Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie?

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 08:33 #1517395

10 PK per ton toch, holtere? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 08:35 #1517396

Er is natuurlijk wel verschil tussen consequent stationair de haven uit pruttelen of continu het maximum uit de motor persen. Maar goed, dat snappen we allemaal best ;)
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 08:38 #1517397

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27550
holtere schreef :
Zo ken ik er nog wel een paar :whistle:

Zoals Dirty Harry ooit zei: A man has got to know his limitations.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 08:43 #1517399

In het eerdere draadje is de invloed van motorvermogen op de manier van varen en mogelijkheden (zou je vrijheid kunnen noemen?) al ruimschoots aan bod geweest.

De één wil kostte wat kost zijn dagplanning halen: motor aan wanneer snelheid onder 4 knopen zakt en tegen flinke stroom in gemotord moet worden. De ander blijft zeilen, maakt een tijstop en accepteert dat de tocht minimaal 6 uur langer zal gaan duren.

Wadloper verwoordt het prima: houd rekening (noot: ook vóór de aanschaf) met de beperkingen.

Ik moet wel zeggen dat de vervelenste, meest indrukwekkende maar vooral mooiste momenten die ik mij herinner zijn geweest in een bootje zonder motor op de momenten die ánders lieper dan "gepland".

Afgelopen vrijdag in flinke wind gevaren, 42 kn in buien, daarbuiten vaak 35 kn. Hoge wal en bezeild, dat wisten we vantevoren. Niet zoveel aan de hand, met aangepaste zeilvoering. Kritisch was het Naviduct en het aanleggen in Den Oever. Daarvoor echt van te voren een plan gemaakt hoe de haven te benaderen, wat te doen als de haven minder beschut dan gedacht zou zijn. Met 10 PK per ton was dat minder (of niet...) nodig geweest en wordt zo'n manoeuvre veel later pas kritisch...
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 08:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 08:55 #1517400

Nachtvlinder schreef :
In het eerdere draadje is de invloed van motorvermogen op de manier van varen en mogelijkheden (zou je vrijheid kunnen noemen?) al ruimschoots aan bod geweest.

De één wil kostte wat kost zijn dagplanning halen: motor aan wanneer snelheid onder 4 knopen zakt en tegen flinke stroom in gemotord moet worden. De ander blijft zeilen, maakt een tijstop en accepteert dat de tocht minimaal 6 uur langer zal gaan duren.

Wadloper verwoordt het prima: houd rekening (noot: ook vóór de aanschaf) met de beperkingen.

Ik moet wel zeggen dat de vervelenste, meest indrukwekkende maar vooral mooiste momenten die ik mij herinner zijn geweest in een bootje zonder motor op de momenten die ánders lieper dan "gepland".

Afgelopen vrijdag in flinke wind gevaren, 42 kn in buien, daarbuiten vaak 35 kn. Hoge wal en bezeild, dat wisten we vantevoren. Niet zoveel aan de hand, met aangepaste zeilvoering. Kritisch was het Naviduct en het aanleggen in Den Oever. Daarvoor echt van te voren een plan gemaakt hoe de haven te benaderen, wat te doen als de haven minder beschut dan gedacht zou zijn. Met 10 PK per ton was dat minder (of niet...) nodig geweest en wordt zo'n manoeuvre veel later pas kritisch...

Dat is wel de crux , hoevaak "verbazen" we ons hier niet over ik MOET daar die dag zijn en ik heb MAAR zoveel dagen en we WILLEN dat ............

Tja dan ben je anders aan het varen dan dat je zegt ik zie wel hoe het loopt en waar we uiteindeljk uitkomen.

Heeft inderdaad weinig met pk's en wat dan ook van doen , maar meer met een mind set ;)
Met de juiste mind set en realisme zal het uiteindelijk minder vaak tegenvallen dan met ik moet en zal en wil etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:03 #1517405

Nachtvlinder schreef :
In het eerdere draadje is de invloed van motorvermogen op de manier van varen en mogelijkheden (zou je vrijheid kunnen noemen?) al ruimschoots aan bod geweest.

De één wil kostte wat kost zijn dagplanning halen: motor aan wanneer snelheid onder 4 knopen zakt en tegen flinke stroom in gemotord moet worden. De ander blijft zeilen, maakt een tijstop en accepteert dat de tocht minimaal 6 uur langer zal gaan duren.

Wadloper verwoordt het prima: houd rekening (noot: ook vóór de aanschaf) met de beperkingen.

Ik moet wel zeggen dat de vervelenste, meest indrukwekkende maar vooral mooiste momenten die ik mij herinner zijn geweest in een bootje zonder motor op de momenten die ánders lieper dan "gepland".

Afgelopen vrijdag in flinke wind gevaren, 42 kn in buien, daarbuiten vaak 35 kn. Hoge wal en bezeild, dat wisten we vantevoren. Niet zoveel aan de hand, met aangepaste zeilvoering. Kritisch was het Naviduct en het aanleggen in Den Oever. Daarvoor echt van te voren een plan gemaakt hoe de haven te benaderen, wat te doen als de haven minder beschut dan gedacht zou zijn. Met 10 PK per ton was dat minder (of niet...) nodig geweest en wordt zo'n manoeuvre veel later pas kritisch...

Helemaal mee eens.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:13 #1517408

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Ik zag hier een paar keer opgemerkt dat de schroef ook nog bepalend zou zijn of het vermogen van de motor voldoende is voor het schip.
Dat is volgens mij niet waar: 10 pk motorvermogen blijft ongeacht de schroef 10 pk motorvermogen.
Ben het wel erg mee eens dat de schroef wel moet passen bij het schip en de motor, de toepassing dus.
Op de site van Gori kun je alle gegevens als soort schip, afmetingen, waterverplaatsing, motorvermogen, toerental schroefas enz invullen en daar komt dan een geadviseerde meest effectieve schroef uit.
Leuk om eens te proberen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:19 #1517410

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16762
Zomaar een voorbeeld: twee jaar geleden in de haven van Treguier gezien en niet voor het eerst ;)
Die haven ligt in een getijden rivier waar het flink kan stromen net achter een grote zandbank.
Het lijkt alsof je komende van zee kun je zo de box in kunt varen met een poepje gas achteruit maar (de instinker) je moet toch om een boei heen die de zandplaat aangeeft.
Boot 1 vaart om de boei heen, komt in de rare stroomrafeling achter de bank dwars te liggen en klets zo ook dwars tegen de daar liggende boten en steigers aan. Een boot is nu eenmaal langer dan een box breed is.
Let wel, het gebeurt niet in een seconde en er is aan alle kanten volgas gegeven. Kansloos!
De boot lag muurvast en is er met veel pk's vanaf getrokken.
De boot is nog niet weg of boot 2 komt aanvaren en volgt hetzelfde pad, ligt ook dwars op de stroming maar met een dijk van een motor erin geeft de man gas en slaagt erin om achteruit tegenstrooms terug te varen uit de gevarenzone.
Soms is wat extra vermogen gewoon fijn om je eigen domheid wat weg te poetsen. Blijf je lekker op de plas in je eigen haventje heb je voldoende aan een wrikpaal ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:27 #1517415

Daarom: 10 PK per ton! Wie niet slim is moet sterk zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:30 #1517416

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16762
Yep, wij hadden met 5 pk per ton als boot 1 te weinig. Kansloos :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:35 #1517418

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Ik denk dat dat wel een beetje proportioneel is.
Ik bedoel bij kleinere schepen is een hoger aantal PK`s per ton waterverplaatsing nodig dan bij grotere schepen. En ook nog een beetje invloed van wat voor een soort boot. Vlotte zeiler of motorsailer is nogal een verschil. Wanneer ik dit doortrek:
Onze vlotte zeilboot heeft een massa van ca. 10 ton en 55 pk, hetgeen ruim voldoende is. (5,5 pk/ton).
100 pk zou belachelijk zijn in mijn beleving.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:37 #1517419

Ik overdreef natuurlijk: die 10 PK per ton is zómaar een belachelijk hoog getal. Gelukkig valt dat nog op ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:43 #1517423

Nachtvlinder schreef :
Daarom: 10 PK per ton! Wie niet slim is moet sterk zijn ;)

Ik kom al dicht in die buurt :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:44 #1517424

Gelukkig maar heb net een nieuwe Yanmar staan , als 10Pk per ton het nieuwe elan is moet ik die er al weer uit takelen en minimaal 60 Pk terug zetten :laugh: :laugh: :laugh:

Ik doe het nu prima met max 21 Pk op 6 ton . dus 3,5 Pk per ton :P

In de werkelijkheid gebruik ik dus nog minder PK's per ton .
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 09:45 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:53 #1517427

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3605
Wadloper schreef :
Nachtvlinder schreef :
Zo'n grote trekker maakt wél meer indruk als ie op de A12 of het Malieveld staat natuurlijk. Geen idee wat moderne landbouwtools nodig hebben; dat zal meegegroeid zijn met de schaalvergroting denk ik.

Die schaalvergroting is precies datgene waarmee het boerenbedrijf zichzelf de das om doet. Een doorlopende vlucht naar voren. Het oppervlak van het bouwland wordt samengeperst door het stééds zwaardere materieel, zodat steeds dieper moet worden geploegd. De grondwaterstand moet steeds verder worden verlaagd om het terrein berijdbaar te houden voor dat zware materieel.

Denk dat de druk per oppervlak wel meevalt met die heul grote trekkers, oppervlak vd banden neemt ook navenant toe...
Maar beetje wie heeft de grootste? ja.. en daar mogen wij (met ons B rijbewijs) ook de weg mee op..

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 09:55 #1517428

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
Reed schreef :
Ik denk dat dat wel een beetje proportioneel is.
Ik bedoel bij kleinere schepen is een hoger aantal PK`s per ton waterverplaatsing nodig dan bij grotere schepen. En ook nog een beetje invloed van wat voor een soort boot. Vlotte zeiler of motorsailer is nogal een verschil. Wanneer ik dit doortrek:
Onze vlotte zeilboot heeft een massa van ca. 10 ton en 55 pk, hetgeen ruim voldoende is. (5,5 pk/ton).
100 pk zou belachelijk zijn in mijn beleving.
Je slaat de spijker op de kop. Een mammoet tanker van 500.000 ton zou 5.000.000 pk nodig hebben, maar heeft slechts zo,n 50.000 pk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 10:17 #1517432

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16762
Vind ik best, als ik dan ook een loods met wat sleepboten in de haven krijg onder toezicht van de commandotoren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 10:22 #1517434

madoc schreef :
Reed schreef :
Ik denk dat dat wel een beetje proportioneel is.
Ik bedoel bij kleinere schepen is een hoger aantal PK`s per ton waterverplaatsing nodig dan bij grotere schepen. En ook nog een beetje invloed van wat voor een soort boot. Vlotte zeiler of motorsailer is nogal een verschil. Wanneer ik dit doortrek:
Onze vlotte zeilboot heeft een massa van ca. 10 ton en 55 pk, hetgeen ruim voldoende is. (5,5 pk/ton).
100 pk zou belachelijk zijn in mijn beleving.
Je slaat de spijker op de kop. Een mammoet tanker van 500.000 ton zou 5.000.000 pk nodig hebben, maar heeft slechts zo,n 50.000 pk.

PK's zijn ook niet zo relevant , bij die reuzen met een schroef rotatie van <100 omw/min maar wel het gigantische koppel van >7.000.000 Nm en meer op een gigantische verstelbare schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 10:31 #1517438

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Reed schreef :
Ik denk dat dat wel een beetje proportioneel is.
Ik bedoel bij kleinere schepen is een hoger aantal PK`s per ton waterverplaatsing nodig dan bij grotere schepen. En ook nog een beetje invloed van wat voor een soort boot. Vlotte zeiler of motorsailer is nogal een verschil. Wanneer ik dit doortrek:
Onze vlotte zeilboot heeft een massa van ca. 10 ton en 55 pk, hetgeen ruim voldoende is. (5,5 pk/ton).
100 pk zou belachelijk zijn in mijn beleving.
Je slaat de spijker op de kop. Een mammoet tanker van 500.000 ton zou 5.000.000 pk nodig hebben, maar heeft slechts zo,n 50.000 pk.

PK's zijn ook niet zo relevant , bij die reuzen met een schroef rotatie van <100 omw/min maar wel het gigantische koppel van >7.000.000 Nm en meer op een gigantische verstelbare schroef.
Dat soort schepen heeft een vaste schroef. En zonder pk,s is er ook geen koppel.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 10:33 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 10:35 #1517439

Ook prima ! :) Hoe dan ook varen ze op koppel niet op Pk's

De pk's "produceren het koppel , reken het maar eens om naar bv een diesel in auto's of trucks , het is verbazend hoeveel koppel ze produceren met relatief weinig Pk's .

50.000Pk is heel veel maar >7.000.000 Nm is bizar .

Ter vergelijk een Volvo truck FH16 met 750 Pk (ook Meteen de sterkste motor) levert max 4000 Nm .
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 10:38 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 10:44 #1517442

Vrijwel niemand (inc mijzelf) hier weet hoeveel vermogen daadwerkelijk geleverd wordt door de motor op enig moment. Toeren zeggen niet direct iets over het geleverde vermogen of verbruik van de motor. Curves van de fabrikant van de motor laten het maximale leverbare vermogen en/of koppel zien bij een bepaald toerental, maar dat is onder maximale belasting voor dat toerental. Gemiddeldes kun je alleen grofweg berekenen obv verbruik over langere periodes.

Maar om hier omheen te komen… Zou onderstaande een methode zijn om het vast te stellen of de aandrijflijn goed genoeg bemeten is?

===

Test 1: Zwaarste belasting / worst case scenario voor een motor is (lijkt mij) te realiseren door de boot in de box op volle toeren te laten lopen? Daarmee zal de motor 100% verantwoordelijk zijn voor het in beweging zetten van het water en is er geen schijnbare watersnelheid/momentum van de boot om rekening mee te houden. (Denk aan peddelen in een roeiboot, gaat gemakkelijker met wat vaart tov stilstand). Dit zal extreme wind simuleren of paaltje pikken waarbij de boot volledig stil valt.

Indien het maximale toerental gehaald wordt zonder bijzonderheden in de uitlaatgassen dan zit dat wel snor gezien de kans dat je dit soort omstandigheden (volledig stil komen te liggen onder max toeren) of zwaardere tegenkomt vrij beperkt zullen zijn.

Deze test zegt niets over of de kk en schroef voldoende afgestemd zijn om de gewenste snelheid te halen. Daarvoor is test 2.

Test 2: Gaan varen om te zien of je de rompsnelheid (of gewenste snelheid) haalt. Indien de rompsnelheid (of gewenste snelheid) gehaald wordt dan weet je dat de schroef voldoende spoed en diameter heeft.

Deze test zegt niets over of er voldoende vermogen voor zware omstandigheden beschikbaar is. Daarvoor is test 1.

Resultaten:
Zijn beide testen ok, dan zit het wel snor. Hoeveel overbemeten betekent dat voor 3pk/ton? Geen idee.

===

Onze boot Maxi 33 toerzeiler heeft 28pk/4,8ton=5,8pk/ton, maar de rompgelijke iets lichtere club racer Maxi 999 heeft standaard een lichtere motor 18pk/4,5ton=4pk/ton.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 10:45 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 10:57 #1517444

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
Jeroen-Pion schreef :
Ook prima ! :) Hoe dan ook varen ze op koppel niet op Pk's

D.
Het is heel eenvoudig. Als een van de drie (vermogen of toeren of koppel) ontbreekt heb je niks!
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 11:02 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:01 #1517447

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ook prima ! :) Hoe dan ook varen ze op koppel niet op Pk's

D.
Het is heel eenvoudig. Als een van de drie (vermogen,toeren,koppel) ontbreekt heb je niks!

Dat lijkt me een juiste aanname ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:13 #1517450

Laat dat vermogen maar weg.
Je moet toeren en koppel hebben.
Vermogen is slechts het product van de twee.
(Toeren omgerekend naar radicalen per seconde maal koppel is vermogen)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:15 #1517452

Orange Sunset schreef :
Vrijwel niemand (inc mijzelf) hier weet hoeveel vermogen daadwerkelijk geleverd wordt door de motor op enig moment.

Dat klopt, de elektrisch aangedrevenen daarentegen kunnen je dat precies vertellen.

Glad water 2 kW 4.4 knoop.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl