VegaMan schreef :
Wadloper schreef :
Wat nog onvermeld is gebleven is het feit dat de lengte/breedte verhouding van de romp ook nog invloed heeft op de maximale snelheid die een niet-planerende boot kan halen.
Dacht die verhouding op 1:8 lag. Dat vanaf dat punt, de rompsnelheid dus niet (meer) afhankelijk is van de lengte van de waterlijn. Daarom kunnen cats ook harder, er is geen 'natuurlijke' drempel meer.
Het is wel een beetje een kwestie van definities. In hoofdzaak kun je rompsnelheid gewoon definieren als een bepaalde relatie van snelheid en waterlijnlengte. Een Froudegetal (of range), voor hydrodynamici. Bij die snelheid versterken de (transversale) golven van boeg en hek elkaar, en krijg je een piek (of bult) in de weerstand als functie van de snelheid.
Lengte-breedte verhouding en rompvorm maken uit voor de hoogte van die weerstandstoename bij rompsnelheid. Bij een slanke en lichte romp is dat maximum lang zo hoog niet als voor een brede en zware, dus gaat een dinghy of multihull makkelijk over rompsnelheid heen.
Maar in principe kun je elk jacht over z'n rompsnelheid krijgen, als je maar hard genoeg duwt.
Een bulbsteven is iets totaal anders. Die ontwerp je om de boeggolf te verlagen. In principe kan dan het weerstandsmaximum bij rompsnelheid ook lager zijn, maar grote schepen zitten bijna allemaal ver onder rompsnelheid. Daarom wordt de bulb, die behoorlijk snelheids-specifiek is, ontworpen voor veel lagere snelheden.
Een bulb op een zeilboot zal niet vaak zin hebben, omdat de zeegang natuurlijk veel meer invloed heeft op een jachtje dan op een containerschip. Een bulb die wild door het wateroppervlak op en neer beweegt doet niet veel meer.
Overigens, dat wikipedia item over rompsnelheid moet je maar niet te goed bekijken, ik zie nogal wat rare dingen staan. Alleen al dat over de grenssnelheid in een kanaal of ondiep water, dat is een totaal ander verschijnsel en hoort hier niet bij.