Eerste dag van het tuigen zit erop. Flink opgeschoten: tuiger is de nieuwe mast aan het uitpakken en opbouwen geweest, van de oude mast heb ik de waardevolle en over te zetten dingen verwijderd/overgezet. Dat stuk is nu klaar. Morgen wordt de nieuwe mast op de boot gezet, stagen op maat gewalst etc. Ik mag toekijken
Hier een klein fotoverslag omdat dit voor mij toch wel een bijzonder klusweekend is...
Gisteravond in Medemblik aangekomen. Laatste foto met oude mast. Matige foto, maar let alvast op de waterlijn bij de boeg...
Onttakeld. Boeg ligt duidelijk hoger zónder mast. Straks met de nieuwe mast eindelijk de spiegel uit het water - voor zover de gewichts
voordelen
Uitpakken nieuwe mast. Radarreflector is hier al overgezet. Links de oude mast...
Spinnakerboom rail:
Spinnaker-trompet en voorstag putting
Windset op alu pijp met 30 gr verzetjes. Achterop de masttop de backstayflipper met daar overheen het 3kleuren-/ankerlicht gemonteerd. Voor de Windex hebben we een compromis moeten sluiten. Het liefst had ik die in het midden en helemaal achterop. Daar loopt echter die flipper en daar een gat in boren zou het ding mss te veel verzwakken. Geen tijd en materiaal om een beugel te maken om over de flipper heen te monteren. Windex is dus 5 cm naar voren en pal naast de flipper beland...
Detail bevestiging arm van windsensor (naar het idee van Boarderbas):
Zalingen gemonteerd:
Binnen-voorstag (helaas per abuis mét mantel geleverd):
Bakstag:
Dek-/toplicht geschroefd ipv gepopt: dit micky-mouse ding had ik beter nieuw kunnen kopen in plaats van over te zetten. Wat een baggerkwaliteit! Ben een uur bezig geweest het ding weer werkend te krijgen. Geen watersportwinkels in de buurt die iets goeds op voorraad hadden:
Deze wél gepopt. Zo laag mogelijk (net boven de boomhijs):
Backstayflipper is wel érg lang (bijna 1.5 m). Zo ver ga ik niet met de fathead, maar goed:
Stukje van de onderkant van de mast gezaagd om te passen

Geen nieuwe mastvoet besteld omdat de buitenmaten van de nieuwe mast slechts een paar mm kleiner waren dan van de oude mast. Dat was echter een rolmast met interne supports in de voet die daar op pastten. Na wat vijlen schuift het er strak en spelingsvrij op:
De wielspanner voor het wegneembaar stag heeft voldoende ruimte om te bedienen in de ankerbak. Dit is ingedraaid. Uitgedraaid bevindt de bovenste terminal zich 5 cm boven het dek: daar komt het stag dan met een pelikaanhaak op (daarná dan spannen). Op de achtergrond in de boeglijn de contraplaat van de nieuwe putting voor het permanente voorstag.
Al met al geen kritische tegenslagen gehad. Morgen verder...