Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw tuig Aurora?

Nieuw tuig Aurora? 30 mrt 2016 18:27 #720676

Het First 310S tuig gaat er komen en binnenkort in bestelling...

Vrijdag komt een tuiger aan boord om zijn concept-offerte te bespreken en details/opties te bediscussiëren zodat er een gedetailleerd ontwerp/dimensionering gemaakt kan worden. Die dimensionering laat ik lekker aan hem over, betreft opties en accessoires kan ik natuurlijk wél mijn ideeën bespreken.

Daarover graag jullie input: wat vinden jullie (on)handig aan je huidige tuigage (mast voornamelijk) en wat heb je wel eens gemist?

Configuratie in het kort (meeste is al eerder besproken in dit draadje):
  • Fractioneel met verjongde mast
  • Dubbel stel gepijlde zalingen, Dyform als wanten en voorstag
  • Géén bakstagen
  • Trimbaar achterstag - ik overweeg kunststof
  • Wegneembaar binnen-voorstag (30 cm achter permanent voorstag en plm 90 cm daaronder) - ik overweeg kunststof
  • Op permanent voorstag komt een nieuwe lichtweergenua op rolreef
  • Op wegneembaar binnen-voorstag wordt bij meer wind een kleiner, zwaarder voorzeil met bindrif gevoerd
  • Géén full-batten grootzeil - géén duur en zwaar karrensysteem
  • Bestaande spinnaker komt van een First 31.7 en blijft in gebruik (is nu eigenlijk te hoog, straks past ie goed)
  • Giek en neerhouderbeslag wordt overgezet, net zoals trilens, verlichting, antenne, windex etc

Eerder uit dit draadje: van (A) naar (C) dus:


Waar ik over twijfel en benieuwd ben naar jullie input:
  • Top-spinnakerval voorbereiden of weglaten
  • Reserve voorzeilval of niet?
  • Reserve binnen-voorzeilval of niet?
  • Volgens de tuiger zijn bakstagen ter hoogte van het wegneembare voorstag niet nodig bij mijn mastprofiel en afstand tot voorstag. Ik kan voor de zekerheid natuurlijk ankerplaatjes laten plaatsen. Doen?
  • Één of twee spiboomvallen?
  • Spiboomrail of gewoon 1, 2 of 3 vaste ogen?
  • Kikkers, valstoppers of zelfs lieren plaatsen op mast onder valdoorvoeren in geval er iets op het kajuitdak de geest geeft?
  • Deklicht aan voorkant mast of onder zalingen?
  • Extra kabels laten trekken of het minimaal nu benodigde

Waarvan denken jullie "neem dit evt ook mee?"
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 18:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mrt 2016 19:45 #720736

Nachtvlinder schreef :
  • Top-spinnakerval voorbereiden of weglaten
  • Reserve voorzeilval of niet?
  • Reserve binnen-voorzeilval of niet?
  • Volgens de tuiger zijn bakstagen ter hoogte van het wegneembare voorstag niet nodig bij mijn mastprofiel en afstand tot voorstag. Ik kan voor de zekerheid natuurlijk ankerplaatjes laten plaatsen. Doen?
  • Één of twee spiboomvallen?
  • Spiboomrail of gewoon 1, 2 of 3 vaste ogen?
  • Kikkers, valstoppers of zelfs lieren plaatsen op mast onder valdoorvoeren in geval er iets op het kajuitdak de geest geeft?
  • Deklicht aan voorkant mast of onder zalingen?
  • Extra kabels laten trekken of het minimaal nu benodigde

- topspi ga je vast nooit gebruiken, maar de val tot helemaal boven en dan een blok (klapblok) op de mast net boven de voorstag geeft je beide mogelijkheden met 1 val
- reserve voorzeilval is erg handig bij zeilwissels en igv pech met de 1e.
- zeker de aanhechtpunten voor de bakstagen wel doen! Je gaat ze nodig hebben.
- 1 toppinglift is genoeg,je kan er altijd een spruit aan maken
- spiboomrail ja.
- geen extra kikkers etc op de mast. Is duur, zwaar, er blijft van alles aan hangen en je gaat het nooit gebruiken
- deklicht op de mast gecombineerd met top(stoom)licht: als de mast in de winterberging gaat moeten de zalingen eraf. Lastig met lampjes.
- voedingskabel voor toplicht moet afgeschermde kabel zijn (eis van Lopo voor garantie, andere merken LED zullen dat vast ook (gaan) eisen.
- geen extra kabels erin, wel 1 of 2 dunne pilotlijntjes om kabels er eventueel in te trekken. Gaat prima met dat lekker vette takelgaren.
- gezamenlijke retourader (0 V) voor top/anker/deklicht spaart weer 2 aders uit.
- evven goed nadenken welke vallen etc aan welke kant uit de mast moeten komen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 02 apr 2016 14:55 #721613

Dankje,

Alle punten zijn gisteren besproken en worden meegenomen in het gedetailleerd ontwerp en aangepaste offerte (al doe ik de reservevallen niet).

Afwachtend daarop ben ik zelf aan het tekenen geweest om zijn tekening beter te kunnen lezen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen betreft onderstaande punten.

Idee van de tuiger was om in ieder geval de mastplaatjes voor een bakstag nu mee te nemen en meteen maar in een (indien dat later nodig/handig blijkt) checkstay te voorzien. Tuiger had het idee om het bakstag niet direct achter de neusplaat van het wegneembaar voorstag te plaatsen, maar 40 cm hoger, precies tussen vast en wegneembaar voorstag. Zodoende zou ik het ook kunnen gebruiken om het vaste voorstag op spanning te zetten, gezien het ongestaagde stuk best lang is en het achterstag wel eens meer voor het grootzeil zou kunnen doen dan het een sterk effect heeft op het vaste voorstag.

Checkstay dan iets onder de bovenste zalingen om de mastcurve meer te kunnen beinvloeden. Kost nu een paar tientjes...

Dan het verjongen: standaard bij mijn profiel is 600 mm, profiel verloopt dan van 114x179 (nominaal) naar 103x139. Echter elke lengte kan genomen worden. Gezien het bijna 2m ongestaagde bovenste deel, zou het zin hebben hier bv 1200 mm van te maken? Effect op voorstagspanning wordt dan nóg kleiner, maar aangezien daar die bakstag komt kan ik die min of meer onafhankelijk beïnvloeden. Zal ook mijn zeilmaker eens vragen.

Ben vergeten waar het checkstay normaal zou komen, wat is gebruikelijk hiervoor?

Radarreflector heb ik het liefst zo laag mogelijk, topping lift weer niet te laag. Dit conflicteert dus, want radarrefletor dient bóven verlichting en val te komen. Wat zouden jullie doen?

Laatst bewerkt: 02 apr 2016 15:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 20:24 #738916

Eerste dag van het tuigen zit erop. Flink opgeschoten: tuiger is de nieuwe mast aan het uitpakken en opbouwen geweest, van de oude mast heb ik de waardevolle en over te zetten dingen verwijderd/overgezet. Dat stuk is nu klaar. Morgen wordt de nieuwe mast op de boot gezet, stagen op maat gewalst etc. Ik mag toekijken ;)

Hier een klein fotoverslag omdat dit voor mij toch wel een bijzonder klusweekend is...

Gisteravond in Medemblik aangekomen. Laatste foto met oude mast. Matige foto, maar let alvast op de waterlijn bij de boeg...


Onttakeld. Boeg ligt duidelijk hoger zónder mast. Straks met de nieuwe mast eindelijk de spiegel uit het water - voor zover de gewichtsvoordelen ;)


Uitpakken nieuwe mast. Radarreflector is hier al overgezet. Links de oude mast...


Spinnakerboom rail:


Spinnaker-trompet en voorstag putting


Windset op alu pijp met 30 gr verzetjes. Achterop de masttop de backstayflipper met daar overheen het 3kleuren-/ankerlicht gemonteerd. Voor de Windex hebben we een compromis moeten sluiten. Het liefst had ik die in het midden en helemaal achterop. Daar loopt echter die flipper en daar een gat in boren zou het ding mss te veel verzwakken. Geen tijd en materiaal om een beugel te maken om over de flipper heen te monteren. Windex is dus 5 cm naar voren en pal naast de flipper beland...


Detail bevestiging arm van windsensor (naar het idee van Boarderbas):


Zalingen gemonteerd:


Binnen-voorstag (helaas per abuis mét mantel geleverd):


Bakstag:


Dek-/toplicht geschroefd ipv gepopt: dit micky-mouse ding had ik beter nieuw kunnen kopen in plaats van over te zetten. Wat een baggerkwaliteit! Ben een uur bezig geweest het ding weer werkend te krijgen. Geen watersportwinkels in de buurt die iets goeds op voorraad hadden:


Deze wél gepopt. Zo laag mogelijk (net boven de boomhijs):


Backstayflipper is wel érg lang (bijna 1.5 m). Zo ver ga ik niet met de fathead, maar goed:


Stukje van de onderkant van de mast gezaagd om te passen ;) Geen nieuwe mastvoet besteld omdat de buitenmaten van de nieuwe mast slechts een paar mm kleiner waren dan van de oude mast. Dat was echter een rolmast met interne supports in de voet die daar op pastten. Na wat vijlen schuift het er strak en spelingsvrij op:


De wielspanner voor het wegneembaar stag heeft voldoende ruimte om te bedienen in de ankerbak. Dit is ingedraaid. Uitgedraaid bevindt de bovenste terminal zich 5 cm boven het dek: daar komt het stag dan met een pelikaanhaak op (daarná dan spannen). Op de achtergrond in de boeglijn de contraplaat van de nieuwe putting voor het permanente voorstag.


Al met al geen kritische tegenslagen gehad. Morgen verder...
Laatst bewerkt: 25 mei 2016 22:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 21:10 #738957

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1016
Wauw ( eindelijk) gefeliciteerd! Geen last van topping
lift en radar reflector?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 21:18 #738958

Tsja, ruim anderhalf jaar verder sinds de eerste post in deze draad...


@jasper schreef :
Geen last van topping lift en radar reflector?
Je kijkt van onderen ;)
Laatst bewerkt: 25 mei 2016 21:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 21:44 #738962

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Mooi!
Waarvan zijn de dyneema achterstag gemaakt? Type dyneema en dikte? Zelf gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 22:00 #738968

Kaal SK78 6 mm - zal dus wel wat kruipen (moet ik af en toe maar overstag gaan). Onderkant is te lang gehouden en moet nog gesplitst worden, dat gaat de tuiger doen. Voorlopig maar met een kousje , dan kan ik alle kanten op qua talie. Bovenin is een hol tonnetje (20 mm?) gemonteerd in de masttop; daar is zonder kous omheen gesplitst. Zo doet VMG dat standaard, denk ik.

Ik heb RVS en Nylon 6 mm kousjes aan boord: zal Nylon stijf genoeg zijn om aan een harp te koppelen denk je?
Laatst bewerkt: 25 mei 2016 22:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 22:07 #738969

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18613
Nylon trek je misschien kapot en dan wordt het breukvlak een gevaar voor je lijn. Op zijn minst vervormt het te veel, dus ik zou maar gewoon RVS gebruiken.

Mooi project zeg!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 22:27 #738972

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Nylon zou ik niet doen. RVS kousen zijn ook niet zo heel erg goed als je die "open" neemt.
Deze zijn véél sterker:

Ik meen van Rutgerson. Doe zou je zelfs evt ook als glijring kunnen gebruiken al zijn de echte glijringen natuurlijk mooier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 22:34 #738973

Geinig, wist niet dat die bestonden. Wanneer dien je een Dyneema splits zo af te werken als in die foto? Is dat om te voorkomen dat de hoek tussen de heen- en terugkerende zijde van de splits te groot wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 22:38 #738974

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Dat hoeft niet echt hoor.. Was een experiment hoe het zou werken, inderdaad om de hoek klein te houden. Bleek niet echt nodig, hoek kun je ook klein houden zonder die takeling. Ziet er wel best uit eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 22:44 #738975

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Was trouwens Ronstan: www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=190

"Sailmakers thimble"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 25 mei 2016 22:48 #738977

Waar bestel je dat spul (en glijringen) bijvoorbeeld? Lijkt niet standaard in het schap van de grote wsj te liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 26 mei 2016 05:12 #738987

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Kan het niet meer terugvinden maar is eBay geweest:
'Ronstan sailmakers thimble"
'Low friction ring"
Laatst bewerkt: 26 mei 2016 05:25 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 26 mei 2016 05:52 #738991

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mooi en dapper project, herkenbaar allemaal.
Have fun! Ik hoop je van de zomer graag een keer te
spreken en je ervaringen te horen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 28 mei 2016 21:14 #739658

Tuigen dag 2

Mast wacht op boot:


Boot wacht op mast:


Op deze portaalkraan is een mastenkraan gemonteerd, een star niet afstelbaar ding. Er werden wat problemen met de nogal lange arm van de windset verwacht - niet zo handig van mij want daar loop ik nu telkens tegenaan als de mast eraf gaat (daar er vaak haast is bij de masterkraan in het naseizoen. Het kán allemaal wel, maar lastig volgens de standaard procedure). Die haast was er nu niet: we hebben de mast vanuit een positie met de flipper (ook een onhandig ding maar die was ver tegen de mast aan te trekken) naar boven gericht gemonteerd.
Dat bokje onder de mast heeft zwenkwielen en rijdt met de kraan mee. Dat doen ze vaker daar!


Op de mastvoet laten zakken:


Op maat knippen en aanwalsen van de studs voor de V1's, dit werd gedaan door Bolder (die ook de basistrim heeft uitgevoerd - later meer daarover). De voorstag stond hier al.


Afstellen V2's (hier nog slack)


Nadat de mast goed getrimd stond ging de voorstag weer los om de rolinstallatie te monteren. De nieuwe voorstagputting is goed gelukt qua maatvoering. Ik had (op basis van geschaalde foto's - altijd tricky) de lengte zó bepaald dat de trommel nét vrij zou blijven van de preekstoel. Had op 20 mm gerekend, is 15 geworden. Dat gaat dus nog 2 preekstoel-aanvaringen goed ;) Halshoek genua kan lekker laag komen nu.


Ik mocht me niet met het tuigen bemoeien en ben (behalve foto's maken) maar vast aan de electra begonnen. Hier de NMEA2000 verbinding, marifoon (FME) en verlichting.


Dit deel van het project is klaar nu (ik kom nog terug op de trim zoals Bolder dat gedaan heeft). Voelde goed om weer "vrij" te zijn na de sluis (Westerhaven Medemblik) en naar huis te varen. Hieronder weer terug in haar box. Veel te doen nog qua splitswerk, bakstagblokken en niet te vergeten het inmeten van de zeilen en met de zeilmaker te beslissen hoe ver we met het uitbouwen willen/durven gaan. Maar de stress is er af nu...


Oja: de enige tegenslagen waren eigenlijk de niet meegeleverde cupjes voor de intermediates (de cupjes die van de oude mast kwamen pastten gelukkig) en de lummelbout die niet compatibel is met de giek (die ik herbruik). Zelfde verhaal voor het beslag van de giekophouder. Dat wordt wat RVS werk (wel te overzien op zich).
Laatst bewerkt: 28 mei 2016 21:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 06:44 #740097

Ziet er mooi uit! Op basis van de laatste foto lijkt de preband wel beperkt, maar misschien vertekent de hoek een beetje.
Je zult vast een flinke performance verbetering gaan merken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 06:55 #740103

Je hebt het vast al eerder vermeld, maar hoeveel langer is je nieuwe mast en hoeveel m2 ga je erbij krijgen?

Ik vind t wel een erg toffe stap die je neemt.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 18:21 #740412

Spannend is het tijdens het tuigen wel geweest, met name omdat bijna elk onderdeel kritisch is en de levering uit Frankrijk pas net binnen was en nog niet was gecontroleerd voor ik al bij de werf lag. Dat is gelukkig goed gegaan.
Volgende spannende stuk is wat ik met de nieuwe zeilen ga doen. Veilig het 310S plan kopiëren of uitbouw achterlijk (flipper is er om die reden) en/of overlap genua aanpassen. Heb nog geen ervaring met een zeilplan voor dit tuig op mijn boot en zal dit ook niet hebben voordat ik geld heb uitgegeven aan nieuwe zeilen. Een wedstrijdteam met ditto budget wat elk seizoen een nieuw zeil koopt kan nog wel eens wat experimenteren van zeil naar zeil; hier heb ik maar één kans om het goed (of fout) te doen. Daarover later meer...

Tuig is gebaseerd op het standaard First 310S tuig en is inderdaad flink hoger geworden:
  • De P-maat is van 9.72 naar 12.60 m gegaan;
  • Voorstagputting zo'n 30 cm naar voren waarmee de J-maat van 3.00 naar 3.27 m is geworden;
  • I-maat is van 11.43 naar 12.7 gegaan;
  • Fractioneel stuk is plm 1.70 m; voorstag grijpt daarmee (ongeveer) op 7/8 hoogte van het mastprofiel aan.

Als ik óók het First 310S zeilplan zou aanhouden ga ik van 44 naar 60 m2 aan-de-wind. SA/D wordt dan plm 22, wat redelijk "sportief" is (en past bij de D/L ratio van 170 van mijn boot). Wss moet ik straks (adw) vanaf eind 3 reven, maar zeil ik naar beneden toe veel langer door waar dat voorheen dobberen/motoren werd. Ook valt er veel meer te trimmen, wat voor mij deel van de lol is. Tuiger dacht dat de oude mast, toen ie deze zag liggen, van een motorsailor was herkende de mast niet als horend bij deze boot ;) Nu zit ik aan de andere kant van de balans, richting overtuigd (bewust).

Zal over de masttrim een nieuw bericht starten omdat dat denk ik wat algemener is...
Laatst bewerkt: 30 mei 2016 18:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 18:29 #740416

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik zou zover uitbouwen als je flipper aan kan, in combinatie met een eerste rif waarbij je dan geen flipper meer nodig hebt. Anders gezegd, met glad water en heel weinig wind kan je vaak varen zonder spanning op je achterstag en heb je er geen 'last' van. Waait het wat harder en zet je een rif en je zeil kan dan onder je achterstag door, dan heb je er ook geen last meer van. Goede kans dat je oppervlak met een eerste rif nog gelijk is aan het originele oppervlak zonder uitbouw. Wel een gelijk oppervlak, een betere ratio tussen oppervlak en achterlijk lengte en een lager zeildrukkingspunt. Daarmee stabieler (stijver) met meer lift.

Is maar een idee, het was de mijne in 2006 en bevalt nog prima. Mijn grootzeil is van net geen 30 naar iets boven de 40 gegaan. Mijn eerste rif haalt dat verschil weg en zorgt dat mijn zeil bij een overstag net de top runners raakt.

Succes met je overwegingen

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 19:50 #740464

Het voordeel van uitbouwen is dat je zeil efficiënter wordt in de hellin/voortstuwingratio. Een uitgebouwd ze twist beter. Die extra m2 kun je dus naar believen open zetten of er weer bij trekken. Je wilt dan graag een enorm goede overloop en schoot. Overweg een fijntrim of vergelijkbaar systeem.

Voorzeil zal inderdaad een gokje worden. 110% HA?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 19:57 #740471

Masttrim, prebend, maxbend en stagspanning

Een bekende tuigservice in Nederland (niet de leverancier die ik eerder "tuiger" heb genoemd) heeft de mast haar basistrim gegeven direct na het zetten. Ik vond dit wat sneller en minder zorgvuldig gaan dan ik zelf zou doen, maar aangezien dit mijn eerste fractionele tuig is en ik nog nooit een professional hier aan heb zien werken heb ik lekker toegekeken en af en toe wat vragen gesteld. Bewust geen aanwijzingen gegeven omdat ik niet eens zou weten wát en het zijn vak is tenslotte. Wat mij opviel (zonder waarde-oordeel) en afwijkt van wat ik daarover gelezen had:
  • Mastvalling (rake) werd niet met een gewichtje aan de grootzeilval gemeten, maar met een nauwkeurige digitale waterpas iets boven giekhoogte. Ingesteld op 1.5 graden achterover.
  • Er werd geen stagspanningsmeter gebruikt maar er werd op gevoel gewerkt
  • Mast is zonder enige prebend afgeleverd. Volgens de tuiger omdat ik die er met mijn achterstag wel in zou trekken en omdat het met mínder spanning op de D1's lastig was een acceptabele voorstagspanning te krijgen. Zalingen hebben een hoek van 15 graden, V1's staan 22 cm achter de achterkant van de mast (dus 40 cm achter de voorkant van de mast). Dat is niet heel veel natuurlijk.
  • Mast stond keurig rechtop: tussen SB en BB slechts 1 cm verschil. Ik heb de referenties opgeschreven (stud-stud afstanden in de V1 wantspanners) zodat ik nooit meer met een lang meetlint of rekkend, wegwaaiend lijntje hoef te prutsen;
  • Bij de bovenste zaling kon ik een kleine S-bocht zien in de mastgroef. Niet relevant volgens de tuiger, maar ik kon deze later zelf eenvoudig wegkrijgen (één keer een stukje omhoog de mast in, half uur werk...)
  • Tuiger vertelde dat er op zowel de D1's als de V1's minimaal 20% moest staan. Volgens mij geldt dit alleen voor de V1's: zolang de V1 aan lei maar nooit slack komt te hangen tijdens het zeilen, zijn de D1's (tot op zekere hoogte, een beetje spanning hebben ze wel nodig) leidend om de prebend onderin de mast in te stellen. Het is volgens mij dus niet zo dat spanningen leidend zijn en de pre-bend daaruit volgt...
  • V1 stond strakker dan ik ooit gehad heb met het oude toptuig, volgens de tuiger op zo'n 20% - idem voor D1. D2 handvast + een klein beetje
  • Bronzen of brons-verchroomde wantspanners absoluut niet oliën of vetten. De legering bevat lood wat zorgt voor de zelfsmerende eigenschappen. Alles wat je er méér op smeert kan niet meer doen dan vuil aantrekken en vastlopers veroorzaken. RVS spanners zijn een ramp volgens hem, qua vreten etc. Daar is de juiste smering toepassen erg belangrijk.

Anyway hoewel ik niet kan inschatten of deze basistrim een goed stuk werk is geweest (mss overdrijf ik wel en dit is slechts een basistrim die je na de eerste tochten toch bij zult stellen) heb ik er toch een gevoel van haastwerk aan overgehouden. Jammer.

Daarom terug in de box zijn standen opgeschreven en opnieuw begonnen, ook om wat gevoel te krijgen voor de flexibiliteit in dit tuig - en de romp ;)

Alles dus handvast en de D2's helemaal los. Met deze kleine zalinghoek is het met dit profiel inderdaad lastig om het voorstag goed op spanning te krijgen zonder achterstag. Dit klopt ook met de F310 owners manual die stelt dat er altijd een minimum spanning op het achterstag nodig is om het voorstag op spanning te houden. De achterstag zal in de praktijk dus alleen gelost worden tijdens een overstag/gijp (of bij héél licht weer). Deze zelfde ownersmanual gaat wel uit van een prebend van 5 cm vóórdat je het achterstag aan slaat. Hier heb ik dan ook naar toe getrimd. Resultaat is dat de V1's een stuk strakker staan dan daarvoor (wordt tijd voor zo'n stagspanningsmeetster!) en de D1's een stuk losser (ik schat tussen 10 en 15%). D2's heb ik weer "handvast + een beetje" gezet.

Later die dag was ook m'n zeilmaker op bezoek en we hebben nauwkeurig (ben 2x bijna boven geweest-brrr) de pre-bend en max-bend opgemeten:
HoogtePRE [mm]MAX [mm]Verschil [mm]
0.75*P3810870
0.50*P4012585
0.25*P237553

Over hoe de max-bend te bepalen lees ik veel dingen. Je wilt uiteraard buiten het plastische deformatiegebied blijven. Lijkt me geen issue als je ziet hoeveel een mast die aan 1 punt horizontaal in een kraan hangt loopt te zwabberen. Ook wil je de stagen niet overbelasten. En dán is er een theorie die zegt dat bóven een bepaalde buiging het voorstag juist weer slapper komt te staan omdat je de voorstag bovenin naar beneden (en minder naar achter) gaat trekken. En er is ook nog eens theorie die zegt dat die achterstagsanning óók 20% mag zijn. Lijkt me mss voor 9/10 gelden, maar voor 7/8 is dat een ander verhaal denk ik.

Deze max-bend is met redelijke kracht (15-20 kg schat ik) op de 40x vertraging te bereiken, geeft dus plm 700 kgf op het achterstag, een redelijke buiging en een snaar-strakke voorstag.

Cascade: Onderste glijring zit nogal ruim (valt er niet uit) maar is wel een locking-splice, lastig om die glijring er dan nog strak in te krijgen - zag dat de tuiger de kous in de achterstag zélf gewoon non-locking heeft gemaakt (2x doorhalen en dan verjongd terug in de kern - dat houdt óók :)


Max-bend:


Mastgroef:


Ik heb een aantal vragen:
  • Wat doet een zeilmaker nu precies met het bereik (pre-max) van zo'n luff-curve? Meer dan 5 cm doek naar voren trekken doet enorm veel voor de bolling lijkt me. Wss méér dan je gebruikt (en veel meer dan je met een toptuig kunt wegtrimmen). Krijg je het "design camber" in het midden van het bereik zodat je zowel vlakker al meer powervol kunt trimmen met achterstag of krijg je het "desing camber" wanneer je op de pre-bend zit? Dan kun je alleen maar vlakker trimmen dan dat en zou het "design camber" m.i. powervol moeten zijn.
  • Achterstag aantrekken doet meer dan dan natuurlijk, het opent ook het achterlijk bovenin én verhoogt de spanning op het voorstag. Al deze effecten moeten in balans zijn. Als ik met matig licht weer met matige achterstagspanning vaar wil ik niet dat het voorstag al veel te strak staat! Ik hoop een grootzeil (diepte en positie) te bereiken dat ik van powervol (wat me met m'n huidige grootzeil nooit gelukt is - mast zou daarvoor negatief moeten buigen) tot ondiep kan trimmen
  • Stel dat ik dezelfde pre-bend bereik door een hogere spanning op de V1's en dus op de D1's: verandert dit de plek waar de mast gaat buigen? Ik vraag dit omdat er een kans bestaat dat deze spanningen omhoog moeten indien de mast de neiging heeft te gaan pompen (weet ik natuurlijk nog niet nu). Gaat dat mis met een zeil wat op basis van deze min-max ontworpen is of valt dit allemaal in de marge en kan ik genoeg corrigeren met valspanning, onderlijk, traveller etc?
  • Ligt het bereik van deze mastbuiging binnen de normale ordegrootte of te laag/hoog? Volgens mijn zeilmaker wijkt dit zó weinig af van de templates (zie een recent ander draadje) dat zelfs het uitgaan van de template geen (voor mij) merkbare verschillen op zou leveren (we hebben nu bewust álles gemeten omdat mij zoveel mogelijk mee te nemen in het ontwerp proces).

Dank voor het meedenken alvast!

PS: Bas, Michel: eens, dat waren eigenlijk al de uitgangspunten. Zal zelf eens gaan tekenen wat er op deze manier mogelijk is. Zal ook gevolgen hebben voor de latten, leuvers vs. karren etc.
Laatst bewerkt: 30 mei 2016 21:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 20:01 #740476

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Een goede neerhouder is ook aan te raden.
Voor als je toch redelijk twist wilt varen maar ook de boel wat dicht wilt houden.

Dat is iig iets wat ik bij mij heb gemerkt afgelopen zondag. Bij mijn grootzeil moet ik constant combineren met twist en de mate waarin het achterlijk open staat. Met de grootschoot en de overloop kun je de mate van verdraaing in je grootzeil mooi reguleren maar als ik de twist er in trok viel er toch wat teveel grootschootspanning weg om het achterlijk mooi dicht te krijgen.
Deze moest ik dan vervolgens weer met de neerhouder op spanning brengen.

Het achterlijk gaat dan mooier 'dicht' staan maar de verdraaing bovenin blijft wel.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw tuig Aurora? 30 mei 2016 21:30 #740536

Harm, ik volg je niet helemaal. Waarin verschilt "twist" met het "openen van het achterlijk"?

Ik dacht dat dit hetzelfde is. Als dit niet hetzelfde is, kun je dan een gesloten achterlijk mét twist hebben? Of andersom, een open achterlijk met weinig twist?

Doel je op de stand van het achterlijk op verschillende hoogtes? Zou je dit (evt op een andere manier) willen uitleggen?

Mijn neerhouder (met zo'n veer waarvan ik het nut betwijfel) is 1:4 en kan op een vallier (is tot nu toe voldoende gebleken). Hoe groot is jouw zeil en wat gebruik jij?
Laatst bewerkt: 30 mei 2016 21:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl