Erikdejong schreef :
Heel simpel, een boot slaat plat door een golf, niet door de wind. Uit sleeptank proeven is duidelijk naar voren gekomen dat een brekende golf van 1.5 keer de boot breedte deze kan doen plat slaan. Bij gelijke golf hoogte heeft de smalle boot dus een groter risico op plat slaan.
Maar in het geval dat het zó dramatisch uitpakt dat de boot doordraait en op z'n kop komt te liggen, welke boot draait er dan weer sneller vanuit die positie overeind?
Het komt ook nogal eens voor dat de bredere boot een stabiliteitskromme heeft waarbij voorbij de 100 graden kentering heel weinig richtend vermogen over is; er is een overmaat aan negatieve stabiliteit.
safe-skipper.com/wp-content/up...ing-moment-curve.jpg
Het verhaal: breed is veiliger lijkt toch wel van een paar kanttekeningen te kunnen worden voorzien
Bredere boten hebben meer romp volume, dus die komen sneller boven drijven als een golf van achter over de boot komt tijdens het voor de wind weglopen.
Lijkt mij ook geen wet van Meden en Perzen. Een smalle boot met een hoog vrijboord heeft ook veel rompvolume.
Bredere boten hebben meer zeildragend vermogen en de dynamische krachten werken veel gunstiger op een brede romp. Je vaart dus sneller met meer controle over waar je heen wilt, voor de wind weglopen is daardoor een stuk veiliger en aanzienlijk meer confortabel. Brede boten rollen minder voor de wind waardoor de bemanning fitter blijft. En zo kan ik er nog wel 20 noemen.
Het is allemaal een beetje relatief. Waarom zou voor de wind weglopen (in stormcondities, neem ik aan?) altijd veiliger zijn dan bijvoorbeel bijliggen?