Een heel verhaal en ik merk dat ik misschien nog wat teveel in een brainstorm zit. Ik hoop op wat sturende input en reality check.
Ik zit er voorzichtig aan te denken om op termijn een nieuw tuig op mijn Oceanis 300 te zetten om de zeilprestaties naar een hoger niveau te tillen en er een sportieve, zeiltechnisch interessantere boot ipv een "Oceanis" van de maken. Niet nú hoor - heb net nieuwe zeilen en wil eerst veel leuke dingen met de boot doen.
Wat ik al wel door heb (en al voor de aankoop verwachtte) is dat deze ondertuigde boot, vooral met lichtweer, inlevert tov haar potentieel. Nu zijn mijn
kielen op dit moment een pokdalig geheel met puisten roest van soms meer dan een centimeter (zie plaatje). Dat zal een nette laminaire stroming en lage wrijving zeker niet ten goede komen. Komende winter worden deze gestraald, ows kaalgekrabd en voorzien van opgepoetste DIY coppercoat/Nautix. Ook komt er een vaanstandschroef. Van die akties verwacht ik ook nog wel wat (vooral met lichtweer). Wellicht dat ik dan wél mijn polar haal (zit er aan-de-wind bij 8 kn wind een hele knoop onder!).
Nu heb ik exact dezelfde romp, deklayout en wantputtings als de First 310 en First 310
S (verhoogde Figaro I mal). Ook de inwendige versterkingen zijn hetzelfde. In feite is de Oceanis 300 een First 310 waarvan het fractionele stuk van de mast is afgezaagd en waar een zware dikke rolreefmast is opgezet. Voordriehoek is nagenoeg gelijk.
De 310
S echter heeft een nog potenter tuig: mast is een ruime meter langer, heeft dubbele zalingen en standaard rodrigging. Mast is verjongd en zelfs dunner (meetbrieven) dan mijn huidige mast. Geen bakstagen trouwens (slechts een trimbaar achterstag).
Hier een vergelijking van de polars bij 6 kn ware wind (de Loper en Thomas' Spirit heb ik er ter referentie bijgezet): Je ziet Aurora (deze is ooit gemeten geweest) vlakbij de Loper, die Firsts presteren duidelijk beter. Gewichten, schroeven etc zijn natuurlijk ook niet allemaal hetzelfde, maar het geeft een idee:
Onderwater was de First 310 leverbaar met 1.30 (1050 kg) en 1.80 (890 kg) diepgang. Beide vinkielen met (relatief kleine/platte) bulb. De "S" alleen in 1.80. Mijn boot is onderwater dus anders (zie eerste link) en steekt 1.85 (1100 kg) (onder helling 2 m). Geen bulb, maar wel worden de kielen de onderste 40 cm twee keer zo dik. Ik vind het moeilijk te bepalen hoe stijf mijn boot is tov haar zusjes, kan ook geen RM30 getallen op de meetbrief vinden: wel lijkt mij dat deze rompvorm een hoge vormstabiliteit heeft (wat weer onafhankelijk is van de kielvorm).
Wat denken jullie? Hoe zou het zeildragend vermogen zijn tov haar zusjes? Wat voor tuig zou lekker zeilen op deze boot? Ik schaam me niet om met 4 bft te reven, maar heb soms het gevoel dat ik nu al met anderhalf rif vaar
Ik heb niet de kennis en durf het risico niet aan om vanaf 0 een heel nieuw tuig te gaan bedenken (zoals Beauty zo mooi gedaan heeft) maar zie twee praktische opties, waarbij het ontwerp dus al eerder gedaan is:
Optie A:
Tuig van de First 310 kopieren: genua handhaven; nieuw (eventueel fathead) grootzeil. Voordeel tov B: mast en verstaging goedkoper en waarschijnlijk robuuster/minder kritisch qua trim. Nadeel: nooit meer mogelijkheid tot grotere voordriehoek. Risico: tov nu wordt alléén meer zeil achter de mast toegevoegd. Blijft de balans OK?
Optie B:
Tuig First 310
S kopiëren, nieuwe genua én nieuw grootzeil. Voordeel: uitdagend zeilen, lekker trimmen. Betere balans dan optie A? Nadeel: duurdere mast, kostbare rodrigging, kapitaalvernietiging grootzeil én genua.
Huidig gevoel op het roer is super neutraal, soms té denk ik weleens. Ik durf extra zeil achter de mast dus wel aan wat dat betreft.
Hieronder de vergelijkende data en een schetsje wat de verhoudingen weergeeft. Ik begrijp dat genoemde voorzeiloppervlak van de "S" trouwens niet, of is dit gewoon een veel sterker overlappend zeil? Verklaart die I-maat alleen al die m2?
Kosten spelen uiteraard een rol, maar dit kan een lange termijn project worden dus dan mag je iets ruimer denken vind ik. Kosten/fun verhouding is ook belangerijk - boot zeilt nu natuurlijk ook dus dit is soweizo een luxeproject
Wat zouden jullie doen en verder nog in overweging nemen? Is rodrigging eigenlijk wel noodzakelijk? Wantputtings staan 36 cm achter mast (grof gemeten uit dekplan). Bij een I maat van 12 m lijkt me dat weinig. Kan dat de reden zijn dat de werf standaard hiervoor gekozen heeft bij die S-mast om minder rek toe te laten bv?
PS: Voor de goede orde, boot staat hier niet ter discussie (déze boot met dít caravantuig is een heel bewuste keuze geweest. En tweaken is voor mij zeker deel van de hobby. Ik wil het wel het liefst in één keer goed doen)
Edit: boven de 10 knopen ware wind loopt het allemaal prima trouwens, althans het "loopt"