een deel kwam het er gewoon niet af; het spul scheurde waardoor ik aan het resterende deel niet echt meer kon trekken.
Ik zal ongetwijfeld wat verkeerd gedaan hebben; te lang bewaard, of te stevig op het laminaat gedrukt (de hars kwam er hier en daar doorheen), maar het verwijderen viel dus behoorlijk tegen.

Die gasbun staat buiten beeld in een bakskist, dus ik heb het verder zo gelaten. Het restant peel ply zit er nog steeds op.
Edit: THV500 inderdaad icm 455 harder

De 455 is de snelle harder. Voor werk beneden de 15 graden. Voor lamineren bij kamertemperatuur (20 graden) naar mijn smaak te snel. Nu je het laminaat bij kamertemperatuur laat uitharden is de zaak met een paar dagen echt wel volledig uitgehard, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 09:16 #1606401

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Peelply heb ik nooit gebruikt.
Als je dat er op legt, kan je daarna (daarmee) dan ook de overtollige hars uit het laminaat wegstrijken of krijg je dan problemen om het er weer af te trekken?
Ik gebruik nu keukenfolie. Dat gaat goed: je kan goed zien wat je doet, de overmaat aan hars kan je naar de rand afvoeren en eventuele luchtbelletjes meteen weg masseren.
Ik houd ervan om mager te lamineren.

Schuren houd ik juist helemaal niet van..
The smaller the boat, the bigger the fun!
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 09:42 door Thea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 09:49 #1606411

Wanneer je de peelply op je natte laminaat met zo’n geribbelde ontluchtingsroller rolt, druk je de overtollige hars dóór het peelply heen, het geheel scheur je na uitharden dan los
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 09:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 10:32 #1606416

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
Ik heb met een verfrollertje (kleine diameter vacht) het laminaat nagerold tot alles egaal nat was ( niet heel nat) en daarna de peelply er met de hand opgelegd en nagerold met datzelfde rolletje. Evt plooien strijk je er dan met de hand uit (handschoenen aan) evt snij je iets in met mesje. Beetje afhankelijk van hoeveelheid hars wordt de peelply zelf ook nat natuurlijk, maar er komt geen laag op.
Na uitharding zit de peelply inderdaad stevig vast. Je moet dus voor vrije randen zorgen waar je aan kunt trekken. Dat kan evt ook met een tang, het is vrij sterk. Je kunt het in delen eraf scheuren of voorzichtig met mesje in delen of stroken snijden, die je er per stuk kunt aftrekken. Kan lastig zijn, maar ik kon er natuurlijk goed bij.

Ik vond het ook nogal duur, maar ik zie dat je er ook kosten mee bespaard. Buiten veel uren ("gratis") ook plamuur en schuurpapier. Ik had nogal wat plamuurwerk verwacht om het hele oppervlak strak te krijgen, maar op een paar plekjes na heb ik niks hoeven plamuren en is de epoxy strak.
Ander voordeel vind ik dat ik nu ook vrijwel nergens door glasweefsel heen hoef te schuren. De peelply drukt het rond om afgeronde hoeken en drukt ook een pakketje glasweefsel versterkingen mooi vlak en aansluitend. Je hoeft er dus ook geen afsluitende epoxylaag meer overheen te doen vlgs mij.

Al met al voor bepaalde klussen erg handig. Voor kleinere niet vlak gevormde stukken zou ik het misschien niet gebruiken, maar voor zichtwerk is het wel weer erg netjes.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 10:33 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 21:44 #1606506

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6711
Watermaat schreef :
Daar zou je in het algemeen wel eens gelijk in kunnen hebben, maar ik heb persoonlijk met goed onderhouden 4takt bbm echt nooit problemen gehad. Met diesel trouwens ook niet, maar ik kom er wel achter dat zo'n BBM wel lekker simpel is, als je boot er geschikt voor is.
Wildling sailing postte deze week een filmpje over zijn vrij recente Yamaha 9.9, die met gebruikte aankoop en reparaties meer heeft gekost dan een nieuw exemplaar. Veel problemen die veroorzaakt werden door een lastig te vinden probleem met een halfdode CDI.
Oftewel: zo eenvoudig zijn moderne BBM's niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 23:11 #1606521

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
Apae schreef :
Watermaat schreef :
Daar zou je in het algemeen wel eens gelijk in kunnen hebben, maar ik heb persoonlijk met goed onderhouden 4takt bbm echt nooit problemen gehad. Met diesel trouwens ook niet, maar ik kom er wel achter dat zo'n BBM wel lekker simpel is, als je boot er geschikt voor is.
Wildling sailing postte deze week een filmpje over zijn vrij recente Yamaha 9.9, die met gebruikte aankoop en reparaties meer heeft gekost dan een nieuw exemplaar. Veel problemen die veroorzaakt werden door een lastig te vinden probleem met een halfdode CDI.
Oftewel: zo eenvoudig zijn moderne BBM's niet meer.

BBM is zeker niet per definitie probleemloos. Ik had met mijn wat oudere 2takt 2cil Mariner af en toe startproblemen die ik uiteindelijk niet 100% opgelost kreeg. Die is nu vervangen door een nieuwe Tohatsu. Reparatie of vervanging is wel een stuk makkelijker en goedkoper dan bij een inboard-diesel. Ik nam de motor mee naar huis om na te kijken en rapareren en kreeg uiteindeijk de nieuwe motor per pakketpost thuis om hem er zelf weer achter te hangen.
Ik vind dat een stuk handiger dan onder de kuipvloer in de boot knutselen.
Ik heb de indruk dat een BBM meestal wordt weggezet als inferieure aandrijving voor een zeilboot. Het is niet de mooiste oplossing kwa looks, maar ik ervaar intussen ook veel voordelen als de boot het toe laat.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 11 jan 2025 23:15 #1606522

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4294
Apae schreef :
Watermaat schreef :
Daar zou je in het algemeen wel eens gelijk in kunnen hebben, maar ik heb persoonlijk met goed onderhouden 4takt bbm echt nooit problemen gehad. Met diesel trouwens ook niet, maar ik kom er wel achter dat zo'n BBM wel lekker simpel is, als je boot er geschikt voor is.
Wildling sailing postte deze week een filmpje over zijn vrij recente Yamaha 9.9, die met gebruikte aankoop en reparaties meer heeft gekost dan een nieuw exemplaar. Veel problemen die veroorzaakt werden door een lastig te vinden probleem met een halfdode CDI.
Oftewel: zo eenvoudig zijn moderne BBM's niet meer.

Die Yamaha van Wildlings is geen recente 9.9 Pk Yamaha, dat model is ondertussen
ook alweer zo'n 12 tot 15 jaar oud.

Sorry, back on topic maar weer.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 12 jan 2025 07:55 #1606546

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Watermaat en Nachtvlinder, bedankt voor de toelichting wb Peelply!
Ik houdt het bij keukenfolie. Dat ben ik gewend, het werkt ook uitstekend en kost vrijwel niets.
The smaller the boat, the bigger the fun!
Laatst bewerkt: 12 jan 2025 07:55 door Thea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 12 jan 2025 08:10 #1606547

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
Thea schreef :
Watermaat en Nachtvlinder, bedankt voor de toelichting wb Peelply!
Ik houdt het bij keukenfolie. Dat ben ik gewend, het werkt ook uitstekend en kost vrijwel niets.

Ik hou van simpele oplossingen, maar ik was niet op keukenfolie gekomen. Als het werkt, gewoon zo houden!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 29 jan 2025 16:21 #1609315

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
Vandaag mijn gerenoveerde roer weer eens terug gehangen achter de IF.



Het is nogal een ...... klusje om tillend drie vingerlingen gelijk in bussen te krijgen. Uiteindelijk kon ik hem mbv een spanband als "takeltje" tussen bovenste vingerling en preekstoel zo opgehangen dat hij met een klein zetje op zijn plek gleed.

Ik heb tevoren de rubber ringetjes om de vingerlingen vervangen. Ik las ergens dat "Gardena" rubber vervangringetjes van tuinslang koppelingen goed passen en dat bleek ook zo.
Verder heb ik een stevig wat watervast vet op de pennen en in de bussen gedaan, voordat ik hem monteerde.

Ook heb ik tevoren de RVS M8 bouten waarmee de vingerlingen waren gemonteerd (niet origineel) vervangen door RVS Verzonken bouten en moeren (inbus) Origineel zitten hier verzonken bronzen bouten en moeren in, maar die zijn lastig te vinden en peperduur. Ik begreep dat er mogelijk wat corosie problemen konden zijn tussen deze bronzen vingerlingen en RVS (?), maar ik heb de bouten gemonteerd met veel kit en later zijn ze compleet incl vingerlingen onder het nieuwe epoxy laminaat verdwenen. Ik verwacht daar niet veel problemen mee.

Primer zit erop en aan de stroomlijn zal het niet meer liggen B)



Volgende keer AF erop.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 29 jan 2025 16:21 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 29 jan 2025 16:44 #1609322

Mooi gedaan, ik stel mij voor dat het roer best wat gewicht heeft. Doet me ook denken aan het inhangen van een deur, wat ook wel wat handigheid vraagt bij drie of soms vier scharnieren. Blijf een Marieholm een mooie boot vinden!

Johan
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 29 jan 2025 16:44 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 29 jan 2025 17:17 #1609332

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Mooi man!
Compliment!
The smaller the boat, the bigger the fun!
Laatst bewerkt: 29 jan 2025 17:18 door Thea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 29 jan 2025 18:46 #1609353

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2764
Mooi hoor. Komend jaar aan de start bij de wedstrijdjes van de vereniging in Noordschans?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 29 jan 2025 19:24 #1609372

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
'k dacht even dat'e te koop lag :silly:
If
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?) 29 jan 2025 22:26 #1609395

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1927
@waterrimpels
Ophangen lijkt inderdaad beetje op een deur met 3 scharnieren, naar dan van rond 30-35kg onder 45gr B)

Ik vind het zelf ook nog steeds een erg mooie boot en zeker niet te koop voorlopig.

@ Henk T
Wedstrijdjes Noordschans? Eerste keer dat ik daar van hoor?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl