Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw tuig Aurora?

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 13:45 #764920

Sunday schreef :
Bk, NV, 30% voor rvs equivalent op dyneema is ergens in de buurt van ... 15% voor dyneema.

Hoe heb je dat berekend?
RVS 1*19 doet bij 50% belasting ca 5 mm rek op 1000 mm draad, dus 0,5 % rek.
De grafiek hierboven zegt dat DynaOne 1,5% rekt bij 50% belasting.....
En dat zou dan 3 keer zoveel doorhang geven bij een draad van gelijke sterkte.
Om aan die 15% spanning te komen moet de DynaOne dus pakweg 6 keer hogere breeksterkte hebben dan een 7mm 1*19. Of zie ik iets verkeerd?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 14:03 #764924

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Je ziet het goed denk ik. Ik deed het uit de duim.
Nieuwe poging met de gegevens en grafiek die hierboven voorliggen:
30% voor de 7mm rvs is 1200kgf. Overigens vind ik dit soort spanning wel erg groot hoor! Maar jij bent daar geloof ik erg voor?
1200kgf voor 8mm HSMax is 17% van BL (=7000daN) Dat blijft in ieder geval goed onder de creepgrens.
17% van BL geeft in grafiek 0,4-0,5% rek
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 14:15 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 15:38 #764932

Ok, zo komt de rek in de gewenste range voor de doorhang.
Ik ben niet principieel voor grote kracht in de stagen... maar het zeil moet er optimaal op staan. De 24Uurs hebben we geheel gevaren met de hekstag helemaal los. Max doorhang voor max diepte in de genua, op halve wind. Doorhang vast wel 40 a 50 cm.
Als het waait (5B+) dan moet de voorstag echt niet teveel doorhangen anders wordt de HA te diep en te krachtig.. Dan is 20% hekstag nodig, maakt 30% voorstag. Dat is statisch, komen de klappen van vlagen en golven nog bovenop.
Het blijft al 30 jaar heel!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 16:54 #764942

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Over creep:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 03 sept 2016 17:18 #764947

@BK: die 20% in "7mm 1x19 equivalenten" is een beetje onhandig uitgedrukt, maar kun je omrekenen in DaN of kgf, wat ik ook gedaan heb. Diezelfde voorspanning (in absolute kgf niet in %) zou ik willen hebben op het binnen-voorstag (onafhankelijk van het materiaal). Ik heb onder het zeilen nooit zo'n Loose in het voorstag gehad, wel in de wanten tijdens het trimmen. Weet dus niet wat de daadwerkelijke spanning in het voorstag is tijdens het zeilen; die is altijd groter dan de voorspanning volgens mij.

Je kunt het nog ingewikkelder maken en kijken naar de marginale rek: het aantal mm dat een stag langer wordt (of meer gaat doorhangen) per N extra spanning. Of dat heel nuttig is weet ik niet, want de andere stagen en rest van de boot komt natuurlijk ook ergens in de formule voor ;)

En in de praktijk: als het teveel doorhangt moet de wielspanner een paar slagen strakker. Of de bakstag. Of beide ;) Achterstag geeft wel veel (en voldoende) spanning op het permanente voorstag zo'n 80 cm daar boven, maar heeft juist een omgekeerd effect op het binnenvoorstag! Mast buigt onder het vaste voorstag nl naar voren, waardoor binnenvoorstag haakterminal naar voren komt ;) Vandaar de bakstagen ook ter hoogte van het binnenvoorstag.
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 20:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl