Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Etap 34s VS Catalina MK2

Etap 34s VS Catalina MK2 30 mrt 2024 22:35 #1549767

Beste,
Op dit moment varen wij een Etap 28i en zijn inmiddels een jaar aan het zoeken naar een maatje meer. De 28 i is net te klein(of ik te groot). De keuze op dit moment gaat tussen een Etap 34s van 2005 en een Catalina 34 mk2 van 2006. Beiden met een kiel van ong 130/135 cm. Dit ivm ons vaargebied. Etap is dubbele schaal/ onzinkbaar, betere zeiler ? De Catalina is ruimer wat we prettig vinden. maar ook aanzienlijk duurder, waarom ? Is het alleen de invoer en btw of is ze kwalitatief beter? Beide schepen zijn zeer goed onderhouden en verschillen niet veel mbt apparatuur / zeilen etc. Dus de betere zeiler of het ruimte wonder die misschien ook fijn zeilt, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen.
Met de wind in de zeilen wordt alles gemakkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 08:18 #1549839

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Ben je meer te vinden voor de indeling van de Catalina?
Heb jaren een 34s gehad, maar geen Catalina... Vergelijken kan ik niet.
Catalina is zowat de Jeanneau Bénéteau van USA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 10:35 #1549908

Een deel van dat ruimte verschil komt nu juist uit die dubbele schaal. Zijn beide typische toerzeilboten waarbij de Catalina meer zeil kan voeren als het door gaat waaien als ik ze onderweg tegn kom al weet ik dan natuurlijk niet wat voor kiel er onder zit. Amerikanen zijn dan niet altijd van de details als het gaat om afwerking, maar ze bezuinigen zelden op materiaal.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 10:37 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 11:14 #1549916

Goede vraag, mijn vrouw in ieder geval wel, die vind de u- bank gezelliger en de grootte van de kuip fijner om te borrelen, maar ik wil lekker zeilen. De dubbele schaal die we nu ook hebben vind ik heel prettig omdat er nagenoeg geen condens optreed. De 28i die we nu varen zeilt ook gewoon lekker. Ik ga er van uit dat de 34 s dat ook doet. Gevoelsmatig is de Etap een betere boot mbt constructie e.d. Maar dat is nergens op gebaseerd, omdat ik de Catalina’s niet ken. Navraag bij de Catalina kring levert alleen lange wachttijd op geen antwoord op. Dat draagt ook niet bij. Blijft staan waarom de Catalinas zoveel duurder zijn…
Met de wind in de zeilen wordt alles gemakkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 11:25 #1549921

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 605
Catalina's zijn goed gebouwde schepen. Ze hebben voldoende polyester dikte, veel mmeer dan die franse bootjes. Ze zijn zeker niet langzaam maar ook niet de aller snelste. wel heel luxe van binnen en vaak mooi ingetimmerd met teak. Nadeel is dat ze door de kortere kiel wat moeilijker op de motor manouvreren bij harde wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 11:59 #1549925

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 519
Ron V schreef :
Catalina's zijn goed gebouwde schepen. Ze hebben voldoende polyester dikte, veel mmeer dan die franse bootjes. Ze zijn zeker niet langzaam maar ook niet de aller snelste. wel heel luxe van binnen en vaak mooi ingetimmerd met teak. Nadeel is dat ze door de kortere kiel wat moeilijker op de motor manouvreren bij harde wind.

Een Etap is geen “Frans bootje” maar een Belgische boot. Als beide boten een ondiepe kiel hebben is de Etap met de twin kiel als zeiler duidelijk in het voordeel, zodra de boot een beetje snelheid heeft merk je er niets meer van. Verder vind ik de Etap netjes en goed afgewerkt, ook op plekken waar je niet direct kijkt. Althans dat geldt voor onze Etap 32s maar ook voor onze 28i in het verleden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 12:45 #1549935

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
De 34s is een vlotte zeiler.
Wij hadden het EVS en ik vond dat heerlijk.
Maar er zijn ook haters...
Ik ben niet zo zot van stuurwielen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 16:34 #1550008

Beide zijn goed gebouwd maar de Catalina wel wat beter dan Etap, kwaliteit beslag, dikte vinylester romp et cetera is allemaal net een slag beter alhoewel Etap ook goed is en bovengemiddeld vergeleken met andere boten in deze klasse. Wat grappig is dat Etap en Catalina eigenaren erg merk trouw zijn. Rompsnelheid zal ongeveer hetzelfde zijn maar vanwege de zeer degelijke bouwkwaliteit is de Catalina zwaarder en daarnaast ook nog wat ondertuigd vergeleken met de Etap. Beide hebben de ondiepe kiel maar de Etap tandem kiel presteert beter zeker als je pakweg bove4 de 4kt zit. Beide houden hun waarde goed, Etap is helaas failliet dus reserve onderdelen vinden is lastig Catalina is nog steeds een gezond bedrijf en alle onderdelen kun je nieuw bestellen (zoek even op een eerdere bijdrage van mij over Catalina voor links). Zelf zou ik voor de Etap 34S kiezen denk ik vanwege zeileigenschappen. Omdat je zelf nu een Etap28i hebt vermoed ik dat je meer plezier gaat hebben van de Etap 34 s dan de Catalina , is toch heel andere stijl en een "acquired taste" zeg maar alhoewel dat voor Etap ook geldt maar daar ben je al mee besmet ;)
Ik ben niet zo'n fan van dat EVS systeem en vind een stuurwiel op deze maat fijner of anders "gewoon" een helmstok, is persoonlijk
Etap heeft op sommige uitvoeringen een afneembare overloop, check of dat erop zit (is niet meer na te bestellen) echt slim ding en handig in de haven qua ruimte , de Cataline heeft de overloop op het dek , nog een teken dat de Etap net een wat fijnere zeilboot is.

Tip: zorg dat je de BTW factuur en CE certificaat ziet voordat je ook maar iets toezegt, mondeling of schriftelijk. Als je zoekt op mijn username en btw factuur vind je hopelijk wat nuttige tips wat betreft aankoopproces.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 16:51 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 17:13 #1550017

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Waarop baseer je de vermeende betere bouw- en beslagkwaliteit van Catalina?
Welke Etap met EVS heb je gezeild en hoe vaak/hoelang,?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 17:53 #1550031

dehler31abc schreef :
Beide zijn goed gebouwd maar de Catalina wel wat beter dan Etap, kwaliteit beslag, dikte vinylester romp et cetera is allemaal net een slag beter alhoewel Etap ook goed is en bovengemiddeld vergeleken met andere boten in deze klasse. Wat grappig is dat Etap en Catalina eigenaren erg merk trouw zijn. Rompsnelheid zal ongeveer hetzelfde zijn maar vanwege de zeer degelijke bouwkwaliteit is de Catalina zwaarder en daarnaast ook nog wat ondertuigd vergeleken met de Etap. Beide hebben de ondiepe kiel maar de Etap tandem kiel presteert beter zeker als je pakweg bove4 de 4kt zit. Beide houden hun waarde goed, Etap is helaas failliet dus reserve onderdelen vinden is lastig Catalina is nog steeds een gezond bedrijf en alle onderdelen kun je nieuw bestellen (zoek even op een eerdere bijdrage van mij over Catalina voor links). Zelf zou ik voor de Etap 34S kiezen denk ik vanwege zeileigenschappen. Omdat je zelf nu een Etap28i hebt vermoed ik dat je meer plezier gaat hebben van de Etap 34 s dan de Catalina , is toch heel andere stijl en een "acquired taste" zeg maar alhoewel dat voor Etap ook geldt maar daar ben je al mee besmet ;)
Ik ben niet zo'n fan van dat EVS systeem en vind een stuurwiel op deze maat fijner of anders "gewoon" een helmstok, is persoonlijk
Etap heeft op sommige uitvoeringen een afneembare overloop, check of dat erop zit (is niet meer na te bestellen) echt slim ding en handig in de haven qua ruimte , de Cataline heeft de overloop op het dek , nog een teken dat de Etap net een wat fijnere zeilboot is.

Tip: zorg dat je de BTW factuur en CE certificaat ziet voordat je ook maar iets toezegt, mondeling of schriftelijk. Als je zoekt op mijn username en btw factuur vind je hopelijk wat nuttige tips wat betreft aankoopproces.
Dat zou dan ook de prijs kunnen verklaren, ook al vind ik dat lastig. Vwb het sturen, deze heeft een wiel, dat is ook onze voorkeur en op zich bijzonder want er zijn er niet zoveel van, we gaan binnenkort kijken, de contacten zijn nog heel pril. Dank voor de tips tot zover
Met de wind in de zeilen wordt alles gemakkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 20:02 #1550060

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Ben je nog niet gaan kijken?
Tja, dan zou ik (na het kijken) het gevoel laten kiezen (vooral van de meezeilende vrouw :whistle: ).
Kruip zeker eens beiden in de kooien.
En ga zitten op het toilet.
Succes, ik ben benieuwd!

(Voor mij zou het terug de 34s zijn, al is het stuurwiel een sta in de weg)
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 20:02 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 31 mrt 2024 22:03 #1550076

Dehler 31 abc:

Etap is niet failiet gegaan.

De EIGENAAR, Norbert Joris, had geen opvolging en was al rond de 90 jaren oud.

Hij heeft precies op tijd ETAP verkocht aan, Jawel Dehler.

Net voordat de problemen begonnen. Hij had de gave om wat verder vooruit te kunnen kijken dan de Dehler directeur

Er waren 4 of 5 gegadidigden die ETAP kopen wilden, Dehler bood het meest en was de gelukkige die ÈÈN EtAP heeft gemaakt en toen storte de markt in en ging DEHLER faliet.
Dehler is aan de hoge aankoop prijs fAILIET gegaan
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 22:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 06:33 #1550092

Ilex schreef :
Waarop baseer je de vermeende betere bouw- en beslagkwaliteit van Catalina?
Welke Etap met EVS heb je gezeild en hoe vaak/hoelang,?

Ik heb de boegschroef inbouw gezien op een catalina 34 op de werf hier en de romp was indrukwekkend dik (de installateur zei dat het veel dikker was dan bij soortgelijke boten), tevens heb ik een flinke romp reparatie gezien bij een Etap (type 32i dacht ik) en daar was de romp dikte duidelijk minder.

Het EVS systeem ken ik als opstapper en stuurman bij een Etap 32S, sommigen vinden het "the best of both worlds" anderen "the worst" ik hoor bij die laatste categorie. Als je de EVS als helmstok gebruikt ia het allemaal net wqt minder solide, je moet dat ding bij sportief zeilen exht naar beneden drukken (of aan de lage kant gaan zitten..., niet ideaal) , manoeuvreren was dan in de "stuurwiel" stand matig (vond de eigenaar ook). De Etap34s van BertBKing heeft een stuurwiel dus non issue. Ik weet dat jij een jaar met een 34s met evs op reis bent geweest dus je zult er ongetwijfeld anders instaan maar de eigenaar van de Etap32S met dat EVS systeem vertelde ons dat hij liever een echte helmstok had gehad op zijn 32S. Er was ook nog iets met de stuurautomaat dat niet lekker werkte maar dat hebben wij toen niet gebruikt. . Non issue voor dit topic want de 34s heeft een stuurwiel dus laten we erover ophouden...
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 12:39 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 06:47 #1550095

Saeftinghe schreef :
Dehler 31 abc:

Etap is niet failiet gegaan.

De EIGENAAR, Norbert Joris, had geen opvolging en was al rond de 90 jaren oud.

Hij heeft precies op tijd ETAP verkocht aan, Jawel Dehler.

Net voordat de problemen begonnen. Hij had de gave om wat verder vooruit te kunnen kijken dan de Dehler directeur

Er waren 4 of 5 gegadidigden die ETAP kopen wilden, Dehler bood het meest en was de gelukkige die ÈÈN EtAP heeft gemaakt en toen storte de markt in en ging DEHLER faliet.
Dehler is aan de hoge aankoop prijs fAILIET gegaan

Ik heb eerder geschreven over dat Dehler Etap mee heeft getrokken in de ondergamg (is vast terug te vinden via zoekfunctie) maar je hebt het gewoon verkeerd. Etap Yachting heeft de boeken moeten neerleggen, is failliet gegaan omdat het de rekeningen niet meer kon betalen (omdat moederbedrijf Dehler zelf in financiële problemen zat en haar verplichtingen niet nakwam).

Ik vind trouwens dat de eigenaar van het toenmalige Etap totaal geen vooruitziende blik had. Etap Yachting was binnen de kortste keren failliet na de "succesvolle" verkoop en alle werknemers in Malle op straat ( of naar Etap Lighting. Dan heeft Jeanneau dat destijds veel verstandiger gedaan met de verkoop aan Beneteau. Wat zou ee met Etap Yachting zijn gebeurd als ze zo slim waren geweest als Jeanneau ? Ik vind het jammer dat Etap Yachting niet meer bestaat maar even terug naar dit draadje zou wel de Etap 34S kiezen om de redenen die ik eerder gaf aan BertBKing. Laten we over over het onderwerp hebben verder en BertBKing helpen.
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 06:50 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 06:56 #1550097

Huiddikte zegt niet zoveel als je de rest van de constructie niet beschouwt: “dunner” hoeft niet “zwakker/slechter” te betekenen. Andersom ook niet. Kán wel, hoeft niet.

TS’ vaargebied is (nu nog) binnenwater, gezien zijn nadruk op diepgang, maar ik verwacht dat de Etap prettigere zee-eigenschappen heeft, gezien haar minder wrede rompvorm. Minder vertrimming onder helling en ligt meer ín dan óp het water.

Qua interieur heb je op lange tochten weinig aan de dwarsslaper van de Catalina, al speelt dat nu nog niet voor TS. En wellicht wel helemaal nooit.

Verschillen in tuig niet in verdiept; als het beslag op de Etap significant lichter of van mindere kwaliteit is, zou dat wel jammer zijn.

Zie verschillen in rompvorm en indeling:



Laatst bewerkt: 01 apr 2024 07:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 06:56 #1550098

Bert B King schreef :
dehler31abc schreef :
Beide zijn goed gebouwd maar de Catalina wel wat beter dan Etap, kwaliteit beslag, dikte vinylester romp et cetera is allemaal net een slag beter alhoewel Etap ook goed is en bovengemiddeld vergeleken met andere boten in deze klasse. Wat grappig is dat Etap en Catalina eigenaren erg merk trouw zijn. Rompsnelheid zal ongeveer hetzelfde zijn maar vanwege de zeer degelijke bouwkwaliteit is de Catalina zwaarder en daarnaast ook nog wat ondertuigd vergeleken met de Etap. Beide hebben de ondiepe kiel maar de Etap tandem kiel presteert beter zeker als je pakweg bove4 de 4kt zit. Beide houden hun waarde goed, Etap is helaas failliet dus reserve onderdelen vinden is lastig Catalina is nog steeds een gezond bedrijf en alle onderdelen kun je nieuw bestellen (zoek even op een eerdere bijdrage van mij over Catalina voor links). Zelf zou ik voor de Etap 34S kiezen denk ik vanwege zeileigenschappen. Omdat je zelf nu een Etap28i hebt vermoed ik dat je meer plezier gaat hebben van de Etap 34 s dan de Catalina , is toch heel andere stijl en een "acquired taste" zeg maar alhoewel dat voor Etap ook geldt maar daar ben je al mee besmet ;)
Ik ben niet zo'n fan van dat EVS systeem en vind een stuurwiel op deze maat fijner of anders "gewoon" een helmstok, is persoonlijk
Etap heeft op sommige uitvoeringen een afneembare overloop, check of dat erop zit (is niet meer na te bestellen) echt slim ding en handig in de haven qua ruimte , de Cataline heeft de overloop op het dek , nog een teken dat de Etap net een wat fijnere zeilboot is.

Tip: zorg dat je de BTW factuur en CE certificaat ziet voordat je ook maar iets toezegt, mondeling of schriftelijk. Als je zoekt op mijn username en btw factuur vind je hopelijk wat nuttige tips wat betreft aankoopproces.
Dat zou dan ook de prijs kunnen verklaren, ook al vind ik dat lastig. Vwb het sturen, deze heeft een wiel, dat is ook onze voorkeur en op zich bijzonder want er zijn er niet zoveel van, we gaan binnenkort kijken, de contacten zijn nog heel pril. Dank voor de tips tot zover

Graag gedaan en bootjes kijken is een leuke periode. Ik weet niet wat je plannen zijn maar van 28 naar 34 voet is veel boot extra en misschien wat minder zeil gevoel (vind ik, en heb grote en nu kleine zeilboten gehad). De Etap32S zou je ook eens kunnen bekijken bijvoorbeeld. Veel plezier met zoeken.
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 07:16 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 07:15 #1550101

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
Nachtvlinder schreef :
TS’ vaargebied is (nu nog) binnenwater, gezien zijn nadruk op diepgang, maar ik verwacht dat de Etap prettigere zee-eigenschappen heeft, gezien haar minder wrede rompvorm. Minder vertrimming onder helling en ligt meer ín dan óp het water.

Neem me niet kwalijk, maar zonder lijnenplan blijven dit slagen in de lucht.
Wat een "wredere" rompvorm is weet ik eerlijk gezegd ook niet. Dat de Etap meer in dan op het water ligt kan inderdaad van invloed zijn op het zeegedrag, maar dat dit blijkt niet uit de getoonde plaatjes. Bij de Etap is het onderwaterschip niet eens te zien.
Wat wèl uit de plaatjes is af te leiden is dat de Etap een meer geknepen achterschip heeft en ogenschijnlijk (we zien tenslotte alleen het dek) een fijner voorschip. Lengte waterljin en breedte over dek zijn zo goed als gelijk.

Voor een boot die daadwerkelijk prettiger beweegt in zee, zou één van de twee boten aanmerkelijk minder breed moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 08:01 #1550112

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Dehler31abc:
.tevens heb ik een flinke romp reparatie gezien bij een Etap (type 32i dacht ik) en daar was de romp dikte duidelijk minder.
De romp van een Etap is dan ook totaal anders gebouwd dan een volglas romp.
Verdiep je daar misschien eens in voordat je het hebt over sterker of degelijker?
.Als je de EVS als helmstok gebruikt ia het allemaal net wqt minder solide, je moet dat ding bij sportief zeilen exht naar beneden drukken (of aan de lage kant gaan zitten..., niet ideaal) , manoeuvreren was dan in de "stuurwiel" stand matig (vond de eigenaar ook).

Minder solide als in minder sterk? Dan klets je uit je nek :)
Ook het sturen in stuurwielstand is zoveel directer (slechts een 45° beweging nodig voor roer helemaal dwars) dan 1,75 toeren met wiel
Wat het afduwen dan wel trekken tijdens sportief zeilen betreft, daarvan denk ik dat het een kwestie van gewoonte is.
Hoeveel mijlen had de eigenaar zijn 32 al?
.Er was ook nog iets met de stuurautomaat dat niet lekker werkte

Wij hadden een st2000 of st4000 helmstok stuurautomaat.
Werkte perfect en was in twee tellen aan te sluiten.

Allemaal niet van toepassing voor TS, maar correcte dan wel volledige informatie verspreiden kan geen kwaad...
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 08:02 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 08:46 #1550123

@Wadloper: lijnenplannen hebben we helaas niet beschikbaar en zou natuurlijk beter zijn. Maar vergelijk de deklijnen van beide boten eens (badkuip vs. beduidend meer geknepen boeg en hek). Waterlijn doorsneden kúnnen daar alleen maar binnen liggen. Bij vergelijkbare waterverplaatsing moet de romp van de Etap dus dieper liggen en zal minder een waaibak zijn, kiel buiten beschouwing gelaten. Die doet natuurlijk ook veel. Voor die diepte van de romp: zie lengtedoorsnede Catalina: de romp is ondiep en vlak: waterlijn zal dan dus ook breder móeten zijn dan die van de Etap om de waterverplaatsing te kunnen dragen/verplaatsen.

Met “wreed” doel ik op de scherpte van de kimmen; dat is gedeeltelijk een aanname om de grote breedte over dek over te kunnen laten gaan in een ondiepe romp, bij deze waterverplaatsing van de Catalina. Nadruk op binnenruimte blijkt uit bijna alles bij deze boot.

Hoeft voor TS absoluut geen issue te zijn, maar op basis van deze beperkte informatie en op basis daarvan te trekken “waarschijnlijke rompvorm” zou mijn vookeur voor breder vaarwater naar de Etap gaan.

Zou interessant zijn om daadwerkelijke lijnenplannen naast elkaar te kunnen leggen! Kun jij wat vinden?
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 08:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 09:04 #1550129

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16590
Wreed t.o.v. niet wreed?
In mijn oren klinkt dat als een heel groot verschil zoals in lekker t.o.v. niet te vreten ;)
Vaak is het op zee gewoon klote en wordt er gehobbeld en gedraaid. Ook een z.g. niet wreed schip zal daar last van hebben, de verschillen zijn relatief te klein voor zulke krachtige termen in mijn ogen. Een comfortabele boot t.o.v. wreed op zee bestaat dan ook niet lijkt me.
Een z.g. wreed schip als een Open 40 is een oase van rust, net in plane op een koersje met geknikte schoot.
Wil je comfortabeler varen koop dan groter. Dat zet tot op zekere hoogte meer zoden aan de dijk.
Kortom grote algemeenheden waar je niets mee kunt behalve tijdens een drinkgelag in de Pin Mill :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 09:09 #1550131

Dat is ook wel weer zo. Voor TS lijken de interieurs en diepgang sowiezo belangrijker, en de meningen over de voor- en nadelen van scherpe kimmen wisselen ook, dus is zinloos uitstapje. Off-topic zelfs misschien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 09:34 #1550136

Nachtvlinder schreef :
Dat is ook wel weer zo. Voor TS lijken de interieurs en diepgang sowiezo belangrijker, en de meningen over de voor- en nadelen van scherpe kimmen wisselen ook, dus is zinloos uitstapje. Off-topic zelfs misschien ;)
Nou, niet helemaal, ik vind het sowieso nuttig om randinformatie van ervaringsdeskundigen te lezen. En inderdaad zeilen we het grootste gedeelte van het seizoen op de randmeren, met de vakanties zijn we ook te vinden op Marker-IJsselmeer, Wadden zee en Noordzee. Met de 28i ben ik vorig jaar overgestoken naar Lowestoft . Dus al deze informatie is zeer nuttig voor mij. Hou jullie vooral niet in !
Met de wind in de zeilen wordt alles gemakkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 09:37 #1550137

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 342
Ik heb 11 jaar een Etap 34s gehad en er zo’n 20.000 mijl mee gevaren. Daarvoor had ik ook een 28i. De Etap is een veel betere zeiler en ook op zee veel fijner doordat de achtekajuit bruikbaar is in tegenstelling tot de Catalina.
Verder is de Etap ten opzichte van moderne schepen wat ronder onder water waardoor het een zeer aangenaam zeegedrag heeft.
De Caralina is ongetwijfeld ruimer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 09:39 #1550138

Bert B King schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dat is ook wel weer zo. Voor TS lijken de interieurs en diepgang sowiezo belangrijker, en de meningen over de voor- en nadelen van scherpe kimmen wisselen ook, dus is zinloos uitstapje. Off-topic zelfs misschien ;)
Nou, niet helemaal, ik vind het sowieso nuttig om randinformatie van ervaringsdeskundigen te lezen!

Het is wel zaak de randdeskundigen en hun meninkjes te mijden. Je herkent ze direct, schrijven hele lappen tekst maar zeggen eigenlijk niets. Hooguit gebaseerd op iets wat ze ooit hebben gehoord of in een tijdschrift hebben gelezen. Pogen ervaring uit te stralen maar maken die nooit concreet.

Er is niets mis met ‘ik ken beide schepen niet, helaas’. In zo’n geval kun je hier beter helemaal niet reageren maar soit, ik weet ook niet wat de randdeskundige bezielt. Verveling? Interessantdoenerij? Leegtes opvullen?
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 09:39 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 34s VS Catalina MK2 01 apr 2024 09:46 #1550139

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
holtere schreef :
Een comfortabele boot t.o.v. wreed op zee bestaat dan ook niet lijkt me.

Meen je dat nou? Je weet toch wel beter? En dan gaat het ècht niet over 30 voet t.o.v. 60 voet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl