Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 14 juli 2010 14:19 #137541

Volgens mij hebben alleen de sprinta 70 en de sprinta D(S) een ophaalbare kiel. De Sport is denk ik alleen met diepe kiel te verkrijgen omdat deze puur is gemaakt om te zeilen met het daarbij behorende spartaans interieur en diepe kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 14 juli 2010 15:05 #137546

Laser2008 schrijft:
Volgens mij hebben alleen de sprinta 70 en de sprinta D(S) een ophaalbare kiel.
Ik tot nog toe enkele 70's met kielmidzwaard tegen gekomen, nog geen D(S). Beide typen zijn blijkbaar in verschillende kiel-uitvoeringen gebouwd, maar grotendeels met vaste kiel. Het is lastig zoeken naar een kielmidzwaard uitvoering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 14 juli 2010 16:07 #137554

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 14 juli 2010 21:28 #137612

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
De Sprinta sport is er idd alleen met een (exta) diepe kiel.
Ook is de mast langer en doorgestoken, dus niet strijkbaar.

De Sprinta DS vindt je in NL bijna niet, deze was specifiek voor de Duitse markt volgens mij, vandaar DS, de kajuit is iets langer maar de kuip kleiner en minder beschut tov de Sprinta 70.

De kmz herken je direct maar alleen in de kajuit door de zwaardtalie bij de maststut.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 14 juli 2010 21:31 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 15 juli 2010 07:02 #137632

Stijn simoun schrijft:Een Nepun 22 ... is dat dan vergelijkbaar met een Dehler Sprinta ???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 15 juli 2010 10:30 #137658

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Dat weet ik niet maar iemand anders zal je dit vast wel kunnen vertellen denk ik. succes nog met je zoektocht ;)
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 21 juli 2010 19:43 #138428

We hebben net de knoop doorgehakt: onze volgende boot wordt een Dehler Varianta 65! Ik heb een keurig onderhouden boot gevonden en ga deze na mijn vakantie ophalen.
Deze boot is nog voorzien van de originele Johnson Seahorse 6PK 2-takt BB-motor, die netjes is opgehangen in de bun en goed start en loopt, maar wellicht vervangen gaat worden door een nieuwere motor. Welke motoren van 6-8 PK passen er in de bun van deze Varianta?
De huidige motor is voorzien van een slang die de uitlaatgassen afvoert naar de spiegel, lukt zoiets ook weer met andere motoren?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 22 juli 2010 06:20 #138467

Van harte gefeliciteerd met je aankoop. Dat je er maar veel plezier van mag hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 22 juli 2010 13:53 #138551

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Niet iedere bb motor heeft de mogelijkheid om de uitlaatgassen via een slang te kunnen afvoeren. Veel uitlaten komen onder water uit. Een goede ontluchting van de bun is een pre, ook voor de benodigde toevoer voor de verbranding.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 22 juli 2010 18:18 #138584

Proost schrijft:
Niet iedere bb motor heeft de mogelijkheid om de uitlaatgassen via een slang te kunnen afvoeren. Veel uitlaten komen onder water uit. Een goede ontluchting van de bun is een pre, ook voor de benodigde toevoer voor de verbranding.
Aan- en afvoer van lucht kan ik wel regelen, eventueel met een extra rooster. Waar het hier vooral om gaat is of er motoren (2-takt / 4-takt) zijn die in de beperkte ruimte van de bun passen.
Ik zie veel Varianta's waar de (nieuwere) motor aan de spiegel is opgehangen, in plaats van in de bun. Ik neem aan dat dit is omdat de motor eenvoudigweg niet in de bun past. Als het enigzins kan wil ik graag de motor netjes in de bun houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 22 juli 2010 19:38 #138594

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Volgende stap is dus de afmetingen van de bun en de oude motor even hier neer zetten. Het is een kleine moeite om iets op te meten wanneer je bij een watersportzaak bent. Kijk ook of het een kort,lang of extra langstaart is.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 22 juli 2010 19:39 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 23 juli 2010 13:17 #138694

Volgende stap is dus de afmetingen van de bun en de oude motor even hier neer zetten.
Ik kan de bun en de motor pas opmeten als ik de boot heb opgehaald (eind augustus)... :(
Ik hoop(te) op dit forum van andere eigenaren van een Varianta 65, of andere boten met een vrij krappe bun, te horen hoe zij met het vervangen van de BB-motor in de bun zijn omgegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 23 juli 2010 13:22 #138697

Vergeet ook niet naar 4-5PK te kijken, is ook voldoende (mits met werkschroef)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 23 juli 2010 16:00 #138711

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26258
Max Laadvermogen schrijft:
We hebben net de knoop doorgehakt: onze volgende boot wordt een Dehler Varianta 65! Ik heb een keurig onderhouden boot gevonden en ga deze na mijn vakantie ophalen.
Deze boot is nog voorzien van de originele Johnson Seahorse 6PK 2-takt BB-motor, die netjes is opgehangen in de bun en goed start en loopt, maar wellicht vervangen gaat worden door een nieuwere motor. Welke motoren van 6-8 PK passen er in de bun van deze Varianta?
De huidige motor is voorzien van een slang die de uitlaatgassen afvoert naar de spiegel, lukt zoiets ook weer met andere motoren?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Afhankelijk van de leeftijd van de bbm heeft hij mogelijk twee uitlaten. Een hoofduitlaat door de schroefas en een stationaire uitlaat ergens net onder het motorblok in het staartstuk. Als die Johnson een oude motor is uit de jaren '70, dan is de uitlaat met de slang mogelijk de hoofduitlaat. Modernere motoren hebben de hoofduitlaat vrijwel altijd door de schroefnaaf. Maar dan heeft ie ook een stationaire uitlaat boven water.
Je hebt dus ook bij een nieuwe motor een slangetje nodig.
Bij veel motoren is het mogelijk schroefdraad te tappen in het gat van de stationaire uitlaat. Als je daar een slangtule indraait kan daar het genoemde slangetje op. Veel dealers kunnen dat voor je regelen, bij aanschaf. Als je handig bent, kun je het zelf. Met een handtapje is het een fluitje van een cent. Je tapt in aluminium, dus in relatief zacht materiaal.

Wat er in de bun van een Varianta past weet ik niet, maar die ouwe Johnsons namen niet veel ruimte in. In mijn Victoire 22 zat aanvankelijk het equivalent van Evinrude (ook 6 pk 2-takt en ook met een slangetje; de motoren van Evinrude en Johnson waren zo goed als gelijk), ook in een bun. Toen ik daar een andere motor in wilde hebben (een Mercury 9.9 Sailpower 2-takt), moest de bun wel enigszins verbouwd worden.
Wat ik toen wel heb gezien is dat de 2-takt Yamaha's uit de vroege jaren '90 er foutloos in pasten. Die waren dus net zo compact.

Let ook even op de tip van Hans Fix. De kleinere 4 takten (waaronder Mercury 4,5 en 6 pk) zijn ook tamelijk compact. Later had ik zo'n Mercury 6 pk 4-takt met een werkschroef in dezelfde Victoire (1100 kg) en dat was een ideale combinatie. 5 knopen bij 1 ltr/u.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 01 aug 2011 14:26 #210856

  • Levd
  • Levd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Hoi max,

Heb je net ook nog even gemailed, was benieuwd of je er nog achter bent gekomen of de 6 of 8 pk yamaha ook in de bun past.

Gaat mij niet echt om de hooghte van de kap ( wij hebben de bun verhoogt ) meer of de motor door de opening naar het water past en of het staartstuk van de 2 cylinders niet te groot is.

Groet,

Levd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De overstap: 6m open boot naar klein zeiljacht 09 aug 2011 15:25 #212617

Ik gebruik nog steeds de originele (1974!) Johnson BB-motor.
Deze past prima in de bun, maart is wel een beetje lawaaiig en verbruikt erg veel benzine. Voorlopig voldoet deze echter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl