It Paradyske schreef :
Nachtvlinder schreef :
Je zegt eigenlijk dat fossiele motoren vaak te zwaar gekozen worden?
Brandstofmotoren worden vaak veel te zwaar gekozen ja.
Ik zeg dat ook vaak.
Praktijkvoorbeeld dicht bij mijn wereldje:
In de poon waaraan ik werk stond een 65 pk diesel. Scheepsgewicht 10 tot 12 ton. Vaargebied: alles tussen Antwerpen, Oostende en Amsterdam.
De motor is oud ijzer, want 2 weken onder zoutig water gestaan en daarna niet behandeld.
Ik stelde voor om elektrisch te gaan, met “range extender”, oftewel een generatorsetje waarmee redelijkerwijs een normale kruissnelheid te handhaven is gedurende langere tijd. Dat is wel handig als hij van Antwerpen naar Oostende wil varen.
Mijn nattevingerwerk kwam uit op een benodigd vermogen van 10 pk/7,5 kW op kruissnelheid. Mijn voorlopig voorstel was een elektromotor van ongeveer 25 kW, om reserves te hebben voor manoeuvreren in heftige stroom en om de motor en elektrische installatie een beetje te ontzien.
De oude eigenaar sloeg helemaal op tilt. Hij vond het veuls te weinig kracht, want er stond nu wèl 65 pk in, he.
Ik vroeg hoeveel hij daarvan gebruikte.
Nou, 65 pk! riep hij.
Ik vroeg hoeveel brandstof hij per uur gebruikte bij normale vaartochtjes op de Schelde rond Antwerpen.
Hij zei, 2 liter per uur.
Ik zei, dan gebruik je dus 10 pk effectief (wat precies overeenkwam met mijn schatting).
Hij: Ja, maar, hij is ècht 65 pk he, en vergis je niet in de stroming hier!
Ik: Dan deden er toch 55 potentiele paarden niet mee.
Kortom, het wilde er bij hem niet in dat hij een veel te zware motor had die bijna altijd stond te lanterfanten.
Hetzelfde (de te zware motor) zie ik ook bij al die plastic sloepjes die zware hekgolven trekken, waar zelfs vaak een platform boven de schroef is gemaakt om de kont niet al te ver te laten wegzakken.
En ik zie het ook bij veel zeilbootjes, uit angst, uit onzekerheid, uit onkunde, of omdat de motorverkoper heel overtuigend was.