Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw tuig Aurora?

Nieuw tuig Aurora? 04 aug 2016 13:25 #756849

Het schiet op: foto's vanuit de Banks loft in Italië!

Lamineren, broadseaming en een groot stuk van de afwerking is klaar. Gegolfd luff (leach!) tape helpt eventueel flutter te verminderen.



En uiteraard kun je geen persogen dwars door zo'n laminaat zetten, daarom aangenaaide low-friction rings.



Over een week ofzo komt het naar Nederland. Ben erg benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 04 aug 2016 14:15 #756866

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Dat ziet eruit als een erg mooi zeiltje
Maar Italië??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 04 aug 2016 14:42 #756874

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
duit schreef :
Dat ziet eruit als een erg mooi zeiltje
Maar Italië??

Banks Sails was ooit alleen Bruce Banks in de UK. En die is er nog steeds echter, Banks Sails internationaal wordt vanuit de loft in Italië geleid. Al sinds de jaren negentig. Daar worden alle membraan zeilen gemaakt. Voor zowel alle Banks lofts wereldwijd als voor ook voor vele, vele andere zeilmakerijen in de wereld. De meeste grote "keten" Zeilmakerijen hebben meestal 1 centrale plek/loft waar ze de membraan zeilen maken. Je hebt nogal wat ruimte en machines nodig, vandaar. Nou ja, je hebt alleen ruimte nodig als je grote membraanzeilen wenst te maken voor de wat grotere boten. Zo iets dus:


Laatst bewerkt: 04 aug 2016 14:47 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 04 aug 2016 14:55 #756875

je zal t op moeten doeken..

Ik zeg : Dacron! ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 04 aug 2016 15:29 #756881

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Ik zie dat je leach lijntje alleen van onder te verstellen is. Is dit tussen de reven niet nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 04 aug 2016 20:40 #756960

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Misschien dat ie net als bij North over de top heen loopt en voor bij de mast te stellen is.
Probeer voor de wind je reguleerlijn maar eens door te zetten aan het einde van je giek ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 04 aug 2016 23:05 #756976

@Jasper: leachline is per rif te bedienen (niet zichtbaar op deze foto's).

Verder een (ook Dyneema) luffline in de (tussen de leuvers/karren hol gesneden) luff, dusdanig dat niet het laminaat belast wordt maar deze lijn om evt een resonerende luff tot rust te brengen.

@Chris: opdoeken zal eenvoudiger gaan dan bij Dacron verwacht ik. De enige Dacron variant die ik overwogen heb is Hydranet; dit is een heel stuk stugger (en zwaarder) dan dit laminaat (wat een dun laagje Taffeta - polyester bevat aan de binnenkant). Uiteraard is het geen duurzaam idee dit materiaal te gaan proppen, maar dat deed ik bij andere Dacron varianten ook al niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 05 aug 2016 06:02 #756981

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Klinkt allemaal als een heel vet zeil, gefeliciteerd ermee hopelijk snel binnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 05 aug 2016 07:11 #756987

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
hscharft schreef :
Misschien dat ie net als bij North over de top heen loopt en voor bij de mast te stellen is.
Probeer voor de wind je reguleerlijn maar eens door te zetten aan het einde van je giek ;)

En net als bij Hagoort, InsSails, Doyle, Gaastra, Banks Sails, De Jong zeilen, Zwaan, Elvstrom Sails, Pink Sails, Quantum Sails en.. de rest van alle zeilmakers in de wereld. Een trimline via de top is vooral gebruikelijk bij de 'wat grotere boten' omdat, ook met de giek in het midden, je niet veilig bij je trimline kunt komen (even los van het krachten verhaal). Bij kleinere boten wordt het minder vaak toegepast. Of je nu North heet of niet. Maar elke zeilmaker kan het voor je maken hoor. Geen probleem.
Laatst bewerkt: 05 aug 2016 07:13 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 aug 2016 21:36 #763850

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
En net als bij Hagoort, InsSails, Doyle, Gaastra, Banks Sails, De Jong zeilen, Zwaan, Elvstrom Sails, Pink Sails, Quantum Sails en.. de rest van alle zeilmakers in de wereld. Een trimline via de top is vooral gebruikelijk bij de 'wat grotere boten' omdat, ook met de giek in het midden, je niet veilig bij je trimline kunt komen (even los van het krachten verhaal). Bij kleinere boten wordt het minder vaak toegepast. Of je nu North heet of niet. Maar elke zeilmaker kan het voor je maken hoor. Geen probleem.

Kan het maken idd maar meende dat het bij North vanaf een bepaald oppervlak standaard was ;) van de anderen had ik het nog niet gehoord. Als je er specifiek om vraagt kan het bij iedereen natuurlijk.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 aug 2016 21:37 #763851

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Wel een HEEL mooi zeiltje overigens zeg. Kwijl Kwijl Kwijl....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 31 aug 2016 02:56 #763872

Het zeil is af en in Nederland. Ik vanaf morgen ook (4 weken shift zit erop; nu weer 4 weken verlof).

Was nog even spannend of het uberhaubt wel aan zou komen want de vervoerder was het pakket even "kwijt geraakt".

Ben erg benieuwd...

En dan opnieuw gaan leren zeilen met het nieuwe tuig. Dit is niet vergelijkbaar met wat er eerder op stond.

Wegneembaar voorstag kruipt trouwens veel te veel (6mm SK78 met mantel). Als ik er flinke spanning op zet staat het er 5 min later weer als een regenboog bij. Ik kom spannerlengte tekort om dat te compenseren, en om nu met de bakstagen (die kruipen ook maar kan ik af en toe doorzetten) het binnenvoorstag achter het vaste voorstag te trekken...Voorstag is 7 mm Dyform. Wat zal ik hier voor nemen? 6 mm in 1x19 RVS?

Laatst bewerkt: 31 aug 2016 03:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 31 aug 2016 04:03 #763874

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Was dat nieuwe dyneema DM20 of zoiets niet zo goed als kruip vrij?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 31 aug 2016 08:00 #763920

Zat ik ook aan te denken, maar las iets van "kruip arm" of "betere kruip eigenschappen dan...". Wil het nu in 1x (2x dus eigenlijk!) goed hebben. Vandaar toch maar voor staal gaan, niet nog meer tijd/geld aan een onzeker resultaat uitgeven.

Wil nu gewoon zspm kunnen zeilen. Morgen de mast in om de haakterminal/stag af te koppelen; hopelijk heeft Tuned (of was het Rake? zat in Enkhuizen toch?) tijd om meteen een nwe te walsen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 31 aug 2016 08:23 #763927

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
DM-20 zou ik zeker aandurven hiervoor. Dyneema moet zich in het begin alleen altijd even zetten, vooral de splitsen ook. Dus de eerste keren wordt zo'n stag altijd langer. Met een spanner alleen vang je dat niet op, dus je moet een stelmogelijkheid met een talreepje oid inbouwen, of de splits gewoon 1 of 2 keer verplaatsen (en daarna even aanlieren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 02 sept 2016 10:45 #764595

Gisteren vanuit Schiphol meteen naar de haven waar m'n zeilmaker al stond te wachten. Eerste indrukken zijn positief: gisteravond net voor donker bij 6 knopen true adw bijna 4 knopen gehaald. Zonder veel trim-effort (later meer daarover). Voorheen lag ik met die wind praktisch stil en meer te verlijeren dan vooruit. Boot blijft dus veel langer lopen, zelfs met een beetje helling ;) Dat was ook de insteek natuurlijk.

Afwerking is keurig, al had ik liever karren bij de bovenste 3 doorlopende latten. Hijsen gaat vrij zwaar, niet qua gewicht maar omdat de hele uitbouw aan die bovenste 3 latten mee omhoog moet. Leuvers (extra zwaar type daar) worden volgens mij tegen de mast gedrukt wat vrwijving geeft. M'n zeilmaker zegt "nog even aanzien", maar heb wel een idee dat dit makkelijk op te lossen is.

Ruimte die de backstayflipper aan het achterlijk geeft heb ik te optimistisch ingeschat: door het gewicht aan blokken, glijogen en lijn wat aan de flipper hangt, strekt die zeillat onvoldoende en komt in ontstannen toestand het achterlijk er niet onderdoor, zeker niet als het waait. Dus maar even gevaren met afgekoppeld achterstag wat sierlijk hoog in de lucht achter de boot aan waaide. Mast is dan kaarsrecht, waardoor camber ver naar voren en vrij diep was. Dat zou de trim ongeveer zijn voor "lichtweer met golven"; nu had het vlakker gemogen.

Net de mast in geweest om de flipper af te zagen en een extra dyneema lijn vast te zetten naast die er al zat en voorheen door de flipper liep: het gaan dubbele toprunners worden zoals Beauty nu ook heeft.

Binnenvoorstag ook meteen maar losgehaakt en naar beneden gegooid - ga toch dat DM20 maar proberen...

Is wel godsgruwelijk hoog daar bovenin en weinig om je aan vast te houden in dat bovenste stuk. Halverwege durfde ik eigenlijk niet verder, 5 min uitgerust en bepaald dat mijn twijfel tussen m'n oren zat en niet met veiligheid temaken had. Dat hielp maar was wel blij toe ik weer beneden was...

Foto's volgen wanneer ik echt tevreden ben over de trim (of ik dat niet word) ;)

Nu lekker freubelen met splitsen enzo.
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 11:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 02 sept 2016 18:44 #764786

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ben een beetje boos nachtvlinder!
We hebben hier in twee of drie goede inhoudelijke topics zoveel info gedeeld -kennis èn diepe hands-on ervaring- over dyneema verstaging en jij kiest toch voor het eerste SK78 touwtje.
Dat is niet goed voor de ontwikkeling van dyneema rigging.
Je gaat nu over op DM20, wat je direct had moeten doen.
Let bij bestellen ervan op dat er door de verschillende fabrikanten verschillende finishes worden geleverd. British rope en anderen maken kwaliteiten waarvan de constructie-rek voor een groot deel weggehaald is door heat-stretch. De door mij gebruikte Liros kwaliteit die ik bij seile und meer kocht heeft nog wel wat constuctie rek, maar is de helft zo goedkoop.
Zoek zelf maar even de drie topics op... :pinch:
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 20:27 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 02 sept 2016 19:15 #764795

Ja, dat was een beetje dom van mij ;)

Zal die draadjes nog eens bestuderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 02 sept 2016 20:32 #764814

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Draadje vanaf 2012: www.zeilersforum.nl/index.php/...staging?limitstart=0
Draad vanaf 2014, die met name mijn avontuur met dyneema beschrijft: zeilersforum.nl/index.php/foru...dynemaa?limitstart=0
Draad van 2016, herhaling van zetten: www.zeilersforum.nl/index.php/...kstagen?limitstart=0
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 10:13 #764896

Terecht dat je een beetje boos werd; een schat aan nuttige informatie in deze draadjes met jou als belangrijkste ambassadeur ;) Geen idee waarom ik daar niet aan gedacht heb toen het nodig was.

Anyway... Het gaat de DynaOne® HS MAX van Gleistein worden.

In de datasheet vind ik wel de rek diagrammen, maar qua creep en constructierek alleen de omschrijving:
• Heat set for minimized constructional stretch
• No creep (inelastic elongation) under load


Tsja, in de aangehaalde draadjes lees ik op meer plekken dat creep niet proportioneel maar progressief is tov de belasting en in de praktijk beneden 10% belasting geen rol speelt. Hoe zou dat bij dit produkt dan zitten? Gedraagt dat zich fundamenteel anders en kan ik tot 20% of meer belasting gaan (en dus een dunnere lijn kiezen)?

Qua breeksterkte is zelfs de 5mm voldoende, echter om de rek te beperken (minder slagen spanner nodig voor gewenste voorspanning maar vooral minder toenemende doorhang bij windvlagen) is 1 of 2 maten dikker vast een goed idee.



Wie weet hoeveel voorspanning een HA stag (23 m2 zeil) nodig heeft om deze HA bij flinke wind met normale doorhang te kunnen voeren?

Als ik die voorspanning met bv 50 mm wantspannerslag wil halen, volgt daar dan de dikte uit?
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 10:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 10:40 #764899

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Goeie keuze, beste keuze, die Gleistein HS Max DM20 variant. Door de finish die zij toepassen is de constructierek zeer gering. Ik heb deze niet gekocht uit zuinigheid en ben gegaan voor de Liros variant die iets minder harde finish heeft.
Dimensioneer vooral niet op breeksterkte maar op creep. Als jij onder de 10% van breeksterkte blijft met voorspanning is dat super, onder 20% is goed. Bij tuigen kun je ook eerst naar 20% gaan om alle constructierek eruit te halen, die zal bij de HS Max voornamelijk vanuit de splitsen komen, de rest doet daarin nauwelijks mee. Na 20% terug naar jouw 10%
Je praat over "toenemende doorhang bij vlagen".. Waarom? Je stag heeft de juiste spanning, de rek is eruit en je blijft vèr onder de creep: er zal wel enige doorhang zijn, maar niet toenemend bij vlagen, want er zijn geen rek eigenschappen van de DM20 die dat toestaan.

Even huis tuin en keuken ook, ben ik erg voorstander van: zelfs als 5mm qua breeksterkte genoeg is en de de voorspanning onder de 20% blijft zou ik voor 6mm gaan.
En: bestel een dyneema mantel erbij, zoals ik ook om m'n voorstag heb?

Gleistein HS Max online bij Carl Stahl, aardige mensen: www.cs-rigging.com/nl/touwwerk/dyna-one-hs-max
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 11:58 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 12:47 #764911

Dat adres had ik ook gevonden, goed gesorteerde webshop!

Waarom met plaatselijk mantel? Minimale bocht rondom haakterminal is plm 7 mm; onderaan zal ik zo'n speciale timble gebruiken. Waar vind ik die online!?

Verder nog even over de constructierek agv de splitsen die zich moeten zetten: zou zich dat in centimeters laten uitdrukken of eerder millimeters? Als ik de splits moet gaan verzetten na de eerste keer strekken begint het natuurlijk weer opnieuw-zeker omdat de lijn zelf nauwelijks constructierek vertoont. Ik wil indien mogelijk een takeling zoals je in het andere draadje liet zien voorkomen.

Dan de dikte, dit materiaal is er in 5, 6 en 8 mm:


Tsja, en wat voor voorspanning moet er nu op in de praktijk? Voorstag zelf is 7 mm Dyform. Dyform ipv 1x19 ivm rek niet breeksterkte. Heb geen plek om daar mijn Loose-kloon aan te hangen, maar gevoelsmatig zeg ik dat 20% van de breekspanning van 1x19 7 mm RVS meer dan voldoende is. Dat is dus 4100 kgf/5=820 kgf.

Kies ik voor de 8 mm diameter dan volgt:
-breekspanning lijn excl splits = 7929 kgf
-belasting bij voorspanning = 10.3%
-elestische rek bij 13 m lengte = 39 mm

Lijkt me prima allemaal: bereik wielspanner is 150 mm

Wel kostbaar, gaat gelukkig maar over 1 stag...
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 12:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 13:16 #764914

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Je berekening naar 8mm ziet er goed uit. Niet berekenen op breeksterkte maar op creep%.
De huis tuin en keuken regel van één dikker nemen dan je rvs komt dan ook uit.
Het gaat om een wegneembare kotterstag toch? Lang dan 13m.
Mantel zou ik wel overwegen. Kotterstag komen toch wel allerlei dingen langs die schaviel geven. Komen ook leuvers op? Hoeft niet, màg wel, die mantel. Ziet er ook erg mooi uit.

De constructierek door de splitsen gaat echt wel over centimeters. 2à3 schat ik wel zeker voor twee splitsen. Ik heb daar proeven mee gedaan destijds en kwam voor mij daarop uit.
Iets te kort is niet zo erg (doch niet zo mooi..), je kan er dan evt een harp tussen zetten. Met je wielspanner helemaal uit, dan heb je dan ruimt zat om de constructierek er uit te trekken. Komt een en ander dan goed uit kun je de harp hopelijk, maar niet noodzakelijk verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 13:28 #764917

hoeveel doorhang je lekker mee vaart hangt af van je voorlijk...
Bij de Capolavoro (8mm Dyform, 30m2 HA, toptuig) moet als de HA erop gaat (18+ kts wind) de hekstag op 20% en daardoor de voorstag op 30%.
Bij 6 a 7B nog ietsje meer.
Maar voor jouw fractionele tuig (toch?) gaat dat zo 1 2 3 niet op; als het goed is heeft de zeilmaker al voor meer doorhang het voorlijk getekend.
Of kan je met de de runners de binnenvoorstag echt goed op spanning krijgen? dan zou 30% op die dyneema stag mooi zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 13:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 13:34 #764919

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Bk, NV, 30% voor rvs equivalent op dyneema is ergens in de buurt van ... 15% voor dyneema.
NV; ik kan de Ronstan thimbles niet meer vinden waar ik ze kocht. Het was geloof ik bij correct marine, maar die heeft ze niet meer.
Nog sterker, ook zwaarder maar dat geeft misschien niet: www.s3i.co.uk/heavy-duty-closed-thimble.php
Die heb ik ook gekocht, zijn mooie dingen en goedkoper dan de ronstans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl