Een goed werkende neerhouder is in elk geval dus belangrijk. Ook dank voor de andere reacties.
Terug naar de Aurora maar weer...
@BK: Dan houd ik (de zeilmaker dan - was zijn plan al) deze gemeten min-max mastbuiging aan; is veilig én met voldoende bereik begrijp ik uit je reactie. Mss wel goed om een begrenzing op die 1:40 vertraging te zetten. Als je een lomp, gevoelloos iemand hebt of je meert per ongeluk af aan de talie

dan kun je het spul overbelasten.
@Michel, Bas: zonde inderdaad om die fathead zomaar op te geven!
Op basis van Michel's ervaringen op zijn boot heb ik een schaal-tekening (maten kloppen zo precies als we gemeten hebben) uitgewerkt over hoe het grootzeil en de riffen er uit zouden kunnen komen te zien. F310S grootzeil heeft een E-maat van 3.95 m; ik heb daar 40 cm afgehaald en dit oppervlak (en een beetje meer) in de roach gestopt. Is niet helemaal elliptisch geworden, maar op het oog zodanig dat het past bij de ruimte die ik tussen zeil en achterstag heb.
In deze tekeningen staan in schrijfrichting getekend hoe je het tuig in stappen kunt verkleinen:
- Groene lijn is het achterstag in ontspannen toestand - wss gebruik je die alleen in héél licht weer en tijdens overstag/gijp manouvres
- Rode lijn is het achterstag in meer of minder doorgezette toestand
- Stippellijn is het bakstag (wat in principe alleen gevoerd wordt wanneer de HA fok op het wegneembare binnen-voorstag staat. Wellicht is dat bakstag in het plaatje rechtsboven nog niet nodig; bij méér wind dan dat verwacht ik wel dat ze doorgezet moeten worden
- Horizontale stippellijnen in grootzeil zijn rifposities
Betreft de getekende zeilen:
- 135% Genua kan, qua snit en materiaal als lichtweergenua uitgevoerd worden. Materiaal mag (relatief) kwetsbaar worden omdat de overlap niet extreem is (sltijtage tijdens overstag) en dit zeil niet gerolreefd gaat worden. Rolreef is slechts om het zeil netjes op te kunnen bergen. Mss durf ik ook zonder taffeta te gaan
- Reefbare HA fok (d.m.v. bindrif) heb ik al en is gemaakt van Hydranet Radial 303, wat een behoorlijk windbereik heeft naar boven toe. Naar beneden toe is er kans op een klein gat tussen deze HA en genua. Ik hoop dat het grote en goed twistende grootzeil dit op kan vangen qua voortstuwing. Genua zal er, denk ik, niet af moeten vanwege helling, maar eerder vanwege het bereik van het materiaal. Genua zou ik namelijk willen optimaliseren voor lichtweer, het standaard lichtweer genuabereik houdt wel op bij 12 knopen; HA gaat het lekker doen vanaf 15. Het gat is er omdat ik niet nog meer voorzeilen wil
- Reven in grootzeil zijn behoorlijk diep, dit omdat ik als uitgangspunten heb genomen dat het 1x gereefde zeil net onder het gespannen achterstag door gaat en dubbelgereefd net onder het bakstag (wanneer gezet). Als je kijkt naar de hoeveelheid zeil die per plaatje weggenomen wordt, dan ziet het er niet eens zo heel gek uit vind ik: het voltuig is tenslotte een lichtweer-tuig en ik zal ver moeten kunnen verkleinen richting harde wind.
- Zou een derde rif nodig zijn?
- Ik verwacht zo'n fathead grootzeil beter depoweren en bovendien efficiënter is dan m'n huidige 21 m2 driehoekige grootzeil (met geen zichtbare roach). Bij m'n huidige tuig (die ongereefde HA en ongereefd grootzeil) vaar ik aan-de-wind ongereefd tot begin 5. Er staat dan 40.3 m2. Het plaatje rechtsboven is dus min of meer een ijkpunt ten opzichte van het huidige tuig.
Dit is slechts een eerste idee natuurlijk. Andere "referentie" is onderstaande tabel voor de F310 (onduidelijk of dit voor het normale of het S-tuig geldt), maar dáár laten ze de genua erg lang staan; een "130% heavy" tot 25 knopen?? In de plaatjes hierboven ben ik die overlap al eerder kwijt, echter gecompenseerd door het grootzeil.
Ben benieuwd naar jullie suggesties en aandachtspunten!