Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 10 juli 2023 22:09 #1493361

Heeft er iemand van het forum dyneema zijstagen ?


Kom het toch nog niet echt tegen in het wild.


Kom wel op internet in uk en vs diverse dingen tegen (en wat items of dit forum)

Gebruikt wordt dan:
Sk75
Sk78
Dm20

Dm20 wordt dan weer te dik, sk78 rekt weer teveel.

Artikel Dyneema Zeilen juni 2023 heeft het over SK99 maar dat is volgens de verkopers in NL alleen geschikt als achterstag.

Ik kan nog wel jaren door met de huidige PBL verstaging lijkt het, maar wil voor de verzekering toch naar nieuwe verstaging.

Iemand dus ervaring ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 05:07 #1493376

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik monteerde in 2015 Dyneema verstaging: zeilersforum.nl/index.php/foru...n-dynemaa?start=%1$d
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 07:16 #1493399

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
De lijnenspecialist heeft een SK99 die ze speciaal voor verstaging maken, maar die wordt niet genoemd als want. (www.lijnenspecialist.nl/rig-wire-99).
Ik heb ehm, SK75? SK78? (geen DM20 in elk geval) gesplitst klaarliggen maar nog niet gemonteerd omdat m'n mast nog wat werk nodig had. Ik hoef er geen hoge spanningen op te zetten omdat 't een rotatiemast is (en dan draait hij niet meer), maar anders had ik voor DM20 of iets soortgelijks gekozen. Ik heb geen ervaring met PBO (PBL tikfoutje neem ik aan?), maar wel veel mensen met PBO-ervaring gesproken. Een wedstrijdteam had het getest na een jaar oceaanracen en zag een gehalveerde breeksterkte. Dus een oud PBO-tuig lijkt me in elk geval de moeite van het onderzoek waard.
Laatst bewerkt: 11 juli 2023 08:30 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 07:27 #1493405

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Heb je hier al gekeken ? Er zijn een hoop verhalen op het internet maar bitter weinig ervaringen die een redelijke tijd spanne bestrijken. Ik ga me er dus niet in mengen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 07:33 #1493409

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16746
TheoBakker schreef :
Heeft er iemand van het forum dyneema zijstagen ?


Kom het toch nog niet echt tegen in het wild.


Kom wel op internet in uk en vs diverse dingen tegen (en wat items of dit forum)

Gebruikt wordt dan:
Sk75
Sk78
Dm20

Dm20 wordt dan weer te dik, sk78 rekt weer teveel.

W

Artikel Dyneema Zeilen juni 2023 heeft het over SK99 maar dat is volgens de verkopers in NL alleen geschikt als achterstag.

Ik kan nog wel jaren door met de huidige PBL verstaging lijkt het, maar wil voor de verzekering toch naar nieuwe verstaging.

Iemand dus ervaring ?
Waarom vind je Dm20 te dik worden?
Is aerodynamica je motief om voor dyneema te kiezen?
Ik zou zelf graag dyneema hebben vanwege de gewichtsbesparing in/aan de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 07:44 #1493415

Mijn zeilmaat heeft heeft een jaar of 8 met dyneema gevaren zonder problemen (Waarschip 1010) en heeft het resent vervangen voor nieuwe dyneema verstaging. Hij is er zeer tevreden mee. Hij heeft nu heat stretched SK75, in dit artikel vind je waarom SK75 minder creep heeft dan de andere Dyneema soorten.
www.colligomarine.com/products/p/colligo-dux-5mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 07:55 #1493419

Goede ervaringen met DM20, slechte met SK78 als binnen-voorstag
Laatst bewerkt: 11 juli 2023 07:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 08:01 #1493421

Nachtvlinder schreef :
Goede ervaringen met DM20, slechte met SK78 als binnen-voorstag
Was de sk78 heat stretched?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 08:14 #1493425

Geleverd met technora mantel door mastenmaker VMG. Ik zie geen details in de offerte van toen, maar was wel bedoeld voor staand want in elk geval. Het blééf maar kruipen, kon na elke 10 min zeilen weer naspannen. Daarna zelf kaal DM20 gebruikt; dat ging heel veel beter.
Laatst bewerkt: 11 juli 2023 08:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 08:21 #1493428

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Misschien moeten jullie voor de discussie even bepalen wat jullie onder de verschillende termen bedoelen.

Rek =
Creep =
Constructie rek =
Elasisiteit =

Anders blijf je om elkaar heen draaien.
Misschien ook even kijken welke definities DSM, de patenthouder op Dyneema, er op na houdt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 08:28 #1493433

Nachtvlinder schreef :
Geleverd met technora mantel door mastenmaker VMG. Ik zie geen details in de offerte van toen, maar was wel bedoeld voor staand want in elk geval. Het blééf maar kruipen, kon na elke 10 min zeilen weer naspannen. Daarna zelf kaal DM20 gebruikt; dat ging heel veel beter.

Hoeveel mm is je DM20 en hoeveel was je SK78 zonder mantel en welk type boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 08:44 #1493438

Bedankt voor alle antwoorden:

- idd pbl verstaging nu - onderzoek wordt idd geadviseerd - moet dan in Joure op de trekbank


Voorlopige conclusie ?

- weinig ervaring hier met dm20 lijkt het -,echter sunday lijkt tevreden met de dm20? - wordt idd relatief dik en dus zwaarder
- sk75 slechte ervaring - veel rek
- oplossing sk78 heat stretched - of het werkt moet nog blijken


- Ga me toch even richten op dm20 (hoe dik, hoe zwaar en welk gewicht erbij komt om de eerste 3 meter te beschermen vanwege spiboom
- uitzoeken wat de ervaringen zijn van 75 heat stretched
- sk99 is meer voor bakstagen lijkt het


Bedankt voor de antwoorden

Tot later als ik meer uitgezocht heb
Laatst bewerkt: 11 juli 2023 08:47 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 09:27 #1493465

Zie ook hier. En de gelinkte draadjes van Sunday daarin:

zeilersforum.nl/index.php/foru...ora?start=175#764786
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 09:27 #1493466

TheoBakker schreef :
Bedankt voor alle antwoorden:

- idd pbl verstaging nu - onderzoek wordt idd geadviseerd - moet dan in Joure op de trekbank


Voorlopige conclusie ?

- weinig ervaring hier met dm20 lijkt het -,echter sunday lijkt tevreden met de dm20? - wordt idd relatief dik en dus zwaarder
- sk75 slechte ervaring - veel rek
- oplossing sk78 heat stretched - of het werkt moet nog blijken


- Ga me toch even richten op dm20 (hoe dik, hoe zwaar en welk gewicht erbij komt om de eerste 3 meter te beschermen vanwege spiboom
- uitzoeken wat de ervaringen zijn van 75 heat stretched
- sk99 is meer voor bakstagen lijkt het


Bedankt voor de antwoorden

Tot later als ik meer uitgezocht heb

Je hebt wel heel snel je conclusie getrokken op een paar realties van mensen die ook niet allemaal het verschil weten tussen de verschillende Dyneema.
Zou het volgende is lezen www.colligomarine.com/products/p/colligo-dux-5mm
www.colligomarine.com/tech-material
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 09:31 #1493468

Zie de eerdere linkjes uit mijn “nieuw tuig voor Aurora” draadje. Sunday heeft dit te uit en te treure uitgezocht destijds!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 09:52 #1493483

Nachtvlinder schreef :
Zie de eerdere linkjes uit mijn “nieuw tuig voor Aurora” draadje. Sunday heeft dit te uit en te treure uitgezocht destijds!

Even snel door gelezen en ik zag ook al een commentaar het gaat ook om de finish van de lijn.
Ik heb zelf al dyneema vanaf 2007 op mijn hoofd wand. Mijn zeilmaat is overgegaan van DM20 naar SK75 heat stretched (Colligo). Hij gaf aan dat hij hierbij minder hoefde na te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 10:05 #1493486

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8178
3Noreen schreef :
Misschien moeten jullie voor de discussie even bepalen wat jullie onder de verschillende termen bedoelen.

Rek =
Creep =
Constructie rek =
Elasisiteit =

Anders blijf je om elkaar heen draaien.
Misschien ook even kijken welke definities DSM, de patenthouder op Dyneema, er op na houdt.

Rek = ONMIDDELIJKE verlenging onder belasting. Dus meteen. In eerste instantie is dat elastisch, maar als de kracht/spanning hoger wordt, kan een deel daarvan plastisch zijn.

Constructierek = Als je een kabel gaat slaan uit vezels, blijft er tussen de vezels ruimte. Die verdwijnt als je de lijn gaat belasten. Dit is dus een soort van mechanisch zetten van de vezels tov elkaar, maar niet een verlengen of verkorten van de vezels zelf. Zolang de vorm van een kabel behouden blijft, is constrcutierek eenmalig. Maar als je de lijn gaat opschieten en/of losschudden, komt het terug.

Kruip : dubbele punt, want geen =. De definitie is minder scherp. In ieder geval is het een verlenging van een materiaal of constrcutie over TIJD. Wat dus niet meteen optreedt, maar na seconden, dagen, maanden. DSM hanteert de definitie: die kruip die uiteindelijk tot falen van de lijn gaat leiden. Dyneema onder hoge belasting kruipt, en blijft kruipen tot het breekt. Om in dit bereik te komen, moet je minstens 20% van de breeksterkte overschrijden met je krachten. Voor vallen doen we dat nooit, en voor stagen hoogstens af en toe. Dus voor ons nauwelijks relevant.

In die zin kan ik me voorstellen dat het handiger is om een totale lijn, inclusief constructie dus, warm voor te rekken. Dat zal voor ons gebruik als stag meer relevante kruip reductie geven dan kruipvaste vezels, die dan weer met veel lucht er in tot een kabel geslagen worden.

Wat t probleem van DM20 mbt diameter zou zijn, is me niet duidelijk. Is dat maar in een aantal diameters verkrijgbaar of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 10:24 #1493491

Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
. Om in dit bereik te komen, moet je minstens 20% van de breeksterkte overschrijden met je krachten. Voor vallen doen we dat nooit, en voor stagen hoogstens af en toe. Dus voor ons nauwelijks relevant.

Als je de verstaging op breeksterkte hebt berekent dan zij ze te dun en zit je in het kruip bereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 10:36 #1493498

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16746
Staal is zo'n beetje 8 maal zwaarder dan dyneema dus oversizen kan gemakkelijk en is toch voordelig wat dat aangaat.
Als je dan ook de verbindingsdelen met mast, zalingen en dek in de gaten houdt is er een mooie winst te boeken!
Laatst bewerkt: 11 juli 2023 10:48 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 10:42 #1493503

Mijn overwegingen bij de keuze welke dyneema. Wellicht heb je er war aan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 13:34 #1493548

Nog meer informatie om in te verdiepen. Moet natuurlijk wel in de gaten houden hoe de laatste versies van dyneema bepaalde informatie weer gedateerd maken lijkt me.


Verder kwam ik dit nog tegen:

www.vanbeelengroup.nl/nl/produ.../categorie/touw.html

Iemand bekend ?


Verder ook even bellen met de lijnenspecialist lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 13:49 #1493554

Ik gebruik Dyneema Dyna one HS SK78 voor mijn 2 bakstagen en de onderlijkstrekker.
Merk weinig van kruip.
Laatst bewerkt: 11 juli 2023 13:53 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 13:50 #1493555

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
Misschien moeten jullie voor de discussie even bepalen wat jullie onder de verschillende termen bedoelen.

Rek =
Creep =
Constructie rek =
Elasisiteit =

Anders blijf je om elkaar heen draaien.
Misschien ook even kijken welke definities DSM, de patenthouder op Dyneema, er op na houdt.

Rek = ONMIDDELIJKE verlenging onder belasting. Dus meteen. In eerste instantie is dat elastisch, maar als de kracht/spanning hoger wordt, kan een deel daarvan plastisch zijn.

Constructierek = Als je een kabel gaat slaan uit vezels, blijft er tussen de vezels ruimte. Die verdwijnt als je de lijn gaat belasten. Dit is dus een soort van mechanisch zetten van de vezels tov elkaar, maar niet een verlengen of verkorten van de vezels zelf. Zolang de vorm van een kabel behouden blijft, is constrcutierek eenmalig. Maar als je de lijn gaat opschieten en/of losschudden, komt het terug.

Kruip : dubbele punt, want geen =. De definitie is minder scherp. In ieder geval is het een verlenging van een materiaal of constrcutie over TIJD. Wat dus niet meteen optreedt, maar na seconden, dagen, maanden. DSM hanteert de definitie: die kruip die uiteindelijk tot falen van de lijn gaat leiden. Dyneema onder hoge belasting kruipt, en blijft kruipen tot het breekt. Om in dit bereik te komen, moet je minstens 20% van de breeksterkte overschrijden met je krachten. Voor vallen doen we dat nooit, en voor stagen hoogstens af en toe. Dus voor ons nauwelijks relevant.

In die zin kan ik me voorstellen dat het handiger is om een totale lijn, inclusief constructie dus, warm voor te rekken. Dat zal voor ons gebruik als stag meer relevante kruip reductie geven dan kruipvaste vezels, die dan weer met veel lucht er in tot een kabel geslagen worden.

Wat t probleem van DM20 mbt diameter zou zijn, is me niet duidelijk. Is dat maar in een aantal diameters verkrijgbaar of zo?

Je vergeet de belangrijkste; Elasisiteit
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 14:37 #1493573

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8178
3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
Misschien moeten jullie voor de discussie even bepalen wat jullie onder de verschillende termen bedoelen.

Rek =
Creep =
Constructie rek =
Elasisiteit =

Anders blijf je om elkaar heen draaien.
Misschien ook even kijken welke definities DSM, de patenthouder op Dyneema, er op na houdt.

Rek = ONMIDDELIJKE verlenging onder belasting. Dus meteen. In eerste instantie is dat elastisch, maar als de kracht/spanning hoger wordt, kan een deel daarvan plastisch zijn.

Constructierek = Als je een kabel gaat slaan uit vezels, blijft er tussen de vezels ruimte. Die verdwijnt als je de lijn gaat belasten. Dit is dus een soort van mechanisch zetten van de vezels tov elkaar, maar niet een verlengen of verkorten van de vezels zelf. Zolang de vorm van een kabel behouden blijft, is constrcutierek eenmalig. Maar als je de lijn gaat opschieten en/of losschudden, komt het terug.

Kruip : dubbele punt, want geen =. De definitie is minder scherp. In ieder geval is het een verlenging van een materiaal of constrcutie over TIJD. Wat dus niet meteen optreedt, maar na seconden, dagen, maanden. DSM hanteert de definitie: die kruip die uiteindelijk tot falen van de lijn gaat leiden. Dyneema onder hoge belasting kruipt, en blijft kruipen tot het breekt. Om in dit bereik te komen, moet je minstens 20% van de breeksterkte overschrijden met je krachten. Voor vallen doen we dat nooit, en voor stagen hoogstens af en toe. Dus voor ons nauwelijks relevant.

In die zin kan ik me voorstellen dat het handiger is om een totale lijn, inclusief constructie dus, warm voor te rekken. Dat zal voor ons gebruik als stag meer relevante kruip reductie geven dan kruipvaste vezels, die dan weer met veel lucht er in tot een kabel geslagen worden.

Wat t probleem van DM20 mbt diameter zou zijn, is me niet duidelijk. Is dat maar in een aantal diameters verkrijgbaar of zo?

Je vergeet de belangrijkste; Elasisiteit

Die valt onder rek. Elastische rek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema verstaging als vervanging pbl verstaging 11 juli 2023 16:19 #1493614

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14887
Weggehaald was volgens joop66 onjuist. En die is deskundig !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 11 juli 2023 20:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl