roberteb schreef :
Je overzicht klopt niet...2. Ik heb sparcraft, mag ook een code 0 op...
Klikt zo van dek en hup in 'Parkeer' platen, dus geen losse boom en ankerbak bereikbaar
Hé dat is gunstig; heb ik gemist! Hoe werkt dat loskoppelen? Trek je de boom helemaal terug door het oog op je boegbeslag, klik je dat stuk beslag los?
Heeft voor de code zero overigens wel een waterstag nodig (zie * in de folder). Maar als ik daar iets simpels voor verzin (zware snapshackle oid) dan kan dit een erg geschikte methode zijn zonder veel (niet-omkeerbaar) werk lijkt me.
@Erik, dankje. De oplossing gaat nu richting vliegende voorzeilen. Qua "lead": ik heb de kwart-koorde methode gebruikt, zonder roeren dus. Ik denk net als jij dat de lead die ik op die manier vind zo klein kan zijn vanwege het gedrag van de kielen. Voordat loef uit het water begint te komen moet ik overigens al 20 gr helling hebben. Het effect treedt daarvoor al op.
Erikdejong schreef :
Het is dan wel handig dat je eerst een plan gaat maken voor het totaal beeld, zodat je geen onnodige investeringen gaat doen.
De nieuwe mast is al even van de baan

Bovendien is het "probleem" m.i. duidelijk: ik wil langer blijven lopen bij licht weer aan-de-wind. Verbeteringen die tegelijkertijd op andere koersen/windsnelheden gemaakt worden zijn dan mooi meegenomen, maar niet vereist.
Qua "plan voor het zeilplan":
-Ik heb de boot gekocht met uitgezeilde zeilen (rolgrootzeil en rolgenua). Beide rolreven zijn verwijderd (bewust en bevalt prima)
Afgelopen voorjaar aangeschaft:
-Grootzeil 21m2 (geen roach: achterlijk is overal dichtbij achterstag, mede door de lange giek)
-Lichtweergenua 23m2 (145% bij mijn "verkleinde" J-maat)
-Gebruikte AP spinnaker 72 m2
Waar ik aan denk als uitbreiding:
-Een genua 2/3 van zwaarder doek voor >15 knopen schijnbaar op hogere koersen
-"Iets" waarmee ik bij <8 knopen ook bij hogere koersen blijf lopen, vooral aan-de-wind
Vandaar dat de code zero hier nu ter discussie staat.