Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brede romp vs smalle romp

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 11:59 #1567528

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
Doejong schreef :
Je bevestigt wat ik meen te zien: dat de vormgeving van wedstrijdboten wordt overgenomen voor toerboten. De motieven weet ik niet, die zitten in de hoofden van ontwerpers en opdrachtgevers, maar je ziet het van het RORC via het IOR tijdperk tot nu.
Het motief is dat er twee gescheiden hutten in het achterschip gecreëerd kunnen worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 12:05 #1567529

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8570
Een smalle romp ligt vooral snel op één oor bij gebrek aan veel vormstabiliteit.
Voor de rest wordt er in de te algemene pot geroerd op zoek naar een antwoord, lijkt me.
Interessanter zou zijn om twee welbepaalde types te vergelijken om inzichten te delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 12:50 #1567538

madoc schreef :
Doejong schreef :
Je bevestigt wat ik meen te zien: dat de vormgeving van wedstrijdboten wordt overgenomen voor toerboten. De motieven weet ik niet, die zitten in de hoofden van ontwerpers en opdrachtgevers, maar je ziet het van het RORC via het IOR tijdperk tot nu.
Het motief is dat er twee gescheiden hutten in het achterschip gecreëerd kunnen worden ;)

Niet altijd, mijn boot is nog wel dan de hier getoonde boot (beneteau?). Ik heb 1 bescheiden achterhut. De vorm komt inderdaad uit de racerij: en met reden. Mijn boot (geen raceboot, maar een performance cruiser) loopt op alle koersen veel harder dan een vergelijkbare performance cruiser boot van 20 jaar terug. Er zit ook gewoon voortschrijdend inzicht in.
Zitten er nadelen aan? Ja tuurlijk.... de hoge kant wordt wel erg hoog. Dubbele roeren zijn een noodzaak geworden. Verder moeten er binnen goede handgrepen zitten, zodat je overal houvast houdt bij helling.
Laatst bewerkt: 20 juni 2024 12:51 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 12:50 #1567539

Doejong schreef :
Je bevestigt wat ik meen te zien: dat de vormgeving van wedstrijdboten wordt overgenomen voor toerboten. De motieven weet ik niet, die zitten in de hoofden van ontwerpers en opdrachtgevers, maar je ziet het van het RORC via het IOR tijdperk tot nu.

Ik denk dat je hierbij inderdaad gelijk hebt. Niks nieuws onder de zon dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 13:24 #1567548

Ilex schreef :
Voor de rest wordt er in de te algemene pot geroerd op zoek naar een antwoord, lijkt me.
Interessanter zou zijn om twee welbepaalde types te vergelijken om inzichten te delen.

Draijer570 schreef :
Bijvoorbeeld een Spirit 28 en Waarschip 900.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 13:37 #1567554

die vind ik nog te dicht bij elkaar liggen. Waarom geen Marieholm 32 vs een nieuwe beneteau Oceanis?





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 16:25 #1567598

Wadloper schreef :
maar dat een brede boot over het algemeen veiliger is dan een smallere boot vind ik desondanks nogal een sweeping statement.
Heel simpel, een boot slaat plat door een golf, niet door de wind. Uit sleeptank proeven is duidelijk naar voren gekomen dat een brekende golf van 1.5 keer de boot breedte deze kan doen plat slaan. Bij gelijke golf hoogte heeft de smalle boot dus een groter risico op plat slaan.

Bredere boten hebben meer romp volume, dus die komen sneller boven drijven als een golf van achter over de boot komt tijdens het voor de wind weglopen. Bredere boten hebben meer zeildragend vermogen en de dynamische krachten werken veel gunstiger op een brede romp. Je vaart dus sneller met meer controle over waar je heen wilt, voor de wind weglopen is daardoor een stuk veiliger en aanzienlijk meer confortabel. Brede boten rollen minder voor de wind waardoor de bemanning vitter blijft. En zo kan ik er nog wel 20 noemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 juni 2024 16:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 16:43 #1567601

Hier gaan we nooit helemaal uitkomen vooral niet om dat het bij toerboten om meer gaat dan alleen de zeewaardigheid en performance. Kosten spelen hier ook een rol in de keuze van jachtontwerpers en werven, net als het marketing plaatje van een toerboot met veel bergruimte een natte cel en veel slaapplaatsen. Elementen die niet altijd het verhaal van Erik ondersteunen en ook nu zijn nieuwe schepen niet altijd even breed op de waterlijn, wat zeker het geval was met de voorbeelden waar TS mee begon waar je als ze eenmaal op de wal stonden en redelijk klassiek druppelvormig onderwaterschip terugzag. Grootste verandering in die tijd was wel dat bij wedstrijdschepen het grootspant meer naar achteren ging waardoor die druppelvorm op de waterlijn enigszins verdween en dat zal wel met ‘rules’ te maken hebben gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 16:50 #1567602

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8570
Nachtvlinder schreef :
Ilex schreef :
Voor de rest wordt er in de te algemene pot geroerd op zoek naar een antwoord, lijkt me.
Interessanter zou zijn om twee welbepaalde types te vergelijken om inzichten te delen.

Draijer570 schreef :
Bijvoorbeeld een Spirit 28 en Waarschip 900.






De ene is wat breder dan de andere...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 16:53 #1567603

Mooie plaatjes!

Ik zie hier geen significante verschillen.

Hoe verschillen de grootspanten? En de lengtedoorsnedes?
Laatst bewerkt: 20 juni 2024 16:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 17:08 #1567609

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
Mooie plaatjes!

Ik zie hier geen significante verschillen.

Hoe verschillen de grootspanten? En de lengtedoorsnedes?

Grootse breedte ligt verder naar achteren.
Verhouding tussen de breedte van de spiegel en de grootste breedte is anders.

Uit deze plaatjes niet te zien maar ik vermoed dat er in de ene meer volume in de achterste helft van het schip zit dan in de voorste helft. Bij de andere is het volume voor - achter min of meer gelijk verdeeld.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 17:21 #1567612

9.00


10.10
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2024 17:23 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 17:24 #1567614

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8570
Ik zocht iets met een Dynamic 35, maar deze is ook goed :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 17:40 #1567618

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27828
Erikdejong schreef :
Heel simpel, een boot slaat plat door een golf, niet door de wind. Uit sleeptank proeven is duidelijk naar voren gekomen dat een brekende golf van 1.5 keer de boot breedte deze kan doen plat slaan. Bij gelijke golf hoogte heeft de smalle boot dus een groter risico op plat slaan.

Maar in het geval dat het zó dramatisch uitpakt dat de boot doordraait en op z'n kop komt te liggen, welke boot draait er dan weer sneller vanuit die positie overeind?
Het komt ook nogal eens voor dat de bredere boot een stabiliteitskromme heeft waarbij voorbij de 100 graden kentering heel weinig richtend vermogen over is; er is een overmaat aan negatieve stabiliteit.

safe-skipper.com/wp-content/up...ing-moment-curve.jpg

Het verhaal: breed is veiliger lijkt toch wel van een paar kanttekeningen te kunnen worden voorzien
Bredere boten hebben meer romp volume, dus die komen sneller boven drijven als een golf van achter over de boot komt tijdens het voor de wind weglopen.

Lijkt mij ook geen wet van Meden en Perzen. Een smalle boot met een hoog vrijboord heeft ook veel rompvolume.
Bredere boten hebben meer zeildragend vermogen en de dynamische krachten werken veel gunstiger op een brede romp. Je vaart dus sneller met meer controle over waar je heen wilt, voor de wind weglopen is daardoor een stuk veiliger en aanzienlijk meer confortabel. Brede boten rollen minder voor de wind waardoor de bemanning fitter blijft. En zo kan ik er nog wel 20 noemen.

Het is allemaal een beetje relatief. Waarom zou voor de wind weglopen (in stormcondities, neem ik aan?) altijd veiliger zijn dan bijvoorbeel bijliggen?
Laatst bewerkt: 20 juni 2024 17:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 18:37 #1567629

safe-skipper.com/wp-content/up...ing-moment-curve.jpg

Deze kromme gaat over gewicht, niet over vorm van de romp....
waarom zou voor de wind weglopen (in stormcondities, neem ik aan?) altijd veiliger zijn dan bijvoorbeel bijliggen?

Als je de golven kunt bijhouden, en je kunt er vanaf surfen, dan loop je veel minder kans plat gegooid te worden. Kijk hoe simpel de VO of Imoca's veel wind aankunnen, als ze downwind varen.
Hard van de wind wegvaren heeft als voordeel dat er minder wind over dek komt te staan, en er komen minder krachten op romp als de boot gaat surfen.

Ik denk dat smalle, zware boten beter zijn in bijliggen, ipv voor de wind weglopen.
Laatst bewerkt: 20 juni 2024 18:40 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 18:38 #1567631

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Erikdejong schreef :
Bij gelijke golf hoogte heeft de smalle boot dus een groter risico op plat slaan.
en de kans dat ze na een turtle weer rechtop komt is ook groter...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 19:03 #1567633

Wadloper schreef :
Maar in het geval dat het zó dramatisch uitpakt dat de boot doordraait en op z'n kop komt te liggen, welke boot draait er dan weer sneller vanuit die positie overeind?
De boot met het meeste volume in de opbouw. Die factor is van meer betekenis dan de breedte van de boot.
safe-skipper.com/wp-content/up...ing-moment-curve.jpg

Het verhaal: breed is veiliger lijkt toch wel van een paar kanttekeningen te kunnen worden voorzien
Dat is een verzonnen tekeningetje waar twee boten op gewicht vergeleken worden. Gezien het dramatische verschil in curve, zijn er een behoorlijk aantal parameters ook fors anders. Dit is dus niets zeggend.
Lijkt mij ook geen wet van Meden en Perzen. Een smalle boot met een hoog vrijboord heeft ook veel rompvolume.
Geef daar eens een voorbeeld van? Ik ken maar weinig smalle boten die een hoog vrijboord hebben, men gaat over het algemeen niet verder dan wat nodig is voor de stahoogte. En als je in algemeenheden wilt spreken, dan zijn moderne brede boten ook vaak voorzien van meer stahoogte dan de oude klassieke smalle boten.
Het is allemaal een beetje relatief. Waarom zou voor de wind weglopen (in stormcondities, neem ik aan?) altijd veiliger zijn dan bijvoorbeel bijliggen?
Bijliggen is levensgevaarlijk en moet je echt niet willen. Snelheid houden zodat je de juiste snelheid hebt om op de golven te reageren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 19:04 #1567634

TuuLeVi schreef :
Erikdejong schreef :
Bij gelijke golf hoogte heeft de smalle boot dus een groter risico op plat slaan.
en de kans dat ze na een turtle weer rechtop komt is ook groter...
Zoals ik al schreef, dat hangt meer van de vorm en het volume van de opbouw af dan van de breedte van de boot.

Hebben jullie mijn artikel wel gelezen wat ik hier boven gelinkt heb? De plaatjes maken dat heel erg goed duidelijk...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 19:34 #1567636

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8570
Tuurlijk!
Ging je ook eens niet iets over dynamische stabiliteit schrijven ;) ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 20 juni 2024 23:59 #1567665

Gezien de oude dogmas waar jullie nog altijd angstvallig aan vast blijven houden zijn jullie nog helemaal niet klaar om in het dynamische te duiken. Eerst dit maar eens onder de knie krijgen.

Gelukkig heb ik de stelling dat een zeewaaedige zeilboot minimaal 45% ballast aandeel moet hebben al een tijdje niet gezien, dus volgens mij zit er vooruitgang in.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 juni 2024 00:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 21 juni 2024 07:30 #1567696

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Erikdejong schreef :
De boot met het meeste volume in de opbouw.
Natuurlijk, maar evengoed draait de smallere beter terug. Vooral met een smal(ler) dek.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 21 juni 2024 08:18 #1567709

Voor 99% van de ZF bootjes en hun eigenaren, inclusief die waar TS het over heeft, zijn kenterhoeken absoluut niet van belang gezien het vaargebied. En als een boot al plat slaat, is het doorkentermoment ook nog wel een paar graden ver weg.

Zou het niet nuttiger om het over zeileigenschappen in plaats van over "oceaanwaardigheid" te hebben hier?
Laatst bewerkt: 21 juni 2024 08:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 21 juni 2024 08:30 #1567713

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27828
Nachtvlinder schreef :
Voor 99% van de ZF bootjes en hun eigenaren, inclusief die waar TS het over heeft, zijn kenterhoeken absoluut niet van belang gezien het vaargebied. En als een boot al plat slaat, is het doorkentermoment ook nog wel een paar graden ver weg.

Zou het niet nuttiger om het over zeileigenschappen in plaats van over "oceaanwaardigheid" te hebben hier?

We kennen de ambities van TS niet. Ondanks zijn forumnaam heeft ie inmiddels een Spirit 28.
Die heeft een breedte van 2,80. Als een brekende golf met een hoogte van 1,5 x de bootbreedte voldoende is om een boot te doen platslaan is in het geval van TS een golf van 4,20 m. daarvoor voldoende. Die kun je op de Noordzee nog wel tegenkomen, denk ik.
Lang geleden heb ik er nog wel eens over gedacht om de Noordzee over te steken met een Victoire 22. Die is maar 2.20 m. breed. De benodigde golf is 3,30 m.
Veel bootjes die meedoen aan de SSR zitten in die categorie..
Laatst bewerkt: 21 juni 2024 08:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 21 juni 2024 08:44 #1567716

Erikdejong schreef :
Gelukkig heb ik de stelling dat een zeewaaedige zeilboot minimaal 45% ballast aandeel moet hebben al een tijdje niet gezien, dus volgens mij zit er vooruitgang in.

Oh ik dacht dat het minimaal 50% was? ;)
Capsize Screening Formula (CSF):
Designed to determine if a boat has blue water capability. The CSF compares beam with displacement since excess beam contributes to capsize and heavy displacement reduces capsize vulnerability. The boat is better suited for ocean passages (vs coastal cruising) if the result of the calculation is 2.0 or less. The lower the better.
CSF = Beam/Disp (cubic ft)^.333. The displacement in cubic feet can be found by dividing the displacement in pounds by 64.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brede romp vs smalle romp 21 juni 2024 09:26 #1567721

Wadloper schreef :
Als een brekende golf met een hoogte van 1,5 x de bootbreedte voldoende is om een boot te doen platslaan

Dus een 10 cm bredere boot kan 15 cm hogere brekende golven hebben. Lekker simpel zo, dan is dát stuk van de discussie klaar :woohoo:

Maar hoe beïnvloedt de rompvorm nu de zeileigenschappen in alle mildere condities; hoe verschillen de door TS genoemde Spirit en Waarschip daarin? Verwachten we daar grote verschillen in, of lijken deze rompen teveel op elkaar om daar iets over te kunnen zeggen?
Laatst bewerkt: 21 juni 2024 09:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl