Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boot in de US kopen

Boot in de US kopen 30 juni 2010 11:13 #135588

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Beste mensen,

Ik overweeg een boot in de US te kopen, met als achtergrond natuurlijk te nog steeds lagere prijzen daar. Ik loop tegen een paar vragen aan waarop ik nog niet helder antwoord heb kunnen vinden.
Wij zouden de boot willen kopen, nog 1 of 2 zomers in de US zeilen en dan de boot overzeilen naar Nederland.
    - Als je dit doet, moet je dan de boot in de US al onder nederlandse vlag laten varen? Zo ja, hoe moet je dat dan registreren?
    - Als je de boot onder nederlandse vlag laat varen, kan je deze dan zonder sales tax kopen?

Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet,

erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 12:03 #135594

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... er is een officiele en een 'tricky' manier. Eerst de officiele manier:

Het betreft een import van buiten de EU dus je zult de boot moeten inklaren, douanerechten betalen, moeten voorzien van een CE-stempel (categorie naar eigen keuze) en de BTW moeten afdragen. Registratie is niet verplicht maar wel mogelijk bij het kadaster.

Alternatief: je koopt de boot in de US, zet er een NL thuishaven op en hangt er een NL vlag op, vaart er lekker mee rond in de US en vaart de boot naar NL. Als je via de sluizen bij Den Helder naar binnen gaat kom je in NL zonder dat er een haan naar kraait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 12:26 #135596

sigdock schrijft:
Alternatief: je koopt de boot in de US, zet er een NL thuishaven op en hangt er een NL vlag op, vaart er lekker mee rond in de US en vaart de boot naar NL. Als je via de sluizen bij Den Helder naar binnen gaat kom je in NL zonder dat er een haan naar kraait.

En bij de eerste de beste controle van de douane val je door de mand....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 12:51 #135598

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Ik wil de officiele weg bewandelen. (behalve eventueel voor het CE keur, dat vind ik grote onzin omdat boten van die tijd die wel in NL rondvaren ook zonder dat CE keur varen).

BTW wil ik dus wel regelen, en als ik in de US rondvaar met een NL vlag wil ik wel papieren hebben.
Daarnaast zou ik graag de US sales tax vermijden.

Graag nog meer info van mensen die dit tegengekomen zijn.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 12:56 #135601

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als je het officieel wilt doen dan ontkom je niet aan een CE-keurmerk. Het importeren van een pleziervaartuig van buiten de EU zonder een CE-merk wordt gezien als een 'economisch delict'.

@It Paradyske: waarom val je bij de eerste de beste controle door de mand? Dat zal helemaal afhangen van het merk/type/bouwjaar van de boot. En daarnaast: hoe vaak controleert de douane nou helemaal.... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 13:05 #135602

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
De boot die ik op het oog had is helaas zonet verkocht :(

De discussie blijft wel interessant.
Controleert de douane ook op het CE keur, of alleen op BTW afdracht. En wat als je bijvoorbeeld op de Canarische Eilanden de BTW zou afdragen?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 13:08 #135603

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
sigdock schrijft:
Als je het officieel wilt doen dan ontkom je niet aan een CE-keurmerk. Het importeren van een pleziervaartuig van buiten de EU zonder een CE-merk wordt gezien als een 'economisch delict'.
De CE-plicht (niet specifiek voor pleziervaartuigen, maar meer in het algemeen) geldt volgens mij alleen maar als je als bedrijf zo'n vaartuig "op de markt" wilt brengen. Door het mogelijke voordeel (lagere kosten) die je als bedrijf dan hebt wordt het inderdaad als een economisch delict gezien.
Volgens mij staat het je als particulier echter vrij om een boot/apparaat/speelgoed/etc. ergens buiten de EU te kopen (zonder CE-merk) en voor eigen gebruik te importeren. Het zou toch te gek zijn als ik een teddybeer/boormachine in Amerika koop zonder CE, ik dan er voor zou moeten zorgen dat er een CE-merk op komt?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 13:31 #135609

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Is er niet ook een bouwjaargrens aan die CE-verplichting?
Of moet er ook een CE-keurmerk op, als je bijvoorbeeld de Mayflower van buiten de EU zou importeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 13:35 #135611

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bij mijn weten, maar er is al eerder een discussie over gevoerd, moet een pleziervaartuig wat van buiten de EU komt ook als het voor eigen gebruik is altijd voorzien zijn van een CE merk. Deze regeling is bedoeld om de Europese markt te beschermen tegen import van buitenaf maar het is mogelijk dat het inmiddels weer is aangepast. Even nakijken in de richtlijnen dus.
Wat betreft BTW: die moet worden afgedragen binnen de EU maar je mag zelf kiezen in welk land. Het is dus aan te raden om dat te doen in het land met het laagste tarief. En of er actief gecontroleerd wordt weet ik niet, als je een oude, verschoten NL vlag achterop hebt staan en je boot glimt niet al te erg zou het zomaar kunnen dat ze het niet doen. Als je het officieel wilt doen dan moet je, naast de BTW afdracht, ook een CE merk laten aanbrengen, waarom wel het één en niet het ander?

[edit] Kijk ook hier ff als het over CE gaat.
Laatst bewerkt: 30 juni 2010 13:46 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 13:54 #135615

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Er waren diversen keren dat er gecontroleerd werd op alle papieren en dus ook de btw verklaring.
Deze controle kan plaats vinden op alle kustwateren en bijbehorende sluisen.
Ik spreek uit ervaring.
Ik ben 3 maal gecontroleerd door de zwarte bende.
En nee ik was het niet met die lading hash.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 14:33 #135624

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Voor aanvraag van een vlaggebrief in Belgïe geldt:

"De verklaring van overeenstemming CE voor het pleziervaartuig dat vanaf 16 juni 1998 in de handel
werd gebracht of in bedrijf werd gesteld (**), OF het bewijs leveren dat het vaartuig ingeschreven was
als of in de handel gebracht werd als pleziervaartuig in de EER vóór 16 juni 1998."

en

"Het attest DL2B. De Belgische Douane en Accijnzen leveren dit attest af wanneer het vaartuig ofwel
buiten de Europese Unie nieuw of tweedehands werd aangekocht en er wordt ingevoerd, ofwel het
vaartuig langer is dan 7,50m en nieuw werd aangekocht in een lidstaat van de Europese Unie (info:
tel. 02 421 38 25) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 15:01 #135630

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor zover ik het kan vinden is er een CE verklaring nodig voor alle schepen die gebouwd zijn na 16 juni 1998. Commerciele bedrijven geven nog wel eens aan dat alle schepen die ingevoerd worden een verklaring nodig hebben. Dit kan ik niet terug vinden. Wie o wie wijst de weg? BTW kan van toepassing zijn en hangt onder andere af van de leeftijd van de boot.
De Canarische eilanden vallen onder Spanje en dat zou kunnen betekenen dat daar betaalde BTW volstaat als betaling binnen de EG.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 15:02 #135631

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Dat is dus een rare discrepantie tussen voorwaarden: ofwel een CE-bewijs als de boot van na 1998 is, ofwel een bewijs dat deze voor 1998 al in de EG in de handel is gebracht.
En als geen van beiden waar is dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 15:21 #135635

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 16:11 #135643

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Heb het een tijdje terug uitgezocht, leek er toen op dat CE inderdaad moet, behalve wanneer het een klassieker of een wedstrijdschip betreft. Als jij een boot importeert vindt je dan ook per definitie dat die in een van deze 2 categorieën valt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 30 juni 2010 21:05 #135707

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Ik zie nog één mogelijke ontsnapping: artikel 2.1 zegt: " Deze wet is niet van toepassing op: f: voor persoonlijk gebruik gebouwde vaartuigen die gedurende vijf jaar na de bouw niet in de Europese Gemeenschap in de handel worden gebracht;"
Daar zou een voor persoonlijk gebruik ingevoerd jacht dat ouder dan 5 jaar is aan voldoen. Ben benieuwd of je er mee weg komt, aan de andere kant, BTW wordt nog wel eens gecontroleerd, maar een controle op CE merk heb ik nog nooit gehoord, alleen bij verkoop via een makelaar speelt het wel.

Overigens las ik een handige truc om het CE keur voor wat minder geld te regelen: dat keur heeft verschillende niveau's en er wordt nergens gesteld dat je een zeegaand jacht het hoogste niveau moet geven. Een lager niveau betekent goedkopere keuring en minder aanpassingen doordat er minder fouten zullen worden gevonden.

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 01 juli 2010 01:29 #135724

  • skylark
  • skylark's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Als je wil de boot jaren in de VS laten blijven, dan kan je warschijnlijk niet zo makkelijk en buitenlandse vlag en registratie aandoen.

Je moet oppassen, er zijn sommige staten (b.v. North Carolina) waar na 90 dagen moet een boot een NC registratie hebben, en je moet ook belasting aan het waarde van de boot betalen.

Andere staten zoals Michigan, hebben een registratie verplicht, maar het is relatief goedkoop, en er is geen belasting aan het waarde van de boot.

Sales tax is anders in elke state. Soms moet je hoger sales tax betalen in grotere steden. Delaware heeft geen sales tax, veel boten zijn in Delaware gekocht en geregistreerd.

Alle staten zullen proberen sales tax te krijgen als het boot in hun wateren verkocht is. Mischien zeilen 3 meilen uit en dan het geld overgeven, en dan direct naar NL zeilen. Niet bijzonder praktisch.

Boten uit de Great Lakes zijn vaak in betere toestand want er is geen zout in het water en de season is kort, dus ze krijgen weiniger gebruik.

Het boten maarkt is inderdaad goedkoop in vergelijk met NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 01 juli 2010 08:35 #135753

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
snelem schrijft:
Ik zie nog één mogelijke ontsnapping: artikel 2.1 zegt: " Deze wet is niet van toepassing op: f: voor persoonlijk gebruik gebouwde vaartuigen die gedurende vijf jaar na de bouw niet in de Europese Gemeenschap in de handel worden gebracht;"
Daar zou een voor persoonlijk gebruik ingevoerd jacht dat ouder dan 5 jaar is aan voldoen. Ben benieuwd of je er mee weg komt, aan de andere kant, BTW wordt nog wel eens gecontroleerd, maar een controle op CE merk heb ik nog nooit gehoord, alleen bij verkoop via een makelaar speelt het wel.

Overigens las ik een handige truc om het CE keur voor wat minder geld te regelen: dat keur heeft verschillende niveau's en er wordt nergens gesteld dat je een zeegaand jacht het hoogste niveau moet geven. Een lager niveau betekent goedkopere keuring en minder aanpassingen doordat er minder fouten zullen worden gevonden.

Erik

Artikel 2.1 is bedoeld voor one-offs die in eigen beheer zijn gebouwd. Als je een werfboot importeert ga je er niet mee wegkomen, die is niet voor persoonlijk gebruik gebouwd.

En inderdaad, je kan je zeegaande boot gewoon een CE-D markering geven en raad eens wat: dat mag je zelf doen... :woohoo: En nee, dat levert geen problemen op met de verzekering voordat er weer mensen zijn die met dat verhaal aankomen... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 01 juli 2010 09:51 #135769

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Hoe werkt dat dan, zelf een CE-D markering geven?

Begint wel leuk te worden: even langs de Canaren voor de lage BTW en dan zelf een keurinkje doen en een plaatje aanbrengen!
Ik ga toch weer hard op zoek!

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 02 juli 2010 06:51 #135862

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Je moet even kijken wat de exacte eisen zijn voor een CE-D markering maar volgens mij is het alleen een handleiding en nog iets flauws. Als je daar aan voldoet kan er in principe een plakker op en klaar. Die BTW moet je ook ff goed nakijken, ik meen me te herinneren dat de Azoren nog beter was dan de Canaries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 02 juli 2010 07:11 #135868

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb in een heel andere branche met dergelijke CE perikelen te maken gehad, het is een hele wirwar maar het biedt voor bijna iedere te bedenken situatie wel een oplossing of uitweg.

mbt tot BTW tarieven: die staan op pagina 3 van deze PDF, zo te zien moet je naar Luxemburg of Cyprus.

Kleine, beetje offtopic tip: koop er meteen een goede doppenset en zowel steek- als ringsleutels bij in Inch maten, als de boot die heeft, die zijn hier namelijk belachelijk door (of je moet ze bij de Aldi halen).
Laatst bewerkt: 02 juli 2010 07:16 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot in de US kopen 02 juli 2010 23:21 #135998

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
dehler schrijft:
Er waren diversen keren dat er gecontroleerd werd op alle papieren en dus ook de btw verklaring.
Deze controle kan plaats vinden op alle kustwateren en bijbehorende sluisen.
Ik spreek uit ervaring.
Ik ben 3 maal gecontroleerd door de zwarte bende.
En nee ik was het niet met die lading hash.

Tja, met zo'n avatar roep je de douane ook wel op je af.
Weet je het wel zeker met die hasj? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot in de US kopen 22 aug 2010 08:10 #144023

  • Phiphi
  • Phiphi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hallo allemaal,
Heb zelf een boot gekocht in Amerika. Was geregistreerd in de staat Delaware en dus geen sales tax. Heb verkozen om de registratie in Delaware te houden wegens spotgoedkoop :) namelijk 50$ per jaar. Je kan zelfs voor drie jaar betalen en recent kan je het zelfs via internet.
Opgelet in bepaalde staten kan je verplicht worden om de registratie te veranderen als je daar langer dan 6 maanden verbleven hebt. Let ook op je paspoort en/of VISA, zijn ze zeer streng op en verlenging van paspoort is zeer duur.
En dan nu de oversteek naar Europa !!! Met een niet EU-geregistreerde boot kan je nu gedurende 18 maanden in de EU rondvaren zonder BTW en invoerrechten te betalen (doen wij dus ook !!!). Opgelet in bepaalde landen moet je na 6 maanden wel betalen (bvb Portugal) maar dan vaar je even naar een ander EU-land en je komt terug.
Wil je wel BTW betalen doe het dan in de Azoren : slechts 14% en geldig voor EU-landen.
Wil je vermijden om BTW te betalen, blijf rustig gedurende 18 maanden in Europa, vaar even naar Gibraltar (niet EU-land) tijdens de vakantie en je bent weer in orde voor 18 maanden !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot in de US kopen 22 aug 2010 09:35 #144042

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
elk jaar ff naar Gibraltar varen, dat ik daar zelf niet op gekomen ben.... ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot in de US kopen 22 aug 2010 09:56 #144046

  • Phiphi
  • Phiphi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Deze tip werd ons gegeven toen we in de Azoren informatie gingen vragen bij de douane omdat we onze BTW daar wilden betalen !!! Waarschijnlijk wilden ze niet teveel papierwerk en ze vertelden ons nog dat hun procedure weleens meerdere weken kon duren ... We varen nog steeds onder Amerikaanse vlag en dit sinds enkele jaren.
Wie nog meer informatie wil, kan me gerust kontakteren.
Beste groeten, Philip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl