Gisteren vanuit Schiphol meteen naar de haven waar m'n zeilmaker al stond te wachten. Eerste indrukken zijn positief: gisteravond net voor donker bij 6 knopen true adw bijna 4 knopen gehaald. Zonder veel trim-effort (later meer daarover). Voorheen lag ik met die wind praktisch stil en meer te verlijeren dan vooruit. Boot blijft dus veel langer lopen, zelfs met een beetje helling
Dat was ook de insteek natuurlijk.
Afwerking is keurig, al had ik liever karren bij de bovenste 3 doorlopende latten. Hijsen gaat vrij zwaar, niet qua gewicht maar omdat de hele uitbouw aan die bovenste 3 latten mee omhoog moet. Leuvers (extra zwaar type daar) worden volgens mij tegen de mast gedrukt wat vrwijving geeft. M'n zeilmaker zegt "nog even aanzien", maar heb wel een idee dat dit makkelijk op te lossen is.
Ruimte die de backstayflipper aan het achterlijk geeft heb ik te optimistisch ingeschat: door het gewicht aan blokken, glijogen en lijn wat aan de flipper hangt, strekt die zeillat onvoldoende en komt in ontstannen toestand het achterlijk er niet onderdoor, zeker niet als het waait. Dus maar even gevaren met afgekoppeld achterstag wat sierlijk hoog in de lucht achter de boot aan waaide. Mast is dan kaarsrecht, waardoor camber ver naar voren en vrij diep was. Dat zou de trim ongeveer zijn voor "lichtweer met golven"; nu had het vlakker gemogen.
Net de mast in geweest om de flipper af te zagen en een extra dyneema lijn vast te zetten naast die er al zat en voorheen door de flipper liep: het gaan dubbele toprunners worden zoals Beauty nu ook heeft.
Binnenvoorstag ook meteen maar losgehaakt en naar beneden gegooid - ga toch dat DM20 maar proberen...
Is wel godsgruwelijk hoog daar bovenin en weinig om je aan vast te houden in dat bovenste stuk. Halverwege durfde ik eigenlijk niet verder, 5 min uitgerust en bepaald dat mijn twijfel tussen m'n oren zat en niet met veiligheid temaken had. Dat hielp maar was wel blij toe ik weer beneden was...
Foto's volgen wanneer ik echt tevreden ben over de trim (of ik dat niet word)
Nu lekker freubelen met splitsen enzo.