Verplaatst uit het topic zeilersforum.nl/index.php/foru...45-nieuw-roer-bouwen
.
.
Wadloper schreef :
Nachtvlinder schreef :
Peelply…
Och ja, natuurlijk..
Dat is te zeggen: de paar keer dat ik het gebruikt heb, viel me lelijk tegen. Het kostte enorme kracht om het er, na uitharden van de epoxy, weer af te kregen. Soms lukte dat eigenlijk gewoon niet. Ik vond het geen doorslaand succes. En vanuit die optiek ook niet direct goedkoop spul.
Ik zal wel wat verkeerd gedaan hebben, maar wàt is me nog steeds niet duidelijk.
Deze reactie kwam weer in mijn onderbewustzijn naar boven (omdat het mij toen zo bevreemde) nu ik met de aanvraag BTW verklaring bezig ben en een kleine 800 facturen probeer inzichtelijk te krijgen. Ik was wel nieuwsgierig hoeveel peelply ik inmiddels verwerkt heb, nu zo'n 1680 m2. Onnodig te zeggen dat ik fan ben van dat spul
Sterker, ik zweer er bij en doe niets zonder. Het laminaat wordt er veel strakker van en na verwijdering hoeft er niet geschuurd of ontvet te worden voor verdere lagen als laminaat, plamuur of verf. Ideaal. Zonder schuren blijft het laminaat ook z’n oorspronkelijke sterkte houden. Daarnaast beschermd het je laminaat tegen vervuiling wat zeer fijn is als er nadien over gelopen wordt of dingen op worden gemorst. Ook na 10 jaar of zo is het nog probleemloos te verwijderen. Ik scheur het er pas af op het allerlaatste moment als aanvullende werkzaamheden aan het oppervlak nodig zijn. Of ik haal het deels weg, alleen daar waar dat nodig is. Een fillet is een bij mij veel voorkomende verbinding, dus haal ik allen daar weg waar de fillet komt en de rest laat ik zitten. Nog een voordeel is dat je er tijdelijke hulpconstructies op kunt lijmen zonder aan het laminaat te komen. Heerlijk, zo'n schoon vers oppervlak
Tja, wat doe je dan verkeerd? Geen idee. Maar ik heb wel een paar tips. Mijn ervaring beperkt zich tot het peelply met de lijntjes (rood, blauw, of afwisselend rood/blauw)
Zorg dat er geen vouwen in zitten, dus kopen op de rol en nadien voorzichtig mee omgaan en reststukken zorgvuldig en zonder vouwen weg leggen.
Verzadig vanuit het aanwezige laminaat, dus voeg geen extra epoxy toe.
Knip op maat tussen de lijntjes, dus niet op de lijntjes. Zo hou je de beste kansen om het nog te kunnen zien dat het erop zit.
Het is maar heel beperkt rekbaar, alhoewel het wel ietsje ietsje uitzet na verzadiging met epoxy vanuit de ondergrond.
Een oppervlak met dubbele kromming kun je beter voorzien van meerdere kleinere stukjes in plaats van te proberen er één lapje voor te gebruiken. Uitwendige krommingen zijn wat dat betreft wel makkelijker dan inwendige krommingen..
Denk daarbij goed na hoe je die weer gaat verwijderen. Je moet er wel bij kunnen en grotere stukken zijn wat dat betreft makkelijker. Inwendige hoeken kunnen lastig zijn.
Een beginnetje maken door met een stanleymes schuin in te snijden en daarbij een klein stukje op te wippen zodat dat met een waterpomptang opgepakt kan worden. Als er voldoende is afgescheurd om dit met de vingers te pakken dan heeft dat de voorkeur t.o.v. de waterpomptang. Die veroorzaakt nog wel eens scheuren op ongewenste plekken.
Alhoewel je een waterpomptang ook kunt gebruiken met hefboomwerking, voor die irritante stukjes die om enige reden (te veel epoxy erop of er zaten meerdere lagen overheen) niet los willen. Of je bent/ligt in een positie waarin je onvoldoende opwaartse kracht kunt leveren.
Alhoewel meerder kleine stukjes handig zijn kan het verwijderen daarvan soms lastig zijn. Als ik dat voorzie laat ik nog wel eens een klein stukje onverzadigd om daar later een begin te hebben voor het verwijderen.
Probeer zo’n lapje er in z’n geheel af te scheuren. Scheurt het om enige reden ergens doormidden ga dan niet door maar probeer dan van de andere kant het lapje verder los te krijgen.
Zowiezo probeer niet met te grote lappen te werken, tenzij op een vlakke plaat.
Laminaat om een hoekje kun je strak trekken met peelply.
Je kunt er ook min of meer mee boetseren.
Het is best duur materiaal maar daarentegen is er nauwelijks afval van nieuw materiaal. Elk stukje is nog wel ergens te gebruiken.
Ik gebruik het vrijwel elke dag of tenminste wekelijks. Vanochtend nog op een afdekkapje in wording (quick&dirty over een mdf mal), Laminaat is vier lagen 450 gram 45/45 BD. Ook zo'n lastige hoekpuntje wordt door het peelply keurig in gareel gehouden.