Watermaat schreef :
Maar dat wil nog niet zeggen dat een jonge 28pk diesel nadelig zou zijn bij deze aankoop?
Pcies. Het feit dat er in de boot van mijn keuze een jonge, moderne motor van maar een paar jaar oud zat, was een belangrijk gegeven bij de aanschaf. Een inbouwmotor is zo'n beetje de duurste vervanging waar je voor kan komen te staan bij een boot en het idee dat dit bij deze boot, normaal gesproken, de eerstkomende 20 jaar niet nodig zou zijn, was een duidelijke overweging. Dat het daarbij toevallig om 25 pk op een 28-voeter gaat neem je er dan gewoon bij.
Ik vind een 1 cilinder Sabb van 10 pk een prachtig stuk antieke techniek, maar ik heb in het verleden iets te veel met een dergelijke motor moeten (mee)varen om het nog prettig te vinden. Je trilt volledig uit elkaar.. Twee jaar terug nog meegevaren met een kennis die een Arpège heeft waar een Volvo twee-cilinder uit de jaren '70 in staat (mèt kleplichters). Trilde iets minder dan de Sabb, maar evengoed een herrie van jewelste.
Nee, geef mij maar zo'n Mitsubishi; dat loopt daarmee vergeleken als een naaimachientje. Als ik op het voordek sta en de boot vaart met 1800 toeren, dan hoor en voel ik het ding niet eens draaien. Zit ook wel een Python-koppeling tussen keerkoppeling en schroefas, maar dit terzijde. Met een dergelijke motorinstallatie is motoren voor het eerst in mijn vaarcarrière geen straf. Ik heb me al voorgenomen dat als ik oud en der dagen zat ben, de mast van de boot gaat en zij verder als motorboot door het leven zal gaan..
Evaluation copy gaat nog veel plezier beleven aan zijn motor.
--
stegman