Dat idee wat hierboven geopperd werd over een code 0 heeft me aan het denken gehouden.
Tijdens het laatste vaartochtje dit jaar met weinig wind (6-11 knopen) bleek eigenlijk weer dat tot halve wind de spi het prima doet en de boot aan het lopen krijgt. Nog niet op de polar maar dat kan ook aan mijzelf, het onderwaterschip of de polar liggen

Hoger dan halve wind ontbreekt er onder 9 knopen wind een stuk power om de boot aan het lopen te krijgen.
Een code 0 lost het aan-de-winds probleem volgens mij op, terwijl (als ik niet voor nylon maar een laminaat kies) volgens North:
Code Zeros have also proved effective for reaching in 15-25 knot winds at 80 to 90 degree apparent wind angles
Dat is wel gaaf natuurlijk met een surfende romp en is precies het einde van het bereik van m'n spinnaker (qua AWA niet TWS - dat houdt eerder op).
Een code 0 heeft (wil die als spinnaker kunnen meten - ik heb die constraint niet) een oppervlak tussen 60-70% van de spinnaker. Dit is in mijn geval 47 m2.
Op die manier zou ik bij lichtweer aan m'n huidige mast kunnen voeren:
main + spi bij 180-90 AWA = 93 m2 (huidige situatie)
main + code 0 bij 90-40 AWA = 68 m2 (nu 44 m2)
Dat is aan-de-wind dus 55% extra oppervlak: significant lijkt me!
De volgende vragen spelen nu:
Rollen, condoom of helemaal niets
Ik neig naar rollen, omdat een condoom op een spriet lastig te handlen is, alleen met nylon doek werkt (laminaat zal snel gesloopt zijn), veel wind vangt en je niet even in en uit kunt rollen om tóch eens overstag te gaan ipv gijpen.
Wat denken jullie van de "helemaal niets optie"? Is die "helemaal niets"? Als ik een quick-release shackle op de halshoek zet die ik vanuit de kuip open kan trekken, waarin verschilt het binnenhalen dan van het binnenhalen van de spi (die gaat nu ook onder de giek door de kajuit in).
Bereik
Van North vind ik inconsistente diagrammen. Ook lees ik hier en daar (zie ook reactie FMJ) dat latere vs. eerste generatie code 0 zeilen een andere snit hebben. De latere generaties zouden relatief minder voorlijkspanning vergen bij aan-de-winds gebruik. Ik zou dus een C0 willen gesneden zoals in het eerste diagram. Wie weet trouwens waarom de S-windbereiken aangepast zijn? Wat doet North in Nederland?? Maak ik enige kans dat andere (meer budget) zeilmakers de subtiele verschillen in snit begrijpen en ook kunnen maken? Lijkt me een groot risico.
North (Asia):
North (North America):
Wegneembare boom, vaste boeg-uitbouw of onderdeks systeem á la J-boats?
Hoewel ik gelezen heb dat de laatste generatie code 0 zeilen aan-de-wind met minder voorlijkspanning uit kan omdat het positief gesneden voorlijk zich naar voren projecteert, is er nog steeds een "hoge" valspanning nodig in die condities. Elke van de opties zal dus een waterstag moeten hebben. Zien jullie dat ook zo?
De boeg uitbouwen met een platformpje zoals hier beneden vind ik niet passen bij mijn boot (zeker op die X niet) en maakt de boot langer (havens, op- en afstappen).
Wegneembaar past niet lekker op mijn voordek ivm deksel ankerbak en vroeg beginnende opbouw.
Tsja, onderdeks is een (ingrijpend en niet terugdraaibaar) werk, maar kan de boot qua uiterlijk wel hebben vind ik en houdt het dek mooi vrij.
Ik zou het waterstag dan van dynema of 7x19 RVS willen maken wat met een stevig shockcord in de boom getrokken wordt als de boom ingeschoven is.
J-boats lijkt een vrij ruime koker te gebruiken met geleide-ring aan de voorkant en aan de achterkant waar de buis stopt bij het achterschot van de ankerbak (aanname!). Zeker met een waterstag zijn de buigmomenten alleen zijwaards en wordt de hoge valspanning van de code 0 omgezet in een compressiekracht. Die is veel eenvoudiger te handlen...
Tsja, toch een aardige verbouwing...
Graag jullie reacties!