@BK: die 20% in "7mm 1x19 equivalenten" is een beetje onhandig uitgedrukt, maar kun je omrekenen in DaN of kgf, wat ik ook gedaan heb. Diezelfde voorspanning (in absolute kgf niet in %) zou ik willen hebben op het binnen-voorstag (onafhankelijk van het materiaal). Ik heb onder het zeilen nooit zo'n Loose in het voorstag gehad, wel in de wanten tijdens het trimmen. Weet dus niet wat de daadwerkelijke spanning in het voorstag is tijdens het zeilen; die is altijd groter dan de voorspanning volgens mij.
Je kunt het nog ingewikkelder maken en kijken naar de marginale rek: het aantal mm dat een stag langer wordt (of meer gaat doorhangen) per N extra spanning. Of dat heel nuttig is weet ik niet, want de andere stagen en rest van de boot komt natuurlijk ook ergens in de formule voor
En in de praktijk: als het teveel doorhangt moet de wielspanner een paar slagen strakker. Of de bakstag. Of beide

Achterstag geeft wel veel (en voldoende) spanning op het permanente voorstag zo'n 80 cm daar boven, maar heeft juist een omgekeerd effect op het binnenvoorstag! Mast buigt onder het vaste voorstag nl naar voren, waardoor binnenvoorstag haakterminal naar voren komt

Vandaar de bakstagen ook ter hoogte van het binnenvoorstag.